Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 144708 keer)

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #315 Gepost op: 25 november 2015, 12:22:55 »
Als ik me niet vergis is het schip op eigen kiel naar Tanzania gevaren. Je ziet de naam Serengeti op al op het schip staan. Die aanpassing aan de neus is toen al in Harlingen gedaan. Op de foto recht van achteren zie je de vlag van Tanzania hangen en grote schotten op het achterdek. Kan haast niet anders dat het schip hier onderweg is van Nederland naar Tanzania. Mooi gevonden deze bijzondere foto's.

Jeroen ,

Nu het zegt! Ik ben even op het verkeerde been gezet doordat de nieuwe boeg nog niet in de witte verf staat, maar goed dat hoeft natuurlijk niks te zeggen.
De grote schoten en afdekzeilen maakt het inderdaad aannemelijk, op het schavot lijkt iets van extra reddingmiddelen te liggen maar kan he niet heel duidelijk zien.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #316 Gepost op: 16 december 2015, 22:32:29 »
Een zijaanzicht van de Vlieland in 1991. Één van de vakantiekiekjes van Thomas Molck. De verf ziet er op bepaalde plekken niet geweldig meer uit...



© Thomas Molck, 1991
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 10:23:46 door L.Noorman »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #317 Gepost op: 2 januari 2016, 16:09:48 »
Volgens de site van de onderstaande link had het MV Serengeti op 16 december 2015 een technische storing. Ik vraag me af wat ze met al die ramen op het schip doen, verschillende ramen zijn van verschillende groottes en ogen scheef.







©ZanziNews

http://www.zanzinews.com/2015/12/boti-ya-royal-ikivutwa-leo-baada-ya.html
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 10:25:51 door L.Noorman »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 425
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #318 Gepost op: 2 januari 2016, 16:57:19 »
Ik heb de site bezocht en wat Google translate gebruikt, ik krijg meer de indruk dat de Serengeti de andere boot te hulp is gekomen en deze op sleeptouw heeft, iig wel heel goed gevonden!

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #319 Gepost op: 2 januari 2016, 17:19:55 »
Ik heb de site bezocht en wat Google translate gebruikt, ik krijg meer de indruk dat de Serengeti de andere boot te hulp is gekomen en deze op sleeptouw heeft, iig wel heel goed gevonden!

Volgens mij heb je gelijk, ik kon het er maar moeilijk uitvissen....  :)

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 466
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #320 Gepost op: 2 januari 2016, 22:21:57 »
Ik vermoed zomaar dat bij de brand die er heeft gewoed de ramen onder zijn stuk gegaan en dat dit formaat voordeliger was om te plaatsen (inclusief het laswerk) dan de originele ramen te zoeken en plaatsen.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #321 Gepost op: 27 januari 2016, 23:41:32 »
Heeft iemand een idee waar de serengheti nu vaart?

tussen welke plaatsen op zanzibar-tanzania
en welke tijden?

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #322 Gepost op: 28 januari 2016, 07:54:25 »
Ik ben er nog niet volledig achter gekomen, maar gebaseerd op het artikel dat ik op 2 januari plaatste, heb ik het idee dat het schip tussen Pemba en Unguja (Zanzibar) vaart. Ik ben er nog niet achter gekomen voor welk bedrijf/rederij het schip nu vaart

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #323 Gepost op: 28 januari 2016, 16:08:24 »
@cupdruchan

Ik heb zojuist een bericht gestuurd naar Azam Marine, het bedrijf dat de KW-1 en de Vlieland in '94 heeft gekocht van Doeksen. Ik wilde ze al een lange tijd mailen, dus ik heb jouw vraag hier ook bij gesteld. Ik laat het z.s.m. weten!  ;D

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #324 Gepost op: 29 januari 2016, 00:35:29 »
wacht ik je berichtje even af..  ;D

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #325 Gepost op: 9 februari 2016, 17:28:26 »
Ik vrees dat ik geen bericht terug ga krijgen. Mocht ik ooit nog antwoord krijgen dan laat ik het hier weten

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #326 Gepost op: 10 februari 2016, 20:42:42 »
Op zoek naar MV SERENGETI

Ik vrees dat ik geen bericht terug ga krijgen.

Ik vrees ook dat ze voor onze manier van nostalgie een dweperij iets minder begrip hebben in Tanzania. We leven hier in een idyllisch hoekje van de wereld: Vaart de boot een keer met tien minuten vertraging, dan is dat een ramp en moeten we ons aan kapot ergeren. Ik denk dat de mentaliteit elders anders is.
Maar we geven het daarom nog lang niet op. Onze speurtocht gaat onverminderd verder, er bestaan nog enkele opties:

[1].
Kan je dan gelijk deze doen?

