Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171086 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #285 Gepost op: 5 juli 2014, 07:34:31 »
Boatkiekje in1973.



foto: coll. T. Bakker - v.d. Meer
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #286 Gepost op: 13 december 2014, 11:47:05 »
Bevoorrading op Terschelling van de Noord-Nederland door de fa. Smit in de zestiger jaren.



foto: coll. Simon Smit
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #287 Gepost op: 6 januari 2015, 11:28:55 »
In 1974 werd de NN naar Angola verkocht en voer daar nog jaren als KALUA.
Over het raadselachtige einde van dit schip in Afrikaanse wateren is in dit topic al heel wat geschreven, zonder dat de feiten boven water kwamen.
Afgelopen week dook op Facebook bijgaande, tot nu toe nog onbekende foto van het schip als Kalua op.



foto: coll. Pieter Sytema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #288 Gepost op: 6 januari 2015, 19:46:20 »
Het laat Pieter ook nog steeds niet los? Wat zou het toch mooi zijn als we nog eens zekerheid kregen over het lot van de NN.
Zijn er inmiddels geen forumleden die andere ideeen of ingangen hebben? Ik blijf het heel onbevredigend vinden dat zo'n mooi schip zomaar van de aardbodem is verdwenen.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #289 Gepost op: 7 januari 2015, 12:18:23 »
Het laat Pieter ook nog steeds niet los? Wat zou het toch mooi zijn als we nog eens zekerheid kregen over het lot van de NN.
Zijn er inmiddels geen forumleden die andere ideeen of ingangen hebben? Ik blijf het heel onbevredigend vinden dat zo'n mooi schip zomaar van de aardbodem is verdwenen.
Geen finaal antwoord, maar in dit document uit Angola wordt de Kalua genoemd: http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNABL170.pdf en wel op blz 55. Voor het gemak heb ik de relevante regels maar even eruit geknipt en aan dit bericht gehangen. Klaarblijkelijk werd het schip ingezet in de kustwateren. Cabotang staat voor "Contagem Nacional Angolana U.E.E." Luanda (een staatsbedrijf) met bijgaande rederijvlag. Kort en goed, ik heb een mail naar de rederij gestuurd met het verzoek om inlichtingen over het lot van de Kalua. Hopelijk komt er een antwoord en uiteraard laat ik dat dan hier weten.
Groet,
Gijs Hesselink

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #290 Gepost op: 8 januari 2015, 19:00:16 »
Mooi Gijs! Hoewel er in en op dit forum al het nodige speurwerk verricht is,geeft je actie toch weer een beetje hoop.
En ik denk ook dat met het verstrijken van de tijd wel eens nieuwe informatie kan opborrelen.
Iemand moet toch iets weten;wat er ook gebeurd is met de N.N.;er zijn mensen bij geweest denk ik dan maar...

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #291 Gepost op: 11 januari 2015, 12:16:21 »
Ik neem aan dat iedere NN/De Dageraad fan dit filmpje kent, zo niet effe op You Tube kijken en dan typen: "Prachtige historische beelden van Texel" Mooie beelden, eerst van de oude Marsdiep, lijkt me een zusje van de Dokter Wagemaker, die ook nog eventjes in beeld komt en "onze" De Dagenraad, anno 1960. Waarschijnlijk oud nieuws, maar ach ...

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #292 Gepost op: 31 januari 2015, 13:40:15 »
Zwaaien op de draad en vertrek vanuit de Terschellinger haven
De foto's moeten van na 1968 zijn, omdat de verschansing op de kop al helemaal open is.




Gelet op het water dat aan bakboord uit de ankerkluis stroomt, is gebruik gemaakt van het anker om het schip naar het midden van de vaargeul te trekken.
Dat gebeurde destijds bij sterke oostenwind en vooral met laagwater.



foto's: coll. Manique van Assen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #293 Gepost op: 1 februari 2015, 18:27:47 »
Anker uitgooien terwijl achterschip aan de draad zwaait,werkt het ongeveer zo?

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #294 Gepost op: 1 februari 2015, 19:01:31 »
Mooi Gijs! Hoewel er in en op dit forum al het nodige speurwerk verricht is,geeft je actie toch weer een beetje hoop.
En ik denk ook dat met het verstrijken van de tijd wel eens nieuwe informatie kan opborrelen.
Iemand moet toch iets weten;wat er ook gebeurd is met de N.N.;er zijn mensen bij geweest denk ik dan maar...
Even een update: Het mailadres van Cabotang bleek niet meer te werken. Vervolgens heb ik assistentie gevraagd van de Angolese ambassade, maar ondanks een reminder geen antwoord. Toen heb ik een paar dagen geleden maar eens een poging gewaagd bij een krant in Luanda. Wordt (hopelijk) vervolgd.
Groet,
Gijs Hesselink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #295 Gepost op: 1 februari 2015, 20:56:46 »
Anker uitgooien terwijl achterschip aan de draad zwaait,werkt het ongeveer zo?

Bij het aanmeren bij laagwater en sterke oostenwind zwaaide het schip vaak over de kont, zoals op de foto.
Als de kop van het schip net voorbij de havendam aan de overkant was, liet men ongeveer daar het bakboordanker vallen.
Door de ankerketting te laten vieren dreef het schip door de wind vanzelf tegen de kant.

Na het lossen en weer laden voer het schip achteruit op een achterspring, waardoor de kop iets van de kant af ging.
Tegelijkertijd haalde men het anker in, oftewel het schip trok d.m.v. het anker naar het midden van de geul in de haven.
Beide acties tegelijk moesten genoeg zijn om het schip van de kant te krijgen en gelijk volle vooruit te geven om weg te varen, vrij van de wal.

Eén keer heb ik het zien gebeuren dat de gecombineerde acties niet lukte.
Toen het anker vrijkwam van het bodem, werd het schip weer tegen de wal geblazen, zo'n sterke wind was er.
De Friesland, die erachter lag, was al vertrokken en er lag ook geen loodsboot op dat moment.
Door helemaal achteruit te varen met de kont voorbij de ingang van het 1e dok, werd een achterspring op de laatste paal belegd.
Voluit achteruit slaan gaf het effect dat de kop enigszins loskwam van de wal. Gelijk volle kracht vooruit.
De kont schuurde langs alle palen van de havenwand tot aan de reddingbootschuur. Toen pas kwam de NN geheel vrij van de wal.

Tegenwoordig ligt Rederij Noordgat gelijk klaar om assistentie te verlenen bij sterke wind, maar die was er de jaren '60 nog niet.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #296 Gepost op: 1 februari 2015, 20:57:29 »
Even een update: Het mailadres van Cabotang bleek niet meer te werken. Vervolgens heb ik assistentie gevraagd van de Angolese ambassade, maar ondanks een reminder geen antwoord. Toen heb ik een paar dagen geleden maar eens een poging gewaagd bij een krant in Luanda. Wordt (hopelijk) vervolgd.
Groet,
Gijs Hesselink

Veel succes!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

careljan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #297 Gepost op: 4 februari 2015, 21:01:27 »
Zwaaiend bij oostenwind, datum onbekend

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #298 Gepost op: 4 februari 2015, 21:23:40 »
Citaat van: careljan
Zwaaiend bij oostenwind, datum onbekend

Moet in ieder geval na 1968 zijn, was de reling van de steven is al helemaal opengewerkt.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #299 Gepost op: 7 maart 2015, 10:26:39 »
In 1973 nadert de Noord-Nederland de haven van Terschelling vanuit het Schuitengat.



foto: R. Clasen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink