Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 299219 keer)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #300 Gepost op: 28 augustus 2008, 18:16:32 »
Dirk, jij gebruikt foto's van de heer Reinhard Clasen uit Duitsland. Het is dan gebruikelijk om even de bron er bij te vermelden.

dirk b

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #301 Gepost op: 28 augustus 2008, 18:41:04 »
Hallo,

Ja klopt van de familie Bruin van Badhotel Bruin,ik woon niet meer op Vlie
Mijn oom en neef wonen nog op Vlie.
Ik eerder dat je mijn neef Dirk AZ Bruin bedoelt.

Groetjes Dirk Bruin RBZ


Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #302 Gepost op: 4 oktober 2008, 17:15:08 »
In een folder van Van Nievelt Goudriaan uit circa 1980 kwam ik deze foto van Harlingen tegen en zag de OV bij de werf Welgelegen liggen. Inmiddels allemaal historie: schip-werf-vrachtauto's (Scania met neus en een FIAT) - vuurtoren-bebouwing.

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2009, 22:19:39 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #303 Gepost op: 25 oktober 2008, 21:01:12 »
Hallo Robert

De mast is inderdaad eerst ingekort, en het "kraaienest" is toen vervangen door een sikkelvormig gevalletje de radarscanner is toen op het sruurhuis komen te staan, later is de rookgassenafvoer van de hoofdmotor ingekort met de plaatsing van de nieuwe Caterpillar, die de Crossley verving, ik denk niet dat voor de plaatsing van een radarscanner wettelijke eisen bestaan , maar dat de veranderingen aan de mast uit een misplaatste moderniseringsdrang voortkwamen, die dit mooie schip er uiteindelijk niet fraaier op maakten, en uiteindelijk een triest dieptepunt bereikten in de ronduit walgelijke kleurstelling, waarmee de schepen nu rondvaren. Het geknutsel met diagonalen en zeehonden is deze Oost Vlieland bespaard gebleven, gelukkig

Pieter

Polleke

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #304 Gepost op: 27 oktober 2008, 20:59:03 »
Vele jaren op de Oost Vlieland beleeft in de jonge jaren.
Gewerkt op de Oost Vlieland en altijd genoten van de Noord Wester storms wanneer het hele buffet vastgezet moest worden en we door de Sloot moesten:)
O zo jammer dat het mooiste schip dat ooit een veerdienst heeft onderhouden op de eilanden zo ten onder is gegaan. De herinneringen leven voort.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2008, 21:00:51 door Polleke »

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #305 Gepost op: 1 november 2008, 20:13:39 »
Mooie foto Polleke, de Oost Vlieland met nog de grijze kleur op de romp. de bijgaande foto toont het schip in latere tijden, van bakboordzijde achter in gezien met de steng op de voorste mast en het lange rookgassenafvoerkanaal, ergens eind jaren zestig begin zeventig. Deze foto komt ook weer uit het dia archief van het Behouden Huys.

Pieter

wadscan

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #306 Gepost op: 4 december 2008, 08:01:48 »
ik hoop toch dat ze hem gaan omhoog halen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #307 Gepost op: 7 januari 2009, 13:39:28 »
Rik Vels verzocht mij de volgende foto even op het forum te plaatsen:
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:39:34 door PiebeJanMan »

zoutwatervader

  • matroos
  • **
  • Berichten: 53
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #308 Gepost op: 29 januari 2009, 17:52:47 »
Het is wel heel stil bij de bron uit verwegistan. Laten ze haar nu liggen?

Groet Gerrit

daniel3927

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #309 Gepost op: 30 januari 2009, 19:59:17 »
Ik weet niet zo veel van de OV en die oude schepen, maar ik vind het ook wel heel jammer want het was eigendom van doeksen en ze zag er prachtig uit.
Vooral het beeld hoe zij daar in het water blijft liggen en die mensen er niks aan doen.


Groeten van Dani
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2009, 16:22:30 door daniel3927 »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #310 Gepost op: 9 april 2009, 19:17:43 »
Onderstaand bericht heb ik ontvangen va Thomas. Hij heeft destijds de foto's toegezonden van een gezonken OV. Ik heb de mail doorgezonden naar de rederij, alwaar de benodigde gegevens zullen worden opgezocht. Thomas gaat ons t.z.t. op de hoogte houden en eventueel voorzien van foto's.

Beste Jan,
 
Ik heb het verzoek gekregen om details te verzamelen omtrent MS Oost-Vlieland.
 
Er is een kans dat donoren budget gaan allokeren om het schip te bergen.
Alvorens er maritieme personeel wordt ingezet om de zaak te onderzoeken is enige achtergrond informatie noodzakelijk.
Ik heb op veel websites getracht data te verzamelen maar over de Oost-Vlieland is weinig beschikbaar
 
De data die ik nodig heb zijn:
(i)   tonnage
(ii)   lengte, breedte, hoogte van het schip
(iii)  informatie omtrent aantal afsluitbare schotten
(iv)  maximum capaciteit brandstof tanks
en alle andere details waarvan je denkt dat het belangrijk is voor mij.

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #311 Gepost op: 10 april 2009, 19:57:13 »
hallo Jan,

ik heb even wat huiswerk gedaan en heb de volgende gegevens boven water gehaald. deze gegevens komen van de originele bouwtekening.

Tonnage: 343 ton, waarschijnlijk het max. laadvermogen
lengte over alles: 48 meter 16 cm
breedte: 10,35 meter incl. berghout, zonder berghout 10 meter
hoogte: zonder masten, 10,50 meter. Dit is van de kiel tot het dak van de stuurhut. De
"pijp" (trappenhuis) is immers ingekort tot de zelfde hoogte als die van de stuurhut.
Aantal afsluitbare waterdichte schotten zijn er niet, wel zijn er 5 waterdichte schotten.
max. cap. brandstoftanks: 2x 13 ton
waterballast 2x 19 ton
zoetwater 2x 15 ton
in de voorpiek 19 ton
in de achterpiek 2x 19 ton
waterverplaatsing: ongeveer 600 ton

Dit is wat ik heb kunnen achterhalen.
ik hoop dat ze er wat aan hebben. Dus bergen maar zou ik zeggen ;)

groet,

Cees

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #312 Gepost op: 10 april 2009, 21:45:27 »
Het zou prachtig zijn als ze geborgen word.
Maar...gezien de lengte van tijd dat ze op haar kant ligt.
In hoeverre kan het zoute water haar vernietigende werk hebben uitgevoerd.

Hoop dat het mee zal vallen, maar vrees het ergste.



« Laatst bewerkt op: 11 april 2009, 11:17:29 door Pollendam »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #313 Gepost op: 11 april 2009, 08:39:36 »
als het schip geborgen word, dan moet alle binnenbetimmering er uit, inclucief machinekamer. Er blijft een leeg casco over. Het casco wordt dan gezandstraald en daarna wordt het schip weer opgebouwd met een nieuw interieur.

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #314 Gepost op: 12 april 2009, 13:11:30 »
Wishful thinking,...... maar de werkelijkheid is denk ik anders. Mocht het wrak ooit gelicht worden, dan rest er waarschijnllijk maar een bestemming, de sloper. Ik hoop dat ik nu niet als negatief word gezien, maar voordat de Oost Vlieland naar Afrika vertrok, was het al een schaduw van wat het schip ooit was.
De dagen dat de OV op Terschelling lag, ben ik een paar keer aan boord geweest en behalve dat het uiterlijk was verkracht, het interieur was ook zo goed als niets van over, dus veel binnenbetimmering hoeft er niet meer uit en het zoute water en het havenslib hebben de rest gedaan, vrees ik.
Ik had net als ons allemaal graag gezien dat het schip hier op de Waddenzee was gebleven, uiteindelijk heb ik er goede herinneringen aan, maar de realiteit is nu eenmaal anders, zowel financieel als logistiek loop je tegen onoplosbare problemen aan.

Pieter