Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 298959 keer)

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #330 Gepost op: 18 oktober 2009, 14:19:31 »
Laatste nieuws is, dat de Oost-Vlieland geborgen gaat worden of misschien al geborgen is. De sleepboot Vlieland uit Vlieland gaat de Oost-Vlieland verslepen naar de sloop. Dit heb ik vernomen van de kapitein van de sleepboot Vlieland. Hij zal foto's nemen van de laatste reis van dit voor ons allen zo bijzondere schip.

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #331 Gepost op: 18 oktober 2009, 17:35:12 »
Laatste nieuws is, dat de Oost-Vlieland geborgen gaat worden of misschien al geborgen is. De sleepboot Vlieland uit Vlieland gaat de Oost-Vlieland verslepen naar de sloop. Dit heb ik vernomen van de kapitein van de sleepboot Vlieland. Hij zal foto's nemen van de laatste reis van dit voor ons allen zo bijzondere schip.
Wat een merkwaardig bericht dat en sleper uit Nederland dit gaat doen. Zou een goede oudjaarsstunt zijn als ze ermee in Nederland verscheen.
Het schip opknappen lijkt onhaalbaar, maar het schip als monument op 't droge (zoals 't vissersbootje te Scheveningen), dat zou mij welkom zijn. :)

Toch lijkt 't me vreemd... :o
Allrounder, geen hooligan

Landskroon

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #332 Gepost op: 19 oktober 2009, 02:10:15 »
Wie weet meer over het bergen van de OV?
Vlieland, een waar paradijs

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #333 Gepost op: 19 oktober 2009, 20:55:58 »
De sleepboot Vlieland vaart onder Deense vlag en is gezien onderstaande blijkbaar vaker in verre orden werkzaam:
http://sleepboot.web-log.nl/sleepboot/2008/01/vlieland_1970.html
Wel heel toevallig dat deze sleper voor de berging van de Oost-Vlieland wordt ingezet  ???

Dit bericht lijkt nu eindelijk een aantal vragen te beantwoorden:
1. Wordt ze geborgen? Ja.
2. Wordt ze gesloopt? Ja.

Ben erg benieuwd naar de foto's, al zal het er allemaal niet fraai uitzien.

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #334 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:52:28 »
De kapitein/eigenaar van de sleepboot Vlieland is een geboren Vlielander, zijn vader was een Deen, daardoor heeft hij twee nationaliteiten. Vandaar dat de sleepboot in Denemarken is geregistreerd. Vanaf het moment dat hij wist dat de Oost Vlieland was gezonken heeft hij al aangeboden om de OV daar weg te halen. Dit gaat dus binnenkort gebeuren.

zoutwatervader

  • matroos
  • **
  • Berichten: 53
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #335 Gepost op: 20 oktober 2009, 21:02:13 »
Vastbinden en snel meenemen, kan Harry Westers er een hotelschip van gaan maken en voor anker in Franse gaatje onder de Richel.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #336 Gepost op: 20 oktober 2009, 21:13:16 »
De kapitein/eigenaar van de sleepboot Vlieland is een geboren Vlielander, zijn vader was een Deen, daardoor heeft hij twee nationaliteiten. Vandaar dat de sleepboot in Denemarken is geregistreerd. Vanaf het moment dat hij wist dat de Oost Vlieland was gezonken heeft hij al aangeboden om de OV daar weg te halen. Dit gaat dus binnenkort gebeuren.

Bedankt voor deze verhelderende toelichting Cees. Een Vlielander die met de sleepboot Vlieland de Oost-Vlieland bergt. Een mooie titel voor het laatste hoofdstuk Oost-Vlieland zonder happy end.....

Is ook bekend hoe ze het schip gaan bergen? Wat ik uit eerdere berichten begrepen heb is dat er ter plaatse geen grote kranen beschikbaar zijn. Overeind trekken en vervolgens leegpompen?

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #337 Gepost op: 21 oktober 2009, 14:48:22 »
Wat ik er van begrepen heb, is dat er een grote schoonmaak plaats vindt. Er schijnen meer dan 20 wrakken te liggen, en die worden allemaal geborgen. E?n daarvan is de OV. Er zal dus wel een   "bergingsbedrijf" ingehuurd zijn door de instantie's daar. De Sleepboot Vlieland wacht nu op een sleep naar Nigeria en zal op de terugreis de OV meenemen naar de sloop

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #338 Gepost op: 21 oktober 2009, 14:51:22 »
Wat ik er van begrepen heb, is dat er een grote schoonmaak plaats vindt. Er schijnen meer dan 20 wrakken te liggen, en die worden allemaal geborgen. E?n daarvan is de OV. Er zal dus wel een   "bergingsbedrijf" ingehuurd zijn door de instantie's daar. De Sleepboot Vlieland wacht nu op een sleep naar Nigeria en zal op de terugreis de OV meenemen naar de sloop

Toch nog een klein stipje aan de horizon dat ze nog wel een waardig afscheid krijgt, alhoewel de sloper dat ook niet helemaal is natuurlijk.

Ik neem aan dat de OV daar ergens naar een plaatselijke sloper gebracht wordt en niet naar West-Europa?

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #339 Gepost op: 21 oktober 2009, 20:30:03 »
Wat ik me blijf afvragen waarom er kosten worden besteed aan een verre sleep, terwijl het lot van de OV de slopershamer is. Met het sleeptransport zijn (al is het een retourvracht) hoge kosten gemoeid en risico op verspelen van de "sleep". Degene die verantwoordelijk is voor de kosten zou zich uit oogpunt van economie kunnen afvragen: "Dat slopen kan toch volgens Afrikaanse wijze en locaal?"

Begrijp me niet verkeerd: ook ik heb een emotionele binding met dit ooit zo prachtige stoere schip, maar mijn binding vertaalt zich niet in het maken van kosten.

Ik ben belangstellende en benieuwd naar de ontwikkelingen. Tevens hoop ik op een gulle weldoener... :-* :-* :-*
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2009, 20:07:39 door OLAU-fan »
Allrounder, geen hooligan

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #340 Gepost op: 27 oktober 2009, 17:42:04 »
Hydrografen zetten Liberia op de kaart

.....

United Nations Mission in Liberia

De komende dagen brengen de hydrografen ook de haven van Buchanan, Liberia in kaart. De United Nations Mission in Liberiaheeft een verzoek ingediend om ook de haven van Greenville hydrografisch op te nemen. Daar blokkeert de gezonken oude veerpont ?Oost Vlieland? grotendeels de enige steiger. Opnames moeten uitwijzen welk deel van de steiger nog bruikbaar is.

.......

Lees het hele artikel op:

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2009/10/27/46138091/Hydrografen_zetten_Liberia_op_de_kaart

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #341 Gepost op: 3 november 2009, 21:33:20 »
Maar weer eens foto van de Oost-Vlieland in betere tijden. Begin jaren 70 bij aankomst in Harns.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:39:05 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #342 Gepost op: 4 november 2009, 23:47:21 »
Robert, ik moet nog eens even in de documentatie kijken, dat van die passagiers gescheiden. Ik meen dat dat ergens omstreeks de definitieve steigers voor de 'Midsland' is veranderd. Ff kijke naar "vroeguh".

Willem

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #343 Gepost op: 8 november 2009, 13:53:27 »
Dank je Robert.Dat inkorten heeft het uiterlijk al niet echt goed gedaan, maar het schip is helaas gaandeweg steeds met kleine beetjes verkracht, gelukkig hebben we de foto's nog.
Helaas kan ik de komende dagen niet uploaden, moet een paar dagen naar het ziekenhuis, ik hoop woensdag of donderdag terug te zijn, en neem direct de Stortemelk van 14.30

Pieter

Johan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #344 Gepost op: 10 november 2009, 19:40:28 »
Hier een paar actuele foto's van de Oost Vlieland. Bergen of niet daar heb ik geen verstand van, dat ze behoorlijk in de weg ligt is wel duidelijk.

De foto's heb ik ontvangen van de Hr.Ms. Johan de Witt.

(edit mod.: genoemde foto-links zijn verdwenen; het bericht blijft echter staan i.v.m. de reacties erop)
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 18:34:26 door Wim Vink »