Auteur Topic: Holland - de Doeksen periode  (gelezen 71120 keer)

Henk K

  • Gast
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2008, 08:44:37 »
Erg leuk om al die oude foto's weer terug te zien!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2009, 07:39:20 »
Bedoel je met imitatie bruin een 'houtlook' Wim? Het grappige is dat ik net wilde vragen of de bruine gedeeltes op de foto's van hout zijn. 

Idd, het was geen echt hout.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2009, 10:26:27 »
Jawel, "houtlook". Ook het dekhuis heeft dat gehad (en als ik goed kijk is dat op deze foto's ook zo). Daar waren zelfs panelen op gesschilderd.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2009, 10:55:12 »
Jawel, "houtlook". Ook het dekhuis heeft dat gehad (en als ik goed kijk is dat op deze foto's ook zo). Daar waren zelfs panelen op gesschilderd.

Ik was net aan het zoeken in de boeken. In SSS staat er niets over, maar in het Holland boek staan 2 foto's op pagina 74 met verklarende tekst.
Ik vraag me in welke jaren precies dit houtmotief in gebruik was.
Volgende de 1e foto op pag 74 was dat sinds 1952/1953 al het geval. Zelf dacht ik later, maar heb daarvoor geen enkel bewijs.
Als ik meer foto's in mijn eigen verzameling bekijk, werd sinds 1959 het dekhuis en brug weer wit geschilderd,
Wie het nog preciezer weet, mag het zeggen.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #19 Gepost op: 7 november 2009, 09:35:04 »
De Holland bij de Oranjewerf in 1974.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:25:36 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #20 Gepost op: 7 november 2009, 09:48:23 »
Twee foto's van de Holland in het droogdok bij de Oranjewerf in 1974. Weet iemand wat ze aan het doen zijn, fouling wegspuiten?


« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:25:19 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #21 Gepost op: 7 november 2009, 11:07:17 »
Wederom prachtige foto's Jeroen, maar wat ze hier aan het doen zijn is de romp onder de waterlijn ontdoen van vuil en aangroei, om daarna een nieuwe laag anti-fouling aan te brengen. Ondanks anti-fouling krijg je toch altijd een beetje aangroei na verloop van tijd. zeker in de zon en dat is in dit geval de bakboordskant van de Holland.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #22 Gepost op: 8 november 2009, 22:24:58 »
Hoewel de Holland voornamelijk als zeesleper gebouwd is, heeft ze ook voor de passagiersdienst dienst gedaan. Dat is duidelijk te zien aan deze foto's uit 1974 van de salon.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:24:59 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #23 Gepost op: 8 november 2009, 22:29:41 »
Nog twee foto's van het interieur van de Holland. De trap naar beneden.....

waarmee je in deze salon beneden kwam. Het schijnt dat dit geen plezierige plek was om te vertoeven tijdens de reis als de zee wat onrustig was. De Holland heeft de naam aardig tekeer te kunnen gaan als de zee wat ruig is. Sommigen vinden dat juist leuk maar de gemiddelde passagier was daar waarschijnlijk minder blij mee.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:24:31 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #24 Gepost op: 9 november 2009, 08:42:22 »
Nog twee foto's van het interieur van de Holland. De trap naar beneden.....


waarmee je in deze salon beneden kwam. Het schijnt dat dit geen plezierige plek was om te vertoeven tijdens de reis als de zee wat onrustig was. De Holland heeft de naam aardig tekeer te kunnen gaan als de zee wat ruig is. Sommigen vinden dat juist leuk maar de gemiddelde passagier was daar waarschijnlijk minder blij mee.


De benedensalon 1' klasse is een tamelijk benauwde ruimte, klein en kreeg slechts daglicht door de laagste rij patrijspoorten. Omdat de 'Holland' elk golfje in beweging vertaalt, zag de gemiddelde passagier meer zeewater voorbij komen dan licht en er waren veel mensen die dat "eng" vonden. Die patrijspoorten zijn nu dichtgelast.
Ik denk overigens dat de mensen die bij honderden tegelijk op het sleepdek vervoerd werden, het nog wat minder prettig hadden dan die in  de salons. Er wordt altijd wel zo romantisch gesproken over de overtocht met de 'Holland', maar als je met zo'n 600 man op dat schip naar TS moest, was dat lang niet altijd zo prettig. Dik anderhalf uur over de verschansing hangen kan heel vervelend zijn. We herinneren ons nu eenmaal graag de leuke dingen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #25 Gepost op: 9 november 2009, 20:13:50 »
De Holland van bovenaf gezien bij de Oranjewerf in 1974. Het schip paste blijkbaar niet op de foto dus is het een drieluik geworden.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:24:02 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2009, 22:51:06 »
Twee foto's waarop je kunt zien hoe het houten dek van de Holland opnieuw gerubberd wordt. Schijnt geen leuk klusje te zijn om te doen. Het rubber zorgt ervoor dat het dek waterdicht is en vangt het werken van de planken op. Een techniek die je niet meer op de huidige schepen van Doeksen tegenkomt, want ik tel het imitatie dekhout dat je in het interieur van de Tiger vindt niet mee. Deze techniek vind je vandaag de dag voornamelijk nog in de jachtbouw.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:23:38 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2009, 23:14:10 »
Zo ziet een netjes gerubberd houten dek eruit. Vooral op de voorgrond kun je het goed zien op deze foto. Genomen op de Holland in de zomer van dit jaar.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:23:18 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2009, 23:17:24 »
In aanvulling op de foto's uit 1974 van het interieur van de Holland nog een foto genomen op dezelfde plek maar dan in 2009.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:23:06 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Holland - de Doeksen periode
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2009, 19:58:19 »
Denk erom: dit zijn de onderdekse kajuiten 1'en 2'klas, niet de salon op het achterdek die ook in twee klasen was gesplitst.