Auteur Topic: Holland - de Doeksen periode  (gelezen 71045 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2012, 17:07:58 »
Een luchtopname van ik denk ergens begin jaren 60. Je ziet de Holland liggen maar daarnaast zie ik geen andere Doeksen schepen. Wat opvalt is een grote groep mensen die rechts van de Holland op de kade en steigers staan. Geen idee wat daar te zien is.....


Deze opname is van de zomer van 1959. Bij gebrek aan een zwembad op Ts in die tijd, werd er in haven gezwommen.
Blijkbaar was er een zwemwedstrijd, zo vermoed ik.

Bedankt voor deze aanvullende informatie Wim. Ik verbaas me er telkens weer over hoeveel kennis er op dit forum is, het gebeurt zelden dat ergens geen antwoord op gegeven kan worden  ;).
Als je rechts naast de Holland kijkt, hebben ze ook een boot er dwars voor gelegd om op die manier een soort van zwembad te creëren.

In een fotoboek met KLM luchtfoto's van Terschelling kwam ik deze foto ook tegen met exacte datumaanduiding: 13 augustus 1959.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 21:10:41 door PiebeJanMan »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Bert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #46 Gepost op: 25 januari 2013, 15:48:39 »
Een kijkje door de walegang aan bakboordzijde van de Holland ergens rond 1970.



Beste Vriend,
Deze foto is niet op de Holland gemaakt. Deze heeft n.l. geen vierkante ramen en bolders in de walegang.
De knieën die dekbalken met het staande schot verbinden hebben veel meer klinknagels dan op de Holland; daar zitten maar twee nagels in elke knie.
Volgens mij loopt er ook een gang dwarsover.
Ik denk dat deze foto op een veel ouder schip is gemaakt, waarvan de walegang vanaf de nieuwbouw dicht was.
Bij de Holland zie je in de walegangen een hele rij venturiepijpen voor de ventilatie, hier niet.
Groet, Bert
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 21:10:48 door PiebeJanMan »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #47 Gepost op: 25 januari 2013, 20:00:39 »
het zou mij niets verbazen als dit aan boord van de Schellingerland (Ex Dr Wagemaker) is. Deze had ook ronde patrijspoorten, en die kan je op de foto mooi zien, doordat de zon er door heen schijnt.
groet, Cees

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #48 Gepost op: 25 januari 2013, 21:34:01 »
het zou mij niets verbazen als dit aan boord van de Schellingerland (Ex Dr Wagemaker) is. Deze had ook ronde patrijspoorten, en die kan je op de foto mooi zien, doordat de zon er door heen schijnt.
groet, Cees

Ik zat ook al in die richting te denken. Ik heb heel wat reisjes met dit schip gemaakt, maar toch kan ik me de situatie niet meer helder voor de geest krijgen.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #49 Gepost op: 26 januari 2013, 14:15:15 »
Een kijkje door de walegang aan bakboordzijde van de Holland ergens rond 1970.


Beste Vriend,
Deze foto is niet op de Holland gemaakt. Deze heeft n.l. geen vierkante ramen en bolders in de walegang.
De knieën die dekbalken met het staande schot verbinden hebben veel meer klinknagels dan op de Holland; daar zitten maar twee nagels in elke knie.
Volgens mij loopt er ook een gang dwarsover.
Ik denk dat deze foto op een veel ouder schip is gemaakt, waarvan de walegang vanaf de nieuwbouw dicht was.
Bij de Holland zie je in de walegangen een hele rij venturiepijpen voor de ventilatie, hier niet.
Groet, Bert

Dag Bert,

Allereerst bedankt voor het erop attent maken dat deze foto aan boord van een ander schip gemaakt is. Het is een tijdje geleden dat ik deze foto geplaatst heb en volgens de overlevering zou hij aan boord van de Holland gemaakt zijn. Ik zie nu ook aan de vierkante ramen dat dit niet klopt. Het is zo goed als zeker de Schellingerland (ex Dokter Wagemaker). Die is inderdaad eerder gebouwd (1933/1934) dan de Holland. Ook had dit schip vanaf de oplevering gesloten zijgangen. Zoals Cees al opmerkt kun je in de weerspiegeling van het raam de ronde patrijspoorten van de zijgangen zien. Verder klopt de datum van circa 1970 ook omdat het schip in 1963 van TESO naar Doeksen gegaan is en pas in 1975 gesloopt is. Ik heb in het topic van dit schip een aantal foto's geplaatst uit augustus 1972 waarvan een aantal die aan boord gemaakt zijn. Het kan haast niet anders dat deze foto bij die serie hoort.

Ik heb het algemeen plan erbij gepakt dat te vinden is in 'Een Eeuw Eigen'. Helaas is daarop alleen een zijaanzicht van de stuurboordzijde te zien. Kijk ik naar het bovenaanzicht, dan is het zo goed als zeker dat deze foto aan bakboordzijde gemaakt is richting de achterkant van het schip. Alles klopt precies, zelfs het licht verder naar achteren waar volgens het algemeen plan ook het gesloten deel van de zijgang stopt. Alleen tel ik linksvoor twee deuren en waar het vierkante raam helemaal op de voorgrond zit zou een deur moeten zitten (al lijkt rechtsonder het raam een lasnaad te zitten dus wellicht later gewijzigd?). Tegenover de bolders zit een trap naar boven en de tweede deur geeft toegang tot een toilet. De patrijspoorten zijn van de toiletten waarvan de deur van het achterste toilet links om de hoek zou moeten zitten.

