Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 208051 keer)

daniel3927

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #180 Gepost op: 26 maart 2010, 21:29:05 »
ik ben er echt van geschokt, eerst de oost vlieland1 en nou de midsland1. :o        volgens mij moeten ze gwoon nooit meer een schip naar een buitenland als dat sturen. >:(

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #181 Gepost op: 26 maart 2010, 21:38:51 »
Het zijn inderdaad geen fraaie beelden, net als van de Oost-Vlieland. Voor beide schepen geldt overigens dat de naam al een keer eerder gebruikt is. Dit wordt aangeduid met een cijfer tussen haakjes achter de naam van het schip. De schepen die jij bedoelt zijn dus de Oost-Vlieland (2) en Midsland (2). Je komt ook wel eens Romeinse cijfers achter de naam tegen, dan zijn er twee schepen met dezelfde naam tegelijkertijd in dienst. Voorbeelden daarvan waren de Schellingerland I (ex Dokter Wagemaker) en Schellingerland II (de slof).

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #182 Gepost op: 26 maart 2010, 22:07:50 »
Wie heeft verkondigd dat het 35 jaar geleden is dat dit schip in dienst is gekomen moet zich even goed achter de oren krabbelen.

Nee, die heeft gewoon SSS, vlootlijst pag 316/317 gelezen. Het schip is eerder aangekocht, maar nog niet in dienst gesteld. Zie pp 255-258.

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #183 Gepost op: 26 maart 2010, 22:09:49 »
De ideeen om Terschelling autovrij of tenminste "autoluw" te maken speelden al in 1970 en dat werd toen nogal heftig gespeeld, laten we het er maar op houden dat de tijd er toen niet rijp voor was,  maar de aanleg van havenfaciliteiten voor een ro-ro veerboot en trouwens de plannen voor het  het schip zelf (die toen al in een redelijk vergevorderd stadium waren) verdwenen in de ijskast. Nu 40 jaar later- denken we er iets anders over-, en de plannen voor een parkeerbeleid voor in ieder geval Oud West komen binnenkort weer ter tafel. In 1975 werd de ro-ro veerdienst dan toch werkelijkheid, weliswaar met tweedehands materiaal, maar toch, het duurde toen nog dertien jaar voordat de huidige Friesland in de vaart kwam

Pieter
« Laatst bewerkt op: 27 december 2011, 10:05:07 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #184 Gepost op: 26 maart 2010, 22:22:54 »
Het zijn inderdaad geen fraaie beelden, net als van de Oost-Vlieland. Voor beide schepen geldt overigens dat de naam al een keer eerder gebruikt is. Dit wordt aangeduid met een cijfer tussen haakjes achter de naam van het schip. De schepen die jij bedoelt zijn dus de Oost-Vlieland (2) en Midsland (2). Je komt ook wel eens Romeinse cijfers achter de naam tegen, dan zijn er twee schepen met dezelfde naam tegelijkertijd in dienst. Voorbeelden daarvan waren de Schellingerland I (ex Dokter Wagemaker) en Schellingerland II (de slof).

Dat was lang niet overal gebruik (die Romeinse cijfers dan). Het is dus geen algemene waarheid. De methode om schepen van ??n rederij met dezelfde naam een nummer tussen () te geven is een eigen hersenspinsel, je komt dat lang niet overal in de literatuur tegen en dat wekt verwarring. Vandaar dat ik dat zo heb geprobeerd standaard op te lossen. ( ) geeft dan aan, dat dat nummer niet bij de scheepsnaam hoort. Er zijn trouwens vele schepen die achter de naam geen Romeinse cijfers, maar de gewone Arabische voerden. Ook kwam het voor dat de aanduiding werd geschreven als "No. 1". Zo kennen we een "Stad Vlissingen No. 1" en een "Stad Vlissingen No 2". Vooral in de negentiende-eeuwse scheepvaarthistorie is de naamsvermelding soms erg verwarrend. Vroeg in de negentiende eeuw, toen de stoomvaart op gang kwam, is er dan nog het bijkomende probleem dat de scheepsnaam met het lidwoord werd geschreven. Je krijgt dan 'De Beurs van Amsterdam' of 'De Zeeuw'. Soms zijn er afbeeldingen waarop dat lidwoord dan weer netjes is afgebeeld, andere tonen dat dan weer niet.
Ook in de twintigste eeuw heeft dat nog gespeeld bij de Texelse 'De Dageraad' (1) en 'De Dageraad' (2), later 'Noord-Nederland' (2).
Als we dan nog verder willen millimeteren, dan is de 'Noord-Nederland' (2)  eigenlijk de 'Noord-Nederland' (1), omdat de eerste 'Noordnederland' een naam uit ??n woord droeg zonder het '-'.
Mooi spel.

Alleen voer voor puristen die duidelijk willen blijven en zo verwarring stichten - zoals ik dus.  :D ;D ;)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #185 Gepost op: 26 maart 2010, 22:27:20 »
Het zijn inderdaad geen fraaie beelden, net als van de Oost-Vlieland. Voor beide schepen geldt overigens dat de naam al een keer eerder gebruikt is. Dit wordt aangeduid met een cijfer tussen haakjes achter de naam van het schip. De schepen die jij bedoelt zijn dus de Oost-Vlieland (2) en Midsland (2). Je komt ook wel eens Romeinse cijfers achter de naam tegen, dan zijn er twee schepen met dezelfde naam tegelijkertijd in dienst. Voorbeelden daarvan waren de Schellingerland I (ex Dokter Wagemaker) en Schellingerland II (de slof).

Dat was lang niet overal gebruik (die Romeinse cijfers dan). Het is dus geen algemene waarheid. De methode om schepen van ??n rederij met dezelfde naam een nummer tussen () te geven is een eigen hersenspinsel, je komt dat lang niet overal in de literatuur tegen en dat wekt verwarring. Vandaar dat ik dat zo heb geprobeerd standaard op te lossen. ( ) geeft dan aan, dat dat nummer niet bij de scheepsnaam hoort. Er zijn trouwens vele schepen die achter de naam geen Romeinse cijfers, maar de gewone Arabische voerden. Ook kwam het voor dat de aanduiding werd geschreven als "No. 1". Zo kennen we een "Stad Vlissingen No. 1" en een "Stad Vlissingen No 2". Vooral in de negentiende-eeuwse scheepvaarthistorie is de naamsvermelding soms erg verwarrend. Vroeg in de negentiende eeuw, toen de stoomvaart op gang kwam, is er dan nog het bijkomende probleem dat de scheepsnaam met het lidwoord werd geschreven. Je krijgt dan 'De Beurs van Amsterdam' of 'De Zeeuw'. Soms zijn er afbeeldingen waarop dat lidwoord dan weer netjes is afgebeeld, andere tonen dat dan weer niet.
Ook in de twintigste eeuw heeft dat nog gespeeld bij de Texelse 'De Dageraad' (1) en 'De Dageraad' (2), later 'Noord-Nederland' (2).
Als we dan nog verder willen millimeteren, dan is de 'Noord-Nederland' (2)  eigenlijk de 'Noord-Nederland' (1), omdat de eerste 'Noordnederland' een naam uit ??n woord droeg zonder het '-'.
Mooi spel.

Alleen voer voor puristen die duidelijk willen blijven en zo verwarring stichten - zoals ik dus.  :D ;D ;)

Dacht ik het eindelijk te snappen :( Maar ik heb weer wat bijgeleerd, dank daarvoor  ;D

Doeksen is met de Holland (3) en Holland (4) ook niet helemaal consequent geweest. De Holland (3) heette Holland II terwijl bij de Holland (4) de 'I' ontbrak. Snapt u het nog?

We dwalen, hoe interessant ook, af. Back on topic.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #186 Gepost op: 26 maart 2010, 22:34:35 »
Wie heeft verkondigd dat het 35 jaar geleden is dat dit schip in dienst is gekomen moet zich even goed achter de oren krabbelen.

Nee, die heeft gewoon SSS, vlootlijst pag 316/317 gelezen. Het schip is eerder aangekocht, maar nog niet in dienst gesteld. Zie pp 255-258.

Willem, dat ze eerder aangekocht is weet ik.
Tijdens mijn vakantie in 1974 was ze opgelegd in de haven van West.

Wat ik bedoelde te zeggen was het feit dat 26 Maart 1974 betreffende in dienststelling niet klopte.
Dat was dus zoals gemeld door anderen 1975.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #187 Gepost op: 26 maart 2010, 23:09:41 »
Intermezzo in dit topic over de ter ziele gegane SERENGETI. Een reder die bekend staat om haar numerieke naamgeving is Superfast Ferries.

Daarnaast heeft de STENA LINE de numerieke suffix tijdelijk toegepast, ten tijde van het gelijktijdig in de vaart hebben van de schepen met dezelfde naam.

Doeksen heeft de situatie met de KOEGELWIECK-1 opgelost door de eerste KOEGELWIECK om te dopen tot STORTEMELK.

Tot zo ver off topic mijnerzijds.

Yep, en dat geeft dan weer de discussie 'Stortemelk'. Zoals je weet is de 'Vlieland' van 1908 ook nog wel eens de 'Stortemelk I' geweest, terwijl op de boeg de 'II' van de 'Stortemelk II' nogal eens heeft ontbroken. De eerste 'Stortemelk' heeft nooit een 'I' gevoerd, net zoals de 'Holland' (4). De 'Schellingerland' (2), ex- 'Dokter Wagemaker' (1) kreeg inderdaad de naam ''Schellingerland I', maar dat was echt een uitzondering. Van de  naam 'Schellingerland II' (alias De Slof) was de 'II' geschilderd, de rest opgelast. Ik moet daar ergens nog een foto van hebben waarop dat goed is te zien.
De eerste 'Oceaan' stond formeel te boek als 'Ocean' (op z'n Engels) en de Rederij kreeg toen een giftige brief van de SI, omdat dat niet klopte met de naam op het schip (een wettelijk vereiste).
Wat nummers aangaat, voldoende voorbeelden: de 'Independent'-, 'Broedertrouw'- en 'Volharding' slepers en de 'Free Enterprise'- schepen om er maar een paar te noemen. Echt voer voor fijnmazige scheepvaarthistorici.   ???

Inderdaad, back on topic.  :D

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #188 Gepost op: 26 maart 2010, 23:28:04 »
Bedankt voor het doorzetten van de reportage uit Afrika, al kon ik er geen bal van verstaan. Doet me een beetje denken aan de filmopnamen van de ondergang van de 'Achille lauro' ex 'Willem Ruys'.

Ik heb nog eens goed naar de opnamen gekeken, maar het lijkt mij niet echt waarschijnlijk dat de brand uitsluitend vanuit "laswerk" in de MK is ontstaan. Hoewel, je weet natuurlijk maar nooit.

Hoewel je natuurlijk al afscheid van zo'n schip hebt genomen op het moment dat het naar zo'n land verdwijnt, brengt het toch herinneringen boven aan de gezellige stuurhut, waarin ik met de mannen menig kopje koffie heb mogen drinken, terwijl we eens lekker bijpraatten. Bij een goed stuk wind uit het Noordwesten had je vrijwel geen zicht meer. Wat kon dat bootje verschrikkelijk buizen en stampen! Ik denk dat ik met de 'Midsland' wel zo ongeveer bij alle weersomstandigheden de overtocht heb gemaakt, van NW10, 35 C tot en met dikke mist en ijsgang.

"SSS" is eigenlijk voor een fors deel daar ontstaan.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #189 Gepost op: 27 maart 2010, 09:14:12 »
Ik heb nog eens goed naar de opnamen gekeken, maar het lijkt mij niet echt waarschijnlijk dat de brand uitsluitend vanuit "laswerk" in de MK is ontstaan. Hoewel, je weet natuurlijk maar nooit.

Volgens mij kan dat heel goed hoor Willem. Ik heb de drie foto's in de volgorde gezet waarin ik denk dat ze thuishoren. Op de laatste foto is te zien dat achter niets meer brand maar voor wel. De brand lijkt zich ontwikkeld te hebben van de achterzijde (MK) naar de voorzijde van het schip. Zo'n machinekamer is natuurlijk feest voor brand met al die vettigheid. Als je dan boven (salons) de boel lekker open hebt staan, wat me logisch lijkt met de temperaturen daar, krijg je een geweldige trek door het schip heen. Ik weet niet of er automatisch sluitende deuren in dit schip zaten, maar een paar gesprongen ramen kunnen ook veel trek veroorzaken. Tel daarbij de materialen bij die anno 1968 werden gebruikt op, en je krijgt een fik die zich angstaanjagend snel uitbreidt. Tot zover mijn theorie.....
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:18:59 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #190 Gepost op: 27 maart 2010, 12:27:12 »
Ik heb nog eens goed naar de opnamen gekeken, maar het lijkt mij niet echt waarschijnlijk dat de brand uitsluitend vanuit "laswerk" in de MK is ontstaan. Hoewel, je weet natuurlijk maar nooit.

Volgens mij kan dat heel goed hoor Willem. Ik heb de drie foto's in de volgorde gezet waarin ik denk dat ze thuishoren. Op de laatste foto is te zien dat achter niets meer brand maar voor wel. De brand lijkt zich ontwikkeld te hebben van de achterzijde (MK) naar de voorzijde van het schip. Zo'n machinekamer is natuurlijk feest voor brand met al die vettigheid. Als je dan boven (salons) de boel lekker open hebt staan, wat me logisch lijkt met de temperaturen daar, krijg je een geweldige trek door het schip heen. Ik weet niet of er automatisch sluitende deuren in dit schip zaten, maar een paar gesprongen ramen kunnen ook veel trek veroorzaken. Tel daarbij de materialen bij die anno 1968 werden gebruikt op, en je krijgt een fik die zich angstaanjagend snel uitbreidt. Tot zover mijn theorie.....


Zou kunnen, ik zei ook al, je weet het maar nooit. Maar schepen lijken daar wel makkelijker te branden dan hier......   ???
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:13:37 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #191 Gepost op: 27 maart 2010, 12:39:17 »
Dit lezende ben ik bang dat haar straks een zelfde lot wacht als de Oost-Vlieland...

Een vooruitziende blik of een glazen bol?
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #192 Gepost op: 27 maart 2010, 16:12:55 »
Een fotografisch eerbetoon uit de Terschellinger tijd:


Schuitengat. 26 augustus 1975


Vertrek WTs, 17 augustus 1981, 12:30 uur


Aankomst WTs, 17 augustus 1981, 16:45 uur

Dia's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2014, 16:18:01 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #193 Gepost op: 28 maart 2010, 18:01:42 »
Volgens mij kan dat heel goed hoor Willem. Ik heb de drie foto's in de volgorde gezet waarin ik denk dat ze thuishoren. Op de laatste foto is te zien dat achter niets meer brand maar voor wel. De brand lijkt zich ontwikkeld te hebben van de achterzijde (MK) naar de voorzijde van het schip. Zo'n machinekamer is natuurlijk feest voor brand met al die vettigheid. Als je dan boven (salons) de boel lekker open hebt staan, wat me logisch lijkt met de temperaturen daar, krijg je een geweldige trek door het schip heen. Ik weet niet of er automatisch sluitende deuren in dit schip zaten, maar een paar gesprongen ramen kunnen ook veel trek veroorzaken. Tel daarbij de materialen bij die anno 1968 werden gebruikt op, en je krijgt een fik die zich angstaanjagend snel uitbreidt. Tot zover mijn theorie.....

Ik denk ook dat dit heel goed kan! Het vuur begint in de machinekamer, waardoor de schoorsteen en luchtkanalen zo heet worden dat het hout in de salons spontaan in brand vliegt. In de salons verspreidt het vuur zich snel, door de vele brandbare voorwerpen.

Het eerste schip waar ik op heb gezeten wat als verloren beschouwd mag worden... Ik vond haar in de outfit toen ze net naar Vlieland ging varen het mooist.

Even een snelle vraag (ik ben even te lui om de boeken in te duiken): Welk schip voer er naar Vlieland tijdens de verbouwing van dit schip?
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2010, 18:04:59 door PiebeJanMan »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #194 Gepost op: 28 maart 2010, 18:35:30 »
Ik denk ook dat dit heel goed kan! Het vuur begint in de machinekamer, waardoor de schoorsteen en luchtkanalen zo heet worden dat het hout in de salons spontaan in brand vliegt. In de salons verspreidt het vuur zich snel, door de vele brandbare voorwerpen.

Flashover
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn