Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - de Doeksen periode

(1/25) > >>

Wim Vink:
De Holland (4) met erachter de Zuidzee, ex-Oceaan. Aan de derde steiger is nog een lichter te zien en helemaal achterin de haven nog eentje.
Dat moeten de Canada en de Tarakan zijn. Maar welke lichter welke naam had is me onbekend.
Naast de Zuidzee ligt de Texel. Die in in maart 1957 afgevoerd. De foto komt uit een serie foto's uit een zomer en toen de nieuwe Friesland al voer. Dus moet het 1956 zijn.



foto: coll. Tjeb Cupido.

Jan Leenstra:
Welk schip is het schip helemaal achteraan op de foto? Ik dacht dat het de Orsay was maar die kwam pas in 1958 op het eiland.

Humtidumty:
De Holland heeft een hoop lijnen in top tussen de 2 masten. Weet iemand waarvoor die dien(d)en?

borie:

--- Citaat van: Humtidumty op 14 november 2005, 12:56:42 ---De Holland heeft een hoop lijnen in top tussen de 2 masten. Weet iemand waarvoor die dien(d)en?

--- Einde van citaat ---

Ik denk dat dat waslijnen zijn.....


Zoals alle schepen van die leeftijd die ook op zee kwamen had ook de Holland dit, dit zijn antennes voor kortegolf, middengolf en marifoon (tegenwoordige MF,HF en VHF) omdat men vroeger geen "normale" antennes kon maken met voldoende bereik werden staalkabels in de masten gehangen met voldoende lengte in verhouding tot het zendvermogen. De rest is verstaging van de masten.

Wim Vink:
Een foto uit de collectie van Tjebbe Cupido: de Holland in de passagiersdienst. De foto is uit 1959, de voor Doeksen nieuwe Doggersbank ligt op zijn nieuwe stek. Links achter het binnenvaartschip (of kustvaarder) Pregel (of Prebel) ligt ook een Doeksen schip en dat is de Stortemelk II.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie