Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland / Midsland - 1968
tonnie333:
Wat ik mij nog kan herinneren is dat (ik geloof in 1983, ik was toen ongeveer 10 jaar oud) de oude Oost-Vlieland 's middags haar laatste tocht maakte richting Harlingen, en dat dan de ex-midsland 's avonds toen voor het eerst naar het eiland kwam. Dat gaf wel de nodige problemen, want de autobrug sloot niet goed aan op het schip, en viel gedeeltelijk naar beneden, zodat de traktor die op die brug stond toen met de wielen in het water kwam te staan. Het duurde ongeveer een uur om het probleem provisorisch op te lossen zodat er wel verder geladen en gelost kon worden.
:o :-\
twintimer112:
--- Citaat van: natureboy op 25 januari 2007, 12:24:25 ---
Hallo allemaal,
Ik vond nog een foto van de ex-Midsland, gemaakt eind jaren 70, en als je het mij vraagt, in zijn mooiste gedaante, maar dat is een kwestie van smaak
Piet Sytema
--- Einde van citaat ---
Waarom vaart ze onder de Vlielander vlag (voordek)?
Wim Vink:
Hi Richard,
In de discussie op het forum staat eigenlijk al het antwoord op jouw vraag.
Ik reageerde op Piet zijn inzending dat de foto later dan eind jaren 70 genomen moest zijn. Piet reageerde:
Ik denk dat je gelijk hebt, en dat die laatste foto inderdaad begin jaren 80 is genomen en wel vanaf het betonningsvaartuig Terschelling, ik was daar aan boord machinist.
Nog enige verdere toelichting:
De Midsland was op de Terschellinger dienst al vervangen door de Schellingerland en moest op zijn beurt de Oost-Vlieland op de Vlieland-dienst gaan vervangen. Voordat er allerlei verbouwingen zouden plaatsvinden, zowel aan het schip zelf als de aanleg-inrichtingen, voer de Midsland proef tussen Vlieland en Harlingen. Met de opgedane ervaringen hebben de Rederij, maar ook RWS hun beslissingen genomen.
En als er forumleden ter plekke zijn, die nog meer in detail kunnen vertellen hoe e.e.a. in elkaar stak: graag!
Henk Dijk:
:) Wat een prachtige foto's, ik ontdekte ze een beetje laat maar na de Friesland (I) is de Midsland m'n favorite schip, maar dan voor de grote verbouwing. Toen in '75 de Midsland in de vaart kwam was dat een enorme vooruitgang. Stil, snel, vlot draaien in de haven, ruime salons, rol-off rol-on voordelen, en die voetgangers klep aan de zijkant ging zelfs snel open, alleen was het aan boord wel een beetje kille sfeer vergeleken bij de NN (ex Dag) en Friesland (I). Ik denk dat van de "langzame" boten in die tijd de stap van Friesland (I) / NN (ex Dag) nooit zo'n verberslag meer is gehaald met de komst van de nieuwere boten t.m. de Friesland (II) en zelfs de nieuwe Vlieland....
De mooiste beschildering van de Midsland vindt ik in de nieuwe Doekse huisstijl voor de grote aanpassing met het deksalon, dus toen al op de dienst naar Vlieland.
Groeten allemaal, Henk Dijk
marten:
Op Kombuispraat vond ik het volgende:
--- Citaat van: wkruit ---Een collega beweerde een jaar of zo geleden dat hij in Zanzibar, Afrika, een paar foto's gemaakt had van wat een ex-Zeeuwse veerboot zou moeten zijn. Nou zijn er, voor zover bekend, g
--- Einde van citaat ---
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie