Auteur Topic: Prinses Juliana  (gelezen 18275 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Prinses Juliana
« Gepost op: 7 januari 2011, 09:09:57 »
Ondanks de vele topics onder 'Schepen niet meer in dienst van Doeksen' zie ik dat er nog eentje ontbrak. Deze ansicht is een uitgave van foto Hommema waarop de Prinses Juliana (ex-'Alkmaar Packet 6') te zien is. Dit schip is samen met de Minister Kraus en Vlieland (1) in 1923 door Doeksen overgenomen van Bosman die voor die tijd de TSM in bezit had.

Deze foto/ansicht staat ook op bladzijde 184 van 'Schepen Schelpen Schuitengat' met in het bijschrift dat het schip omstreeks 1910 op weg naar Terschelling is. De tekst bovenaan de ansicht vertelt iets anders, helaas is aan de omgeving die op de foto te zien is niet af te leiden wat juist is. De datum 1910 is wel aannemelijk omdat de romp van het schip later zwart is geschilderd en in 1921 de salon is gewijzigd waarbij de stuurhut een stuk verder naar voren is geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2023, 08:37:10 door L.Noorman »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Prinses Juliana
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2011, 10:23:25 »
zo te zien is de foto van "land" af gemaakt. Als de foto op Vlieland gemaakt is, dan moet dit een vertrekkende boot zijn. De aankomende boten varen altijd de andere kant op bij Vlieland als de foto van land af gemaakt wordt.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Prinses Juliana
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2011, 10:56:35 »
Ondanks de vele topics onder 'Schepen niet meer in dienst van Doeksen' zie ik dat er nog eentje ontbrak. Deze ansicht is een uitgave van foto Hommema waarop de Prinses Juliana (ex-'Alkmaar Packet 6') te zien is. Dit schip is samen met de Minister Kraus en Vlieland (1) in 1923 door Doeksen overgenomen van Bosman die voor die tijd de TSM in bezit had.

Deze foto/ansicht staat ook op bladzijde 184 van 'Schepen Schelpen Schuitengat' met in het bijschrift dat het schip omstreeks 1910 op weg naar Terschelling is. De tekst bovenaan de ansicht vertelt iets anders, helaas is aan de omgeving die op de foto te zien is niet af te leiden wat juist is. De datum 1910 is wel aannemelijk omdat de romp van het schip later zwart is geschilderd en in 1921 de salon is gewijzigd waarbij de stuurhut een stuk verder naar voren is geplaatst.


Dit is niet dezelfde ansicht, want die van SSS is een originele foto. Ansichtkaartenboeren gebruikten in die tijd foto's die uitkwamen (de originele foto werd op speciale negatieven gereproduceerd, zodat ze daarmee konden lichtdrukken). Best mogelijk dat de foto van Hommema is, maar het kan ook een foto van anderen zijn geweest, dat weten we niet, want dat staat er niet op. Het gebruik van de Prinses Juliana op Vlieland zal een hoge uitzondering zijn geweest, omdat deze schroefboot een grotere diepgang had dan de Kraus en zelfs die kon doorgaans bij laag water niet aan de bootsteiger op Vlieland komen. Dat is pas veel later verbeterd.
Om nog even zuiver in de redenering te blijven: de schepen werden niet door Doeksen overgenomen, maar waren formeel eigendom van de NV Terschellinger Stoomboot Maatschappij. De Reederij nam de aandelen van die NV over (en heeft die nog steeds) en zo werd de NV TSM  een Doeksen-dochter.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Prinses Juliana
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2011, 14:27:23 »
Ik bedoelde dat het dezelfde opname is als in SSS (want dat is het wel), die overigens door Hommema op fotopapier is afgedrukt wat het bepalen van de herkomst nog lastiger maakt (staat niets op de achterkant). Wie de fotograaf was, daar zullen we wel niet meer achter komen  ;)
Bedankt voor de juridische uiteenzetting die mij op hoofdlijnen wel bekend was, net als het feit dat de TSM aandelen nog steeds in dezelfde handen zijn, met als klein detail dat de TSM nu een besloten vennootschap is.

Vrijwel zeker kunnen we stellen dat het schip niet op Vlieland vaart op deze opname. Dat werd toch ook in deze tijd sowieso alleen gedaan bij grote drukte? Anders werd er overgestapt op de Vlieree op de hobbelende geit of hoe je de Vlieland (1) wilt noemen. Aan boord lijkt het niet erg druk dus het heeft er alle schijn van dat het schip hier van of naar Terschelling vaart.




willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Prinses Juliana
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2011, 19:19:40 »
Ik bedoelde dat het dezelfde opname is als in SSS (want dat is het wel), die overigens door Hommema op fotopapier is afgedrukt wat het bepalen van de herkomst nog lastiger maakt (staat niets op de achterkant). Wie de fotograaf was, daar zullen we wel niet meer achter komen  ;)
Bedankt voor de juridische uiteenzetting die mij op hoofdlijnen wel bekend was, net als het feit dat de TSM aandelen nog steeds in dezelfde handen zijn, met als klein detail dat de TSM nu een besloten vennootschap is.

Vrijwel zeker kunnen we stellen dat het schip niet op Vlieland vaart op deze opname. Dat werd toch ook in deze tijd sowieso alleen gedaan bij grote drukte? Anders werd er overgestapt op de Vlieree op de hobbelende geit of hoe je de Vlieland (1) wilt noemen. Aan boord lijkt het niet erg druk dus het heeft er alle schijn van dat het schip hier van of naar Terschelling vaart.

Inderdaad, de opname is dezelfde. Op TS was in die tijd de bekende fotograaf Duyf (van de Toko), maar die fotografeerde doorgaans op 18x24 glasplaten of 13x18 idem. Andere formaten heb ik er destijds bij Jan Duyf nooit gezien vanuit die oude tijd, wel uit de jaren dertig, toen hij met rolfilms begon (tegenwoordig zitten ze bij het Behouden Huys). Oude Duyf, zijn vader,  begon omstreeks 1910 en heeft in 1911 de 'Terschelling' en 'Neptunus' van Zur Mühlen op zulke platen vastgelegd.
In die tijd was er maar zelden "grote drukte", waarschijnlijk alleen met Pinksteren, waarvan de bootdiensten (ook op andere eilanden) in die tijd nogal eens "last" hadden. De prenten die in die jaren, dus voor de Mobilisatie '14-'18 werden gemaakt, tonen maar hoogstzelden echte drukte, meestal zijn de boten zwak bezet. De foto die in SSS is geplaats, zat in de verzameling van een andere botenenthousiast en vermeldde uitdrukkelijk "Naar Terschelling". Het was een foto-ansicht. Bij datering kan je dus niet uitgaan van drukte per definitie, kijk maar eens naar de ansichten van de kleine 'Vlieland',  daar zie je nauwelijks passagiers op. Overigens, die bijnamen van het Vlielandje zijn destijds door Fokke Drost in de wereld gebracht.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Prinses Juliana
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2011, 11:02:41 »
Nog even algemeen over de PJ. In de jaren dertig voer het schip wel eens op Vlieland, maar ik heb er geen volledig beeld van hoe dat schip verder werd geëxploiteerd. Er is één foto waarop de 'Vlielandia' (ex-Terschelling 1883) staat met de PJ voor Vlieland, Vlielandia voer de eilandendienst naar Texel en verder, de PJ zal dus op die foto gewoon Harlingen-Vlieland hebben gedaan, ofwel de reedienst. Uit die vroege periode is het lang niet altijd duidelijk hoe de dagelijkse dienstregeling nu werkelijk werd uitgevoerd. Zowel de Terschelling als de Kraus hebben de dienst naar Terschelling ook over Vlieland uitgevoerd. Daar kwam dus een stijf uurtje bij. Enkele malen is daartegen vanuit Terschelling geprotesteerd, maar dat had voor de komst van de beide Zeeuwen niet veel invloed.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Prinses Juliana
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2012, 20:25:39 »
Uit Het Behouden Huys, collectie Biemond komt deze foto van de Prinses Juliana.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Prinses Juliana
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2012, 20:30:37 »
Ook uit collectie Biemond van Het Behouden Huys komt bijgaande foto. Helaas is die ongedateerd, maar aangezien de Holland I er ook op te zien is, moet de foto in 1931 of later zijn genomen. Maar ook weer voor het jaar 1938, want toen werd het schip voor sloop afgevoerd.



Welk schip ligt er naast de PJ ? En daarvoor ligt er nog één. Misschien door de echte kenner te herkennen aan de schoorsteen.
Links van de PJ is de Holland I te zien. Nog verder naar links liggen nog twee schepen. Ik herken ze niet, maar wie wel?
De toren van Beckers is het gevaarte rechts, die was in 1933 in gebruik. Daarmee is hoogstwaarschijnlijk de foto van een jaartal voorzien.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Prinses Juliana
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2012, 21:36:22 »
Naast de PJ lijkt mij de Vlielandia/ae/Terschelling/IJselmeer I etc. Schepen links zijn de Texel (helemaal links) en de Neptunus.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Prinses Juliana
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2012, 21:44:10 »
Naast de PJ lijkt mij de Vlielandia/ae/Terschelling/IJselmeer I etc. Schepen links zijn de Texel (helemaal links) en de Neptunus.

Dankjewel Willem voor je scherpe oog :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Juliana
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2012, 11:33:57 »
Uit de collectie van Jan Leenstra:
De Prinses Juliana heeft zojuist de haven van West-Terschelling verlaten en stoomt het Schuitengat in.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Juliana
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2013, 22:24:34 »
Foto van de haven van WTs, genomen tussen 1924 en 1930.



foto: coll. Tjeb Cupido
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Juliana
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2014, 10:52:28 »
Onderweg naar het eiland.



foto: coll. T. Annema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Juliana
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2015, 16:18:25 »
Hier ligt de Prinses Juliana samen met de Minister Kraus in de haven van Terschelling.
De PJ is nog niet verbouwd en dat gebeurde in 1921.
Het schip van 1896 kwam in 1910 naar Ts als versterking van de postdienst.
Dus deze foto is genomen tussen 1910 en 1921.



foto: coll. Henjo Hekman
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Juliana
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2015, 11:49:16 »
Aankomst van de Prinses Juliana op Terschelling.
Verderop ligt de (ijzeren) Oceaan, die werd in 1928 in dienst genomen bij Doeksen.
De beide Cupido T-Ford's werden in 1927 in dienst genomen.
Daar kwam pas in de loop van 1928 versterking bij, die nog niet op de foto te zien is.
Hieruit concludeer ik dat bijgaande foto in of omstreeks 1928 is genomen.



ansichtkaart: coll. Henk Dijkstra
met vriendelijke groeten,
Wim Vink