Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 299108 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #420 Gepost op: 18 maart 2011, 17:30:07 »
Helemaal mee eens! Bijgaand een foto van de proefvaart vanuit Harlingen.

Gezien de hoeveelheid gasten aan dek is dit denkelijk de "officiële" proefvaart, dus de echte heeft al plaats gehad en nu vieren we een feestje. Mooie prent trouwens.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #421 Gepost op: 18 maart 2011, 17:32:41 »
Altijd een statig schip. Keek wel een beetje raar tegen het petje op het stuurhuis (spoiler en ronding erboven) aan.

Typisch voor die tijd, vooral om een beetje directe zon uit je face te houden. Voor die jaren was het een hypermodern schip en dat zag er duidelijk anders uit dan wat we nu "hypermodern" zouden noemen.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #422 Gepost op: 16 mei 2011, 14:34:33 »
Van Henry Hofstede ontving ik het volgende:

Citaat
goeden Ochtend/ Middag hier bij een paar foto`s  van de ov en de NN en de
Midland hoop dat u er wat mee kan  Hoogwater is Bron MJZ
midsland_1968_1.jpg is van een ansichtkaart
de nn bron eigen nou ja mijn vader
oost-vlieland1.jpg bron mjz de ovrige oost vlieland bron Vlielanders wie
onbekend

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:36:15 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #423 Gepost op: 16 mei 2011, 18:50:19 »
Mooi weer eens een serie uit de oude doos, Redmer! Zeker als ze ook nog eens van dit prachtige schip zijn. De Oost-Vlieland was met de Caterpillar inderdaad sneller dan de oude Friesland, behalve op de bovenste foto. Aan de hoge schoorsteen kun je zien dat ten tijde van die opname de Crossley nog in de machinekamer stond, en met die machine legde de Oost-Vlieland het af tegen de Friesland.

Na de Crossley is er een D399 Caterpillar geplaatst, een V16 met 1.100pk. Eigenlijk was die motor een beetje overbemeten, maar het schip was daarmee wel snel en op de foto's zie je een lekkere dikke witte snor op de kop. Bij rederij Carolina is de D399 al snel vervangen door een D398, dat is een V12 met 800pk die op dezelfde fundatieplaat staat. Nu weet ik niet of dat ook de motor is die er tot het zinken in Afrika in stond, er staat me iets van bij dat er nog een keer een motorwissel heeft plaatsgevonden. De Oost-Vlieland heeft in ieder geval 3 verschillende motoren gehad.


willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #424 Gepost op: 16 mei 2011, 19:24:54 »
Ik meen me voorzichtig te herinneren dat ze ook is voortgestuwd door Deutz. :P

Niet dat ik weet, in elk geval niet hier, want dat waren de Crossley en de Cat.

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #425 Gepost op: 17 mei 2011, 20:27:04 »
@Olau, ben je niet in de war met de Friesland, meen me te herinneren dat daar een Deutz in staat maar zeker weten.....

arthur

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #426 Gepost op: 17 mei 2011, 23:02:11 »
toen ik vlak voor haar grote reis naar Afrika nog even aan boord was in Harlingen, stond er zeker weten zo'n gele kanarie (Cat) beneden

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #427 Gepost op: 18 mei 2011, 20:18:04 »
In de oude Friesland heeft altijd een Werkspoor gestaan, die eerste motor staat er nog steeds in. In de kleine Vlieland heeft vanaf het begin wel een Deutz gestaan, voor de Werkspoor erin kwam.

Er staat me iets van bij dat die Cat 398 V12 nog een keer is vervangen door een van hetzelfde type. Dat klopt in ieder geval met wat Arthur gezien heeft.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #428 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:58:05 »
Ik weet nog, dat ik deze foto van de Friesland en de Oost Vlieland heb genomen op 23 december 1962. Het was knap koud op de havendam van Harlingen. Wie weet trouwens, wanneer de Oost Vlieland is verlengd?
Groet,
Gijs Hesselink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #429 Gepost op: 11 oktober 2011, 19:51:54 »
Allereerst bedankt voor het plaatsen van alle mooie foto's hier op het forum Gijs, echt genieten.

De Oost-Vlieland is nooit verlengd. Wellicht bedoel je de Schellingerland (2) (ex-Dokter Wagemaker), die is in het TESO tijdperk verlengd. Dat is toen begin 1952 bij Welgelegen in Harlingen gebeurd. Toen is het schip ook verdieseld en is er een Werkspoor TMAS276 geplaatst.

Belangrijkste aanpassingen aan de Oost-Vlieland waren de vervanging van de 6 cilinder tweetakt Crossley door de V16 Caterpillar D399 (1973) en het aanbrengen van de ro-ro klep voor koplading aan de achterzijde (1984). Bij het vervangen van de hoofdmotor in 1973 is ook de schoorsteen ingekort.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2011, 19:57:46 door Vriend »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #430 Gepost op: 12 oktober 2011, 12:49:01 »
Ik weet nog, dat ik deze foto van de Friesland en de Oost Vlieland heb genomen op 23 december 1962. Het was knap koud op de havendam van Harlingen. Wie weet trouwens, wanneer de Oost Vlieland is verlengd?
Groet,
Gijs Hesselink

Ik sluit me aan bij Jeroen (Vriend), vooral deze foto vind ik erg gaaf, ik heb een zwak voor foto's van de Friesland en de Oost-Vlieland samen,  of zelfs beter, ook de Noord-Nederland erbij.
Je vader kon er overigens ook wat van, getuige de foto's in andere topics!

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #431 Gepost op: 14 oktober 2011, 18:24:24 »
Nou vooruit dan, speciaal voor Evert Jan: Ik heb op die 23ste December 1962 de Friesland en de Oost Vlieland ook nog zien wegvaren!

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #432 Gepost op: 14 oktober 2011, 21:31:03 »
Nou vooruit dan, speciaal voor Evert Jan: Ik heb op die 23ste December 1962 de Friesland en de Oost Vlieland ook nog zien wegvaren!
8), bedankt Gijs... 

tomcees

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #433 Gepost op: 3 januari 2012, 01:40:50 »
Tja, wat moet je hierover zeggen. De kans kans op een sleepactie of iets dergelijks was net zo klein als de kans dat je de loterij wint en door de bliksem getroffen wordt op één dag. Je weet dat als dit soort schepen naar dergelijke oorden verdwijnen, ze nooit meer terugkomen.

Heeft iemand contacten op Vlieland of zelfs met de redactie van Vliezier? Ik ben wel benieuwd naar de foto's van de sloop.

Ik ben niet in het bezit van een "moekes breide" trui, maar wel van onderstaande foto's (1962) uitgegeven door Hommema. Wellicht dat iemand weet wie de meneer op de eerste foto is, die geflankeerd door twee dames poseert. Hij heeft iets om zijn nek hangen maar ik kan niet zien wat het precies is.

De man in het midden ken ik niet, echter ik heb een zelfde foto camera in mijn bezit. Er bestaan van dit model 3 van verschillend producent echter de verschillen zijn zeer klein. Zou moeten uitvergroten voor meer info maar hoop dat dit voldoende is.

vriendelijke groet , tom
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:35:19 door PiebeJanMan »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #434 Gepost op: 4 januari 2012, 13:04:56 »
Net als over de Bereboot horen we ook niks meer over de berging/sloop van de OV in Afrika, ben eigenlijk best benieuwd of dit inmiddels afgerond is en of er ergens nog foto's van zijn....