Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 207301 keer)

JoRnUs

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #60 Gepost op: 3 juni 2006, 15:20:35 »
die voorkant is toen toch ook vervangen?

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #61 Gepost op: 4 juni 2006, 12:55:55 »
Ik ben het na het lezen van alle reacties met Borie eens dat de constructie en staat van het casco het uiteindelijk moeten uitmaken in welke staat het schip verkeerd. En het ligt er ook aan hoe oud het schip is (bouwjaar),
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2006, 18:29:26 door Van LooT »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

grey

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 30
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #62 Gepost op: 5 juni 2006, 21:20:30 »
Hallo allemaal,

Voor een deel heeft JornUs gelijk maar dat was volgens mij om de klep weg te halen en er een "steven" op bouwen.
Wat ik destijds hoorde was dat het voorste deel van het vlak dus onder de waterlijn z'n beste tijd had gehad. Groeten Grey

sievert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #63 Gepost op: 13 juni 2006, 16:42:08 »
de evt kan de oude schepen van de sylt linie wel kopen.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #64 Gepost op: 13 juni 2006, 18:40:48 »
Die zijn wel alweer wat ouder.. Ik meen beide schepen 1970, De Westerland en de Vikingland.

P.S. Even weer op het draadje, zodat we niet afwijken van het onderwerp..

The Lighthouse

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #65 Gepost op: 5 december 2006, 12:56:12 »
De 'VLIELAND' onderweg naar Harlingen.

« Laatst bewerkt op: 21 juli 2009, 19:41:30 door Wim Vink »

Dirk

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #66 Gepost op: 7 januari 2007, 19:30:23 »
Haha, ze is er nog :D En nog in redelijke staat, aan de foto te zien!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #67 Gepost op: 10 januari 2007, 22:33:26 »
Jan Leenstra heeft mij gevraagd het filmpje van Ivo te uploaden, en dat heb ik gedaan:





« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2016, 00:39:22 door PiebeJanMan »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #68 Gepost op: 23 januari 2007, 18:41:10 »
in betere tijden!



foto C de Bijl
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2009, 19:45:28 door Wim Vink »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #69 Gepost op: 24 januari 2007, 22:11:21 »
Zowel de Vlieland als de 1e koegelwieck zijn in het verleden verkocht aan Azam Marine. Op de website van hun vond ik een kort overzicht van hun schepen. Je zou er uit kunnen opmaken dat de Koegelwieck niet meer vaart cq in dienst is.
Ik heb ze inmiddels een mail gezonden met wat vragen over de schepen en eventueel wat foto's. nu maar afwachten........

Hier het overzicht:
Introduction 


Azam Marine operates passenger ferryboats between the islands of Zanzibar / Pemba and mainland Tanzania. It has got 3 new speedboats specially built by Sea Bus of Australia with a passenger carrying capacity of 260. This company has got a cargo vessel. The speedboats are popular among local people and foreign tourists visiting Tanzania.

History
Azam Marine was founded in 1990. At that time transport between Zanzibar and Tanzania mainland was very bad. The only vessels plying this route were government owned vessels, MV Maendeleo, MV Mapinduzi and some wooden crafts.

And so the idea of starting a good modern reliable sea ferry was born.

The first vessel to be purchased was MV Muungano, formerly known as Konstantinos. This was a 300 passenger vessel made of steel built in Germany in 1969 with the speed of 12 knots, which was purchased from Greece. This vessel is no longer in service.

In 1991, the company began transporting cargo.  MV Pemba which carries 300 tons of cargo was bought from Papua New Guinea. This is a landing craft type of vessel, which means that it can be placed where there are no docking facilities (ie., it can be beached). This vessel still operates between Zanzibar, Dar-es-Salaam, Mtwara and Lindi.

In 1994, the company decided to go into major investments, and therefore three vessels were bought in that year. These are Serengeti, formerly known as Vlieland, a steel vessel built in 1968 and rebuilt in 1989 with a capacity of 1,000 passengers which is still making trips between Zanzibar and Pemba. Specifications for this vessel are: Length 57 metres, breadth 12 metres and gross registered tonnage 769 tons with a speed of around 12 to 14 knots.

