Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 208206 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #240 Gepost op: 10 september 2011, 15:23:03 »
Eerst kon ik amper geloven dat de Vlieland weer hersteld is na de brand, maar het is dus echt waar. Die overgang naar de later geplaatste salon was mij net als Redmer ook al opgevallen. Het stuk over een lengte van de laatste vier ramen aan stuurboordzijde stond na de brand nog overeind en zal door de hitte vervormd zijn. Ik zie trouwens nog iets, waardoor ik eerst dacht dat deze foto's voor de brand gemaakt zijn. Dat is het dekhuisje met daarin de ramen bovenop de salon. Het viel me op dat die weer aanwezig is, omdat het stuk waar die staat na de brand helemaal was ingezakt. Kijk je op foto's van voor de brand (en van het Doeksen tijdperk), dan zie je dat het dekhuisje een stuk smaller is op de foto's na de brand. De laatste paar seconden van het filmpje op Youtube is dat ook te zien. Ze hebben blijkbaar met de bruikbare restanten van het oude dekhuisje, een kleiner exemplaar gerealiseerd bij het herstel van het schip.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #241 Gepost op: 12 september 2011, 13:02:05 »
Eerst kon ik amper geloven dat de Vlieland weer hersteld is na de brand, maar het is dus echt waar. Die overgang naar de later geplaatste salon was mij net als Redmer ook al opgevallen. Het stuk over een lengte van de laatste vier ramen aan stuurboordzijde stond na de brand nog overeind en zal door de hitte vervormd zijn. Ik zie trouwens nog iets, waardoor ik eerst dacht dat deze foto's voor de brand gemaakt zijn. Dat is het dekhuisje met daarin de ramen bovenop de salon. Het viel me op dat die weer aanwezig is, omdat het stuk waar die staat na de brand helemaal was ingezakt. Kijk je op foto's van voor de brand (en van het Doeksen tijdperk), dan zie je dat het dekhuisje een stuk smaller is op de foto's na de brand. De laatste paar seconden van het filmpje op Youtube is dat ook te zien. Ze hebben blijkbaar met de bruikbare restanten van het oude dekhuisje, een kleiner exemplaar gerealiseerd bij het herstel van het schip.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds ongelofelijk vindt dat het schip hersteld is! (in Afrika!?)
Heb nog eens verder zitten vergelijken, aan de stuurboordzijde zitten nu volgens mij 9 ramen in de
opbouw, vroeger waren dit er 10. Het dekhuisje (ik noem het bushokje) is inderdaad veel kleiner,
het heeft nu aan de zijkant 2 ramen met een dikke middenstijl, voorheen drie ramen met een groter
middelste raam.
En wij maar denken (al bijna anderhalf jaar) dat het schip waarschijnlijk niet(s) meer was...

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #242 Gepost op: 22 september 2011, 09:58:43 »
Ik kan niets vinden in de LC van dinsdag! Zou je het kunnen inscannen en op het forum zetten?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #243 Gepost op: 22 september 2011, 20:39:17 »
Super!

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #244 Gepost op: 27 september 2011, 12:42:59 »
Foto LC ?? ach ja waarom bron vermelden?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #245 Gepost op: 27 september 2011, 14:22:05 »
Foto LC ?? ach ja waarom bron vermelden?

LC had natuurlijk de maker van de foto, Roel Zuidhof, om toestemming voor publicatie moeten vragen en dan pas zoiets gebruiken onder vermelding van de maker. Dit is gewoon regelrechte inbreuk op het auteursrecht als dat niet is gebeurd. Het is misschien aan te bevelen Roel hiervan op de hoogte te stellen en hem flink lastig te laten doen. Ik wil hem daarbij nog wel helpen als dat nodig is.

Het jatten, pikken en gappen van andermans materiaal door lieden die er hun boterham dik aan verdienen, schijnt tegenwoordig gewoonte te zijn, niettemin is het gewoon inbreuk maken op de auteurswet en dat is zowel strafbaar als aanleiding een fikse vordering uit te brengen. Zeker periodieken als LC weten dat heel goed, maar vinden het kennelijk te moeilijk om zich correct te gedragen.

De VoF Stegro heeft recent een CD-ROM uitgebracht met foto's en "vlootlijsten" van de Noordzeeveerdiensten, waarbij ook de PSD en de Waddendiensten zijn opgenomen. Stegro heeft "de foto's van een verzamelaar gebruikt" die voor de PSD-schepen gewoon gepikt zijn uit een van mijn boeken. De vlootlijsten praat ik hier maar niet over want die zijn een grote puinhoop vol fouten. Gebruikt zo'n stel ansichtkaarten uit een boek of direct ansichten, dan kan je daar niets tegen doen, voor eigen foto's is dat gewoon anders. Als ik alle documentatie rond heb stuur ik er een advocaat op af met een forse eis. Jatten blijft jatten, ook al komt het spul "uit een verzameling".

