Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 308846 keer)

Rik

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #270 Gepost op: 7 juni 2008, 10:48:11 »
Bedankt voor de foto's van het interieur van de "oost vlieland".

Ik ben natuurlijk zelf ook al zoekende op internet naar meer foto's, en het valt mij op dat er zeer weinig te vinden zijn. Als ik zie hoeveel mensen zijn overgevaren naar en van Vlieland, zou je toch denken dat er heel erg veel materiaal zou moeten zijn.......

Wie heeft nog foto's in oude schoenendozen, of albums zitten, en wil deze delen met de grote groep "oost vlieland" liefhebbers?

Bert

Ik heb nog een foto van de Oost-Vlieland in de oude kleuren en hij ligt dan in de haven van West Terschelling.
Maar ik moet even proberen of ik die foto kan inscannen...Ik ga mijn best doen!

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #271 Gepost op: 7 juni 2008, 18:56:13 »
Er is ooit een ansichtkaart van het interieur van de Oost-Vlieland 1962 gemaakt. Wie oh wie heeft er zo
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2008, 20:43:49 door cees »

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #272 Gepost op: 7 juni 2008, 23:08:11 »
Link naar het gebeuren in de haven van Greenville; Gaat met name om de plundering van de goederen en de verantwoordelijkheid hiervoor. Van het kapseizen wordt geen melding gemaakt, wel van problemen met het schip.


http://www.liberianobserver.com/news/fullstory.php/aid/11927/Looting_Spree_at_Greenville_Port.html

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #273 Gepost op: 8 juni 2008, 10:26:07 »
Toen ik de ansichtkaart van de Oost Vlieland met interieuropnamen zag viel bij mij opeens een muntje, ik kon deze foto opeens thuisbrengen, een opname van mijn broertjes en ik zelf voor een van de ramen aan de voorkant bakboord van de salon met een speakerbox (?) in de hoek en gordijnen, die alleen aan de voorkant zitten. De bovenramen zijn geopend en ik durf zelfs te wedden dat deze opname in de zomer van 1962 is gemaakt, dus het eerste jaar dat het schip in de vaart was.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2008, 21:00:55 door natureboy »

andre

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #274 Gepost op: 8 juni 2008, 13:26:07 »
geeft toch weer wat ander licht op de zaak.  In eerste instantie was verkeerde en teveel belading mogelijk de oorzaak. Nu is het schip (mogelijk) al plunderend ten onder gegaan?


cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #275 Gepost op: 8 juni 2008, 14:31:10 »
Wat mij opvalt, is dat er hele stukken uit het  berghout missen, dit is goed te zien nu de boot op zijn kant ligt. Op de foto eerder op dit forum, bij vertrek uit Harlingen was dit nog in takt

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #276 Gepost op: 8 juni 2008, 14:36:52 »
Dat het 1962 is kan wel kloppen, want direkt na een paar vaarten werden de bovenraampjes vanwege het naar binnenkomen van buiswater al vast gezet

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #277 Gepost op: 11 juni 2008, 00:58:38 »
het on oordeelkundig leeg halen van een fout beladen schip zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.

andre

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #278 Gepost op: 15 juni 2008, 14:23:25 »
als ik het kranten stuk van de liberianobserver zo lees zou de oorzaak ook wel kunnen zijn de oost-vlieland expres tot zinken is gebracht.   Misschien is was niet iedereen blij met de hulp. ik denk aan de lokale handelaren, de prijzen stegen van goederen na het zinken van de oost-vlieland, de bekende marktwerking.

Ik hoop het niet, zeker voor de lokale bevolking, maar zo'n schip zinkt niet zomaar denk ik zo.


Het schip zal er nog liggen/drijven denk ik?

njord

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #279 Gepost op: 28 juni 2008, 08:33:46 »
Ik ben van het zelfde bouwjaar als de Oost-Vlieland, in de jaren 60 woonden mijn ouders en ik in Amsterdam en woonden mijn grootouders de fam. Visser op Vlieland. Zij hadden daar toendertijd en nog heel lang daarna Hotel Golfzang.

Om een of andere rede heb ik als baby een keer meegevaren en heeft men mij met de kinderwagen toen op de brug van de Oost-Vlieland geparkeerd.
Ongeveer 2 uur later op het eiland aangekomen werd ik door de kapitein bij Vrouw Visser in het Hotel gebracht. (toen kon dit nog)
Later ben ik nog vele jaren naar Vlieland geweest en kijk ik terug op een fijne tijd, als kleine jongen zijnde keek ik altijd uit naar de overtochten met  dit mooie schip.

De Oost-Vlieland is inderdaad een van de mooiste schepen die Rederij Doeksen heeft gehad , uiteraard naast haar zusterschp de Friesland die nu als veer tussen Enkhuizen en Medemblik diens doet in de zomermaanden en niet te vergeten de Holland die zo af en toe in verschillende havens ligt.

De Oost-Vlieland lichten en weer naar Nederland halen zou natuurlijk schitterend zijn maar is dit uiteraard een kostbare zaak.
Het zou natuurlijk prachtig zijn als dit schip weer in haar oude glorie hersteld zou worden. Laten we welzijn, het schip is natuurlijk indertijd door Doeksen zelf ook op een brute wijze verbouwd om de honger naar efficiencie en rendement te stillen.

Een mogelijk optie is bijvoorbeeld het schip als een varende expositieruimte te verhuren aan bedrijven of instellingen zoals bijv. de KNRM om de kosten te dekken.
Efin we kunnen nu alleen afwachten wat er gaat gebeuren.
     

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #280 Gepost op: 28 juni 2008, 19:02:53 »
Hoi Njord.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat je het idee om de oude Oost vlieland te bergen en terug te brengen in de oorspronkellijke staat maar beter kunt vergeten. Het schip bivakkeert intussen al weken in het zoute zeewater dus je kunt er rustig van uitgaan dat er van de technische installatie niets meer bruikbaar is, en zoals je zelf al opmerkt, rederij doeksen heeft het uiterlijk van het schip  in de laatste jaren op de Waddenzee ook nog een keer ernstig verkracht. Toen de Oost vlieland hier een paar weken heeft gelegen in bezit van de familie Rijf, ben ik een aantal keren aan boord geweest en je wilt niet weten hoe het interieur vernield was. Eigenlijk was er niets van over en ik had dan ook het grootste respect voor Iemke en Frank Rijf die toen nog vol goede moed waren om er weer iets van te maken. Mij was de moed direct al in de schoenen gezakt, bij het zien van zoveel verval. Tja, en dan zullen we het over het vervolg maar niet meer hebben, uiteindelijk is het de beslissing van de rederij geweest, dat er met het schip niet meer op de Waddenzee mocht worden gevaren, ik neem de uitspraak "mijn doeksen hart bloedt". toen de Oost vlieland was gezonken van Doeksen directeur Paul Melles dan ook met een korrel zout.
Het deed mij net zoals jou ook waarschijnlijk  pijn te vernemen dat een schip, waar je hele goede herinneringen aan hebt, op een dergelijke manier aan zijn eind komt en begrijp je daarom ook heel goed, maar de realitiet is helaas iets weerbarstiger dan je wensen

Pieter
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2008, 12:39:36 door natureboy »

H.E Kloosterhuis

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #281 Gepost op: 2 juli 2008, 20:53:48 »
Oost Vlieland;  Ja het is triest maar ik denk ook dat het niet haalbaar is om het schip terug te haen. Bel al heel lang bezig geweest om een oude sleepboot van de Firma Wijsmuller de Stentor of Titan  enz met hulp van het bedrijfsleven hier in IJmuiden op poten te zetten, maar geen intresse zelfs van de familie Wijsmuller niet.  heel jammer.   Maar in Amsterdam ligt de oude vlieland en die wordt bewoond die kan je zo aanklikken op google, dat is ook een mooi schip maar ik denk dat de huidige eigenaar hem niet weg doet.  Laten we maar hopen op de 25 millioen van de staats loterij   Groet  nico

njord

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #282 Gepost op: 3 juli 2008, 22:22:43 »
Hallo Pieter,

Ik maak me zeker ook geen illusies in deze omdat inderdaad het zeewater zijn vernietigende werk doet aan het schip, maar ach men denkt wel eens hard op niet waar?
Een jaar of 4 geleden kwam ik de Oost-Vlieland tegen achter het centraal in Amsterdam als de Carolina, en heb ik even naar binnen gekeken en schrok ik ook van de ravage die men onderandere de salon met het buffet (vroeger geexploiteerd door de fam. Matzes)had aangericht.
Het schip heeft na het fallisement van rederij Carolina nog een hele tijd in Amsterdam gelegen voor dat de fam. Rijf het kocht.   
Laten we vooral ook niet de problemen uit het oog verliezen waar de lokale bevolking aldaar mee zit. Natuurlijk zijn er velen met ons die het dolgraag anders hadden gezien maar het is helaas niet anders.

Verder doet het mij goed om te lezen dat er toch heel veel mensen begaan zijn met het lot van de Oost-Vlieland.

Met vriendelijke groet,

Erik


Hoi Njord.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat je het idee om de oude Oost vlieland te bergen en terug te brengen in de oorspronkellijke staat maar beter kunt vergeten. Het schip bivakkeert intussen al weken in het zoute zeewater dus je kunt er rustig van uitgaan dat er van de technische installatie niets meer bruikbaar is, en zoals je zelf al opmerkt, rederij doeksen heeft het uiterlijk van het schip  in de laatste jaren op de Waddenzee ook nog een keer ernstig verkracht. Toen de Oost vlieland hier een paar weken heeft gelegen in bezit van de familie Rijf, ben ik een aantal keren aan boord geweest en je wilt niet weten hoe het interieur vernield was. Eigenlijk was er niets van over en ik had dan ook het grootste respect voor Iemke en Frank Rijf die toen nog vol goede moed waren om er weer iets van te maken. Mij was de moed direct al in de schoenen gezakt, bij het zien van zoveel verval. Tja, en dan zullen we het over het vervolg maar niet meer hebben, uiteindelijk is het de beslissing van de rederij geweest, dat er met het schip niet meer op de Waddenzee mocht worden gevaren, ik neem de uitspraak "mijn doeksen hart bloedt". toen de Oost vlieland was gezonken van Doeksen directeur Paul Melles dan ook met een korrel zout.
Het deed mij net zoals jou ook waarschijnlijk  pijn te vernemen dat een schip, waar je hele goede herinneringen aan hebt, op een dergelijke manier aan zijn eind komt en begrijp je daarom ook heel goed, maar de realitiet is helaas iets weerbarstiger dan je wensen

Pieter

dirk b

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #283 Gepost op: 4 juli 2008, 07:36:31 »
De Oost Vlieland terug brengen naar Nederlandse wateren zal  nooit meer gebeuren denk ik.
Misschien is het een idee om over dit mooie schip een boek uit te brengen.
Met foto's en belevenissen van mensen, ter herrindering van dit prachtige schip.
Het is dan misschien niet het schip terughalen maar wel iets tastbaars(misschien ook nog betaalbaar)

Met vriendelijke groet Dirk Bruin

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #284 Gepost op: 5 juli 2008, 12:57:41 »
Inderdaad, alleen een boek over de Oost-Vlieland zelf, hoe sympathiek het ook is, lijkt financieel een moeilijk haalbare kaart. Een boek over de Vlielanddienst met al zijn schepen lijkt me veel interessanter.
Het zal een juiste samenstelling moeten zijn voor directe liefhebbers, maar ook voor Vlielanders, badgasten en anderen. Als men in staat is een uitgave te realiseren <= 25 euro, dan is is het verkoopbaar.

Qua foto's ben ik best bereid mee te werken.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink