Auteur Topic: Waddentaxi  (gelezen 42282 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.622
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Waddentaxi
« Gepost op: 2 februari 2011, 13:23:57 »
Rederij Doeksen biedt ook watertaxi aan

Rederij Doeksen en Vlieland Maritiem Vervoer zorgen ervoor dat vanaf de lente mensen ook per watertaxi van Rederij Doeksen naar Vlieland en Terschelling vervoerd kunnen worden.

Al lange tijd zijn watertaxi’s actief op de Waddenzee. Bedrijven als Vlieland Maritiem Vervoer, Rederij Noordgat (Terschelling) en WaddenAdventures.nl (Vlieland) verzorgen al langer deze service. Ook Rederij Wagenborg (Ameland/Schiermonnikoog) biedt sinds vorig jaar zelf deze service aan. Vlieland Maritiem Vervoer zal nu voor Rederij Doeksen watertaxivervoer gaan verzorgen op de routes Harlingen – Vlieland – Terschelling. Hiervoor zal een nieuwe catamaran aangekocht worden in Engeland. Deze catamaran zal 12 personen kunnen vervoeren, samen met bagage en eventueel fietsen. Wat voor catamaran dit precies wordt is niet bekend, maar het is waarschijnlijk dat dit eenzelfde als de huidige catamaran van Vlieland Maritiem Vervoer wordt (meer informatie over dit schip).

Bij het aanbieden van deze service wordt er aan gedacht dit een exclusiever karakter te geven. Er wordt gedacht aan catering aan boord en eigen parkeerplaatsen voor deze klanten. Wat de overtocht zal gaan kosten is nog niet bekend. De overtocht zal waarschijnlijk 40 minuten gaan duren.


Watertaxi Vlieland Maritiem Vervoer

Artikel op Veerbootinfo.nl
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2011, 10:16:24 door PiebeJanMan »

Martin

  • Gast
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2011, 18:44:37 »
2 x Volvo Penta IPS High efficiency schroefinstallaties van elk 330 PK
Dit geeft de "taxi"' een maximale snelheid van 27 knoop en een kruissnelheid van 24 knoop
Groet, een insider...

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.622
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2011, 20:09:44 »
Waarom "concurreren" met je eigen sneldienst, terwijl je die snelheid nog geen eens haalt...!?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 434
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2011, 08:48:20 »
Doeksen zegt op hun site dat zij door Vlieland Maritiem zijn benaderd.
De reden zal dan ook zijn dat er daardoor makkelijker kan worden geinvesteerd. Er komt een nieuwe boot
Eigenlijk zie ik niet in wat daar nu weer fout aan is gezien de bovenstaande reacties.
Het gaat om al bestaand watertaxi vervoer buiten de eigen dienstregeling om en een dergelijk bootje in zetten i.p.v. de Tiger bij ziekenvervoer e.d. want daar zou het ook voor bestemd zijn is heel wat goedkoper lijkt me.
Wagenborg ging Doeksen al voor,  dus waarom niet.

Dat Doeksen een subsidie aanvraagt voor een groene boot evenals bijvoorbeeld recent dat Viking Line dat in Finland heeft gedaan (en dat voor heel wat grotere bedragen en dreigen met niet bouwen als deze uitbleef) voor een nieuwe ferry staat daar toch los van.
Gezien de al weer sterk stijgende olie prijzen lijkt me dat alleen maar goed.

Soms denk ik 't is ook nooit goed


Leen

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 467
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2011, 09:19:13 »
Dit zal geen grote concurrentie zijn voor eigen diensten van Doeksen.
Hier ontmoeten vraag en aanbod elkaar. Bij Wagenborg blijkt dat er een (extra) markt is voor deze manier van vervoer en hoewel het schip misschien minder hard gaat, ze kan wel kortere route nemen blijkbaar anders is de oversteek niet in 35 minuten te redden.

En Doeksen is niet zot: Ze hebben liever de vinger aan de pols dan dat deze manier van vervoer zijn eigen leven gaat leiden.

Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2011, 12:21:58 »
Correct gezien: er is kennelijk vraag naar meer flexibele diensten dan de vaste tijden van de conventionele en snelle boten. Daar hangt ongetwijfeld een prijskaartje aan met zo'n geringe capaciteit en zo'n motorvermogen. Kleine, flexibel inzetbare vervoerseenheden kan je beschouwen als het uitkristalliseren van al lang bestaande ontwikkelingen op alle Wadden van Fanoe tot Texel. Wagenborg heeft het een aantal jaren terug al eens geprobeerd, maar dat kwam niet echt van de grond: te grote vervoerseenheid. Norderney/Juist heeft er ook een traditie in liggen uit de jaren '70, wat toen niet lukte. Op Texel heeft Sjouke Veenstra het eens geprobeerd. Op de Duitse Wadden (althans aan de Westkant daarvan) bestaat al jaren een luchtvaartonderneming die nu bij Norden-Frisia zit en die prima functioneert. Is ook vrij wat duurder.
N.m.m. een moderne ontwikkeling die goed aansluit op de markt. Die leeft niet meer bij oude Noordnederland gedachten. Voor stoomfossielen weliswaar jammer, maar logisch nagedacht gewoon te verwachten.

ben doeksen fan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2011, 14:58:27 »
Op de twitter van Doeksen staat een tekening hoe de watertaxi eruit komt tezien.
Trouwens de naam is ook al bekend : Zeehond

ben doeksen fan
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 14:22:07 door Vriend »

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 148
Re:Nieuws
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2011, 16:41:56 »
Rederij doeksen start watertaxi, dat meld Jelllen van de Randen op twitter
De boot gaat de Zeehond heten.

Edit PiebeJanMan: Bericht verplaatst
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2011, 20:55:25 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.622
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2011, 20:54:48 »
Nieuwsbericht vernieuwd:

Rederij Doeksen en VMV bieden “Waddentaxi” aan



Rederij Doeksen en Vlieland Maritiem Vervoer zorgen ervoor dat vanaf de lente mensen ook per “Waddentaxi” tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling vervoerd kunnen worden. De watertaxi is bedoeld voor mensen die de boot gemist hebben of die de boottijden niet uitkomen. Ook kan de taxi ingezet worden voor ziekenvervoer. Al lange tijd zijn watertaxi’s actief [...]

Lees het vernieuwde artikel en bekijk het algemene plan op Veerbootinfo.nl

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.622
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2011, 22:22:39 »
Leuk, uitgebreid artikel over Vlieland Maritiem Vervoer uit september 2009:

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=46645

Citaat
Vlieland Maritiem Vervoer heeft hagelnieuwe watertaxi laten bouwen
Op ieder tijdstip naar Vlieland: 320 euro
Vlieland - ,,Vlieland trekt van oudsher het wat rijkere publiek. Nou, die mensen uit het Gooi gaan echt niet om zes uur vertrekken omdat om negen uur de eerste boot uit Harlingen vertrekt. Die bestellen ons op een tijd die hen uitkomt”, zegt Dirk de Ruijter van Vlieland Maritiem, een kledingwinkel in de Dorpsstraat.

Door Arjen Bakker.
Samen met zijn compagnon Tjerk Dijkstra van het gelijknamige bouwbedrijf heeft hij een hagelnieuwe watertaxi laten bouwen: de Spike Islander.
Voor 320 euro enkele reis brengt Vlieland Maritiem Vervoer (VMV) klanten op ieder gewenst tijdstip van of naar het eiland. ,,Voor dat geld kun je met maximaal twaalf mensen mee. Als je het hele schip vol hebt, betaal je per persoon niet eens zoveel meer als voor de veerboot”, rekent De Ruijter voor. Ter vergelijking: met twaalf man per Doeksen-sneldienst kost (inclusief toeristenbelasting) 235,68 euro enkele reis.
VMV bestaat inmiddels drie jaar. In die tijd is de vraag zo gegroeid, dat het voor de zakenlui uit kon om bij South Boats op het Britse eiland Wight een catamaran naar eigen wens te laten bouwen. ,,In vergelijking met ons vorige schip, een Interseptor 42 voor de kenners, is deze een stuk comfortabeler. Hij ligt ontzettend stabiel en heeft geveerde passagiersstoelen, zodat de gasten weinig last hebben van de zeegang.”
De watertaxi heeft bijna iedere dag wel klanten. Zeker niet alleen rijke toeristen, maar ook mensen die voor hun werk maar even op het eiland hoeven te zijn en geen hele dag kunnen of willen opofferen.
,,Monteurs, mensen van de woningbouw, maar ook wel eens gedeputeerden en andere provinciemensen. Vooral in de winter zit je echt uren vast op het eiland, als je op de gewone boot moet wachten, want dan vaart de veerboot maar twee keer per dag. Dan is het al snel aantrekkelijk om ons in te schakelen.”
Ook cameraploegen maken dankbaar gebruik van de service. ,,Omrop Fryslân hebben we geregeld aan boord, SBS Hart van Nederland laatst: allemaal vanwege die vossen he?”
Er is op Vlieland nog een tweede watertaxibedrijf actief. Buureiland Terschelling heeft er ook een paar, maar daar gaat het om snelle schepen van bergingsbedrijven, die het taxivervoer erbij doen. ,,Op Terschelling is het minder nodig, omdat daar veel meer Doeksenboten naartoe gaan. En je hebt daar nu ook nog de Eigen Veerdienst Terschelling.”
Doeksen heeft ook helemaal geen bezwaar tegen de taxidienst, zegt De Ruijter. ,,Het is een heel andere markt die wij bedienen: onze klanten zouden anders waarschijnlijk überhaupt niet naar het eiland komen. Als mensen de veerboot missen, verwijst Doeksen ze door naar ons. Sterker nog: de directie van Doeksen gaat ook geregeld met ons mee.”
Spike Islander

Vlieland Maritiem Vervoer C.V. heeft zijn Spike Islander - een Interseptor 42 van Safehaven Marine - vervangen door een catamaran van South Boats. Ook het nieuwe schip heet Spike Islander.
De Spike Islander is 13 meter lang, 5,1 meter breed en heeft een diepgang van 65 centimeter. De motoren zijn twee FPT Iveco nef 67. van 500 pk, met twee ultrajet 377 waterjets. Topsnelheid is 34 knopen. Kruissnelheid 27 knopen.
Het schip is verder voorzien van een 4 kw Cummins generator, 2 reddingvlotten voor elk 8 personen en 3 dekcamera’s.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 20:57:21 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2011, 22:35:22 »
Nieuwsbericht vernieuwd:

Rederij Doeksen en VMV bieden “Waddentaxi” aan


Rederij Doeksen en Vlieland Maritiem Vervoer zorgen ervoor dat vanaf de lente mensen ook per “Waddentaxi” tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling vervoerd kunnen worden. De watertaxi is bedoeld voor mensen die de boot gemist hebben of die de boottijden niet uitkomen. Ook kan de taxi ingezet worden voor ziekenvervoer. Al lange tijd zijn watertaxi’s actief [...]

Lees het vernieuwde artikel en bekijk het algemene plan op Veerbootinfo.nl

Kijk ook eens op de site van Wagenborg met z'n 4 "Watertaxi's". Onder "vloot" ook de (ruwe)  gegevens. Speed 27 kn, cap. 12 pax. Monohulls overigens. Nu TX nog, daar wordt al jaren gediscussieerd over een snelle verbinding buiten de vaste tijden. Daar komt geen concessie en dus kan er iemand ook zoiets gaan doen daar. Ben benieuwd of dat ook gebeurt.

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re:Nieuws
« Reactie #11 Gepost op: 6 februari 2011, 15:32:16 »
Pers

Alle perscontacten verlopen via onze directeur, de heer Paul J.M. Melles. Het directiesecretariaat is bereikbaar via het algemene telefoonnummer.
Hieronder vindt u de laatste persberichten van Rederij Doeksen.

---

2 februari 2011

Vlieland Maritiem Vervoer en Koninklijke Doeksen samen in 'Waddentaxi'

Vlieland Maritiem Vervoer en Koninklijke Doeksen gaan samenwerken bij het aanbieden van vervoer-op-maat tussen Harlingen en Terschelling of Vlieland. De samenwerking vindt plaats binnen de nieuw op te richten V.O.F. "Waddentaxi". Ze gaan samen de bestaande watertaxiservice verder uitbreiden en uitbouwen. Bedoeling is om gasten die bijvoorbeeld de veerboot hebben gemist of voor wie de tijden uit de dienstregeling van de veerdienst niet gunstig zijn, een aantrekkelijk alternatief te bieden. Naast het vervoer zelf wordt gedacht aan een "full service-concept" met zaken als valet parking, catering aan boord, bagageservice en vervoer van en naar de accommodatie op het eiland. Daarnaast kan de Waddentaxi ingezet worden voor spoedeisend vervoer naar de wal.

Als aanvulling op de Spike Islander, de bestaande boot van Vlieland Maritiem Vervoer, wordt er momenteel in Engeland bij South Boats een nieuwe catamaran gebouwd. Naar verwachting is deze boot dit voorjaar gereed. Beide boten zijn van hetzelfde type en hebben een capaciteit van maximaal twaalf personen, hun bagage en twaalf fietsen. De nieuwe watertaxi wordt ook geschikt gemaakt voor spoedeisend (zieken)vervoer. De maximale snelheid is 27 knopen; de kruissnelheid is 24 knopen. De nieuwe watertaxi is dertien meter lang en vijf meter breed en wordt aangedreven door twee Volvo Penta IPS high efficiency schroefinstallaties van elk 330 PK. Een overtocht per watertaxi vanuit Harlingen van of naar Terschelling of Vlieland duurt ongeveer een uur. De prijzen zijn nog niet bekend.

De samenwerking gebeurt op initiatief van Vlieland Maritiem Vervoer. Dit past in de visie van Koninklijke Doeksen, waarin samenwerken met eilander ondernemingen én het continu verhogen van de service aan gasten centraal staan. De diensten van "Waddentaxi" zullen aan de hand van een nieuw ontwikkelde "booking site" worden aangeboden en kunnen ook via het Contactcenter van Rederij Doeksen worden geboekt.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 14:24:30 door Vriend »
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #12 Gepost op: 6 februari 2011, 20:19:47 »
De andere Vlielander Waddentaxi heeft te kampen met strenge handhaving door RijksWaterStaat en dreigt hun vloot in donker uit de vaart te moeten nemen.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 14:26:51 door Vriend »
Allrounder, geen hooligan

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #13 Gepost op: 6 februari 2011, 23:15:54 »
De andere Vlielander Waddentaxi heeft te kampen met strenge handhaving door RijksWaterStaat en dreigt hun vloot in donker uit de vaart te moeten nemen.

Gezien de tekst van de motie is hierbij de Waddentaxi van Wagenborg ook betrokken. Wat mij verbaast is, dat niet wordt gesproken van de bergingsvaartuigen van Noordgat en de reddingboten. Beide soorten zijn voor patientenvervoer en anderszins ingezet.

Verder is het de vraag of deze verhalen echt zin hebben: als Den Haag eindelijk eens met de bootdienstenconcessie afkomt, is dit vervoer naar vraag door andere partijen dan die, waarmee Doeksen en Wagenborg thans hun overeenkomst hebben (in welke vorm dan ook), niet meer toegestaan.

Hoe meer regels, des te meer onzin, lijkt het.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 14:27:13 door Vriend »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.002
  • Geslacht: Man
Re:Watertaxi (Vlieland Maritiem Vervoer)
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2011, 00:25:14 »
Verder is het de vraag of deze verhalen echt zin hebben: als Den Haag eindelijk eens met de bootdienstenconcessie afkomt, is dit vervoer naar vraag door andere partijen dan die, waarmee Doeksen en Wagenborg thans hun overeenkomst hebben (in welke vorm dan ook), niet meer toegestaan.

Volgens mij is dit vervoer straks met de bootconcessie nog steeds mogelijk. Citaat uit het Besluit van 23 december 2009 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met de invoering van concessies voor het personenvervoer van en naar de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog  (paragraaf 3.3):

Per veerboot of passagiersschip

Verder wordt de reikwijdte van de concessie bepaald door de afbakening van de concessieverplichting tot passagiersschepen en veerboten. Deze definities sluiten aan bij de definities van passagiersschip en veerboot in het Binnenvaartbesluit. Daarmee kunnen verbindingen met kleinere schepen die 12 of minder personen vervoeren, zonder concessie worden verricht of onderhouden.


Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-30.html

De watertaxi's (ook die van Wagenborg) hebben een capaciteit van 12 personen. Andere partijen kunnen straks blijkbaar nog steeds dit soort diensten aanbieden voor maximaal 12 personen.
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2011, 13:05:40 door Vriend »