Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 299478 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #435 Gepost op: 4 januari 2012, 22:01:40 »
De man in het midden ken ik niet, echter ik heb een zelfde foto camera in mijn bezit. Er bestaan van dit model 3 van verschillend producent echter de verschillen zijn zeer klein. Zou moeten uitvergroten voor meer info maar hoop dat dit voldoende is.

vriendelijke groet , tom

Dank je Tom, ik had al het vermoeden dat het een camera was. Had ook nog iets voor kaartverkoop o.i.d. kunnen zijn.

Net als over de Bereboot horen we ook niks meer over de berging/sloop van de OV in Afrika, ben eigenlijk best benieuwd of dit inmiddels afgerond is en of er ergens nog foto's van zijn....

Ga er maar van uit dat de Oost-Vlieland inmiddels volledig geborgen/gesloopt is. Hier staan eerder in dit topic foto's van de sloop. Het schip is op die foto's deels overeind getrokken en een deel van het stuurhuis is al weggebrand. Ze waren daar toen (begin vorig jaar) bezig met een grote schoonmaak in de haven v.w.b. de wrakken om zo de weg voor minder frisse handel in tropisch hardhout vrij te maken.

wd

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #436 Gepost op: 12 april 2012, 20:39:29 »
Hallo Olau-fan,

Dat wist ik wel dat hij al was gezonken maar ik kwam deze foto tegen en zag hem nog niet op het forum staan dus ik dacht, ik plaats hem maar.

Groetjes,Willem.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #437 Gepost op: 15 april 2012, 17:01:17 »
Een afbeelding van de OV, die daarop net nieuw is. De grijze band aan de zijkant van het schip is ook te zien. Die heeft hij maar kort gehad. Zelf kan ik me niet herinneren ooit die grijze band gezien te hebben, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de periode waarmee de OV is deze uitvoering heeft rondgevaren.
Wie kan me dat vertellen?
Het schip ligt hier overigens in de haven van West-Terschelling, waarschijnlijk om de Terschellingers ook de nieuwste aanwinst van de Reederij te laten zien.
Daarmee is gelijk de foto gedateerd: 1962.



foto: collectie T.D. Cupido
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

arthur

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #438 Gepost op: 16 april 2012, 01:42:06 »
Kan die grijze band soms ook geel zijn geweest? Toen de Oost Vlieland was omgedoopt tot Carolina, hadden ze die "grijze" band namelijk ook in (weer) geel teruggebracht. Misschien dat Cees Lourens dat eens aan Bram kan vragen...

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #439 Gepost op: 16 april 2012, 09:12:07 »
Heb ik ook wel gedacht. Het was zeker geen geel, wel grijs met iets groenigs erin, is ooit eens verteld.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #440 Gepost op: 16 april 2012, 12:03:07 »
Op een zwart-wit foto is de band in ieder geval wel grijs ;-)

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #441 Gepost op: 16 april 2012, 12:19:24 »
Hier het verhaal van de grijze band op de Oost-Vlieland. Ik heb contact gehad met de oud bemanningsleden die vertelde het volgende.
Toen de Oost-Vlieland in 1962 in dienst kwam en enige weken had gevaren, lag deze op Vlieland een keer afgemeerd met de kop richting de huizen. Kapitein Jelle Horjus woonde tegenover de veerdam, en zag de steven van het nieuwe schip en kwam tot de conclusie dat het een raar gezicht was die grijze band. De volgende dag hebben ze het eerste gedeelte tot de opbouw zwart geverft.
Bij de eerst volgende dokbeurd is de hele band zwart geverft. Dit alles nog in 1962!!
Bij de Carolina hebben ze inderdaad het eerste gedeelte tot de opbouw in de "doeksen geel" kleur geverft. Een andere kleur is ons niet bekend.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2012, 12:31:10 door cees »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #442 Gepost op: 16 april 2012, 12:54:32 »
Hier het verhaal van de grijze band op de Oost-Vlieland. Ik heb contact gehad met de oud bemanningsleden die vertelde het volgende.
Toen de Oost-Vlieland in 1962 in dienst kwam en enige weken had gevaren, lag deze op Vlieland een keer afgemeerd met de kop richting de huizen. Kapitein Jelle Horjus woonde tegenover de veerdam, en zag de steven van het nieuwe schip en kwam tot de conclusie dat het een raar gezicht was die grijze band. De volgende dag hebben ze het eerste gedeelte tot de opbouw zwart geverft.
Bij de eerst volgende dokbeurd is de hele band zwart geverft. Dit alles nog in 1962!!
Bij de Carolina hebben ze inderdaad het eerste gedeelte tot de opbouw in de "doeksen geel" kleur geverft. Een andere kleur is ons niet bekend.

Cees,

Bedankt voor de snelle informatie.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #443 Gepost op: 10 mei 2012, 14:02:39 »
In de zomer van 1984 lag de Oost-Vlieland werkeloos aan de palen in de haven van West. De Friesland werd toen af en toe nog ingezet om bij te springen bij drukte.

Twee foto's van 1 augustis 1984.





foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #444 Gepost op: 8 augustus 2012, 19:42:54 »
Een paar leuke foto's gevonden in het boekje Friesland in foto's van Sjoerd Andringa, uitgeverij M.A. van Seijen, Leeuwarden, 1974.

Hier zien we de Oost-Vlieland samen met de Prins Willem of de Prinses Anna van Rijkswaterstaat van de route Holwerd-Ameland. Op de achtergrond manoeuvreert de 'Texelse' Noord-Nederland
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:32:48 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #445 Gepost op: 24 september 2012, 21:46:10 »
Eerder in dit topic kwam de motorisering van de Oost-Vlieland ter sprake. Tijdens de forummeeting heb ik aan de eigenaar van de Friesland gevraagd hoe het nu zit. De Oost-Vlieland heeft in totaal vier motoren gehad.
1. Crossley HNG6;
2. Caterpillar D399 V16;
3. Caterpillar D398 V12;
4. Caterpillar D398 V12.

De Crossley is in 1973 door Dolderman vervangen door de Cat 399. Bij rederij Carolina is al snel de D398 erin gekomen die na wat kleine aanpassingen op dezelfde fundatieplaat past. Deze D398 is later door een wat verser exemplaar van hetzelfde type vervangen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #446 Gepost op: 5 oktober 2012, 22:47:36 »
Een ansichtkaart (uitgave van Leer's) van de Oost-Vlieland in de vroege jaren gezien de hoge mast en schoorsteen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:50:23 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #447 Gepost op: 24 februari 2013, 14:20:22 »
Een foto uit de prille begintijd van dit schip bij Doeksen, getuige de grijze band op de romp.



foto: © Ben Gernaat
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #448 Gepost op: 24 februari 2013, 18:34:21 »
Mooie foto!
Zijn er ook fotos van de Oost Vlieland tijdens de barre winter van 1963?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #449 Gepost op: 24 februari 2013, 18:54:46 »
Mooie foto!
Zijn er ook fotos van de Oost Vlieland tijdens de barre winter van 1963?

Van 1963 heb ikzelf geen foto's, misschien anderen wel. Ik weet wel dat de OV toen tenminste 1x naar IJmuiden is gevaren, misschien wel meer keer.
Daarvan waren krantenberichten inclusief foto's.
Van winterse omstandigheden heb ik al een foto geplaatst van febr 1985. Van die vaart heb ik er meer, maar die moeten nog digitaal worden gemaakt.
Komen zeker een keer langs.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink