Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171436 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #45 Gepost op: 24 november 2006, 20:38:04 »
Ook dit is een mooi schip.
Ik heb nog wel een vraag over haar:
Wie wil en kan me vertellen waarom de derde en vierde grote ruit van voren wit zijn?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #46 Gepost op: 24 november 2006, 20:43:29 »
Ik kan het niet meer voor me halen, dacht eerst dat de auto's daar begonnen. Dat kan echter niet.
Wellicht misschien de toiletten.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #47 Gepost op: 25 november 2006, 21:14:37 »

die grote ramen  (derde en vierde van achteren) zijn (of  waren) de toiletten daarachter bevond zich de in/uitgang aan bakboord en stuurboord  en daarachter aan stuurboord een kantoortje en bakboord het autodek,

Groeten Piet Sytema

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #48 Gepost op: 25 november 2006, 21:16:45 »
Hoi Jan ,

Prachtige foto's die laatste twee, geniet ervan

Pieter

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #49 Gepost op: 26 november 2006, 11:03:13 »
Ik heb gesproken met de heer D.Kuiter, archivaris van TESO. Ook hij heeft een aantal jaren geleden een onderzoek gedaan naar de NN (ex-Dageraad). Helaas zonder resultaat.....
De laatste maal dat er foto's zijn ontvangen was in het jaar '96. Het schip deed toen nog gewoon dienst als vrachtschip. Er zijn toen foto's gemaakt door een groep Texelaars die daar aanwezig waren. Het was indertijd erg lastig om foto's te maken gezien de gespannen toestand die er helaas heerst in dat land.
De foto's zal ik t.z.t. toegezonden krijgen om eventueel te kunnen plaatsen. Dit is echter pas nadat de heer W.J.J. Boot zijn boek over de TESO heeft afgerond. De kans is erg groot dat er ook enkele foto's in het boek geplaatst gaan worden.

Op mijn vraag als er ook nummers bekend zijn van het schip, kon de heer Kuiter mij geen helaas geen uitsluitsel geven.


Heb telefoonnummer inmiddels van Dhr. Kuiter, maar Jan, als ik jou bericht van eerder dit jaar nog eens nalees, dan is er m.i. geen reden meer om hem te bellen.
Ik denk niet dat de beste man mij meer informatie kan verschaffen dan hij jou al heeft doen toekomen.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #50 Gepost op: 26 november 2006, 11:24:22 »
Je weet maar nooit als ie weer wat heeft binnen gekregen. Temeer omdat ze nu daadwerkelijk met het boek zijn begonnen over de Teso.

andre

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #51 Gepost op: 28 november 2006, 09:36:25 »
Wat ik me afvraag is of de oost vlieland uit 1962 ontworpen is met als uitgangspunt de Noord nederland (ex dageraad). In mijn visie zijn er veel overeenkomsten als je zo de plaatjes bekijkt. (achterdek, opbouw, en onderwaterschip).  In het boek van J Boot wordt wel over de problemen welke de Noord nederland had gesproken zoals de overhellende boeg van dit schip welke problemen gaf bij het aanmeren. maar niet over het ontwerp van het schip en de oost vlieland. Ben erg benieuwd of iemand iets weet omtrent de ontwerpen van deze mooie schepen.


natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #52 Gepost op: 28 november 2006, 11:58:48 »


Hallo Andre,

Zo op het eerste gezicht zitten er veel overeenkomsten tussen de ontwerpen van de Oost Vlieland en de Noord Nederland. deels zijn die uit scheepsbouwkundig opzicht te verklaren, de machinekamer achteruit heeft als voordeel dat je geen lange schroefastunnel en schroefas nodig hebt (dus kosten en ruimtebesparing), maar er was ook een groot verschil, de Noord Nederland was ontworpen om een (voor die tijd) groot aantal auto's te vervoeren, daarom liep het autodek ook ver naar voren door, tot onder de salon zelfs.
De Oost Vlieland had in eerste instantie op die plaats een restaurant, en dus eigenlijk maar weinig vrije dekruimte voor auto's en bagagewagentjes, Vlieland is immers autovrij.
Ik herinner me dat de fietsen in het hoogseizoen op het schoorsteendek achter neer werden gezet, zal de foto bijsluiten, 
De Oost Vlieland is volgens mij ontworpen door degene die ook de oude Friesland heeft ontworpen, maar dar weet Willem Boot denk ik meer van

Groeten Piet Sytema
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 14:50:52 door Wim Vink »

andre

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #53 Gepost op: 29 november 2006, 12:23:18 »
Heb ook wel het idee dat de oost vlieland 1962 in aangepast aan de situatie voor vlieland. Het uitgangspunt en al het goede van de noord nederland hiervoor als lijdraad heeft gediend kan ik me goed voorstellen.
Heb ook een lijnenplan van de oost vlieland op de kop getikt van een ontwerpbureau uit rotterdam, maar of deze het schip ook ontworpen hebben is mij helaas nooit duidelijk geworden.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #54 Gepost op: 29 november 2006, 13:34:37 »
Hoi Andre,

Nog even een antwoord, er is wel wat voor te zeggen, wat je zegt. Een hoge kop is natuurlijk alleen voor het vaargebied van de Oost  Vlieland wel prettig, het kanin het zuider Stortemelk flink tekeer gaan met een Noord Westen wind, en  ik kan me niet herinneren dat de Oost Vlieland door harde wind uit de vaart werd genomen, toen ik op de loodsboot Zeekoet zat heb ik haar ook met erg slecht weer door het Stortemelk zien gaan, zou heel goed kunnen dat Doeksen met een schuin oog naar de Noord Nederland heeft gekeken, maar die voer toen nog onder de naam Dageraad op Texel en kwam pas in 1965 op de route Terschelling Harlingen v.v. Doe er nog een foto van de Noord Nederland bij gemaakt in de zomer 1966 in Harlingen.

Groet Piet

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 14:52:47 door Wim Vink »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #55 Gepost op: 29 november 2006, 15:22:11 »
Naast De Oost-Vlieland en de Noord-Nederland heeft ook de Friesland zo'n hoge boeg.
Zie voorbeeldfoto van schellingerland-site
Uiteraard kan dit een leerproces zijn geweest, maar alle schepen van die tijd hadden zo'n hoge neus volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2006, 16:15:01 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #56 Gepost op: 29 november 2006, 15:49:11 »
Hallo Humtidumty,

Klopt helemaal, wat je zegt, maar de Friesland stond in eerste instantie op tekening zonder een hoge bak, pas in een vrij laat stadium van het ontwerp is de hoge kop toegevoegd, staat nog goed ook. Voor een zeeschip is een hoge kop een voordeel, je hebt volkomen gelijk als je zegt dat alle schepen uit die tijd een hoge kop hadden, zelfs nu nog en containerschepen hebben nu nog vaak een soort golfbreker voor de containers

Groet Pieter

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #57 Gepost op: 29 november 2006, 16:53:46 »
 Heb besloten om vooralsnog Dhr. Kuiter niet lastig te vallen met vragen over de Noord-Nederland.
Aangezien ook Willem Boot een tijdje geleden nog vragen had zal er niet veel meer bekend zijn.

« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2009, 12:40:40 door Pollendam »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #58 Gepost op: 29 november 2006, 21:50:36 »
Even over de bouw van de Oost-Vlieland.
Kijkt een rederij voor een ontwerp van een nieuw te bouwen boot naar ontwerpen van andere, eerder gebouwde boten van andere rederijen of gaat men uit van een volledig eigen ontwerp.??
De Oost-Vlieland werd uiteindelijk 3 jaar voor het aanschaffen van de "De Dageraad" opgeleverd.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #59 Gepost op: 30 november 2006, 06:32:45 »
Nu ik er langer bij stilsta, de Noord Nederland (ex Dageraad) was al een jaar in de vaart toen de Friesland werd opgeleverd door de werf, maar Doeksen heeft het toen nog niet nodig gevonden om een schip te bouwen wat op uitbreidend autovervoer ingericht was, dus ik denk dat de TESO en de TSM nog hun een eigen koers volgden, aangepast aan debehhoefte van Texel resp. Terschelling.

Piet