Groeten,
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 21:10:55 door PiebeJanMan »

Bert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #50 Gepost op: 29 januari 2013, 16:15:25 »
Hallo Jeroen,

Ik heb ook aan de "Schellingerland" gedacht. In 1966 heb ik hier nog als kelner gevaren voor Sjoerd Bakker, later, in '68-'70 als ze een matroos nodig hadden. Normaal zat ik op de Holland.
In mijn herinnering had je van voor naar achter: een dekhuis met hierin de toegang naar de tweede klas salon onder het autodek en de ingang van de machinekamer. Ook de toiletten waren hierin, met inderdaad de deur van het herentoilet om de hoek in een dwarsgang. In deze gang was ook de toegang tot het ketelhuis.
De verwarming, de pompen, het ankerspil en de stuurmachine waren nog op stoom.
Als ik mij goed herinner, stond de stuurmachine ook in dit dekhuis, dat zou de verhoging in het dek verklaren; de stuurketting loopt hieronder.
Voorbij de gang had je de ingang van een portaal met weer toiletten, een buffet aan stuurboord, en de toegang naar de eerste klas salons. Deze salon was smaller dan het dekhuis ervoor, zodat je deze niet op de foto ziet.
Het is al wat jaartjes geleden, maar volgens mij zag het er ongeveer zo uit.

Op donderdag werd er vee gevaren. Het grootvee stond onder de bak, kalveren naast de machinekamer en de schapen gingen achterop, naast de salon. Als afscheiding werden houten hekken gebruikt. Nadat de beesten van boord waren, werden eerst de fietstassen van Klaas Tot vol geschept met stront. Voor op het 'landje'.

Groeten,
Bert

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #51 Gepost op: 9 maart 2013, 08:37:27 »
Juli 1963, de Holland in de passagiersdienst naar Harlingen.
De sleper heeft zojuist de haven van WTs verlaten en vaart het Schuitengat in.



foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #52 Gepost op: 21 juni 2013, 16:33:02 »
Mijn allereerste foto van de Holland (in passagiersdienst) is van juli 1963.
Gemaakt met een Agfa 6x9 boxje, tweedehandsje van mijn moeder, die ook de filmpjes sponsorde.
Kwaliteit laat te wensen over, maar het zijn mooie herinneringen.
Op de achtergrond zijn nog vaag de Friesland, de Doggersbank en de NAM pont Hilsea te ontdekken.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2015, 10:48:17 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #53 Gepost op: 21 juni 2013, 17:05:52 »
Nog een foto uit die tijd; ook weer in de passagiersdienst. Daar laat de foto geen twijfel over bestaan.
Tegenwoordig mag het schip maximaal 80 passgiers vervoeren tijdens zgn. dagvaarten.
In de passgiersdienst van destijds waren er dat wel iets meer, getuige deze afbeelding.



foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #54 Gepost op: 1 oktober 2013, 19:17:13 »
Een vrij nieuwe Holland, naast de Oceaan.
Erachter ligt de vorige Holland.
De Holland kwam in sept 1951 en de foto is redelijke zonnig, voorjaarsachtig.
De vorige Holland werd in 1952 opgelegd te Harlingen en werd in 1953 naar Perzië verkocht (zie SSS, blz 142).
Daarom lijkt het me logisch dat deze foto in 1952 is genomen.



foto: www.gahetna.nl
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #55 Gepost op: 18 december 2013, 10:09:33 »
Een hele bekende ansichtkaart van de Holland.
De afbeelding is meerdere keren gebruikt in vele soorten publicaties.
Tijdens het maken van deze foto zijn meer "stormfoto's" van het schip genomen.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #56 Gepost op: 10 februari 2014, 18:52:56 »
Een apart plaatje van het achterdek van de Holland in de passagiersdienst.
Als je rechts op de foto kijkt, zie je de gebouwen bij de oude aanlegplaats in Harlingen.
Direct achter de Holland is de Schellingerland te zien (met deksalon).
Daarachter is nog zo'n (rokende) schoorsteen te zien, dat moet de Noordnederland zijn.
Uit de aanwezigheid van die twee schepen valt af te leiden dat de Friesland er nog niet is, dus is de foto voor 1956 gemaakt.
De Holland kwam in dec 1951 bij de Rederij in dienst en dit is hoe dan ook een zomerplaatjes, dus op z'n vroegst 1952.
De foto is daarom tussen 1952 en 1955 gemaakt.

Wat opvalt is het feit dat er auto's aan dek van de Holland staan, iets wat niet al te vaak voorkwam.
Maar het bewijs zien we hier fotografisch.



foto: coll. H.J. Wortel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #57 Gepost op: 11 februari 2014, 08:45:14 »
Die donkere auto is volgens mij een VW kever en die kreeg pas in 1953 een enkel raam. Voor 1953 was dat een 'split' (dubbel raam)... Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #58 Gepost op: 28 februari 2014, 18:33:14 »
Misschien bevat bijgaand artikel over de bouw en inrichting voor deze of gene nog iets nieuws. Interessant het plaatje van het aan boord hijsen van het motorblok.
Groet,
Gijs Hesselink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #59 Gepost op: 8 maart 2014, 11:36:46 »
Een mooie actiefoto die als ansichtkaart werd uitgebracht.



coll: H. Rexwinkel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink