Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 208074 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #195 Gepost op: 28 maart 2010, 18:42:28 »

Even een snelle vraag (ik ben even te lui om de boeken in te duiken): Welk schip voer er naar Vlieland tijdens de verbouwing van dit schip?

Noord-Nederland (Berenboot) en OV-1962.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #196 Gepost op: 28 maart 2010, 18:54:37 »
Ik denk ook dat dit heel goed kan! Het vuur begint in de machinekamer, waardoor de schoorsteen en luchtkanalen zo heet worden dat het hout in de salons spontaan in brand vliegt. In de salons verspreidt het vuur zich snel, door de vele brandbare voorwerpen.

Flashover

Bedoel je hiermee een explosie?

Edit:
Even de betekenis opgezocht. Flashover is een term in de internationale brandbestrijding waarmee het exploderen van in een ruimte aanwezige gassen wordt aangeduid.
Of: Explosie-achtige brandoverslag in een besloten ruimte.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2010, 19:31:09 door Vriend »

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #197 Gepost op: 28 maart 2010, 19:37:50 »
Ik denk dan eerder dat een backdraft hier op zn plaats zal zijn.
In een afgesloten ruimte (machinekamer) breekt brand uit. Personeel probeert te blussen, maar dit mislukt. Brand heeft inmiddels een hoge temperatuur bereikt. Personeel kan niet langer in de ruimte blijven om te blussen ivm hitte en zuurstofgebrek door de afgesloten ruimte. Personeel gaat naar buiten, doet deur open en er is weer zuurstof. Dan laait de brand ineens enorm op door de toegevoegde zuurstof. Een backdraft.

Maar we zullen het niet weten, niet zolang we niet weten waar er precies brand was en hoe  ;D
Goeie!

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #198 Gepost op: 28 maart 2010, 20:00:54 »
Backdraft gaat als ik naar de betekenis kijk, vooraf aan flashover. Indien de MK tijdens de brand wordt afgesloten, ontstaat er backdraft. De brand wordt gesmoord door gebrek aan zuurstof, waarbij hitte en brandbaar gas achterblijven. Indien er dan weer zuurstof bijkomt krijg je flashover, een explosie-achtige brandoverslag.

Het blijft natuurlijk speculeren, maar zou wel de heftigheid van de brand verklaren.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #199 Gepost op: 29 maart 2010, 07:45:35 »

Even een snelle vraag (ik ben even te lui om de boeken in te duiken): Welk schip voer er naar Vlieland tijdens de verbouwing van dit schip?

Noord-Nederland (Berenboot) en OV-1962.

Even nog een nuancering van mijn reactie:
Tijdens de 1e verbouwing in 1984/1985 was de OV de vervangende boot.
Toen de deksalon op de Vlieland werd gebouwd (1988) was de Berenboot het vervangende schip.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #200 Gepost op: 29 maart 2010, 07:51:00 »
Ik denk dat het altijd gissen blijft, hoe deze brand is ontstaan, maar een machinekamer (zeker een oudere) is natuurlijk de ideale voedingsbron voor brand, ga maar na hete uitlaatgassenleidingen, drums met olie, misschien een met olie doordrenkte dot poetskatoen. settling en dagtanks, zaken als snelafsluiters en peilglasafsluiters, die na 42 jaar of misschien wegens slecht onderhoud niet meer goed functioneren? Brandkleppen die niet werken, en zeer waarschijnlijk de menselijke factor, paniek dus.
Op de "Trident Rotterdam" van de KNSM heb ik een carterexplosie van een hulpmotor meegemaakt, de explosiedeksels werkten goed dus de steekvlam kwam onder de machinekamervloer terecht maar het brandde daar dus meteen wel. In zo'n geval is het zaak om meteen de brand te blussen en dat gelukte in dit geval ook, maar als daar een minuut of wat over heen gaat, is er vaak geen houden meer aan en dan gaan machinekamerschachten, ventilatiekokers, trappenhuizen in combinatie met door hitte gebarsten ramen als ideale trekgaten functioneren. In zo'n geval kun je maar beter wegwezen.

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #201 Gepost op: 29 maart 2010, 12:47:37 »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #202 Gepost op: 29 maart 2010, 12:58:00 »
Terwijl het een ansichtkaart betreft, die bijna iedereen in zijn bezit heeft :D
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #203 Gepost op: 29 maart 2010, 13:25:09 »
de meest verkochte....

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #204 Gepost op: 29 maart 2010, 18:28:12 »
In dit geval kan Germen de ansicht toch ook zelf hebben? Of lees ik het verkeerd?

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #205 Gepost op: 29 maart 2010, 18:34:19 »
In dit geval kan Germen de ansicht toch ook zelf hebben? Of lees ik het verkeerd?

Germen zal de ansicht inderdaad hebben, hij zal ook op z'n site staan, en de LC zal hem daar vandaan gejat hebben bij gebrek aan eigen materiaal. Tja :)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #206 Gepost op: 29 maart 2010, 18:37:43 »
Snap ook niet waarom ze geen foto van het in de brand staande schip plaatsen. Hebben ze wel bij Terschelling Nieuws gedaan :P

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #207 Gepost op: 29 maart 2010, 18:50:09 »
                                                            Hoi,


 Die Ansichtkaart heb ik inderdaad in mijn in mijn collectie.
 De foto is een kopie van de Ansichtkaart.
 En ik heb de foto niet aan de Leeuwarder Courant gegeven.
 Zullen ze wel van de Site afgehaald hebben.


 Groetjes Germen
 
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2010, 19:20:21 door Germen »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #208 Gepost op: 29 maart 2010, 20:09:37 »
Ok?, dan kunnen we de volgende balans opmaken voor wat betreft dit voortreffelijke staaltje journalistiek:
Er wordt gesproken over de MS Midsland/Vlieland, moet het MS zijn;
Het schip heeft vanaf 1975 op de Waddenzee gevaren, niet 1985;
In Tanzania droeg ze de naam MV Serengeti (motor vessel), de term MS gebruiken ze daar niet;
Tot slot is de foto zonder toestemming van Germen van zijn site geplukt.

Toch knap in een stukje van paar zinnetjes met een plaatje.......
« Laatst bewerkt op: 27 december 2011, 10:11:01 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #209 Gepost op: 29 maart 2010, 23:50:18 »
Ok?, dan kunnen we de volgende balans opmaken voor wat betreft dit voortreffelijke staaltje journalistiek:
Er wordt gesproken over de MS Midsland/Vlieland, moet het MS zijn;
Het schip heeft vanaf 1975 op de Waddenzee gevaren, niet 1985;
In Tanzania droeg ze de naam MV Serengeti (motor vessel), de term MS gebruiken ze daar niet;
Tot slot is de foto zonder toestemming van Germen van zijn site geplukt.

Toch knap in een stukje van paar zinnetjes met ??n plaatje.......

Inderdaad, het is om te huilen, maar dat is kennelijk gebruik. Ik erger me al jaren kapot aan de ongeletterdheid van de journalistiek. Kijk eens naar voetbal op TV, er wordt voortdurend van HerAkles gesproken (klemtoon op de A), terwijl ieder enigszins geletterd figuur hoort te weten dat het HErakles is (klemtoon op de E), net zoals -peut inderdaad op z'n Hollands (=terpentine) wordt uitgesproken terwijl dat op z'n Grieks -puit hoort te zijn. Dus geen Therapeut, maar Therapuit. Gezien de frequentie waarmee deze fouten voorkomen (even puristisch: grammaticaal moet ik zeggen "frequentie met welke"), moet er wel iets schorten aan het onderwijs dat deze nitwits hebben genoten, vrees ik.

Maar ja, who cares,  ::) ;D :D

Overigens is het juridisch niet correct je druk te maken om een ansicht die ergens van iemands website is gepikt. Het ongevraagd en zonder toestemming publiceren van andermans foto's op web sites en in boeken is inderdaad inbreuk op het copyright (Nederlands: auteursrecht). Nu lijkt het in zo'n geval dus ook niet correct zo'n ansicht op een web site te publiceren, want dat is precies hetzelfde, ook al staat er onder dat-ie in iemands archief zit, nietwaar?
Helaas, de vlieger van het auteursrecht gaat in dit geval niet op.  Ansichten zijn, mits niet meer in de handel, rechtenvrij en mogen zonder meer gepubliceerd worden. Dat is een gevolg van een procedure, die destijds (vele jaren terug) gevoerd is tegen de maker van de boekjes "in oude ansichten". Die uitgeverij kreeg een civiele vordering ?n een strafrechtelijke vordering aan de broek omdat ze nergens toestemming voor vroeg. Toen is een arrest geveld, dat stelde dat het de kennelijke bedoeling van de ansichten maker was, de prent zo wijd mogelijk te verspreiden en dus vond de rechter dat geen inbreuk op rechten, zo lang die ansicht maar niet meer in de dagelijkse handel was.
Voor eigen foto's geldt dat natuurlijk niet. Het kon echter wel eens zo zijn, dat, als je je eigen foto op het web plaatst, dezelfde regel geldt. Daarom is het altijd verstandig even het copyright op je foto te vermelden. Dus niet: foto zus en zo, maar; "copyright" zus en zo. Dat woord is internationaal juridisch bekend en wordt ook overal erkend, behalve in Rusland, China en aanverwante piratenstaten. De aanduiding "collectie" of "archief" zegt ook niets in de zin van het auteursrecht. Immers, dat heeft alleen betrekking op de plaats waar het origineel zich bevindt en daarom is het geen goede bronvermelding, noch vaststelling van auteursrecht.
Helaas heb ik dat ook moeten leren in de praktijk  >:(

Ik ben er overigens al jaren aan gewend dat uit mijn eigen gepubliceerde werk -dat jaren tijd en energie heeft gekost- links en rechts door iedereen  wordt geciteerd onder het motto "ik heb de volgende gegevens gevonden". Niks niet, je hebt ze gelezen. En dus voeg je de bronvermelding erbij. Ene Johan van der Wal heeft zijn doctorstitel gehaald door rijkelijk te schrijven over Terschelling en daarbij ruim van SSS gebruik te maken, wat hij overigens maar op enkele plaatsen heeft verantwoord. Verder botweg de analyses uit SSS overgenomen zonder verwijzing. Nooit gevraagd natuurlijk, maar wel met andermans veren pronken, heet dat geloof ik. En zo zijn er meer.

Kijk dus een beetje uit wat je publiceert, wat je gebruikt en vooral hoe je dat verantwoordt. Daar moet je altijd netjes in blijven.

Back on topic.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2010, 23:57:24 door willem boot »