Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 299075 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #360 Gepost op: 19 november 2009, 14:43:47 »
De crosly motor liet het ook wel eens afweten. Onderweg van Harlingen naar Vlieland hield de motor er plotseling mee op. Daar drijf je dan. Anker uit en de twee aanwezige machinisten aan het werk. Het duurde een paar uur voordat ze hem weer aan de praat hadden, maar het lukte de mannen keer op keer.
de Oost-Vlieland kwam altijd weer op Vlieland aan, zij het met enorme vertraging.
Ook was de crosly een keer stuk en werden we met de Lion naar Harlingen gesleept. In de Lion stond volgens mij zo'n 900pk en de reis was zelfs korter met de sleepboot ervoor, dan zonder. leuke herrineringen zijn dat aan de mooiste van de waddenzee

Het is "Crossley". 'Lion' had volgens de gegevens op TS 1 8-cil 2t MODAG diesel type R8 3 233 van 750 APK, overigens stevig genoeg voor zo'n klein bootje.

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #361 Gepost op: 19 november 2009, 17:03:16 »
passagiers werden in mijn tijd niet toegelaten op het dekje achterop. Ook achterop bij het bemanningsverblijf werden geen passagiers toegelaten. Toen de OV in 1963 werd gesleept door de Stortemelk was het smoor druk,de boot was nog nieuw en alles was toen mogelijk.

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #362 Gepost op: 21 november 2009, 15:26:51 »
Laatste nieuws is, dat de Oost-Vlieland geborgen gaat worden of misschien al geborgen is. De sleepboot Vlieland uit Vlieland gaat de Oost-Vlieland verslepen naar de sloop. Dit heb ik vernomen van de kapitein van de sleepboot Vlieland. Hij zal foto's nemen van de laatste reis van dit voor ons allen zo bijzondere schip.

Zag vis AIS net dat de sleper Vlieland momenteel ter hoogte van Itali? vaart met bestemming Zwarte Zee en gezien de snelheid van 9,3 mijl zal dit niet met sleep zijn.. Misschien is de berging dus toch afgeketst of al voltooid wat me enigzins sterk lijkt..

Groeten

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #363 Gepost op: 21 november 2009, 17:08:23 »
De sleepboot Vlieland is onderweg naar Roemenie om een casco te halen voor Harlingen. De Oost-Vlieland is nog steeds niet geborgen, zie de foto's eerder op dit forum.

andre

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #364 Gepost op: 23 november 2009, 21:25:42 »
Ik zag in het boek Schepen, Schelpen Schuitengat bij de aanvullende informatie welke wordt gegeven over de doeksen schepen dat de Oost-Vlieland in januari 1972 een aanvaring had met een Urker viskotter. Er was aardig wat schade, aan de kotter of de oost-vlieland?

Heeft iemand hier meer info over? misschien een foto?

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #365 Gepost op: 24 november 2009, 09:05:57 »
De urker kotter voer met de boeg in de bakboordzijde van de Oost-Vlieland, dit was ter hoogte van de machinekamer, waar de achteropbouw zit. De kop van de Urker was goed beschadigd, evenals de reling van de Oost-Vlieland.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #366 Gepost op: 27 november 2009, 23:09:30 »
De Oost-Vlieland op 8 juni 1975. De korte schoorsteen en forse boeggolf 'verraden' de V16 Caterpillar van 1.100 pk.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:38:45 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #367 Gepost op: 3 december 2009, 22:29:16 »
Bladerend in mijn negatievenalbum kwam ik deze twee foto's tegen.
(er zaten nog meer foto's op de strookjes, maar de tijd begon te dringen; die bewaar ik daarom voor een andere keer)

De Oost-Vlieland met blauwe onderzijde, maar nog conventionele bovenzijde, vertrekt op 26 juli 1986 met laagwater vanuit de haven van WTs.





Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2012, 19:16:49 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #368 Gepost op: 6 december 2009, 16:45:52 »
Vooral zonde dat de mast er af is.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #369 Gepost op: 6 december 2009, 17:47:10 »
Vooral zonde dat de mast er af is.

Die is er niet af, maar tijdelijk naar achteren "geknikt"; blijkbaar om lage bruggen te passeren.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #370 Gepost op: 6 december 2009, 20:20:33 »
Vooral zonde dat de mast er af is.

Die is er niet af, maar tijdelijk naar achteren "geknikt"; blijkbaar om lage bruggen te passeren.

Dan was het lui?gheid bij deze gelegenheid, want er is daar geen enkele brug in de buurt die zo laag is.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #371 Gepost op: 6 december 2009, 21:07:10 »
Ze mag hier niet op haar mooist zijn, maar de schoorsteen en het stuurhuis zijn tenminste nog niet 'onthoofd' op deze foto. Ze ziet er op deze foto ook beter uit dan dat ze nu doet :( (maar dat kan snel).

Ik heb de Oost-Vlieland niet eerder gezien met een blauwe schoorsteen. Die was bij Doeksen geel, ook toen ze in de wit met blauwe kleurstelling voer. Ook lijk ik een soort logo te zien op de schoorsteen.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #372 Gepost op: 13 december 2009, 12:07:39 »
Iemand die nog belangstelling heeft voor een mooie trui haha:

http://link.marktplaats.nl/304380783

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #373 Gepost op: 13 december 2009, 23:53:41 »
Iemand die nog belangstelling heeft voor een mooie trui haha:

http://link.marktplaats.nl/304380783

Het was een zeer fraai breipatroon,mijn moeder heeft dat gebreid en ik kan je verzekeren dat het een schitterende en bijzondere trui is.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #374 Gepost op: 14 december 2009, 12:08:58 »
Ha mooi! ik heb 'm besteld en zal moeders even lief aankijken...... ik stel voor indien we ooit een uitnodiging bij de Rederij krijgen dat we de truien dan gezamenlijk zullen dragen.....