Auteur Topic: Vlieland / Midsland - 1968  (gelezen 227629 keer)

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #120 Gepost op: 2 oktober 2009, 08:12:39 »
ja, een karakteristiek plaatje.
Ik weet niet hoe vaak ik haar niet zo aan heb zien komen.
In die tijd vertrok de boot nog 'gewoon' om 7:00, 12:00 en 17:00 uur van Terschelling en kwam ze om ongeveer 11:10 uur en 16:10 uur aan. In de zomervakantie stond ik dan meestal op de kade, was toen nog leuk omdat je er heel dicht bij kon komen.

gr. Hans.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #121 Gepost op: 3 oktober 2009, 12:51:11 »
Op 18 juli 1977 kwam ochtendboot met hoogwater aan. Het water slaat nog net niet over de havendam.



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2016, 11:27:38 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Erik.1

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #122 Gepost op: 6 oktober 2009, 20:12:16 »
Ontdekte per toeval net nog een foto (zomer 2007) op internet waar de vlieland opstaat, zie http://www.travelblog.org/Photos/1299792.html
Aangezien ik zelf niet meer werkzaam ben in Dar es Salaam kan ik helaas ook niets meer vertellen dan dat de Vlieland tot vorig jaar iig nog in de vaart was tussen de eilanden Pemba en Zanzibar...

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.039
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #123 Gepost op: 13 oktober 2009, 23:47:28 »
Na wat speurwerk op het net leek het alsof de Vlieland / Midsland - 1968 rondvaart op Lake Victoria. Ze zou varen van Mwanza naar een eilandje in Lake Victoria. Volgens het document kan het schip auto's en vrachtauto's meenemen. Zie onderstaande link:

www.gallu.net/ferryschedule.doc

Of is het toch een andere Serengeti? Onderstaande foto's heb ik gevonden waarbij ze in 2009 gewoon nog bij Zanzibar ligt.

Bron: http://picasaweb.google.com/duggasso/Zanzibar#5303450763026722274
Datum: 30 januari 2009

Bron: http://picasaweb.google.com/rendellc/IWentToAfrica#5366009372863176834
Datum: 29 juni 2009

Als je het mij vraagt dan vaart ze nog vrolijk rond tussen Zanzibar en Pemba. Volgens mij krijg je het schip ook niet gemakkelijk naar Lake Victoria. Ik zie namelijk geen (grote) vaarwegen die kant op.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:21:44 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.039
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #124 Gepost op: 3 november 2009, 21:44:56 »
De Midsland (ex Rheinland/Bayern) na aanschaf in 1974 bij de Oranjewerf.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:14:43 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.039
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #125 Gepost op: 6 november 2009, 22:33:16 »
Het bovendek van de Midsland, datum onbekend. De lamp rechts is vermoed ik voor de verlichting van de fraaie schoorsteen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:20:41 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.039
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #126 Gepost op: 6 november 2009, 22:53:51 »
Nog een foto van de Midsland, al valt het Fiat trekkertje op de voorgrond het eerst op. Weet iemand wat de locatie van deze foto is?
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:20:54 door PiebeJanMan »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #127 Gepost op: 6 november 2009, 23:01:37 »
Nog een foto van de Midsland, al valt het Fiat trekkertje op de voorgrond het eerst op. Weet iemand wat de locatie van deze foto is?

Deze foto lijkt me gemaakt op de plek waar nu de vertrekhal is in de haven van West.
namelijk geen dijk te zien achter de Midsland en de afstand tussen tracktor en schip is te groot om in Harlingen te zijn gemaakt. Dan zou je op de dam hebben gestaan, en ook die kever had daar dan niet kunnen staan.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #128 Gepost op: 6 november 2009, 23:06:49 »
Dat denk ik ook, zie je niet helemaal links op de foto het hek van de oude aanlegplaats van de Koegelwieck?

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #129 Gepost op: 7 november 2009, 07:14:38 »
Hans heeft gelijk, links is het witte hekje te zien bij de aanlegplaats van de Koegelwieck, maar dat het op de plek is van de terminal betwijfel ik, het is meer noordelijk oftewel op de rijweg Willem Barentszkade, zo'n beetje voor het bestelhuis, tegenwoordig rijwielverhuur Knop. De Midsland ligt gewoon aan het ponton om te lossen en laden. Achter het stuur van de trekker is een bord te zien dat naar het parkeerterrein verwijst dat zich toen voor de kaartverkoop bevond, aan de hoop klinkers te oordelen zal er wel een reconstructie van het haventerrein bezig zijn geweest. Tien tegen ??n dat het trekkertje van Doeksen is, die hadden indertijd oranje Fiat trekkers voor de bagage en ladingkarretjes. Overigens hele mooie foto's, waarvan zeker de Midsland vlak na de overname bijzonder is. Het schip word in de Doeksen kleuren geschilderd en het achterste deel van de salon op het brugdek is nog niet veranderd. Nog een opmerkelijk iets op deze foto: in de rechterbovenhoek ligt op de dwarshelling volgens mij de kustvaarder Rosa-B, die op het Terschellinger strand heeft gelegen en door o.a. de Stortemelk vlot is gebracht, volgens mijn gegevens nog steeds in de vaart.

