Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 89106 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #135 Gepost op: 4 april 2014, 12:56:18 »
Op het NOS journaal doen ze het voorkomen dat Doeksen de genoemde €9.000.000,- betaald aan EVT (voor het schip?).

Zou de Spathoek binnenkort in Doeksenkleding rond gaan varen dan als tijdelijke spare en opvolger voor de Midsland? Weet iemand nog een nieuwe/leuke naam voor dit schip?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #136 Gepost op: 4 april 2014, 13:08:26 »
hier een interview met Melles die e.e.a. uitlegt.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

birdydoeksen

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Concessie/ODC
« Reactie #137 Gepost op: 4 april 2014, 15:23:29 »
Ik voel ook geen enkele blijdschap op het nieuws. Ik maak me ook zorgen over de tarieven voor de toeristen in de toekomst. Zij lijken er (tot nu toe) erg karig vanaf te komen als je alle stukken leest en hoort.

Waarom heeft EVT niet afgedwongen dat een ticket de komende jaren rond de 20euro voor een retour zal zijn? Dat lijkt me een heel mooi en eerlijk bedrag.

@ Evert Jan, de Spathoek gaat op de EVT manier en volgens die dienstregeling blijven varen tot het eind van de zomerdienstregeling van Rederij Doeksen op 30-09.
Benieuwd hoe het met de kaartverkoop gaat, aangezien de vanaf 4 euro actie van Doeksen op 17 april aanstaande stopt. Mijn verwachting is echter, om geen verschil in tarieven te krijgen, dat deze vanaf 4 euro actie de hele zomer van kracht zal blijven.

« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 17:39:07 door birdydoeksen »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #138 Gepost op: 4 april 2014, 17:05:24 »
Ik mag toch hopen dat de Commissie Bootdiensten en de Raad van Advies rekening houden met de toeristen, die zijn tenslotte de boterham voor veel Terschellingers en Vlielanders, terug naar (te) hoge tarieven zou een slechte zet zijn. Ik vraag me af of de staatssecretaris hier ook niet iets over op heeft laten tekenen in de overeenkomst tussen EVT en TSM.

Natuurlijk is de 9 miljoen die voor rekening van de belastingbetalers komt niet echt top maar als dit langer door had gegaan had het nog veel meer schade opgeleverd, het werd niet voor niks een oorlog genoemd, die kosten altijd slachtoffers en in dit geval geld. Elke oorlog die stopt is mooi, ook al zijn nog niet alle wonden geheeld, dat kost tijd.

Als veerboot liefhebber hoop ik op meer focus op de boten dan op dit soort juridische geschillen, t.z.t. de  Spathoek in TSM kleuren? De Stortemelk snel afvoeren, of was deze geen eigendom van EVT?


Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #139 Gepost op: 4 april 2014, 17:37:55 »
Als ik me de informatie betreffende de beide schepen nog goed heug, zijn de beide schepen niet van EVT.
De ene was van de Haan geloof ik en de andere is middels een soort paricipatie gekocht door een aantal geldschiters die het daarna verhuurde aan EVT.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #140 Gepost op: 4 april 2014, 19:04:40 »
Advocaat Rudolf Knegtering fan Rotshuizen en Geense in Leeuwarden vraagt zich af of de concessie stand kan houden bij een nieuwe concurrent. Zoals ik al eerder meldde, deel ik deze zorg...

http://www.omropfryslan.nl/nijs/fear-akkoart-net-wetterticht

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #141 Gepost op: 4 april 2014, 19:14:34 »
Ik zou zeggen. kappen met deze discussie.\Onderwerp is van de baan. Topic sluiten.
Misschien idee voor de liefhebber. Huidige vloot DOEKSEN: SPATHOEK

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #142 Gepost op: 5 april 2014, 11:53:10 »
Als moderator ben ik zeker niet van plan dit topic te sluiten, eerst maar eens zien hoe zich dit nu verder gaat ontvouwen. Zoals Redmer al aangeeft blijft de onderhandse gunning van de concessie een juridisch bedenkelijk fundament voor de komende 15 jaar. De onderhandse gunning van de concessie mag dan straks onherroepelijk zijn, een eventueel nieuwe partij kan bij het afdwingen van medegebruik proberen om het onderhandse gunning te laten vernietigen. Of dat lukt valt nog te bezien omdat deze nieuwe partij geen partij is in de overeenkomst van de concessie. En zal die nieuwe partij de moeite nemen om veel geld en energie in een dergelijke juridische procedure te steken? Ik denk het niet. Dat tikkende tijdbom effect de komende 15 jaar lijkt dus vrij klein. En hoe meer jaren er van die 15 jaar verstreken zijn, hoe minder het de moeite zal zijn voor een eventuele nieuwe partij.

Ik heb trouwens vol afgrijzen kennis genomen van de reacties van alle partijen. Een walgelijke en grote 'elkaar voor de gek houd' vertoning. Vooral de jubelstemming vind ik verwerpelijk en reken ik vooral de personen in dienst van de overheid zeer zwaar aan. Want met een enorme geldsom de boel sussen is geen kunst. Zeker niet als het geld van een ander (lees de belastingbetaler) is, dat is makkelijk uitdelen. Tot slot heeft de overheid een grote rol gehad in het ontstaan van de problemen. Enige terughoudendheid in de reacties zou partijen sieren en is gezien de hele voorgeschiedenis en de omstandigheden hier zeker op zijn plaats.

