Auteur Topic: Infrastructuur havens  (gelezen 118661 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.732
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #225 Gepost op: 1 juli 2018, 22:28:29 »
26 juni 2018, het oude sneldienstponton op de kade in Harlingen.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #226 Gepost op: 17 augustus 2018, 21:19:00 »
Nieuwe Voorhaven van Harlingen in aanbouw. Bron: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat

careljan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #227 Gepost op: 25 augustus 2018, 17:45:00 »
Een mooie luchtopname van de Harlinger haven, ik denk in de dertiger jaren van de vorige eeuw. Herkent iemand het schip aan de Terschellinger steiger?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #228 Gepost op: 29 september 2018, 11:21:05 »
Harlingen juli 1983:

Kaartverkoop uitsluitend voor snelboot Koegelwieck.
Destijds een normale zaak, thans niet meer voor te stellen :)



foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.732
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #229 Gepost op: 21 april 2019, 22:39:44 »
Op Vlieland zijn inmiddels de eerste aanpassingen gedaan voor de nieuwe schepen;

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 472
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #230 Gepost op: 3 februari 2020, 16:34:03 »
De gemeente Terschelling heeft vergevorderde plannen de veerhaven fors aan te passen.
Wie daar interesse in heeft verwijs ik naar de site van de gemeente onderdeel vergaderingen en Terschelling tv inzake de vergaderingen.
Rijkswaterstaat gaat in 2021 met de veerhavens op Terschelling, Vlieland en Harlingen aan de slag.
Interessant is dat men op Terschelling de terminal wil verplaatsen dichter naar de aanlegplaatsen, gedacht wordt aan een terminal staande op poten.
 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.732
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #231 Gepost op: 7 december 2022, 11:14:31 »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 500
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #232 Gepost op: 16 augustus 2023, 18:47:19 »
Een tijdje geleden in het nieuws geweest maar hier nog niet geplaatst....

Citaat
Grootschalige renovatie veerhaven Terschelling van start: damwanden en veerinrichting onder de loep
10 juli, 18:46

Rijkswaterstaat heeft de aftrap gegeven voor het grootschalige renovatieproject van de veerhaven op Terschelling. Dit project onderscheidt zich in duur en aanpak van de andere veerhavens in het Waddengebied. De focus ligt hier namelijk ook op de vervanging van alle damwanden.
De noodzaak van renovatie is duidelijk geworden na een incident in mei van dit jaar in Holwert. Daar raakte een verouderde brug defect, waardoor voertuigen urenlang niet van de veerboot af konden.

De renovatie op Terschelling vergt meer tijd en inspanning in vergelijking met de andere veerhavens. Dit komt doordat alle damwanden op het eiland moeten worden vervangen. Een uitdaging hierbij is dat de schepen niet aan de kant kunnen komen tijdens deze operatie. Om dit te ondervangen, zullen er meerdere tijdelijke aanlegplekken worden gerealiseerd.

Als eerste stap in het renovatieproces zal er een tijdelijke nachtligplaats worden gerealiseerd voor de reserveveerboot. Momenteel bevindt de reserveveerboot zich op een plek die bekendstaat als het 'schuine kantje' in de haven.
Hier zullen als eerste de damwanden worden vervangen, wat betekent dat de veerboot er niet meer kan liggen. De tijdelijke nachtligplaats wordt gerealiseerd in 'de Kom', een stukje verderop in de haven, aan een houten steiger.
Tijdelijke veerinrichting

Zodra de damwanden op het 'schuine kantje' zijn vervangen, zal Rijkswaterstaat een tijdelijke veerinrichting met een autobrug en een personenbrug op die locatie bouwen. Deze tijdelijke veerinrichting zal naar verwachting komende winter operationeel zijn, waarna de reguliere veerinrichting zal worden verwijderd voor renovatie en de damwanden ook daar worden vervangen.

De totale renovatie van de veerhaven op Terschelling zal naar verwachting pas in 2025 volledig zijn afgerond. Het project verloopt parallel aan de plannen die de gemeente Terschelling heeft voor de haven.
Kamervragen

Een punt van discussie tussen de gemeente Terschelling en Rijkswaterstaat is het ophogen van een deel van de haven. De gemeente Terschelling heeft aangegeven dat ze graag hun deel van de haven gemiddeld zo'n 40 centimeter willen verhogen vanwege de stijgende zeespiegel.
Rijkswaterstaat heeft echter niet zo'n plan voor hun gedeelte van de haven, wat tot onbegrip bij de gemeente heeft geleid. Er zijn zelfs Kamervragen gesteld aan demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Ondanks de verschillende plannen zijn er volgens Jan Roelof Witting van Rijkswaterstaat nog mogelijkheden om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Hij benadrukt: "We kunnen op elkaar aansluiten, het enige probleem is dat de veerterminal niet in een kuil moet belanden. Maar samen kunnen we hierover overeenstemming bereiken."
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1214065/grootschalige-renovatie-veerhaven-terschelling-van-start-damwanden-en-veerinrichting-onder-de-loep

©Lennard Geerts

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 500
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #233 Gepost op: 25 september 2023, 07:21:05 »
De autobrug in Harlingen is weer teruggeplaatst afgelopen woensdag.


L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 500
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #234 Gepost op: 28 september 2023, 11:47:51 »
Kadeherstel

Gisteren lag de Willem Barentsz voor de eerste keer op de nieuwe nachtligplaats in De Kom op Terschelling. Kapitein Marco van Goor en Jacoba Meuldijk legden deze primeur vast op de foto. Door deze nieuwe nachtligplaats is er nu voldoende ruimte om de kades te renoveren en voor de overige werkzaamheden 👍

Begin juli gaf Rijkswaterstaat het startsein voor het grootschalige renovatieproject van de veerhaven op Terschelling. Als alles volgens planning verloopt, is het project op Terschelling in 2025 klaar. De werkzaamheden hebben geen invloed op onze dienstregeling.

👉 Meer info over dit project lees je op https://www.rijkswaterstaat.nl/water/projectenoverzicht/waddenzee-renovatie-veerhaven-terschelling

Dat is even wennen!
Berichtje komt van de Facebookpagina van Doeksen, foto's zijn van Marco van Goor en Jacoba Meuldijk

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #235 Gepost op: 10 oktober 2023, 09:49:54 »
Als ze de veerhaven meer naar voren zouden halen in de kom, zou er achter in de haven meer ruimte kunnen komen voor een museumhaven/ bruinevloot haven. Is maar een idee hoor. Vind de komende verbouwing niet echt een vooruitgang. Mooiste logistiek zou zijn een veerhaven bij het lichtje, maar ja dat is blijkbaar geen optie