MELI ya mv Serengeti imeteketea kwa moto kando ya pwani ya Forodha Mchanga, mita chache kutoka Bandari Kuu ya Malindi, Mkoa wa Mjini Magharibi Unguja [...]

Dat kunnen we inmiddels ongeveer met Google Translate, waarom heeft dit eigenlijk tot heden nog niemand gedaan :-*;
het is ook de moeite waard, want uit dit document blijkt de naam van de LAATSTE BEKENDE EIGENAAR. Voila:

„Imatekta schip MV Serengeti naar de lokale motokando douane Sandy, een paar meter van de haven Hoofd Malindi, Zanzibar Urban West Region.
Het schip, dat geen passagiers fakkel zomer op 7 middag waar enkele passagiers werden voorbereiding om te reizen met het gisteravond naar Pemba had.
Volgens de griffier van schepen Zanzibar, Mohammed Abdallah, het schip die in staat zijn 850 passagiers en 100 ton vracht in handen van Jack Enterprises Company.
Wanneer het brandende schip, een enorme menigte van mensen was op weg naar de scène om te veronderstellen dat mv Serengeti was een passagier in het.
Zanzibar Ports Corporation Fire and Rescue Squad, waren serieuze pogingen om het vuur met behulp van brandblusmiddelen gespecialiseerde boten blussen.
Sommigen van hen die getuigden zeiden dat ze zagen rook binnen het schip wijdt het, maar wist niets totdat het vuur werd gehouden elke tweede en uiteindelijk besloten
bellen diverse mensen om hen te informeren over het incident.Zij toonden aan dat de sterke wind die gestaag waaide bijgedragen aan snelle verbranding te varen parallel met rook hangen in de lucht. Informatie die onbevestigde blijft aangeven dat het schip onderging kleine reparaties waar tot in brand was ikichomelewa."


Conclusie: Lars moet vroeger of later een openhartig gesprek met deze meneeer beginnen.

[2.] Behalve ZANZINIUEWS is dit weblog van belang, met een riante collectie van berichten. Ik zou de eigenaar een mailtje sturen, als ik jullie was.
Uit alles blijkt dat de SERENGETI inderdaad wordt ingezet als vracht- en passagiersboot tussen Pemba en Unga, dus an het einde van de wereld:
Noch bing-maps, noch google-maps noch marietraffic weten iets van een bootroute tussen deze eilanden.

Heeft iemand een idee waar de serengheti nu vaart? tussen welke plaatsen op zanzibar-tanzania en welke tijden?
Van deze dienst is volgens mij alles te verwachten, behalve een regelmatige verbinding met dienstregeligen, vaste tijden en regelmachtig onderhoud volgens Europese standards.
Het denkbeeld van horror is wellicht meer van toepassing. Namelijk...

[3.] ...wie dan nog behoefte heeft aan communicatie over de SERENGETI, kan op dit forum terecht en ook lid worden en tenminste in het Engels op zoek gaan naar informatie en getuigen: Hier staat een verzameling van opmerkingen over het lot van de boot; even bladeren, niet erg actueel; maar let op de juiste boot, er bestaat namelijk een tweede MV Serengeti op Lake Victoria. Er is onder meer sprake van een afhankelijkheid van de eilanders van deze boot, er is ook sprake van afschuwelijke dingen zoals de betrokkenheid enkele jaren geleden van de SERENGETI bij het inzamelen van honderden lijken i.v.m. een andere gekapseisde boot.
 
http://www.jamiiforums.com/search/560474/?q=mv+serengeti&o=relevance

 



L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #327 Gepost op: 10 februari 2016, 21:27:02 »
Dat is een waardevolle bron van informatie, super! Ik ben helaas geen held in het begrijpen van alle vertaalde onderdelen, dus ik ben bang dat er nog wel wat tijd in gaat zitten. We zijn in ieder geval een stap verder

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.002
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #328 Gepost op: 10 februari 2016, 22:17:19 »
Het schip is voor zover ik weet in ieder geval niet meer van Azam Marine. In ieder geval was het schip in 2010 al door Azam Marine verkocht aan JAK Enterprise. Laatstgenoemde was de eigenaar toen het in maart 2010 uitbrandde. Geen idee of dit bedrijf nog steeds de eigenaar is.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #329 Gepost op: 12 februari 2016, 09:56:39 »
In afwachting van ons onderzoek een mooie foto van de Vlieland om even van te genieten. De beschrijving van de foto vermeldt dat deze foto is gemaakt in 1984, volgens mij kan dat niet kloppen. Ik meen dat de Midsland pas in 1985 werd omgedoopt in Vlieland.



© Ester Westerveld
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 10:28:09 door L.Noorman »