Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 305023 keer)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #285 Gepost op: 5 juli 2008, 13:12:27 »
Ik werk er ook graag aan mee. Ik heb nog ijzers in het vuur wat betreft foto's van de Vlielander schepen.

dirk b

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #286 Gepost op: 5 juli 2008, 19:00:11 »
Het was maar een idee over een boek te maken ter na latenschap van deze mooie boot.
Maar zoals dhr Boot al benadrukte wordt het misschien saai en niet verkoopbaar als het over alleen de Oost Vlieland gaat.

Het idee om een boek te maken over de boot verbinding naar Vlieland is ook een goede doelstelling waar natuurlijk de Oost Vlieland een prominete rol kan hebben.
Zelf ben ik oud Vlielander een van de kleinzonen van mijn opa Dirk Bruin van Bruin Badhotel te Vlieland.
Misschien zijn er in de fotoboeken van mijn vader nog leuke foto

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #287 Gepost op: 5 juli 2008, 20:55:44 »
Dirk, dat vind ik ook. Dat is de reden waarom ik om de band van SSS de Vlielander kleuren eens boven heb gezet. Er is overigens prachtig materiaal van Vlie en de bootdienst. Maar er zijn ook nog wel wat vraagtekens, daar hebben we het nog wel over. Als er een Vlieboek komt, dan wordt dat wel volgend jaar. We houden contact.

Willem

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #288 Gepost op: 5 juli 2008, 21:21:49 »
Dirk, dit was een idee met een hoed op, mijn complimenten ervoor en als er een bijdrage in de vorm van foto's gevraagd word, ik zal graag de mijne leveren, uiteindelijk ben ik vele jaren naar Vlieland met vacantie geweest, o,a. bij de familie Jurjens in de dorpsstraat en later in duinkersoord

Pieter

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #289 Gepost op: 5 juli 2008, 23:22:08 »
Ik kan eigenlijk (weinig foto's van de Vlie dienst) geen bijdrage leveren, maar wil bij deze alvast een exemplaar bestellen.

Groet,

Marten-Jan

Landskroon

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #290 Gepost op: 5 juli 2008, 23:24:07 »
Ik vind het idee om een boek te maken over de Vlieland dienst en dan de Oost Vlieland in het bijzonder, echt een fantastisch idee. Zodra het boek klaar is wil ik zeer zeker een exemplaar.
Ik ben zelf vele jaren met dit schip naar Vlieland gevaren om er de vakantie door te brengen, maar heb helaas geen eigen foto's.  Om dit gemis een beetje goed te kunnen maken zou dit boek een waardevolle aanwinst zijn, zeker als er mooie foto's naast leuke en herkenbare verhalen in komen te staan.
Ik wacht in spanning af.................

Bert
Vlieland, een waar paradijs

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #291 Gepost op: 5 juli 2008, 23:58:06 »


          Ja dat lijkt mij ook wel een goed idee.
          Om een boek uit te laten brengen over de Veerdienst Vlieland!


          Groetjes Germen
         

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #292 Gepost op: 14 juli 2008, 10:18:40 »
De Oost-Vlieland tijdens zijn eerste vaart van Harlingen naar Vlieland op 30 juli 1977.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 4 april 2012, 11:15:54 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #293 Gepost op: 21 juli 2008, 18:01:11 »
Tijdens het doornemen van mijn oude foto's kwam ik de Oost Vlieland weer eens in een andere gedaante tegen, de foto maakte ik tijdens een pre-sea training voor de zeevaartschoolleerlingen en toont het schip in zijaanzicht, de romp is onder het berghout al blauw geschilderd en als je het mij vraagt is dat geen gezicht, overigens was de ontluistering van het oorspronkelijke ontwerp al ingezet met het windscherm tussen stuurhuis en schoorsteen. de verlenging van het salondek t.b.v. het van en aan boord gaan bij lage waterstanden en de ingekorte mast en rookgassenuitlaat.

Pieter

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #294 Gepost op: 1 augustus 2008, 12:21:57 »
Ik vroeg mij af of er nog nieuws is uit Liberia van Thomas ten Boer over het lot van de Oost Vlieland.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #295 Gepost op: 22 augustus 2008, 20:24:17 »
De befaamde Oost-Vlieland trui, volgens partoon uit de ARIADNE in begin jaren '80.
Foto met 't manneke is ook uit die tijd.



Groet,

Robert

Is manneke al lid van het Forum, of durf je niet??? ;)

zoutwatervader

  • matroos
  • **
  • Berichten: 53
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #296 Gepost op: 22 augustus 2008, 22:44:01 »
Lid van dit forum vanaf het eerste uur en in bezit van een zeer groot fotoarchief van de schepen van Doeksen.

Gr Gerrit

tomcees

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #297 Gepost op: 27 augustus 2008, 00:31:28 »
De befaamde Oost-Vlieland trui, volgens partoon uit de ARIADNE in begin jaren '80.
Foto met 't manneke is ook uit die tijd.



Groet,

Robert

Ik heb die ariadne dus al jaren in mijn bezit vanwege die trui.  Leuk dat je hier aan dacht !
groetjes, tom

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #298 Gepost op: 27 augustus 2008, 06:29:17 »
Als je de prachtige foto van Clasen vergelijkt met de foto van de Oost Vlieland bij dordrecht, valt eens te meer op hoe het schip eerst door Doeksen met het aanbrengen van een misplaatste ro ro faciliteit en later door de nieuwe eigenaren met het verwijderen van de mast, de schoorsteentop en de "hoed" op het stuurhuis al verkracht was. Het tekent de maritieme interesse in Nederland dat toch vrij nieuwe bouwsels van steen en hout wel redelijk snel een monumentale status krijgen, terwijl dat met schepen vaak een lange moeizame weg is. (en zeker was)  In Duitsland ligt dat volgens mij een stuk makkelijker als je ziet wat daar alleen in Hamburg al bewaard is gebleven. Nederland een  maritieme natie? Misschien, maar de krentewegers en cententellers zijn in de meerderheid. en dit schip werd daar de dupe van

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #299 Gepost op: 27 augustus 2008, 16:31:07 »
Als je de prachtige foto van Clasen vergelijkt met de foto van de Oost Vlieland bij dordrecht, valt eens te meer op hoe het schip eerst door Doeksen met het aanbrengen van een misplaatste ro ro faciliteit en later door de nieuwe eigenaren met het verwijderen van de mast, de schoorsteentop en de "hoed" op het stuurhuis al verkracht was. Het tekent de maritieme interesse in Nederland dat toch vrij nieuwe bouwsels van steen en hout wel redelijk snel een monumentale status krijgen, terwijl dat met schepen vaak een lange moeizame weg is. (en zeker was)  In Duitsland ligt dat volgens mij een stuk makkelijker als je ziet wat daar alleen in Hamburg al bewaard is gebleven. Nederland een  maritieme natie? Misschien, maar de krentewegers en cententellers zijn in de meerderheid. en dit schip werd daar de dupe van

Pieter


Pieter, het is met de 'Holland' ook gelukt. De 'Friesland' ook, maar op een andere manier. Waar we hier meestal schipbreuk op lijden zijn de verschrikkelijke eisen van de scheepvaartinspectie en de geweldige collectieve lastendruk die zulke projecten in de kiem smoren. En als we dan ook nog eens met z'n allen niet te leren krijgen wat dit soort schepen in de historie heeft betekend, dan houdt het op. Ik heb er al zoveel naar de schroothoop zien gaan waar niemand warm voor liep.