Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 208003 keer)

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #210 Gepost op: 6 juni 2010, 20:55:44 »
Onderstaand nog een paar plaatjes van de brand op de Serengeti. Wat ik wel vreemd is dat het hele schip door een machinekamerbrand getroffen zou zijn alleen is er op de waterlijn helemaal geen spoor van weggesmolten verf etc. Wellicht aan BB kant van het schip?









Groeten

Edit: Plaatjes geeftie dus niet weer, ff via eigenschappen dus
Edit PiebeJanMan: Links naar plaatjes gefixt

« Laatst bewerkt op: 7 juni 2010, 11:46:09 door borie »

zoutwatervader

  • matroos
  • **
  • Berichten: 53
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #211 Gepost op: 6 juni 2010, 23:28:07 »
Ze maken er wel een dekschuit van om tanks of ander oorlogtuig te vervoeren.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #212 Gepost op: 7 juni 2010, 14:50:52 »
Onderstaand nog een paar plaatjes van de brand op de Serengeti. Wat ik wel vreemd is dat het hele schip door een machinekamerbrand getroffen zou zijn alleen is er op de waterlijn helemaal geen spoor van weggesmolten verf etc. Wellicht aan BB kant van het schip?

Groeten

Edit: Plaatjes geeftie dus niet weer, ff via eigenschappen dus
Edit PiebeJanMan: Links naar plaatjes gefixt



Wat zijn dat dan voor zwarte sporen achter de diagonalen? Trouwens goede foto's, die mij weer aan het twijfelen brengen aan het waarheidsgehalte van de "machinekamerbrand".  Het lijkt mij zo toe, dat er wel wat meer gebrand heeft dan iets simpels in de MK. Wat er nu werkelijk aan de hand was, zullen we wel nooit echt te horen krijgen, vrees ik.
Ik weet wel dat zo'n brandje zich snel en uitgebreid kan verplaatsen, maar dit riekt naar meer.

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #213 Gepost op: 7 juni 2010, 15:36:49 »
Ik denk zelf dat dat zg. scuppers zijn zodat water van het dek af kan lopen, als er op het autodek iets gebrand heeft zouden die vlammen misschien wat aan de buitenkant gelikt kunnen hebben. Misschien was het schip nog verzekerd voor een paar ton? Maar das gissen natuurlijk, idd de echte waarheid horen wij nooit!

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #214 Gepost op: 7 juni 2010, 15:50:59 »
indrukwekkende plaatsjes Floris!

Alvast weer een goeie vaart! 1e keer als ouwe of niet?
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #215 Gepost op: 7 juni 2010, 15:58:55 »
Jo Sherrif! Stap er vrijdag op in Amsterdam!


tonnie333

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #216 Gepost op: 26 januari 2011, 12:22:05 »
Heb een interessante ansichtkaart op friesscheepvaartmuseum gevonden:

http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/66/trefwoord/Trefwoorden/veerschepen
Je kunt inzoomen daar en op volledig scherm zetten.

Het is wel degelijk op Vlieland en niet Harlingen, zoals ze zeggen.
Weet iemand waar die 5000 voor staat?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #217 Gepost op: 26 januari 2011, 13:19:24 »
Ik denk dat het inderdaad ook het gewicht van de totale sectie is; 15 ton.
Maar het zou ook kunnen zijn dat het 15 meter is (15000 millimeter), dat zou dan overeenkomen met de totale lengte van de sectie, denk ik. Maar het gewicht lijkt me waarschijnlijker om dat er zo groot op te zetten.

Bedankt voor de foto!

Bert Gritter

  • matroos
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
    • Foto's van bertje
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #218 Gepost op: 26 januari 2011, 15:17:01 »
Maar klopt titel van de wel. In harlingen? Het lijkt mij eerder bij veerdam op Vlieland?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #219 Gepost op: 26 januari 2011, 15:59:00 »
Heb een interessante ansichtkaart op friesscheepvaartmuseum gevonden:

http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/66/trefwoord/Trefwoorden/veerschepen
Je kunt inzoomen daar en op volledig scherm zetten.

Het is wel degelijk op Vlieland en niet Harlingen, zoals ze zeggen.
Weet iemand waar die 5000 voor staat?

Zie bericht^

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #220 Gepost op: 26 januari 2011, 18:29:33 »
Heb een interessante ansichtkaart op friesscheepvaartmuseum gevonden:

http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/66/trefwoord/Trefwoorden/veerschepen
Je kunt inzoomen daar en op volledig scherm zetten.

Het is wel degelijk op Vlieland en niet Harlingen, zoals ze zeggen.
Weet iemand waar die 5000 voor staat?

15000 staat m.i. voor de massa, niet de lengte.

tonnie333

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #221 Gepost op: 27 januari 2011, 10:44:59 »
Heb een interessante ansichtkaart op friesscheepvaartmuseum gevonden:

http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/66/trefwoord/Trefwoorden/veerschepen
Je kunt inzoomen daar en op volledig scherm zetten.

Het is wel degelijk op Vlieland en niet Harlingen, zoals ze zeggen.
Weet iemand waar die 5000 voor staat?

Ja die 15000 (ipv 5000) zal dan wellicht iets over het extra gewicht zeggen. Verbaas me wel over het feit dat dit zomaar kan, zo'n joekel van een salon erboven op, daar is bij de bouw van het schip in het begin geen rekening mee gehouden. Aan de andere kant heb ik het idee dat het schip vrijwel niks dieper is komen te liggen.

Verder wat die foto betreft vind ik dit een plaatje waar je bij weg kan dromen. Is het 's ochtends vroeg, in de winter misschien? De motoren moeten misschien nog eerst warm draaien. De loopbrug vind ik wel erg laag staan, alsof de hydrauliek daaronder niet eens aanwezig is.
Ook heel grappig vind ik dat de buitenkant van de nieuwe salon nog niet af is (niet geverfd), maar de gordijntjes hangen al wel aan de binnenkant.

Is er iets bekend over de romp van het schip, gaan ze daar nog wat mee doen, of is ie ondertussen al op de schroothoop beland...
Al met al een schip met een heleboel fijne herinneringen, de karakteristieke hoge schoorsteen waar ik vroeger in was geklommen, een uniek schip (met unieke indeling) die volgens mij geen zusje heeft (zoals de Midsland 1974, Oost-Vlieland nu Baldur).

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #222 Gepost op: 27 januari 2011, 17:29:23 »
Verder wat die foto betreft vind ik dit een plaatje waar je bij weg kan dromen. Is het 's ochtends vroeg, in de winter misschien? De motoren moeten misschien nog eerst warm draaien. De loopbrug vind ik wel erg laag staan, alsof de hydrauliek daaronder niet eens aanwezig is.
Ook heel grappig vind ik dat de buitenkant van de nieuwe salon nog niet af is (niet geverfd), maar de gordijntjes hangen al wel aan de binnenkant.
En ze voer op 2'Pinksterdag in dat jaar rustig in de dienst zonder enige lik verf op die nieuwe salon.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #223 Gepost op: 28 januari 2011, 08:13:12 »
Op de foto is ook het nog niet geschilderde dekhuisje (bushokje noem ik het vaak) te zien. Veel oudere schepen zoals de Bereboot en de Schellingerland (2) hadden zo'n 'schuilplekje' op het bovendek. Op de nieuwe schepen zie je het niet meer terug. Na de verbouwing is het schip er niet mooier op geworden. Op onderstaande foto van Hommema vond ik het schip toch op zijn mooist, ook qua kleurstelling.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:13:16 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #224 Gepost op: 28 januari 2011, 14:14:00 »
Op de foto is ook het nog niet geschilderde dekhuisje (bushokje noem ik het vaak) te zien. Veel oudere schepen zoals de Bereboot en de Schellingerland (2) hadden zo'n 'schuilplekje' op het bovendek. Op de nieuwe schepen zie je het niet meer terug. Na de verbouwing is het schip er niet mooier op geworden. Op onderstaande foto van Hommema vond ik het schip toch op zijn mooist, ook qua kleurstelling.


Ja, wel mooi, maar heb je al eens geteld hoeveel verschillende tinten geel erop zaten?