Pieter

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #130 Gepost op: 7 november 2009, 14:31:05 »
Ik dacht meer vanaf het Wakend Oog. En inderdaad zal er wel een reconstructie van het haventerrein aan de hang zijn.
In het begin stonden er volgens mij ook helemaal geen hekken om de aanlegplaats van de Midsland.

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #131 Gepost op: 7 november 2009, 16:06:54 »
Niet zoals op 't ogenblik, maar er stond wel een hek oostelijk van de parkeerplaats. Tja wakend oog bestelhuis? Zit redelijk in de buurt maar dat valt moeilijk meer exact te bepalen.

Pieter

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #132 Gepost op: 7 november 2009, 17:56:27 »
Ff off topic, maar ik vond nog een foto van de Rosa B die naast de Midsland op de helling bij de Oranjewerf, hoogstwaarschijnlijk na de stranding op Terschelling.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.039
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #133 Gepost op: 8 november 2009, 21:09:49 »
Grappig dat oude foto's vaak meer oproepen dan alleen de herinnering aan de Doeksen schepen. Deze foto had ik ook nog van de Midsland met rechts de Rosa B op de achtergrond. Wederom bij de Oranjewerf in 1974. Tegelijkertijd is de foto ook een beetje een 'Double Doeksen', onderaan zie je het achterdek van de Stortemelk II
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:20:04 door PiebeJanMan »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland / Midsland - 1968
« Reactie #134 Gepost op: 1 december 2009, 21:39:28 »
Ik heb eens wat lopen snuffelen op internet en heb de indruk gekregen dat mv Serengeti niet meer bij Azam Marine in dienst is. Mijn indruk is dat het schip nu een lijndienst onderhoudt tussen Port Bell en Mwanza. Hij vaart dus rond op het Victoria meer. Onderstaand een klein stukje wat ik o.a. vond op het net.

When asked about the vessels plying the Mwanza - Port Bell route, State Minister for Transport John Byabagambi said it is true these vessels are coming to Uganda but are unscheduled. Byabagambi got to know about MV Serengeti for the first time during this interview with The Independent , upon which he called his commissioner for transport, who acknowledged receipt of an application for a license from Marine Services Ltd to operate the Port Bell - Mwanza route.
The commissioner for marine transport in the Ministry of Works and Transport, Mr Godfrey Wandera, said that because of the East African Cooperation treaty, once a vessel is licensed in one country it doesn?t need to register in another. However, Byabagambi said Tanzanian vessels are very old and dangerous because they decommission them from the Indian Ocean and commission them on inland waters.
But Marine Services Ltd general manager, Mr Mchauru, who is based in Mwanza dismissed Byabagambi?s claims, saying MV Serengeti is still sound, MV Serengeti and MV Umoja, he said, are licensed by Tanzania?s Ministry of Infrastructure Development, which is a member of International Maritime Organisation.
The vessel plies the Mwanza/Port Bell route once a week. It has a passenger capacity of 593 people and 350 tons of cargo.  MV Serengeti offers first class travel at Tshs 45,000 (Ushs 60,000), second class travel at Tshs 30,000 (Ushs 40,000) and economy class at Tshs 25,000 (Ushs 34,000) all payable aboard the vessel.   
MV Umoja is a containerised cargo vessel, charging $800 per container for export, while imports are charged $1,114 per container. MV Serengeti cargo charge is $40 per ton for exports and $48 for imports.
Mchauru says MV Serengeti meets all the provisions of the Merchant Shipping Regulations 2005 of Tanzania. These provisions include the condition of the structure, machinery and equipment, fire safety systems and appliances, fire control plan, life-savings appliances and the survival craft and their equipment. 
MV Serengeti is equipped with communications and navigational equipment that have been found to be satisfactory by the government surveyor in Tanzania. As a result of the survey the vessel was awarded a Certificate of Sea Worthiness and Certificate of Safe Manning.
 The last passenger vessel to ply the Port Bell/Mwanza route was the MV Bukoba which sank near Mwanza on May 21, 1996 and more than 1,000 people aboard the overloaded vessel perished.   
Since the grounding of MV Pamba and MV Kaawa, the only Ugandan vessel active on Lake Victoria is MV Kalangala that plies between Nakiwogo in Entebbe and the Ssese Islands. Another Ugandan vessel, MV Barbus, which used to move between Port Bell and Kalangala, was decommissioned several years ago.
In spite of a government promise early this year to rehabilitate its vessels within three months, to date nothing has been done.