Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 207295 keer)

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #90 Gepost op: 18 mei 2007, 16:29:34 »
                                     Hoi Richard

Misschien wordt je hier wat wijzer van?
 
Het schip is in 1968 te water gelaten. De Rheinland heeft gevaren op de lijn Emden-Borkum en is op een werf in Emden omgebouwd en omgedoopt. Na aanschaf van een nieuwe 'Rheinland' ook nog tijdelijk als 'Bayern'. Het schip kon aanvankelijk alleen voor en achter laden, het is zo gemaakt dat ook zijladen mogelijk werd. De Rheinland heeft gevaren op de lijn Emden-Borkum.

Midsland (1974-1983)

Het nieuwe passagiersvaartuig 'Midsland' is met ingang van 26 maart 1975 de geregelde dienst gaan varen van Harlingen naar Terschelling visa versa. Het schip heeft 1100 zitplaatsen en plaats voor 50 auto's. Lengte bedraagt 60 meter en de breedte iets meer dan 12 meter. Het schip wordt voortgestuwd door 2 motoren van elk 1350 pk's. De vaarduur is ongeveer anderhalf uur.  Het schip kon aanvankelijk alleen voor en achter laden, het is zo gemaakt dat ook zijladen mogelijk is. Hoewel de 'Midsland' al in het begin van 1974 werd aangekocht, bleef het vaartuig in de Terschellinger haven liggen omdat de kaden in Harlingen en Terschelling aangepast moesten worden. Rijkswaterstaat heeft dat gedaan en wel door het aanbrengen van drijvende los- en laadkaden met een draag vermogen van 20 ton. Er konden nu dus ook trucks van 15 ton meegenomen worden.

Groetjes Germen

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #91 Gepost op: 5 juni 2007, 22:34:24 »
In april 1978 was de Bereboot "boot van dienst" en lag de Midsland langs de steiger op het plekje waar eens de Holland altijd lag. De steiger was in die dagen alleen wat ingekort.
Links, aan de andere kant van de steiger ligt de Zeehond van Doeksen en direct naast de Midsland ligt de beurtvaarder Brandaris II.
De dia is genomen op 15 april 1978.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2013, 09:10:44 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #92 Gepost op: 5 juni 2007, 22:42:55 »
Brandaris is volgens mij nu geen vrachtschip meer, maar is omgebouwd en heeft nu masten met zeilen. Wie weet hier meer van??

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #93 Gepost op: 21 juni 2007, 22:08:28 »
Bij het digitaliseren van dia's uit 1975 kwam deze tegen van het kielzog van de Midsland;
een opname van 30 augustus 1975.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2014, 14:16:31 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

tonnie333

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #94 Gepost op: 1 juli 2007, 00:04:35 »
Wat ik mij nog kan herinneren is dat (ik geloof in 1983, ik was toen ongeveer 10 jaar oud) de oude Oost-Vlieland 's middags haar laatste tocht maakte richting Harlingen, en dat dan de ex-midsland 's avonds toen voor het eerst naar het eiland kwam. Dat gaf wel de nodige problemen, want de autobrug sloot niet goed aan op het schip, en viel gedeeltelijk naar beneden, zodat de traktor die op die brug stond toen met de wielen in het water kwam te staan. Het duurde ongeveer een uur om het probleem provisorisch op te lossen zodat er wel verder geladen en gelost kon worden.
 :o :-\

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #95 Gepost op: 2 september 2007, 11:44:30 »

Hallo allemaal,

Ik vond nog een foto van de ex-Midsland, gemaakt eind jaren 70, en als je het  mij vraagt, in zijn mooiste gedaante, maar dat is een kwestie van smaak

Piet Sytema

Waarom vaart ze onder de Vlielander vlag (voordek)?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #96 Gepost op: 2 september 2007, 13:17:07 »
Hi Richard,

In de discussie op het forum staat eigenlijk al het antwoord op jouw vraag.
Ik reageerde op Piet zijn inzending dat de foto later dan eind jaren 70 genomen moest zijn. Piet reageerde:

Ik denk dat je gelijk hebt, en dat die laatste foto inderdaad begin jaren 80 is genomen en wel vanaf het betonningsvaartuig Terschelling, ik was daar aan boord machinist.

Nog enige verdere toelichting:
De Midsland was op de Terschellinger dienst al vervangen door de Schellingerland en moest op zijn beurt de Oost-Vlieland op de Vlieland-dienst gaan vervangen. Voordat er allerlei verbouwingen zouden plaatsvinden, zowel aan het schip zelf als de aanleg-inrichtingen, voer de Midsland proef tussen Vlieland en Harlingen. Met de opgedane ervaringen hebben de Rederij, maar ook RWS hun beslissingen genomen.

En als er forumleden ter plekke zijn, die nog meer in detail kunnen vertellen hoe e.e.a. in elkaar stak: graag!
« Laatst bewerkt op: 2 september 2007, 13:18:39 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #97 Gepost op: 6 september 2007, 18:42:37 »
 :) Wat een prachtige foto's, ik ontdekte ze een beetje laat maar na de Friesland (I) is de Midsland m'n favorite schip, maar dan voor de grote verbouwing. Toen in '75 de Midsland in de vaart kwam was dat een enorme vooruitgang. Stil, snel, vlot draaien in de haven, ruime salons, rol-off rol-on voordelen, en die voetgangers klep aan de zijkant ging zelfs snel open, alleen was het aan boord wel een beetje kille sfeer vergeleken bij de NN (ex Dag) en Friesland (I). Ik denk dat van de "langzame" boten in die tijd de stap van Friesland (I) / NN (ex Dag) nooit zo'n verberslag meer is gehaald met de komst van de nieuwere boten t.m. de Friesland (II) en zelfs de nieuwe Vlieland....
De mooiste beschildering van de Midsland vindt ik in de nieuwe Doekse huisstijl voor de grote aanpassing met het deksalon, dus toen al op de dienst naar Vlieland.
Groeten allemaal, Henk Dijk

marten

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #98 Gepost op: 6 oktober 2007, 17:02:32 »
Op Kombuispraat vond ik het volgende:

Citaat van: wkruit
Een collega beweerde een jaar of zo geleden dat hij in Zanzibar, Afrika, een paar foto's gemaakt had van wat een ex-Zeeuwse veerboot zou moeten zijn. Nou zijn er, voor zover bekend, g

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #99 Gepost op: 20 november 2007, 13:31:28 »
Hier een foto uit het boek schepen schelpen schuitengat.

Foto: J. Bakker

Groeten Hessel Buren Terschelling

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #100 Gepost op: 30 april 2008, 14:56:44 »
Op 20 juli 1976 wilde mijn destijds 8-jarig neefje foto's maken met mijn toestel. Hij was nog niet zo cameravast, dat is duidelijk te zien aan de resultaten.
Toch is het aardig om te zien hoe de toenmalige veerboot Midsland in de Haven van West moest zwaaien door de boeg in het Koegelwieck-dok te steken en dan rond te gaan.
De huidige zwaaikom was er toen nog niet; die is pas in 1980 aangelegd.







Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2014, 13:32:39 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #101 Gepost op: 30 april 2008, 22:39:29 »
Nostalgie Wim.
Mooie foto's

zoutwatervader

  • matroos
  • **
  • Berichten: 53
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #102 Gepost op: 1 mei 2008, 12:33:36 »
Op de website van Azam-marine in Tanzania waar de Vlieland en Koegelwieck naar toe zijn vertrokken, zijn deze schepen niet meer op de site.
Waar zijn ze nu?

Groeten Gerrit

Erik

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #103 Gepost op: 18 juni 2008, 16:21:26 »
De Serengeti is nog steeds in de vaart tussen Pemba en Zanzibar. Deze foto's heb ik gemaakt vrijdag 6 juni 2008 begin van de avond in de baai van Stonetown, zanzibar. In augustus krijg ik een herkansing om betere foto's te maken.

Groeten Erik, Dar es Salaam Tanzania

Hoe voeg je trouwens foto's toe?

Twan

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #104 Gepost op: 19 juni 2008, 18:33:13 »
Fijn om te zien dat ze haar waterrand weer in de verf hebben gezet:) mooie foto's erik

@Christian: Volgens mij geef je zelf antwoord op de vraag:) Naar mijn weten is de midsland op vlieland gaan varen na haar nieuwe kleurtje(onderste foto van 14 februari 2006) Misschien heeft de persoon die deze kaart heeft gemaakt niet de moeite genomen om een recentere foto te maken. Of hij vond de kleurstelling gewoon mooier:)
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2008, 18:41:58 door Twan »