Wat ik hiermee zeggen wil: neem met dit soort piraterij geen genoegen, maar geef het spul ervan langs. Zo hard mogelijk.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #246 Gepost op: 12 november 2011, 00:43:09 »
Vond nog een berichtje op internet van 17 juli 2011: http://swahilispeakers.blogspot.com/2011/07/mv-serengeti-yapata-hitilafu-ya-injini.html

Kan er geen Fries of Nederlands van maken... ???

Maar goed dat er een Google toolbar is. Vertaling (stik krom, maar te volgen) in enkele seconden. Schip heeft motorstoring gehad en moest door overheidsschepen worden geassisteerd. Hioer de vertaling:

Passagiers die reizen per schip MV Serengeti nacht van gisteren waren van Zanzibar naar Pemba, hebben overleefd te sterven na een van de motoren van het schip niet te werken tijdens het reizen.


Informatie verstrekt door de regelgevende instantie Dry Land Transport en Marine (Sumatra), zimefahamisha dat geregistreerde schip liep van de havens in Zanzibar om 3:00 op een vrijdag avond met ongeveer 810 passagiers met bagage.


Bekend dat, als de weg, een van de motor van het schip een fout opgetreden en niet aan het werk.


Op die basis werden de strijdkrachten en redding ontwikkeld om te gaan met eventuele calamiteiten die kunnen optreden als gevolg van deze fout.


Echter, aldus het rapport SUMATRA, met weinig beweging, dit schip was in staat om de reis voort met behulp van een motor om te komen tot de haven van het eiland Pemba in de regio op 4:35, in plaats van 12 uur laatste 15 juli 2011, als vertraagd ongeveer vijf uur.


Alle passagiers die aan boord van het schip en de bemanning, ging de haven veilig

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #247 Gepost op: 12 november 2011, 06:26:25 »
FF offtopic:

Passagiers die hebben overleefd te sterven???
Vind het wel een knappe vinding, maar of dit helemaal juist is!!!!!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #248 Gepost op: 12 november 2011, 11:21:31 »
Dit was een van de bronnen van mijn artikel op Veerbootinfo.

"Ook blijkt uit een nieuwsbericht van 17 juli 2011 dat het schip een motorstoring had tijdens een vaart tussen Zanzibar en Pemba. In dit bericht staat ook dat veel passagiers klagen over de staat waarin de schepen daar verkeren."
http://www.veerbootinfo.nl/2011/09/voormalige-doeksen-boot-mv-serengeti-weer-in-dienst-na-brand/

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #249 Gepost op: 12 november 2011, 17:35:10 »
FF offtopic:

Passagiers die hebben overleefd te sterven???
Vind het wel een knappe vinding, maar of dit helemaal juist is!!!!!

Goog-bla-bla dus, het kan veel erger, vooral met talen die minder frequent worden gebruikt dan het Swahili. Ik schreef al: "Vertaling (stik krom, maar te volgen) in enkele seconden."

Je krijgt soms zinnen waar je in een deuk van gaat. Maar wel erg bruikbaar als je de taal absoluut niet kent.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #250 Gepost op: 10 januari 2012, 10:39:29 »
Wat ik me afvraag is: hoe is het destijds de reis van NL naar Afrika gegaan? Ik neem aan al varende. Hoewel het zou ook per zware-ladingschip gegaan kunnen zijn (lijkt me kostbaar).
Zouden er foto's van die tocht zijn?
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #251 Gepost op: 19 januari 2012, 22:02:45 »
Hoi Wim, goed weer van je te horen op het forum!

Volgens mij is de Vlieland na aanpassing op de werf naar IJmuiden vertrokken en daar overgedragen. Vervolgens is ze zelfvarend via het Suezkanaal naar Tanzania vertrokken. Foto's heb ik niet maar meen er wel ergens een gezien te hebben in IJmuiden.

Kan me nog herinneren dat mijn oom (Frans Horjus) nog twijfels had hoe ze het gingen doen qua bunkers! Maarja ze is er toch aangekomen...


Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #252 Gepost op: 20 januari 2012, 09:54:52 »
Thanks.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Iemco

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #253 Gepost op: 5 maart 2012, 15:55:54 »
Snuffelen in oude schoenendozen levert soms nog wel eens wat op ;)
In dit geval de MS Vlieland aan de kade in Harlingen en de drukte op het zonnedek  (1988)




met vr.groet,
Iemco Kooijman

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #254 Gepost op: 5 maart 2012, 21:08:45 »
Inderdaad prachtige platen van goede kwaliteit waarop het donkere indigoblauw goed te zien is. Het valt me op dat het schip snaarstrak in de verf zit. Klopt ook wel want tijdens Pinksteren 1988 voer de Vlieland nog met een ongeschilderde roestbruine deksalon. Deze foto is later in 1988 na de schilderbeurt gemaakt. Leuke plaat ook van de drukte op het bovendek.

Hopelijk vind je nog meer tijdens je snuffeltocht door de oude schoenendozen  :D