Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 299547 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #345 Gepost op: 10 november 2009, 20:33:44 »
Hier houd ik geen illusies aan over.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #346 Gepost op: 10 november 2009, 21:18:29 »
Wat lijkt ze klein zo.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #347 Gepost op: 10 november 2009, 21:42:20 »
Het is zeker geen hoopgevend gezicht, maar eerlijk gezegd was ik hier al bang voor.
Ik ben geen deskundige, maar het zoute water zal overal zijn sporen hebben nagelaten.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #348 Gepost op: 10 november 2009, 21:55:48 »
Zo vanuit de lucht lijkt er nog ruimte zat om aan te meren. Het zal echter langs de kade niet overal diep genoeg zijn. Op de foto van ongeveer een maand geleden in dit topic, ligt er nog wel een schip achter de OV. De luchtfoto's geven trouwens wel een heel duidelijk beeld van de situatie daar.

Op ??n van de foto's is heel duidelijk te zien dat behoorlijke stukken berghout verdwenen zijn. Kapitein Jelle Horjus die een tijdje geleden in een artikel in de LC stond, ziet een verband met het zinken. Zonder berghout zou je gemakkelijk een patrijspoort kapot stoten en loopt de boel vol water.

Als ze geborgen wordt rest er slechts ??n mogelijkheid: de sloop. De foto's laten duidelijk zien hoe het zoute water genadeloos heeft toegeslagen.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #349 Gepost op: 10 november 2009, 22:55:52 »
Robbert dank voor je aanvulling maar voor de landrotten onder ons.
Kan iemand vertellen: Wat wordt er bedoeld met het "berghout"?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #350 Gepost op: 10 november 2009, 23:04:56 »
Berghout is de stootrand die rondom het schip loopt en dient ter bescherming van de romp. De naam berghout stamt nog uit de periode dat hiervoor nog hout gebruikt werd. Tegenwoordig, en ook bij de OV, is het berghout van staal. In de jachtbouw gebruikt men meestal kunststof.

Groeten,
Jeroen

nyn

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #351 Gepost op: 13 november 2009, 20:58:47 »
Ik denk dat het zo goed is...  :( het schip is gewoon verloren, dat is duidelijk! Laten we blij zijn dat ze ons als eilanders (en toeristen) zo lang zo veilig heeft thuisgebracht, dat ze heeft bewezen dat ze een goed zeeschip is geweest (uiteindelijk is ze als een fiere  jongedame naar Afrika gevaren!) en dat ze haar sporen heeft verdiend!

Groeten Tineke

nyn

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #352 Gepost op: 16 november 2009, 21:15:46 »
Aan de ramen te zien een man of tien en geen vracht of auto's  ;)
Prachtig Pieter! Dank je wel!
Groeten Tineke
« Laatst bewerkt op: 16 november 2009, 21:17:36 door nyn »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #353 Gepost op: 16 november 2009, 22:41:59 »
Ze ligt nu weg te rotten ergens ver weg, maar eigenlijk was er voor ze naar Afrika vertrok al niet veel meer over van de oude glorie. Gelukkig hebben we dit soort foto's nog......
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 18:36:06 door Wim Vink »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #354 Gepost op: 17 november 2009, 11:44:50 »
De Friesland liep altijd sneller dan de Oost-Vlieland in de tijd van de croslymotor. De schepen vertrokken in die tijd om 09.30 uur uit Harlingen en na een goeie 40 minuten varen kwam de Friesland de Oost-Vlieland voorbij.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #355 Gepost op: 17 november 2009, 12:18:52 »
Wat ik altijd begrepen heb, is dat de Friesland sneller was dan de Oost-Vlieland met de Crossley 6 cilinder tweetakt.

Later is door aanhoudende problemen met de Crossley deze vervangen door een V16 Caterpillar. Deze leverde 1.100 pk tegen 800 pk voor de Crossley. Het schip is toen een aantal volle knopen sneller geworden. Je ziet op latere foto's van de Oost-Vlieland ook een forsere boeggolf.
Na de motorwissel van de Oost-Vlieland, was deze sneller geworden dan de Friesland. Dat was een gevoelig punt voor de bemanning van de Friesland.

Dit is wat ik er altijd van begrepen heb. Ik ben echter landkrab en bestond in 1971 nog niet, dus wellicht dat iemand anders nog wat te corrigeren heeft in mijn verhaal.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2009, 19:21:45 door Vriend »

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #356 Gepost op: 17 november 2009, 13:18:12 »
Pffff .... een pak van mijn hart heeft het filmpje toch niet achterstevoren in de camera gezeten. ::) Ik meende ook al vrij zeker te weten, dat de Friesland harder liep, toen de Oost Vlieland het nog met de Crossley moest doen, zat wel een mooi geluid in trouwens.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 17 november 2009, 13:41:01 door dageraad »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #357 Gepost op: 17 november 2009, 13:59:14 »
De crosly motor liet het ook wel eens afweten. Onderweg van Harlingen naar Vlieland hield de motor er plotseling mee op. Daar drijf je dan. Anker uit en de twee aanwezige machinisten aan het werk. Het duurde een paar uur voordat ze hem weer aan de praat hadden, maar het lukte de mannen keer op keer.
de Oost-Vlieland kwam altijd weer op Vlieland aan, zij het met enorme vertraging.
Ook was de crosly een keer stuk en werden we met de Lion naar Harlingen gesleept. In de Lion stond volgens mij zo'n 900pk en de reis was zelfs korter met de sleepboot ervoor, dan zonder. leuke herrineringen zijn dat aan de mooiste van de waddenzee

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #358 Gepost op: 17 november 2009, 22:21:25 »
Wat ik altijd begrepen heb, is dat de Friesland sneller was dan de Oost-Vlieland met de Crossley 6 cilinder tweetakt.

Later is door aanhoudende problemen met de Crossley deze vervangen door een V16 Caterpillar. Deze leverde 1.100 pk tegen 800 pk voor de Crossley. Het schip is toen een aantal volle knopen sneller geworden. Je ziet op latere foto's van de Oost-Vlieland ook een forsere boeggolf.
Na de motorwissel van de Oost-Vlieland, was deze sneller geworden dan de Friesland. Dat was een gevoelig punt voor de bemanning van de Friesland.

Dit is wat ik er altijd van begrepen heb. Ik ben echter landkrab en bestond in 1971 nog niet, dus wellicht dat iemand anders nog wat te corrigeren heeft in mijn verhaal.

Klopt van A tot Z.

arthur

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #359 Gepost op: 18 november 2009, 20:24:50 »
Op de hyves side  "M.S.Oost Vlieland princes van de Waddenzee" staat bij de rubriek foto's een krantenfoto, aan de "kleuren" te zien uit 1963, waar de Oost-Vlieland met passagiers, door de Stortemelk II gesleept wordt; wat zeer opvallend is, passagiers achterop het dekje van de machine-/bemanningsaccomodatie. In drukke tijden werd dat dekje wel gebruikt om fietsen te stouwen, maar passagiers heb ik er nooit gezien. Was dat in jouw tijd wel het geval Cees???