Heb een interessante ansichtkaart op friesscheepvaartmuseum gevonden:
http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/66/trefwoord/Trefwoorden/veerschepen
Je kunt inzoomen daar en op volledig scherm zetten.
Het is wel degelijk op Vlieland en niet Harlingen, zoals ze zeggen.
Weet iemand waar die 5000 voor staat?
Ja die 15000 (ipv 5000) zal dan wellicht iets over het extra gewicht zeggen. Verbaas me wel over het feit dat dit zomaar kan, zo'n joekel van een salon erboven op, daar is bij de bouw van het schip in het begin geen rekening mee gehouden. Aan de andere kant heb ik het idee dat het schip vrijwel niks dieper is komen te liggen.
Verder wat die foto betreft vind ik dit een plaatje waar je bij weg kan dromen. Is het 's ochtends vroeg, in de winter misschien? De motoren moeten misschien nog eerst warm draaien. De loopbrug vind ik wel erg laag staan, alsof de hydrauliek daaronder niet eens aanwezig is.
Ook heel grappig vind ik dat de buitenkant van de nieuwe salon nog niet af is (niet geverfd), maar de gordijntjes hangen al wel aan de binnenkant.
Is er iets bekend over de romp van het schip, gaan ze daar nog wat mee doen, of is ie ondertussen al op de schroothoop beland...
Al met al een schip met een heleboel fijne herinneringen, de karakteristieke hoge schoorsteen waar ik vroeger in was geklommen, een uniek schip (met unieke indeling) die volgens mij geen zusje heeft (zoals de Midsland 1974, Oost-Vlieland nu Baldur).