Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Oost-Vlieland (Carolina)
arthur:
yeah, those where he days. De Friesland was inderdaad altijd iets sneller, totdat de Oost Vlieland een nieuwe moter (Cat) kreeg. Toen was de Oost ineens de snelste; in het begin hadden vooral de ouwe Friesland baasjes, zoals ome Willem Bekkers het daar moeilijk mee. Maar het was inderdaad een pracht gezicht, die twee klassiekers en als de Noord Nederland ook "laat" was, 3 klassiekers aan de kade te zien liggen, vooral met hoogwater.
Henk Dijk:
Over klassiek gesproken, dat vinden we allemaal toch mooi. Vandaar dat je op auto gebied nu weer een nieuwe Minie hebt en een nieuwe Fiat 500. Met schepen doen ze dat toch ook. Zo lijkt de Queen Mary 2 een beetje op z'n oude voorganger uit de jaren 30 van de vorige eeuw, en heeft Disney ook een paar splinter nieuwe oude ogende schepen rond varen!
Idee voor de rederij Doeksen om het eerste nieuw te bouwen schip een retro look te geven van de oude Oost Vlieland of de oude Friesland, dat moet toch kunnen en erg mooi zijn, beter dan wat er nu naar Vlieland vaart.....!
Volgens mij is -op termijn- de huidige Friesland wel aan vervanging toe, dus het nieuwe vlagge schip naar Terschelling, dat wordt een retro Friesland ! look, ik ben benieuwd........ :D ;) :)
Groeten Henk Dijk
natureboy:
Hoi Henk,
Misschien een beetje off-topic, maar ik heb nog een paar kanttekeningen omtrent retro design, de nieuwe mini en de Fiat 500, zijn heel leuke ontwerpen, die het ook goed doen, dat geld trouwens niet voor de new Beetle, maar voor mij staat het toch ver weg van het origineel, de gelijkenis tussen de Queen Mary 2 en z'n voorganger zie ik niet echt.
Het ontwerpen van schepen heeft eeuwenlang een gestage ontwikkeling doorgemaakt die uiteindelijk de mooiste ontwerpen opleverde na de tweede wereldoorlog, niet alleen koopvaardijschepen, maar ook nuttige en onopvallende schepen als de waddenveerboten. De oude Friesland Oost Vlieland en Noord Nederland waren ontegenzeggelijk schepen met een mooie zeeg, dekronding en ten opzichte van de romp harmonieus geproportioneerde opbouwen, zeker op de Noord Nederland met teakhouten railingen en met mooi hout betimmerde salons had je het gevoel dat de reder iets extra voor het uiterlijk van het schip over had.
Kwam ook bij de koopvaardij voor, een zeker niet als scheutig staande rederij als de KNSM gaf tot in de jaren zestig zijn vrachtschepen een teakhouten brug mee, onder het motto , je mag iets voor het uiterlijk overhebben.
Toch werden de schepen geen "modieuze toonkamers" je wist ook binnen altijd dat je aan boord van een schip was. UIterlijk was een sobere kleurstelling, een zwarte of grijze romp, witte opbouw, gele masten en een forse herkenbare schoorsteen -soms een gele of witte bies over de lengte of een witte verschansing voldoende om de natuurlijke lijnen nog eens te onderstrepen.
Eind jaren zestig was het afgelopen met al dit fraais, de rationalisatie zette door en de zeeg verdween, en met dat de scheepsvorm vierkanter en lelijker werd, kregen de designers helaas ook meer te zeggen, ook bij Doeksen. De Friesland kan ik helaas niet een fraai schip noemen, hooguit functioneel, en over de Vlieland wil ik het helemaal maar niet hebben, detailsals de brede diagonale strepen die de scheepsvorm dan ook nog een keer verbrokkelen en de speelgoedzeehond maken het nog erger, tja als je vormgevers loslaat op schepen.......... Terwijl we op dit forum hebben kunnen zien dat de oude kleuren niet eens zouden misstaan op de nieuwe schepen.
Een nieuw schip een retro look geven? zou leuk zijn maar ik ben bang dat het met de huidige eisen heel moeilijk word, en bovendien, er vaart een mooi eigentijds ontwerp rond toch, teminste ik vind de huidige Koegelwieck een mooi ontwerp.
Pieter
Wim Vink:
De Oost-Vlieland buiten dienst aan de palen, voor in de haven van WTs, 31-7-1984.
[
Foto: © Wim Vink
Wim Vink:
Lag de OV in 1984 nog buiten dienst (zie vorig bericht); in 1987 was hij netjes geschilderd (over smaak valt niet te twisten) en was weer gereed voor extra diensten.
Foto te West-Terschelling, 25-7-1987, © Wim Vink
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie