Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 178290 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #135 Gepost op: 6 januari 2009, 21:27:00 »
Hoe triest het eindresultaat ook is, ik vind de arbeid van Piet Sytema erg goed speurwerk!
Chapeau.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #136 Gepost op: 6 januari 2009, 21:48:46 »
Heb indeze Joao opnieuw een mail gestuurd.
Heb niet veel vertrouwen, maar je weet nooit waar het toe kan leiden.

Meteen een autoreplay teruggekregen waarin word vermeld dat hij tot 11 Januari out of office is.
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2009, 21:58:02 door Pollendam »

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #137 Gepost op: 7 januari 2009, 23:49:35 »
Dag Pieter en alle anderen, hier eindelijk mijn eerste bericht op het forum.
Met zeer veel belangstelling volg ik m.n. de zoektocht naar de ex-NN.
Pieter, misschien had je het zelf al op G.E. uitgevogeld maar je kunt het wrak in de haven van Lobitho op meerdere manieren bekijken.Ik bedoel dat
je al draaiend bijna op zee-niveau het wrak kan benaderen. Dit alles met de "kompasknop" rechtsboven. Misschien levert dit verschijnsel extra informatie op? Verder ontdekte ik dat hetzelfde wrak op nog een foto voor
komt (onder zo'n blauw,vierkant fotosymbooltje) Deze foto is echter kleiner
dan die waarmee jij op de proppen kwam.. Hoewel  het wrak inderdaad veel weg heeft van de N.N. heb ik nog lichte twijfel over de hoek die de kop
van het schip zou hebben gemaakt met het wateroppervlak.

Hartelijk gegroet,  Jan Kramer

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #138 Gepost op: 8 januari 2009, 07:09:48 »
@ Jan Kramer, Ik heb het wrak inderdaad ook van andere kanten benaderd, en er met fotoshop lijntjes bijgetekend. die tekening komt een dezer dagen wel op dit topic.
wat betreft de foto, die jij bedoelt, dat is een foto van Daniel Marques da Silva en die staat op Panoramio,  Van dit detail  heb ik een uitvergroting van gemaakt, ik heb tevens een berichtje naar deze Daniel gestuurd, of hij ons op misschien verder op weg kan helpen. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Groeten Pieter

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #139 Gepost op: 8 januari 2009, 11:19:26 »
volgens mij is het de NN niet! Achterop is de opbouw van de machinekamer niet te zien. Volgens mij is dit een bevoorradingschip voor booreilanden. Tenzij dit schip daar in de haven terplekke word gesloopt, en de achteropbouw inmiddels verwijderd is.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2009, 11:23:04 door cees »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #140 Gepost op: 8 januari 2009, 11:35:23 »
Jongens, ik heb nog eens heel goed naar de foto van GE gekeken. Volgende punten:
- Ik mis in het achterschip het verhoogde deel van de verschansing
- de opbouw komt niet overeen (voor autodek).
Dat diverse details als het dekhuis boven de MK niet te zien zijn, kan gevolg zijn van sloperijen, dus dat hoeft niets te betekenen.
Ik lees hier verhalen over een "knik" in de kop en boegroer e.d., met de beste wil van de wereld kan ik daar objectief niets van zien op deze GE foto; met dezelfde ogen gekeken zou ik de schaduwval voor het dekhuis kunnen interpreteren als -bijvoorbeeld- een raderkast. Dat soort details is gewoon niet objectief te determineren met deze opname. Bovendien is het boegroer destijds bij de Oranjewerf dichtgelast, het was volledig strokend met de scheepshuid, dus op deze foto is het absoluut onmogelijk dat goed te zien. Pas ervoor op dat de wens niet de vader wordt van de gedachte.
Overigens twijfel ik ook nog steeds, dus van mijn kant geen "definitief" ja of nee, ik ben er gewoon niet zeker van. Pieter, ik ben benieuwd naar je fotoshop manoeuvres.

Christian

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #141 Gepost op: 8 januari 2009, 20:26:41 »
1. We meten nog een keer:

NOORD-NEDERLAND: 56.91  meter
wrak:                        54,10  meter

[We vergelijken voor de zekerheid met de trouwe MIDSLAND uit de lucht,
waar het dan ook precies overeen komt:

MIDSLAND:        77,9     meter
op Google:         77,9     meter]

-----------------------------------------------------------------

2. Wie durft het volgende aan?
Porto do Lobito

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #142 Gepost op: 8 januari 2009, 20:43:41 »
Aangezien ik nu 3 jaar bezig ben met de speurtocht wil ik dit misschien wel op me nemen.
Ben hierover inmiddels met Dageraad in contact getreden.



Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #143 Gepost op: 8 januari 2009, 20:46:22 »
Ik ben er niet zeker van dat het schip wat op zijn kant ligt niet of wel de Noord-Nederland is, maar een ding zie ik wel.

Op de foto is nog een stuk van de boeg vergeten mee te nemen in de meting. Dus is duidelijk dar de 54,10 niet juist is.

Door de ronding is de boegpunt moeilijk te herkennen... :(
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #144 Gepost op: 8 januari 2009, 21:24:07 »
@Cees, een supplier is het zeker niet, het schip op de luchtfoto en het wrak op de vanaf de kade genomen is zeer zeker hetzelfde en zoals je ziet heeft dit een rond achterschip, en dat heeft geen enkele supplier, ze zijn ook allemaal dubbeschroevers
Op deze foto is verder redelijk goed te zien dat er een deel van de opbouw gesloopt is. Nu ben ik zelf wel in soortgelijke havens geweest en je ziet daar wrakken in alle mogelijke staten van sloop liggen. dus echt compleet hoeft het schip niet meer te zijn.
@ Willem , met de knik bedoel ik de overgang kiel naar voorsteven, en dan is het niet echt relevant of het boegroer dichtgelast is, de vorm van de boeg onder de waterlijn is hetzelfde gebleven.
Wat betreft de meting, ik kom op 56,6 maar het kan best 30 cm meer zijn. en nogmaals, ik zou nog niet met zekerheid kunnen zeggen of het idd de oude NN is, ik ben nu bezig met een vergelijk tussen het model van het schip en de foto op GE, heb tot nu toe geen bericht van Daniel gehad.


Pieter

Christian

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #145 Gepost op: 8 januari 2009, 22:12:52 »
Het zwart-witte wrak bevindt zich ook precies in overeenstemming met het oude kleurenschema van Doeksen! Het is jammer voor het feit, dat het MS KALUA op de laatste bekende foto's geheel in het wit omgeschilderd was.

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #146 Gepost op: 9 januari 2009, 00:42:15 »
Dag mensen, volgens mij moeten we niet al te veel ophangen aan metingen van de lengte van het wrak; het beeld is gewoonweg niet scherp
genoeg. De lengte kan slechts een indicatie zijn denk ik...

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #147 Gepost op: 9 januari 2009, 07:05:49 »
Het zwart-witte wrak bevindt zich ook precies in overeenstemming met het oude kleurenschema van Doeksen! Het is jammer voor het feit, dat het MS KALUA op de laatste bekende foto's geheel in het wit omgeschilderd was.

Zwart-wit??? Precies in de Doeksen-kleuren??  Ik denk dat je je ogen eens moet laten nakijken Cristian. Onder de waterlijn is dit schip in een onbestemd grijs kleurtje en daarboven toch echt wel wit/lichtgrijs, tenminste, zo zie ik het en aan mijn ogen mankeert niks.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #148 Gepost op: 9 januari 2009, 11:23:07 »
Het zwart-witte wrak bevindt zich ook precies in overeenstemming met het oude kleurenschema van Doeksen! Het is jammer voor het feit, dat het MS KALUA op de laatste bekende foto's geheel in het wit omgeschilderd was.

Nou ga je toch echt in de fout, Christian! Er zijn verschillende foto's van de Kalua in omloop, maar daarop is nauwelijks witte verf te zien, eerder Marinegrijs.

Wens vader van de gedachte?

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #149 Gepost op: 12 januari 2009, 00:15:51 »
Beste mensen, ik denk niet dat het hier om de NN gaat.Zoals Willem Boot al opmerkt:de romp is net iets te rond,de NN had volgens mij inderdaad een middenstuk met -van bovenaf gezien- een meer rechte lijn.Pieter,zou dit wrak het schip kunnen zijn dat op de foto van Rui Armada nog varend in het midden te zien is?

Groet, Jan