Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Vlieland / Midsland - 1968
HansG:
Dit lezende ben ik bang dat haar straks een zelfde lot wacht als de Oost-Vlieland...
Vriend:
Eerder in dit topic had ik ook al zoiets gevonden als Jan hier gepost heeft. Zie dit linkje www.gallu.net/ferryschedule.doc. Ik heb het vermoeden dat het slechts om plannen gaat om de Serengeti in te zetten op Lake Victoria. Deze zomer lag ze nog bij Zanzibar zoals te zien was op diverse foto's.
Of haar hetzelfde lot wacht als de Oost-Vlieland? Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de wet- en regelgeving in Tanzania dan in die van het oord waar de Oost-Vlieland rondvoer. De oude Koegelwieck heeft het ook al die tijd volgehouden en is nu 'netjes' gesloopt. Dat laatste is ook niet in ieder Afrikaans land vanzelfsprekend. En die oude Midsland is een heel taai bootje en lang niet zo rank als de Oost-Vlieland.
PiebeJanMan:
Als er vrachtkosten en dergelijke bekend zijn lijken mij de plannen in een vergevorderd stadium.
Ik denk trouwens dat ze voorlopig nog niet het lot van de OV wacht. Als er een paar jaar terug een veerboot op die route is gezonken met 1000 man aan boord die het niet gehaald hebben, willen ze dat liever niet weer hebben. Daarom zullen ze juist extra regelgeving inschakelen om het schip veilig te krijgen. Dat dat klassebureau o.i.d. lid is van de IMO zegt vaak nog niet zoveel, de schepen van de grotere rampen die wij kennen (Herald of Free Enterprise, Extonia, enz. enz.) vielen natuurlijk ook gewoon onder de IMO wetgeving. Nou is deze wetgeving (nouja vooral de SOLAS) na die 2 rampen die ik noemde nogal wat aangescherpt.
natureboy:
Ik durf te betwijfelen of de ex Midsland voor het Victoria meer bestemd is of er al vaart, immers de veerboten voor dit meer zijn in onderdelen verscheept en verder per trein vervoerd en ter plaatse geassembleerd, een gebruikelijke methode voor schepen op grote meren. Een bestaand schip in stukken branden is mogelijk,(heet ook wel slopen) maar dat is dan wel definitief. en een veerboot van het formaat Midsland in zijn geheel over land vervoeren, zou zelfs hier nog heel lastig zijn.
Pieter
Vriend:
Ik vraag me net als Pieter af hoe ze de Serengeti op Lake Victoria moeten krijgen. Via google maps had ik al eens gekeken, maar er zijn geen vaarwegen die kant op.
Hier nog een foto van de Serengeti als Midsland in juni 1975. Op haar mooist zonder de verminkingen achterop en met een zwarte romp en de kenmerkende schuimkop op de snoet.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie