Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 298978 keer)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #150 Gepost op: 23 januari 2007, 20:08:34 »
in aanbouw en in de vaart





beide foto's uit  coll. museum ''het Behouden Huys"
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2009, 21:41:52 door Wim Vink »

andre

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #151 Gepost op: 11 maart 2007, 21:03:27 »
ik begreep van jan pieter dat de Oost Vlieland nu ingezet wordt door de VN voor het vervoer van mensen welke door de oorlog op de vlucht zijn geslagen weer naar veilige oorden te brengen.

een mooi 3de leven voor deze veerboot.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #152 Gepost op: 11 maart 2007, 22:26:05 »
Dat zijn ook de berichten die ik had vernomen. Een goed doel in ieder geval, hopelijk krijgen we niet dezelfde taferelen als met de 'Bereboot'. Misschien komt ie binnenkort weer terug en krijg ik weer wat plaatjes toegezonden.

Bij aankomst in Afrika schijnen er ook problemen te zijn geweest. Het schip is indertijd aan de ketting gelegd omdat er teveel stookolie aan boord zou zijn geweest. Het fijne weet ik er echter ook niet van.

tonnie333

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #153 Gepost op: 7 april 2007, 04:44:59 »
Vraagje,
heeft iemand misschien nog oude video-opnames?
Of ergens een link naar een video met de oude Oost-Vlieland?

tjeerd

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #154 Gepost op: 7 april 2007, 07:54:08 »
http://www.flickr.com/photos/rcl/21422495/in/set-498608/

hier vind je wel een aantal foto's van oudere doeksen schepen. rcl heeft er meer. groet tjeerd

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #155 Gepost op: 19 mei 2007, 13:02:28 »
Evert Sikkema uit Hoofddorp stuurde mij deze foto uit 1972 van de Oost-Vlieland om op het Doeksen-forum te plaatsen.

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2016, 11:23:57 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #156 Gepost op: 28 juni 2007, 20:12:35 »
Hallo Johan,

Ik heb met verschillende merken  en typen scheepsdiesels gewerkt, de Crossley hoort daar niet bij maar een twee takt beschikt over het algemeen over spoelpoorten, soms in combinatie met een of meerdere  uitlaatkleppen (bij een Stork Hotlo of SW vier per cylinder) , waardoor de spoellucht (vaak onder druk geleverd door een turboblower of spoelluchtpomp de cylinder in wordt geblazen, waarschijnlijk zit de turbolader of spoelluchtpomp met aangebouwd luchtfilter aan de andere kant van de motor, ik kan me overigens nog heel goed het geluid van de Crossley herinneren. als je op een stille avond op de veerdam stond, hoorde je de Oost Vlieland al voordat je het schip zag

Pieter

andre

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #157 Gepost op: 29 juni 2007, 09:58:36 »
Hallo.

Leuk om het bericht te lezen dat al zo snel na het indienst gaan van de oost vlieland er zulke problemen optraden.
Ook nu zie je in de begin fase dat schepen te kampen hebben met problemen, neem de vlieland 2005 die in het begin ook vaak naar de werf moest.  Het fenomeen dat een passagiersschip een paar keer op en neer gesleept wordt naar een eiland zul je nu niet snel meemaken denk ik, tijden veranderen.
Wat mij wel opviel uit het bericht is dat er geen radio installatie aan boord was die eerste periode dus, lijkt mij voor een passagiersschip toch erg noodzakelijk.
Is het ook niet zo dat het schip de reis van delftzijl naar Harlingen heeft moeten maken dan zonder radio installatie met slecht weer zoals uit eerdere geplaatst bericht uit het vlieland magazine (een telefoontje) naar voren kwam? raar.
 
Is het ook niet zo dat door het vele lawaai van de motoren deze begin jaren zeventig zijn vervangen door een geluidsarme versie?
Overiges heb ik nog wel ergens een foto van de machine-kamer van de oost vlieland, zal hem eens opzoeken.

Groet andre

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #158 Gepost op: 1 juli 2007, 18:04:49 »
zonder nu betweterig te willen zijn, maar in de twintig jaar dat ik als werktuigkundige heb gevaren, ben ik nooit naar het motorruim gegaan,  altijd naar de machinekamer, er staat namelijk meer dan alleen een dieselmotor, ook de verwarmingsketel, de pompen voor drinkwatervoorziening, lenspomp hulpmotoren met generatoren, filters etc hebben een plaatsje in de machinekamer (kortweg aangeduid met MK). Vroeger was het nog veel meer een machinekamer, omdat de voortstuwing door stoom niet met een stoommotor ging, maar altijd een stoommachine, ook een fout die je nog wel eens leest. Ben wel heel benieuwd naar de foto van de MK van de Oost Vlieland.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #159 Gepost op: 3 juli 2007, 18:06:02 »
In de Harlinger Courant staat een stukje over de Oost Vlieland in Afrika. Bij de dame die de foto's heeft genomen heb ik foto's opgevraagd. Ik meld dat even hier zodat niet iedereen bij haar de foto's gaat opvragen. Vanzelfsprekend plaats ik ze en voor een ieder die ze wil hebben mail ik ze wel even.


kappie

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #160 Gepost op: 3 juli 2007, 18:40:47 »
Dat is mooi! Ik wil ze wel zien en ontvangen.
Succes ik wacht het af
Pieter.
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2007, 18:43:30 door Pieter »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #161 Gepost op: 3 juli 2007, 19:47:24 »
Het kranteknipsel is door Thasos geplaatst bij de overige onderwerpen. Zelf heb ik maar even 2 foto's van Mirjam Oving blogspot afgehaald.

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #162 Gepost op: 3 juli 2007, 20:15:11 »
Gezien de onderste foto van berichtje Jan Leenstra, ligt ze tussen 2 "wrakken"in,
ik vrees dat t lot ook voor de Oost Vlieland zal worden

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #163 Gepost op: 3 juli 2007, 22:28:10 »
Hee Twintimer,
Gezien het kranten bericht heb ik toch wel vertrouwen in de toekomst van de oost-Vlieland.

Als jij je Ferrari tussen 2 lelijke eendjes in parkeerd, wil dat ook niet meteen zeggen dat..............

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #164 Gepost op: 4 juli 2007, 09:07:53 »
De Oost-Vlieland heeft er in de Doeksen-tijd zelfs veel minder uit gezien.
Ik denk dat ze nog heel wat "ritjes" zal maken voordat het einde oefening is.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.