Auteur Topic: Werfbeurten  (gelezen 71971 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.554
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Werfbeurten
« Reactie #30 Gepost op: 8 januari 2008, 16:44:16 »
De Friesland inmiddels droog op de werf, vanochtend is ze erop gegaan ;)
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 10:49:24 door PiebeJanMan »

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Werfbeurten
« Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2008, 11:31:23 »
In zijn algemeenheid:
Wat gebeurt er met een schip tijdens geplande werfbeurt?
Kan me haast niet voorstellen dat het alleen om een verfje gaat, toch?
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

The Lighthouse

  • Gast
Re: Werfbeurten
« Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2008, 13:09:12 »
Hallo Humptidumty,

nee, het gaat zeker niet alleen om een verfbeurt. Ook de technische aspecten van het schip komen aan de beurt. En het interieur komt ook meestal aan de beurt. En misschien dat er nog dingen zijn die aangepast of verwijderd worden in de afdeling van de catering.

Vriendelijke groet,
Arn

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Werfbeurten
« Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2008, 13:24:01 »
Vergeet niet de certificeringen, het wadden gebied mag dan wel binnenwateren zijn maar bij passagiers schepen kijken ze heel streng naar.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2008, 21:12:00 door Jeroen van Loo(T) »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.554
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Werfbeurten
« Reactie #34 Gepost op: 1 april 2008, 18:43:00 »
Vlieland bij de werf
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 10:49:39 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Werfbeurten
« Reactie #35 Gepost op: 13 april 2008, 16:54:58 »
Dat zijn volgens mij de roosters die voor de bunnen zitten waar de koelwater en smeeroliekoelers in gemonteerd zitten, de afgeronde blokken metaal zijn de zg zinkstukken of verteringsstukken.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2009, 14:29:59 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.554
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Werfbeurten
« Reactie #36 Gepost op: 20 april 2008, 15:52:13 »
De Vlieland nog tot waarschijnlijk donderdag op de werf. Ik hoop dat alles echt klaar is komende vrijdag, want dan moet ik weer werken. Ik ben afgelopen donderdag even op de werf geweest.

foto1

Er zullen wel weer heel wat (kleine) werkzaamheden zijn. De twee grootsten die echt zichtbaar zijn, zijn de verlenging en verbreding van het buffet en een nieuwe MOB-kraan. Het buffet wordt vergroot met eigenlijk drie dingen: tweede kassa, volautamatische sinaasappelpers en een ijsco-vriezer. De nieuwe MOB-kraan heeft te maken met het volgende: De dag na pasen is er een RiCas-oefening aan boord geweest. Toen duurde het ongeveer 20 min. voordat de pop werd gered uit het water, dit is natuurlijk veel te lang. Dit heeft echter te maken met het feit dat de MOB eerst ingeklemd moet worden in de kraan. De MOB kan niet, net zoals op de andere schepen, alvast ingeklemd staan omdat de kraan dan gaat gieren en er kans is dat deze in de ramen gaat slaan bij de panorama-achterzijde. Daarom hopelijk nu een kraan waarbij de MOB ingeklemd kan blijven.

reparatiewerkzaamheden op het autodek:
foto2

Vergroting van het buffet:
foto3
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 10:50:08 door PiebeJanMan »

iemke

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Werfbeurten
« Reactie #37 Gepost op: 28 april 2008, 13:45:08 »
De Tiger ligt weer op de werf;
Ze zijn bezig om bij de kleine roeren het roeroppervlak te vergroten door een strip aan de voorzijde te lassen. Zie foto. Blijkbaar manoeuvreert de Tiger te slecht, wat mij niet verbaasd met deze lange waterlijn.

Deze roeren zijn wel erg kwetsbaar omdat ze nogal onder het schip uitsteken. Hopelijk komen ze geen zandbanken tegen zoals destijds met de Stuifdijk...  ;D
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2009, 14:31:56 door PiebeJanMan »

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Werfbeurten
« Reactie #38 Gepost op: 28 april 2008, 15:54:09 »
De besturing is toch al met de jets en de roertjes waren te ondersteuning van de jetsturing?  ???

Nee, als je bijvoorbeeld de Koegelwieck neemt, die wordt bestuurd door alleen de jets.
Als je dan kleine manoeuvres moet doen, verlies je daardoor wel wat snelheid, omdat je met die jets heen en weer gaat.
Nu hebben ze bij de Tiger bedacht, om er van die kleine roertjes onder te zetten, voor die kleine manoeuvres kun je die dan dus gebruiken, en de jets gewoon volle kracht vooruit laten. Zo verlies je dus geen snelheid. Of in ieder geval minder.
Tenminste ik geloof dat dit het idee er achter is, zo niet verbeterd iemand mij vast wel.


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.554
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Werfbeurten
« Reactie #39 Gepost op: 28 april 2008, 23:03:42 »
Ja dat klopt wel ongeveer Bob.

Echter de snelheid bij kleine koersveranderingen met de jets neemt niet echt veel af, het is meer het probleem dat jets bij een 'roerstand' van minder dan 5 graden (ongeveer)bijna geen koersverandering tot gevolg heeft.

Hier nog de Tiger op de werf vanavond:
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 10:50:36 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.554
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Harlingen
« Reactie #40 Gepost op: 20 november 2008, 16:40:57 »
Koegelwieck en Midsland bij de werf afgelopen weekend

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 10:51:04 door PiebeJanMan »

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Werfbeurten
« Reactie #41 Gepost op: 31 januari 2009, 21:10:11 »
t schijnt dat de Friesland terug gecertificeerd is qua passagiers aantal, en zo er ook enkele vlotten van het zonnedek af verdwijnen.
ook zouden er schuifdeuren in de promenadesalon komen ipv die zware "buiten" deuren.

iemke

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Werfbeurten
« Reactie #42 Gepost op: 4 februari 2009, 12:08:19 »
De Friesland is weer bijna klaar voor de normale dienst.
De reddingsvlotten worden weer geplaatst evenals de Marine Evacuatie Systeem. (zie foto)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.554
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Werfbeurten
« Reactie #43 Gepost op: 14 maart 2009, 20:46:03 »
Sorry, maar niet voor niets verregend in Harlingen, daarom mijn foto nog  :P

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 10:51:15 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.801
  • Geslacht: Man
Werfbeurten
« Reactie #44 Gepost op: 31 maart 2009, 22:01:21 »
Een werfbeurt van een poosje geleden. De Friesland in het dok van -toen nog- Welgelegen in januari 1991. Naar mijn weten was dit de eerste keer dat de Friesland in Harlingen dokte. In JAN 1990 was de eerste dokbeurt na de oplevering nog bij Bolnes. Dat was een soort "garantiebeurt". Vanaf 1991 ging de Friesland altijd naar Harlingen.











Foto's: Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2015, 22:13:49 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/