Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Prinses Juliana

<< < (2/5) > >>

willem boot:
Nog even algemeen over de PJ. In de jaren dertig voer het schip wel eens op Vlieland, maar ik heb er geen volledig beeld van hoe dat schip verder werd geëxploiteerd. Er is één foto waarop de 'Vlielandia' (ex-Terschelling 1883) staat met de PJ voor Vlieland, Vlielandia voer de eilandendienst naar Texel en verder, de PJ zal dus op die foto gewoon Harlingen-Vlieland hebben gedaan, ofwel de reedienst. Uit die vroege periode is het lang niet altijd duidelijk hoe de dagelijkse dienstregeling nu werkelijk werd uitgevoerd. Zowel de Terschelling als de Kraus hebben de dienst naar Terschelling ook over Vlieland uitgevoerd. Daar kwam dus een stijf uurtje bij. Enkele malen is daartegen vanuit Terschelling geprotesteerd, maar dat had voor de komst van de beide Zeeuwen niet veel invloed.

Wim Vink:
Uit Het Behouden Huys, collectie Biemond komt deze foto van de Prinses Juliana.

Wim Vink:
Ook uit collectie Biemond van Het Behouden Huys komt bijgaande foto. Helaas is die ongedateerd, maar aangezien de Holland I er ook op te zien is, moet de foto in 1931 of later zijn genomen. Maar ook weer voor het jaar 1938, want toen werd het schip voor sloop afgevoerd.



Welk schip ligt er naast de PJ ? En daarvoor ligt er nog één. Misschien door de echte kenner te herkennen aan de schoorsteen.
Links van de PJ is de Holland I te zien. Nog verder naar links liggen nog twee schepen. Ik herken ze niet, maar wie wel?
De toren van Beckers is het gevaarte rechts, die was in 1933 in gebruik. Daarmee is hoogstwaarschijnlijk de foto van een jaartal voorzien.

willem boot:
Naast de PJ lijkt mij de Vlielandia/ae/Terschelling/IJselmeer I etc. Schepen links zijn de Texel (helemaal links) en de Neptunus.

Wim Vink:

--- Citaat van: willem boot op 11 april 2012, 21:36:22 ---Naast de PJ lijkt mij de Vlielandia/ae/Terschelling/IJselmeer I etc. Schepen links zijn de Texel (helemaal links) en de Neptunus.

--- Einde van citaat ---

Dankjewel Willem voor je scherpe oog :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie