Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 305774 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #90 Gepost op: 20 januari 2006, 00:03:49 »
Was vanmiddag inderdaad even slikken. Toen ik 8 jaar was zag ik haar gezamelijk met de Noord-Nederland de haven van Harlingen binnenvaren (1971).

Dat was mijn eerste ervaring met doeksen schepen. Dat heeft destijds zo'n enorme indruk op me gemaakt dat .......tsja laat maar.


Oost-Vlieland :OANT SJEN

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #91 Gepost op: 20 januari 2006, 00:06:43 »
Als je er even over na denkt is het niet niks. Een 44 jaar oude veerboot, die even op eigen kracht naar Afrika af reist. Dat geeft toch wel aan dat het schip nog net zo robust is als in 1962. En dan ook nog op 1 machine.

Gelukig zijn er van het vertrek en van alle perioden daarvoor behoorlijk wat foto's verzameld. Het zou leuk zijn als ook dit nieuwe hoofdstuk in het leven van de OV niet zou ontbreken. Heeft iemand toegang tot het IMO register ? Mischien dat we in contact kunnen komen met de nieuwe eigenaar. We hadden er gister nog even in strakke plakletter's  www.schepenvandoeksen.nl op moeten zetten, maar ja. dat is praat achteraf.

Zou ze Oost-Vlieland bijven heten? Er staat een IMO nummer onder het stuurhuis, en FreeTown achter op, maar op de boeg staat nog steeds 'Oost-Vlieland'

 

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #92 Gepost op: 20 januari 2006, 10:21:25 »
Ik kon gister niet reageren vanwege een storing van UPC, die het hele dorp had platgegooid. IK kan me de emotie goe dvoorstellen van iedereen, zelf vind ik het ook een vreemd gevoel.
Ik heb toch misschien een klein beetje goed nieuws. Zowel Ben Gernaat als mijzelf hebben een kennis op het schip zitten. Na thuiskomst, de reis duurt ongeveer 2 weken, zullen we zo goed als zeker foto's van het schip krijgen. Van de reis en de nieuwe thuishaven. helaas was het niet mogelijk om tijdens de reis al foto's te sturen....

Mark

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #93 Gepost op: 20 januari 2006, 11:24:22 »
Tjep: Ik heb net in de registers gezocht maar een schip met het IMO nr. 2203850 geeft nog geen resultaten. Zal het van tijd tot tijd checken.

Jan: Je hebt je kennis toch wel gevraagd een reisverslag bij te houden voor op het forum?  ;D

Was gistermiddag nog in Harlingen, vanwege andere afspraken te laat voor het verhalen van de oude dame. De mist en kou weerhield me ervan om nog even te kijken bij het schip.


Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #94 Gepost op: 20 januari 2006, 11:29:33 »
kwam weinig respons op Mark, ik had echt iets in gedachte zoals met de Vlieland, helaas..... misschien bij thuiskomst nog iets.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #95 Gepost op: 20 januari 2006, 15:14:49 »
Echt zonde, weer een mooi schip verdwenen uit Nederland...
En met de reis van de Vlieland kon je het schip nog volgen op AISLive.com.
(AIS word alleen toegepast op schepen die groter zijn dan een waarde, precies weet ik niet, maar goed, kleine schepen zenden dus geen AIS uit, de Oost-Vlieland dus ook niet..)


zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #96 Gepost op: 20 januari 2006, 18:03:45 »
Mooie afscheidsplaatjes van de stoere Oost Vlieland, met tegenzin het land uit; er zijn maar liefst twee sleepboten nodig om haar in bedwang te houden, terwijl ze met enige medewerking van rederij Doeksen gewoon op het wad had kunnen blijven varen......
Overigens gaat ze volgens mij niet naar Ghana, maar naar Sierra Leone; Freetown is de hoodstad van dit land en ook de vlag is die van Sierra Leone. De mensen die kennissen op het schip hebben zitten kunnen dat ons denk ik het beste vertellen. Het zou inderdaad erg leuk zijn als wij nog iets horen en zien over de reis, de

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #97 Gepost op: 21 januari 2006, 09:50:07 »
Bij de Dokter Wagemaker waren er op dat moment nog geen roerpropellors in het schip aangebracht, maar waren de gaten onderin dichtgelast.. Daardoor stond de halve machinekamer blank, dit was dus een oorzaak van de storm... En dan nog: Het elektrische systeem stond ook al in de machinekamer, dus dat was kapot...

Maar goed terug op Doeksen  :D

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #98 Gepost op: 22 januari 2006, 08:23:03 »
Toen de OV (in 1989) werd verkocht naar Rederij Carolina bleef het schip eerst nog Oost-Vlieland. De oude Friesland had namelijk toen de naam Carolina. Na het vertrek van de ex-Friesland uit die rederij werd de OV omgedoopt. Maar in 1990 heette hij nog OV en spotte ik het schip als discoboot in Dordrecht inclusief billboard.





Foto's: © Wim Vink
Dordrecht, 20 mei 1990
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2012, 19:03:16 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

ben

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 27
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #99 Gepost op: 27 januari 2006, 21:55:24 »
Ik heb net een mailtje en telefoon gehad van de vrouw van de kapitein van de Oost Vlieland: ze zijn nu bij de Canarische Eilanden, heel slecht weer gehad, 6 meter hoge golven.Alles is goed aan boord en met het schip gaat het ook goed. De kapitein belde vanaf boord en de verbinding was zeer slecht.
Ik bedoel maar: overlaad mij niet met vragen.
Zij blijft mij op de hoogte houden.


« Laatst bewerkt op: 27 januari 2006, 22:05:09 door ben »

nyn

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #100 Gepost op: 27 januari 2006, 22:41:38 »
Dank je wel Ben! (Ik ben blij met elk bericht  ;))
groeten,
Nyn

ben

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 27
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #101 Gepost op: 1 februari 2006, 23:56:28 »
Laatste nieuws:
Vandaag om ca. 13.00 is de Oost Vlieland op de rede van Dakar aangekomen en wacht op berichten om de haven binnen te komen.

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #102 Gepost op: 2 februari 2006, 10:54:56 »
Laatste nieuws:
Vandaag om ca. 13.00 is de Oost Vlieland op de rede van Dakar aangekomen en wacht op berichten om de haven binnen te komen.

Dank voor info. Dakar, Senegal, weet je of dit de eindbestemming is of een tussenstop? Alles ok aan boord? 

ben

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 27
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #103 Gepost op: 2 februari 2006, 12:06:58 »
Mogelijk dat in Dakar de nieuwe bemanning aan boord komt. Dakar is wel een geplande tussenstop, misschien ook om te bunkeren.
We wachten in spanning de volgende mail af.

tigerdoc

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #104 Gepost op: 2 februari 2006, 15:34:07 »
Mijn eerste overtocht met de Oost-Vlieland was in 1964 (ik was toen 3 jaar oud). De laatste in 1978, denk ik. In de tussenliggende jaren ben ik samen met mjn ouders bijna iedere jaar naar Vlieland geweest, deze boot is dus een belangrijke deel van mijn kindheid. Elk jaar stonden wij in Harlingen-Havens op de boot te wachten, en ik weet nog precies: zodra de Oost-Vlieland en de oude Friesland de haven binnenkwamen had ik het gevoel: nu is mijn vakantie begonnen!
Voor mij als kleine jongen was het ook best belangrijk, de avond af te sluiten met het bekijken van de aankomst van de Oost-Vlieland om 9:00 uur `s avonds (dit was voor mij ook tegelijk altijd de kans op een portie patat of een kroket!).
Ik vind het ontzettend jammer, wat er met deze mooie boot nu gebeurd is.
Ik heb gelukkig thuis een oude langspeelplaat (ik denk uit ~1974) met o.a. de Vlielandse fanfare etc., op deze LP is in het begin en aan het einde de "stem" (het claxon) van de Oost-Vlieland te horen.
Ook bij mij behoorlijk slikken dus........
Hartelijke groeten uit Duitsland!
Georg Weber