Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Prinses Juliana

(1/5) > >>

Vriend:
Ondanks de vele topics onder 'Schepen niet meer in dienst van Doeksen' zie ik dat er nog eentje ontbrak. Deze ansicht is een uitgave van foto Hommema waarop de Prinses Juliana (ex-'Alkmaar Packet 6') te zien is. Dit schip is samen met de Minister Kraus en Vlieland (1) in 1923 door Doeksen overgenomen van Bosman die voor die tijd de TSM in bezit had.

Deze foto/ansicht staat ook op bladzijde 184 van 'Schepen Schelpen Schuitengat' met in het bijschrift dat het schip omstreeks 1910 op weg naar Terschelling is. De tekst bovenaan de ansicht vertelt iets anders, helaas is aan de omgeving die op de foto te zien is niet af te leiden wat juist is. De datum 1910 is wel aannemelijk omdat de romp van het schip later zwart is geschilderd en in 1921 de salon is gewijzigd waarbij de stuurhut een stuk verder naar voren is geplaatst.

cees:
zo te zien is de foto van "land" af gemaakt. Als de foto op Vlieland gemaakt is, dan moet dit een vertrekkende boot zijn. De aankomende boten varen altijd de andere kant op bij Vlieland als de foto van land af gemaakt wordt.

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  7 januari 2011, 09:09:57 ---Ondanks de vele topics onder 'Schepen niet meer in dienst van Doeksen' zie ik dat er nog eentje ontbrak. Deze ansicht is een uitgave van foto Hommema waarop de Prinses Juliana (ex-'Alkmaar Packet 6') te zien is. Dit schip is samen met de Minister Kraus en Vlieland (1) in 1923 door Doeksen overgenomen van Bosman die voor die tijd de TSM in bezit had.

Deze foto/ansicht staat ook op bladzijde 184 van 'Schepen Schelpen Schuitengat' met in het bijschrift dat het schip omstreeks 1910 op weg naar Terschelling is. De tekst bovenaan de ansicht vertelt iets anders, helaas is aan de omgeving die op de foto te zien is niet af te leiden wat juist is. De datum 1910 is wel aannemelijk omdat de romp van het schip later zwart is geschilderd en in 1921 de salon is gewijzigd waarbij de stuurhut een stuk verder naar voren is geplaatst.


--- Einde van citaat ---

Dit is niet dezelfde ansicht, want die van SSS is een originele foto. Ansichtkaartenboeren gebruikten in die tijd foto's die uitkwamen (de originele foto werd op speciale negatieven gereproduceerd, zodat ze daarmee konden lichtdrukken). Best mogelijk dat de foto van Hommema is, maar het kan ook een foto van anderen zijn geweest, dat weten we niet, want dat staat er niet op. Het gebruik van de Prinses Juliana op Vlieland zal een hoge uitzondering zijn geweest, omdat deze schroefboot een grotere diepgang had dan de Kraus en zelfs die kon doorgaans bij laag water niet aan de bootsteiger op Vlieland komen. Dat is pas veel later verbeterd.
Om nog even zuiver in de redenering te blijven: de schepen werden niet door Doeksen overgenomen, maar waren formeel eigendom van de NV Terschellinger Stoomboot Maatschappij. De Reederij nam de aandelen van die NV over (en heeft die nog steeds) en zo werd de NV TSM  een Doeksen-dochter.

Vriend:
Ik bedoelde dat het dezelfde opname is als in SSS (want dat is het wel), die overigens door Hommema op fotopapier is afgedrukt wat het bepalen van de herkomst nog lastiger maakt (staat niets op de achterkant). Wie de fotograaf was, daar zullen we wel niet meer achter komen  ;)
Bedankt voor de juridische uiteenzetting die mij op hoofdlijnen wel bekend was, net als het feit dat de TSM aandelen nog steeds in dezelfde handen zijn, met als klein detail dat de TSM nu een besloten vennootschap is.

Vrijwel zeker kunnen we stellen dat het schip niet op Vlieland vaart op deze opname. Dat werd toch ook in deze tijd sowieso alleen gedaan bij grote drukte? Anders werd er overgestapt op de Vlieree op de hobbelende geit of hoe je de Vlieland (1) wilt noemen. Aan boord lijkt het niet erg druk dus het heeft er alle schijn van dat het schip hier van of naar Terschelling vaart.



willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  7 januari 2011, 14:27:23 ---Ik bedoelde dat het dezelfde opname is als in SSS (want dat is het wel), die overigens door Hommema op fotopapier is afgedrukt wat het bepalen van de herkomst nog lastiger maakt (staat niets op de achterkant). Wie de fotograaf was, daar zullen we wel niet meer achter komen  ;)
Bedankt voor de juridische uiteenzetting die mij op hoofdlijnen wel bekend was, net als het feit dat de TSM aandelen nog steeds in dezelfde handen zijn, met als klein detail dat de TSM nu een besloten vennootschap is.

Vrijwel zeker kunnen we stellen dat het schip niet op Vlieland vaart op deze opname. Dat werd toch ook in deze tijd sowieso alleen gedaan bij grote drukte? Anders werd er overgestapt op de Vlieree op de hobbelende geit of hoe je de Vlieland (1) wilt noemen. Aan boord lijkt het niet erg druk dus het heeft er alle schijn van dat het schip hier van of naar Terschelling vaart.

--- Einde van citaat ---

Inderdaad, de opname is dezelfde. Op TS was in die tijd de bekende fotograaf Duyf (van de Toko), maar die fotografeerde doorgaans op 18x24 glasplaten of 13x18 idem. Andere formaten heb ik er destijds bij Jan Duyf nooit gezien vanuit die oude tijd, wel uit de jaren dertig, toen hij met rolfilms begon (tegenwoordig zitten ze bij het Behouden Huys). Oude Duyf, zijn vader,  begon omstreeks 1910 en heeft in 1911 de 'Terschelling' en 'Neptunus' van Zur Mühlen op zulke platen vastgelegd.
In die tijd was er maar zelden "grote drukte", waarschijnlijk alleen met Pinksteren, waarvan de bootdiensten (ook op andere eilanden) in die tijd nogal eens "last" hadden. De prenten die in die jaren, dus voor de Mobilisatie '14-'18 werden gemaakt, tonen maar hoogstzelden echte drukte, meestal zijn de boten zwak bezet. De foto die in SSS is geplaats, zat in de verzameling van een andere botenenthousiast en vermeldde uitdrukkelijk "Naar Terschelling". Het was een foto-ansicht. Bij datering kan je dus niet uitgaan van drukte per definitie, kijk maar eens naar de ansichten van de kleine 'Vlieland',  daar zie je nauwelijks passagiers op. Overigens, die bijnamen van het Vlielandje zijn destijds door Fokke Drost in de wereld gebracht.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie