Auteur Topic: Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983  (gelezen 55100 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #45 Gepost op: 19 juli 2011, 21:00:57 »
Welkom op dit forum Ron. De opname van jouw ansicht is waarschijnlijk 1983, toen is de Schellingerland in dienst gekomen met die blauwe onderzijde. Daaronder zat overigens nog een witte lijn en een vervolgens een rood onderwaterschip. Die blauwe kleur onder het berghout stond mooi vind ik, maar is ergens in 1984 wit geworden. Van dat jaar zou de opname ook nog kunnen zijn.

In die tijd heb ik de "nieuwe boot" nogal scherp gevolgd. Wat speelde was het honderdjarig bestaan van de geregelde bootdienst op Terschelling en dat draaide in 1983. De Schellingerland was tevoren gesignaleerd met een blauwe romp, maar was, voor zover mijn waarnemingen juist zijn, met witte romp in dienst genomen. We hadden toen een winter met drijfijs en toen was de boot zeker geheel wit.

Bedankt voor je aanvulling Willem, ik zat er dus naast v.w.b. het jaartal. Als de Schellingerland met een witte romp in dienst is gekomen, dan zal de opname van deze ansicht niet 1983 maar 1986 zijn geweest. Die romp is maar heel kort blauw geweest, want vanaf 1987 kreeg de Schellingerland de 'zebra-outfit' met in het begin het indigo blauw (bijna zwart).

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #46 Gepost op: 20 juli 2011, 10:46:00 »
Welkom op dit forum Ron. De opname van jouw ansicht is waarschijnlijk 1983, toen is de Schellingerland in dienst gekomen met die blauwe onderzijde. Daaronder zat overigens nog een witte lijn en een vervolgens een rood onderwaterschip. Die blauwe kleur onder het berghout stond mooi vind ik, maar is ergens in 1984 wit geworden. Van dat jaar zou de opname ook nog kunnen zijn.

In die tijd heb ik de "nieuwe boot" nogal scherp gevolgd. Wat speelde was het honderdjarig bestaan van de geregelde bootdienst op Terschelling en dat draaide in 1983. De Schellingerland was tevoren gesignaleerd met een blauwe romp, maar was, voor zover mijn waarnemingen juist zijn, met witte romp in dienst genomen. We hadden toen een winter met drijfijs en toen was de boot zeker geheel wit.

Bedankt voor je aanvulling Willem, ik zat er dus naast v.w.b. het jaartal. Als de Schellingerland met een witte romp in dienst is gekomen, dan zal de opname van deze ansicht niet 1983 maar 1986 zijn geweest. Die romp is maar heel kort blauw geweest, want vanaf 1987 kreeg de Schellingerland de 'zebra-outfit' met in het begin het indigo blauw (bijna zwart).

Even voor de volledigheid: na aanpassing, direct na de aankoop, heeft het schip enige tijd voor de kant gelegen met een blauwe romp. Ik heb daarvan toen een foto gemaakt (z/w, rolfilm 3.5x6, ik ontwikkelde die toen nog zelf), maar helaas nooit afgedrukt. Ik zal eens zien of ik dat formaat nog kan laten scannen. De boot is toen in dienst gekomen met een witte romp en kort daarna, in het najaar is aan boord een feestje gegeven ter gelegenheid van het eeuwfeest van de geregelde stoombootdienst. Goed verzorgd, maar eenvoudig en er werd weinig ruchtbaarheid aan gegeven, precies in de traditie die toen nog bij de Rederij gebruik was.
Het enige uiterlijk feestelijke dat ervan getuigde was een eerste dagenveloppe met een speciaal stempel erop en een afbeelding van de 'Terschelling', de werffoto uit 1883. Daarvan zijn voor zover bekend, twee exemplaren overgebleven, een hangt in het Behouden Huys, de andere hangt hier en verkreeg ik van de kleinzoon van A.D. Zur Mühlen. Die emigreerde toen naar de USA.
Alles achteraf bekeken is toen het schrijfproces van Schepen Schelpen Schuitengat begonnen.
De toen geëmigreerde Zur Mühlen bezat een schitterend zilveren inktstel daterend van de doop van de Titan. Dat is naar de USA meegegaan. Uit dezelfde restanten van de "Stoomboot Reederij" kreeg ik nog wat foto's, o.a. van de Titan (heb ik altijd een schitterende sleepboot gevonden, die lag ook vaak 's winters op Terschelling) en de foto van West, die op de omslag van SSS staat. Alle foto's kwamen van het voormalige hoofdkantoor van Zur Mühlen in Amsterdam.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #47 Gepost op: 8 mei 2012, 11:41:46 »
Welkom op dit forum Ron. De opname van jouw ansicht is waarschijnlijk 1983, toen is de Schellingerland in dienst gekomen met die blauwe onderzijde. Daaronder zat overigens nog een witte lijn en een vervolgens een rood onderwaterschip. Die blauwe kleur onder het berghout stond mooi vind ik, maar is ergens in 1984 wit geworden. Van dat jaar zou de opname ook nog kunnen zijn.

In 1983 was de onderkant van de Schellingerland nog helemaal wit. Zie bijgaande foto van 3-8-1983.
Volgens mijn foto's is de blauwe onderkant pas in 1986 aangebracht.



foto: © Wim Vink

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #48 Gepost op: 8 mei 2012, 14:23:59 »
Kort nadat de Schellingerland is aangekocht heeft ze bij de werf gelegen met een blauwe romp onder het berghout. Ik moet daarvan ergens nog een negatief hebben, zal eens zien of ik dat zo gauw vinden kan. Bootje is in dienst gekomen in witte uitvoering, nadien inderdaad weer blauw onder het berghout. Dat was het zoeken naar een nieuwe "huisstijl".

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #49 Gepost op: 19 december 2012, 14:56:02 »
De Schellingerland draait de haven van Harlingen binnen terwijl de Vlieland er uit wil.
Op de achtergrond ligt de -toen- nieuwe Friesland in de Nieuwe Willemshaven, omdat die op dat moment (nog) niet welkom was op Terschelling.
Datum foto: 29 april 1989.



foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

wd

  • Gast
Re: Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #50 Gepost op: 20 december 2012, 15:17:23 »
Prachtige foto Wim! Had ook wel bij ''Double Doeksen'' gekund  ;)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #51 Gepost op: 21 januari 2013, 13:43:59 »
Ook nu in de 2e half van JAN 2013 beginnen de problemen in verband met ijsvorming.
Daarom even gezocht in beelden uit het verleden: 16 februari 1985.
Ik maakte toen bewust voor de 1e keer een vaart mee door behoorlijk zwaar drijfijs.
Ik herinner me het constante schuren langs de scheepswand van de Schellingerland.
Verderop in de Blauwe Slenk zwaar bonken tegen de huid van grotere schotsen.



In het Schuitengat voer de Schellingerland een groot ijsveld in. De motor werd eerst in kracht verminderd totdat de boeg in het ijs kwam. Daarna met volle kracht het ijs breken.



Varen ging toen wel dankzij de plaatsbepaling die men toen had. In het Maritiem Jaarboek, 1e editie, lees ik een verhaal van Willem Boot over Zoute Veren, waarin deze winter ook wordt beschreven. Hij heeft het over het radioplaatsbepalingssytseem Syledis.
De grootse problemen had men bij het meren om het ijs tussen wal en schip weg te malen.

foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2013, 14:13:27 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #52 Gepost op: 21 juni 2013, 10:48:24 »
In 1989 is de Schellingerland gedegradeerd tot reserveschip, want de Friesland is dat jaar in dienst genomen als hoofdboot in de Terschellinger dienst.
Op 19 augustus 1989 neemt ze haar plek in aan de brug om een grote hoeveelheid fietsers en auto's te laden.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 21:49:51 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #53 Gepost op: 17 juli 2013, 14:09:42 »
Tegenlichtopname in de Blauw Slenk, 29 juli 1983.
De Schellingerland komt aanvaren met rookpluimen uit de twee schoorstenen.



dia: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #54 Gepost op: 29 maart 2014, 10:13:12 »
Binnenkomst in de haven van West-Terschelling, 1984 of 1985.



foto: Piet Sytema
« Laatst bewerkt op: 7 april 2015, 08:34:22 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #55 Gepost op: 4 april 2014, 08:26:04 »
In 1983 nadert de Schellingerland de haven van WTs via het Schuitengast.





foto's: Piet Sytema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #56 Gepost op: 18 april 2014, 09:19:25 »
Twee winterse plaatjes van de Schellingerland in de Terschellinger haven, resp. van 1985 en 1986.



foto: coll. H. Rexwinkel



foto: Sander van 't Zand
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #57 Gepost op: 18 april 2014, 18:15:56 »
Gave foto die tweede, het begin van de overgang naar nieuwe huisstijl...?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #58 Gepost op: 24 juli 2014, 09:15:32 »
De Schellingerland, wachtend op een volgende inzet als reserveboot c.q. versterking van de hoofddienst.
WTs, haven, 17 augustus 1989.



foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
« Reactie #59 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:48:26 »
Gisteren als Oost-Vlieland in het ijs op het forum, vandaag als Schellingerland.
Deze foto is uit de strenge winter van 1985.

'

foto: coll. Piet Luidenga
met vriendelijke groeten,
Wim Vink