Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 302940 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #315 Gepost op: 12 april 2009, 14:31:30 »
Ik had net als ons allemaal graag gezien dat het schip hier op de Waddenzee was gebleven, uiteindelijk heb ik er goede herinneringen aan, maar de realiteit is nu eenmaal anders, zowel financieel als logistiek loop je tegen onoplosbare problemen aan.

Pieter

Klopt. Ze zit trouwens onder vreemde vlag en zou de OV ooit weer hierheen worden omgevlagd, dan betekent dat voldoen aan eisen "nieuw schip". Kan nooit.

Overigens: gezandstraald wordt er al jaren niet meer. Mag niet, ongezond, niet veilig. Wat men nu doet is staalstralen of gritstralen.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #316 Gepost op: 12 april 2009, 23:04:50 »
De harde waarheid en niet anders ben het volledig met Pieter en Willem eens
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #317 Gepost op: 13 april 2009, 23:42:17 »
Reactie op bovenstaande:
1. Misschien willen ze de Oost Vlieland lichten omdat ie in de weg ligt in de haven van Greenville. (eerst kantelen en dan omhoog, lijkt mij).
2. In Afrika gelden andere wetten dan hier, misschien is ie met weinig middelen wel weer varend te krijgen. In ieder geval drijvend, die romp is vast nog wel ok.
3. Varen hoeft niet altijd, er zijn genoeg historische schepen die niet meer varen maar er wel toe doen door een andere functie.
4. Interieur; Als Carolina was het een party boot, waardoor alle zitjes niet nodig waren, er waren nog genoeg authentieke zaken zoals buffet, salon, trappenhuis en stuurhut die de sfeer van weleer ademde.
Rederij Carolina heeft zich overigens altijd heel erg ingespannen om de OV in de vaart te houden en heeft er veel in geinvesteerd. Dat stukje van de schoorsteen en stuurhuis was helaas noodzakelijk voor bruggen A'dam rijnkanaal en die rollon/off puist heeft Doeksen er zelf aangeplakt.
5. Als Doeksen niet zo vast gehouden had aan kettingbeding voer ze nu rond op het wad..

dirk b

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #318 Gepost op: 22 april 2009, 12:49:52 »
Ik ben met het surfen op internet een link tegen gekomen van de wilhelminasluis er staat een foto bij van de Oost Vlieland in de sluis met een korte beschrijving van wanneer de foto is.
de link is  wilhelminasluis.web-log.nl

Met vriendelijke groeten Dirk Bruin

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #319 Gepost op: 22 april 2009, 14:04:10 »
Ik ben met het surfen op internet een link tegen gekomen van de wilhelminasluis er staat een foto bij van de Oost Vlieland in de sluis met een korte beschrijving van wanneer de foto is.
de link is  wilhelminasluis.web-log.nl

Met vriendelijke groeten Dirk Bruin

Zou je een meer gedetailleerdere link kunnen geven, zoeken op zulke weblogs is vaak lastig en ik kan het dan ook niet vinden....
Je kunt vaak een koppeling naar het betreffende bericht maken ;)

Bij voorbaat dank, in ieder geval mooi van het speurwerk :D

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #320 Gepost op: 22 april 2009, 14:51:45 »

dirk b

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #321 Gepost op: 23 april 2009, 09:35:05 »
Ja klopt die link bedoelde ik ook, ik er ook nog niet zo in thuis in dat doorlinken.
Trouwens mijn neef op Vlieland (heet ook Dirk Bruin) heeft op FLICKR foto's staan van de eerste aankomst van de Oost Vlieland 1963 ik had ze nog nooit gezien zijn echt de mooite waard om te bekijken.

Groeten Dirk Bruin

dirk b

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #322 Gepost op: 23 april 2009, 09:51:42 »
Nog een link gevonden hopelijk doet gaat deze direct naar het gewenste artikel.
Uit de tijd van het partyschip gebeuren.
 http://scheepsfotoruilbeurs.web-log.nl/scheepsfotoruilbeurs/2008/06/index.html
Staat onder pagina 13 juni 2008

Dirk

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #323 Gepost op: 23 april 2009, 13:15:09 »
Die foto's op flickr zijn zeker de moeite waard:

Hier de link: http://www.flickr.com/photos/dirk_bruin_vlieland/2557795347/in/set-72157614664499539/
 naar de eerste foto in het album.

dirk b

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #324 Gepost op: 29 april 2009, 15:45:59 »
Ik heb een hyves pagina opgezet over de Oost Vlieland en een beetje Vlieland (toen vakantie vieren en er wonen nog lekker simpel en rustig was!

Ik heb met medewerking van mijn neef Dirk Bruin enkele foto's aageleverd gekregen.
Heeft iemand misschien nog kiekjes die je op deze Hyves wilt zetten zijn die van harte welkom.(vermeld wel je naam erbij van wie het de foto afkomstig is)
Ik heb het er op dit forum al een over gehad om een boek te maken maar daar zaten veel  haken en ogen aan vandaar deze hyves pagina over de OVL heb opgezet.

M.S OOST VLIELAND Princes van de Waddenzee
http://ovl1962.hyves.nl/ is de link naar de hyves pagina.(eindelijk gelukt om link goed te te voegen)

Hierbij nog een foto uit de collectie van mijn neef als voorpoefje

Groeten Dirk Bruin Wilnis
« Laatst bewerkt op: 29 april 2009, 15:52:40 door dirk b »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #325 Gepost op: 16 mei 2009, 12:31:48 »
Uit de nadagen van het schip bij Doeksen. Na dit uiterlijk zou het schip nog in de nieuwste huisstijl worden geschilderd.
Foto van 26 juli 1986 te WTs, Haven/Schuitengat.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 3 april 2012, 17:29:00 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #326 Gepost op: 9 juli 2009, 21:05:02 »
De Oost-Vlieland ligt daar inderdaad al weer een jaar. Als ze geborgen wordt dan is dat denk ik alleen omdat ze in de weg ligt. Alleen het casco is misschien nog te gebruiken. Ik zeg misschien omdat je niet weet of er schade is ontstaan bij het kapseizen. Heel misschien kunnen ze met beperkte middelen het schip weer inzetbaar maken. Terughalen naar Nederland is onhaalbaar. Een replica bouwen zoals al eerder in dit topic wordt genoemd ligt dan nog eerder binnen bereik.

Op weg van Nederland naar Liberia trotseerde de Oost-Vlieland meters hoge golven. Uiteindelijk zinkt het schip in de haven aan de kade met nota bene ??n van de trossen al op de bolder vastgemaakt. Ik vind het een akelig gezicht en geen einde dat hoort bij dit stoere schip  :(

arthur

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #327 Gepost op: 17 juli 2009, 22:30:28 »
Een foto uit de jaren 60, mijn "meissie" ging op schoolreis. Niet een bezondere foto, echter wel duidelijk te zien dat met hoog water gebruik werd gemaakt van de stoep. Het laag water gat, ligt links/ervoor. Met hoog water moesten we de plank echt naar het dek gooien, met laag water moesten we ons altijd stapje voor stapje met plank verplaatsen, vanwege de gladde met algen groenuitgeslagen stenen. Hoezo veiligheid? Je deed het gewoon...
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:43:20 door PiebeJanMan »

arthur

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #328 Gepost op: 17 juli 2009, 22:40:00 »

In 93 werkte ik ab vanhet ms Velox en lagen we in de Botlek, toen me werd toegeroepen, dat er een ouwe doeksenboot aankwam. Helaas draaide de Oost/Vlieland, die toen Carolina heette, echter alweer halverwege, eer ik mijn fototoestel uit mijn hut had gehaald.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:42:15 door PiebeJanMan »

arthur

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #329 Gepost op: 17 juli 2009, 22:41:18 »
scannen0001-1
Oost-Vlieland
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:41:39 door PiebeJanMan »