Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 207888 keer)

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #135 Gepost op: 7 november 2009, 16:06:54 »
Niet zoals op 't ogenblik, maar er stond wel een hek oostelijk van de parkeerplaats. Tja wakend oog bestelhuis? Zit redelijk in de buurt maar dat valt moeilijk meer exact te bepalen.

Pieter

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #136 Gepost op: 7 november 2009, 17:56:27 »
Ff off topic, maar ik vond nog een foto van de Rosa B die naast de Midsland op de helling bij de Oranjewerf, hoogstwaarschijnlijk na de stranding op Terschelling.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #137 Gepost op: 8 november 2009, 21:09:49 »
Grappig dat oude foto's vaak meer oproepen dan alleen de herinnering aan de Doeksen schepen. Deze foto had ik ook nog van de Midsland met rechts de Rosa B op de achtergrond. Wederom bij de Oranjewerf in 1974. Tegelijkertijd is de foto ook een beetje een 'Double Doeksen', onderaan zie je het achterdek van de Stortemelk II
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:20:04 door PiebeJanMan »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #138 Gepost op: 1 december 2009, 21:39:28 »
Ik heb eens wat lopen snuffelen op internet en heb de indruk gekregen dat mv Serengeti niet meer bij Azam Marine in dienst is. Mijn indruk is dat het schip nu een lijndienst onderhoudt tussen Port Bell en Mwanza. Hij vaart dus rond op het Victoria meer. Onderstaand een klein stukje wat ik o.a. vond op het net.

When asked about the vessels plying the Mwanza - Port Bell route, State Minister for Transport John Byabagambi said it is true these vessels are coming to Uganda but are unscheduled. Byabagambi got to know about MV Serengeti for the first time during this interview with The Independent , upon which he called his commissioner for transport, who acknowledged receipt of an application for a license from Marine Services Ltd to operate the Port Bell - Mwanza route.
The commissioner for marine transport in the Ministry of Works and Transport, Mr Godfrey Wandera, said that because of the East African Cooperation treaty, once a vessel is licensed in one country it doesn?t need to register in another. However, Byabagambi said Tanzanian vessels are very old and dangerous because they decommission them from the Indian Ocean and commission them on inland waters.
But Marine Services Ltd general manager, Mr Mchauru, who is based in Mwanza dismissed Byabagambi?s claims, saying MV Serengeti is still sound, MV Serengeti and MV Umoja, he said, are licensed by Tanzania?s Ministry of Infrastructure Development, which is a member of International Maritime Organisation.
The vessel plies the Mwanza/Port Bell route once a week. It has a passenger capacity of 593 people and 350 tons of cargo.  MV Serengeti offers first class travel at Tshs 45,000 (Ushs 60,000), second class travel at Tshs 30,000 (Ushs 40,000) and economy class at Tshs 25,000 (Ushs 34,000) all payable aboard the vessel.   
MV Umoja is a containerised cargo vessel, charging $800 per container for export, while imports are charged $1,114 per container. MV Serengeti cargo charge is $40 per ton for exports and $48 for imports.
Mchauru says MV Serengeti meets all the provisions of the Merchant Shipping Regulations 2005 of Tanzania. These provisions include the condition of the structure, machinery and equipment, fire safety systems and appliances, fire control plan, life-savings appliances and the survival craft and their equipment. 
MV Serengeti is equipped with communications and navigational equipment that have been found to be satisfactory by the government surveyor in Tanzania. As a result of the survey the vessel was awarded a Certificate of Sea Worthiness and Certificate of Safe Manning.
 The last passenger vessel to ply the Port Bell/Mwanza route was the MV Bukoba which sank near Mwanza on May 21, 1996 and more than 1,000 people aboard the overloaded vessel perished.   
Since the grounding of MV Pamba and MV Kaawa, the only Ugandan vessel active on Lake Victoria is MV Kalangala that plies between Nakiwogo in Entebbe and the Ssese Islands. Another Ugandan vessel, MV Barbus, which used to move between Port Bell and Kalangala, was decommissioned several years ago.
In spite of a government promise early this year to rehabilitate its vessels within three months, to date nothing has been done.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #139 Gepost op: 1 december 2009, 22:16:05 »
Dit lezende ben ik bang dat haar straks een zelfde lot wacht als de Oost-Vlieland...

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #140 Gepost op: 1 december 2009, 22:31:38 »
Eerder in dit topic had ik ook al zoiets gevonden als Jan hier gepost heeft. Zie dit linkje www.gallu.net/ferryschedule.doc. Ik heb het vermoeden dat het slechts om plannen gaat om de Serengeti in te zetten op Lake Victoria. Deze zomer lag ze nog bij Zanzibar zoals te zien was op diverse foto's.

Of haar hetzelfde lot wacht als de Oost-Vlieland? Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de wet- en regelgeving in Tanzania dan in die van het oord waar de Oost-Vlieland rondvoer. De oude Koegelwieck heeft het ook al die tijd volgehouden en is nu 'netjes' gesloopt. Dat laatste is ook niet in ieder Afrikaans land vanzelfsprekend. En die oude Midsland is een heel taai bootje en lang niet zo rank als de Oost-Vlieland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #141 Gepost op: 1 december 2009, 22:58:21 »
Als er vrachtkosten en dergelijke bekend zijn lijken mij de plannen in een vergevorderd stadium.

Ik denk trouwens dat ze voorlopig nog niet het lot van de OV wacht. Als er een paar jaar terug een veerboot op die route is gezonken met 1000 man aan boord die het niet gehaald hebben, willen ze dat liever niet weer hebben. Daarom zullen ze juist extra regelgeving inschakelen om het schip veilig te krijgen. Dat dat klassebureau o.i.d. lid is van de IMO zegt vaak nog niet zoveel, de schepen van de grotere rampen die wij kennen (Herald of Free Enterprise, Extonia, enz. enz.) vielen natuurlijk ook gewoon onder de IMO wetgeving. Nou is deze wetgeving (nouja vooral de SOLAS) na die 2 rampen die ik noemde nogal wat aangescherpt.

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #142 Gepost op: 2 december 2009, 07:16:03 »
Ik durf te betwijfelen of de ex Midsland voor het Victoria meer bestemd is of er al vaart, immers de veerboten voor dit meer zijn in onderdelen verscheept en verder per trein vervoerd en ter plaatse geassembleerd, een gebruikelijke methode voor schepen op grote meren. Een bestaand schip in stukken branden is mogelijk,(heet ook wel slopen) maar dat is dan wel definitief. en een veerboot van het formaat Midsland in zijn geheel over land vervoeren, zou zelfs hier nog heel lastig zijn.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #143 Gepost op: 2 december 2009, 23:46:24 »
Ik vraag me net als Pieter af hoe ze de Serengeti op Lake Victoria moeten krijgen. Via google maps had ik al eens gekeken, maar er zijn geen vaarwegen die kant op.

Hier nog een foto van de Serengeti als Midsland in juni 1975. Op haar mooist zonder de verminkingen achterop en met een zwarte romp en de kenmerkende schuimkop op de snoet.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:14:26 door PiebeJanMan »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #144 Gepost op: 3 december 2009, 00:02:16 »
Nee daar snap ik dus ook geen ruk van. Het gekke is dat er wel meer flinke schuiten rond varen. ra ra......zouden we er naast zitten met de Serengeti?

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #145 Gepost op: 2 januari 2010, 17:35:09 »
Nog een gescande dia uit de oude doos, de Vlieland in september 1987, nog met alleen de blauwe romp, gevolgd door een douane-bootje of zo? Helaas niet van al te beste kwaliteit...


Foto ? Evert Jan Walgaard

groeten,
Evert Jan
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 22:08:45 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #146 Gepost op: 2 januari 2010, 21:02:39 »
Kwaliteit van de scan is m.i. zeer aanvaardbaar. En oude plaatjes hebben zo hun eigen charme.
NB, dat volgbootje was een Rijkspolitie boot, kan bv de RP 4 zijn, jarenlang gestationeerd op de Waddenzee.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #147 Gepost op: 4 januari 2010, 21:01:55 »
De Midsland op haar mooist loopt hier de haven van Harlingen binnen. Dit is een scan van een oude ansichtkaart.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:13:51 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #148 Gepost op: 4 januari 2010, 21:35:07 »
De Midsland/Vlieland 1968 heeft maar kort op de Vlielanddienst gevaren als Midsland. Al vrij snel werd ze wit geschilderd en omgedoopt tot Vlieland. Toch zijn er best veel ansichtkaarten van Vlieland waarop ze als Midsland te zien is, zoals op deze twee.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:19:34 door PiebeJanMan »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #149 Gepost op: 24 januari 2010, 15:02:02 »
Ik ben het er mee eens dat de Midsland in zijn 1e doeksen outfit op zijn mooist was, alle verbouwingen als
Vlieland maakte haar zeker niet mooier. Maar toch, als je er langs vaart in Harlingen (sept. 89) dan maak je
toch die dia's maar  ;) (zeker met zulke luchten op de achtergrond)

? Evert Jan Walgaard, groeten.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 22:13:37 door PiebeJanMan »