Persbericht
24 mei 2017
Resultaten proef 3 x veerdienst Vlieland bekend
Hoe is de alternatieve dienstregeling naar Vlieland ontvangen door de gebruikers van de veerdienst? Deze vraag stond centraal op maandag 15 mei, tijdens de presentatie van onderzoeksbureau Goudappel Coffeng. Dit onderzoeksbureau voerde in april een enquête uit in opdracht van een werkgroep, waarin vertegenwoordigd de Raad van Advies en het Klantenpanel Vlieland, het Rocov/CWW, de gemeente Vlieland en Rederij Doeksen.
De alternatieve dienstregeling wordt bij wijze van proef sinds 10 januari j.l. uitgevoerd op de lijn Harlingen – Vlieland v.v. en bestaat uit drie dagelijkse retourafvaarten van de autoveerboot. De extra kosten van deze dienstregeling worden gecompenseerd met een reductie van de brandstofkosten, door de vaartijd met 15 minuten te verlengen. Een dienstregeling met het hele jaar rond (dus ook in de winter) dagelijks drie veerbootafvaarten betekent minder uitval van sneldienstafvaarten door weersomstandigheden en hierdoor meer zekerheid over de dienstregeling. Ook ontstaat hierdoor een duidelijkere dienstregeling. Het idee is destijds ontstaan tijdens een brainstormsessie met Rederij Doeksen, de Raad van Advies, Klantenpanel Vlieland en het Consumentenplatform Waddenveren West, over wat voor Vlieland de meest ideale dienstregeling zou kunnen zijn.
In totaal werkten 1.935 reizigers mee aan het onderzoek: 1.023 bezoekers en 912 pashouders (eilanders en vaste reizigers). Onder de eilanders zijn 1025 uitnodigingen voor deelname aan de enquête verstuurd, waaraan 454 eilanders hebben meegewerkt.
Conclusies en vervolg van de proef winterdienstregeling:
· De proef met de winterdienstregeling is niet geslaagd;
· De langere vaartijd is – met name voor de pashouders – een grote en belangrijke kwaliteitsverslechtering;
· Het oordeel over de langere vaartijd zorgt ervoor dat het algemene kwaliteitsoordeel is gedaald;
· De betrouwbaarheid van de dienstuitvoering wordt positiever gewaardeerd;
· De reizigers zijn positief over de duidelijkheid van de dienstregeling;
· De winterdienstregeling levert buiten de langere vaartijd duidelijk een kwaliteitsverbetering;
· Het is daarom interessant te onderzoeken of de vaartijd kan worden teruggebracht, wat dit kost en wie dit moet betalen.
Rederij Doeksen zal de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek betrekken bij het concept Vervoerplan 2018. De alternatieve dienstregeling wordt nog gevaren tot en met 6 juli a.s.