The other vessel was the Kilimanjaro, formerly known as Stoertmelk. This was a small catamaran type (twin hulls) with a capacity of 160 passengers and had a cruising speed of around 22 to 24 knots. This vessel is also not in service.

The third vessel purchased in the year 1994, was the Kondor 7 formerly known as Condor 7 which was operating between United Kingdom and France. This was a modern high class hydrofoil (a boat which sails on legs) with a capacity to carry 160 passengers. This was the fastest vessel in Africa as it had a cruising speed of 35 knots. This vessel is also not in service.

In 1995, another vessel was purchased by the company with a capacity of 200 passengers. It had a speed of 26 knots and was called Kondor 5. It is a monohull which can also carry around 5 tons of cargo. This vessel has just completed major refurbishment and is due to start operation later this year between Zanzibar, Pemba and Tanga

In 1997, the company ordered two catamarans (twin hulls) that were built in Australia by a company known as Image Boat Builders. These catamarans have a capacity to carry 161 passengers each and a cruising speed of 26 knots. They are currently operating the Dar es Salaam - Zanzibar route. Equipped with modern safety technologies such as Chart plotters, Echo sounders, GPS, Radars, Auto pilots, and GMDSS instruments; they comply fully with all requirements from the International Maritime Organisation (IMO).
 
The latest and by far the best addition in our fleet of vessels is the Super Sea Bus III. She has capacity of carrying 281 passengers and cruises at 32 knots. This vessel was built in Australia by South Pacific Marine and started operation in 1999. As with Seabus I and II this vessel is also equipped with all the modern technology to ensure a safe and pleasant journey. It is the only vessel in Africa equipped with Motion Control Stabilizers built by Maritime Dynamics of the USA to ensure a comfortable ride. This equipment is designed to keep the vessel on even keel as much as possible during rough weather.
 
 

 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #70 Gepost op: 24 januari 2007, 22:28:21 »
ja ik kwam nu net toevallig ook een site tegen waar ze niet meer op is te zien, in de haven van dar-es-alaam, dit was apr 2006. er staan namelijk heeel veel fotos op van de bootreis tussen tanzania en zanzibar, maar de vlieland is er ook niet op te ontdekken.

link
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2007, 22:34:15 door PiebeJanMan »

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #71 Gepost op: 25 januari 2007, 16:46:09 »


                                           Hoi,


         In de jaren 70 en 80 ben ik vaak met deze boot Ms Midsland (ex Vlieland) naar
         Terschelling gereisd
         En kwa interieur vind ik het de mooiste Roll on Roll Off Veerboot die Doeksen heeft
         gehadt. En de eerste Roll On Roll off Veerboot.
         En in die oude Doeksen Kleuren echt te Gek!

         Groetjes Germen
       

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #72 Gepost op: 25 januari 2007, 20:13:41 »
Wordt de vlag voorop misschien vervangen voor de bestemming waarop ze vaart?
Daarbij denk ik niet specifiek aan deze foto's maar vraag ik me dit in het algemeen af.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #73 Gepost op: 25 januari 2007, 20:18:00 »
Het schip heeft altijd de vlag van het eiland waar het naartoe vaart voorop staan, en als zij naar een ander eiland vaart, wordt dat inderdaad vervangen (natuurlijk niet als het 1 of 2 keer een extra vaart is, maar als het echt de boot van dat eiland wordt zeg maar)

Groet Bob ;)
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2007, 20:23:16 door Bob Koetsier »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #74 Gepost op: 26 januari 2007, 16:35:38 »


Wat betreft de Midsland in zijn mooiste uitvoering, ik kan het mis hebben maar de inrichting van de smalle bakboordsalons in die tijd was op zijn zachtst gezegd niet wat je zegt echt luxe of mooi.

Ik herinner me uit die tijd wel het buizen van schip bij het varen door het Vlie naar het Schuitengat.


Leen