Paul Melles geeft aan in een van zijn reacties dat de eilanders de grote winnaars zijn. Het is maar hoe je het bekijkt. De eilanders inclusief die van Vlieland zijn wel jarenlang gebukt gegaan onder spanning, onzekerheid en verdeeldheid. Dat laatste zal niet één twee drie opgelost en daarin zit wat mij betreft nog heel wat winst die nog behaald moet worden. Gelijk heeft hij op punt van de dienstregeling in de rustiger periodes waar hij natuurlijk op doelt. Verder hoor ik hem niet wat dit geintje de TSM gekost heeft. Het is de TSM in ieder geval heel wat waard geweest en blijkbaar zijn er ondanks het feit dat het bedrijf financieel in zwaar weer zou zitten, voldoende middelen voor gevonden. Tot slot vergeet hij de grootste winnaar te noemen, dat is namelijk de EVT.

Erwin Rob zegt gemengde gevoelens te hebben. Dat geloof ik wel, de gemengde gevoelens van opluchting, grote blijdschap en overwinning. De TSM ruimt de shit van EVT op. Waar kort geleden de schuldeisers nog op de deur bonsden toen het erop leek dat EVT niet meer mocht varen, kan nu de TSM de portemonnee trekken en zijn hij en zijn zakenpartners in één keer van alles af. Vervolgens komt de overheid nog even langs met een bedrag dat Gaston Starreveld bleek doet wegtrekken. Vergeet niet dat dit ruim een hele Euro per huishouding in Nederland is. Dat geld had elders in de maatschappij veel beter gebruikt kunnen worden zoals in de zorg of het onderwijs.
Onlangs gaf Erwin Rob aan dat opgeven niet in zijn woordenboek voorkwam, moet je eens kijken wat een grote zak met geld doet. De honger naar geld heeft hem acuut al zijn zogenaamde idealen over boord doen zetten. Uiteindelijk heeft hij zijn doel bereikt. Wraak op Doeksen en die zal hem heel zoet smaken. Daar bovenop heeft het hem verrijkt op een manier die hij zelf niet voor mogelijk had gehouden toen hij aan het hele avontuur begon.

Kortom, de hele veerbootoorlog was al een verschrikkelijk vies en ranzig zaakje. Het heeft nu een dito einde gekregen. Maar allemaal lachend en blij op de foto hoor, en daarna lekker zuipen.Om positief af te sluiten en inhakend op de opmerking van Pollendam. Ik zal met de andere moderatoren overleggen over een topic voor de Spathoek. Gaat het schip nog in Doeksen trim varen inclusief blauwe diagonalen en Doekie? Ik weet nog wel een mooie naam voor het geval ze die wijzigen: 'Onze duurste ooit'.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2016, 23:24:27 door Vriend »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #143 Gepost op: 14 april 2014, 10:26:50 »
De andere veerbootconcessie binnen Wp2000 op een zeeverbinding heeft geen belangstelling van nieuwe aanbieders gehad...
De SWATH's zijn in mijn ogen ook veel te duur en te onderhoudsgevoelig voor deze dienst. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen!

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/fiets-voetveer-op-westerschelde-verdwijnt-mogelijk-1.4309871

birdydoeksen

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Concessie/ODC
« Reactie #144 Gepost op: 14 april 2014, 23:10:20 »
De website van EVT is sinds vanavond op zwart; boeken/wijzigen hierop is niet meer mogelijk, voor de Spathoek afvaarten zal straks de volle pond betaald moeten gaan worden:

Citaat
Geachte gast, rederij EVT zal per heden haar afvaarten overdragen

Uw geboekte tickets zullen worden overgenomen door Rederij Doeksen. Tot en met 30 september zullen alle afvaarten conform dienstregeling uitgevoerd worden. Na die datum kunnen vertrektijden gaan wijzigen Rederij Doeksen zal hierover contact met u opnemen.

Voor boekingen verwijzen we u naar Rederij Doeksen:

www.rederijdoeksen.nl

Voor wijzigingen of annuleringen van uw huidige EVT ticket:

info@rederij-doeksen.nl

Wij danken u voor het in ons gestelde vertrouwen!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #145 Gepost op: 22 april 2014, 22:55:59 »
Ik vind passage 3.6 van de overeenkomst opmerkelijk:

Citaat
TSM c.s. zal voor nieuwe schepen die gaan behoren tot haar vloot ten behoeve van de uitvoering van de Vervoerconcessie het mogelijk maken voordat nieuwe investeerders c.q. participanten worden aangetrokken, gecombineerd met een loyaliteitsprogramma. Dit artikellid bindt  slechts de partijen 2 t/m  9 en nadrukkelijk niet de Staat en de gemeente Terschelling.

Komt er toch iets van EVT terug of is er een opening Doeksen in 15 jaar een TESO-structuur te laten krijgen?

Zie voor de overeenkomst: http://www.veerbootinfo.nl/2014/04/mansveld-oneens-met-suggestie-staatssteun-van-volkskrant/
Morgen is het debat.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #146 Gepost op: 23 april 2014, 21:32:05 »
Op mijn website een samenvatting van het debat: http://www.veerbootinfo.nl/2014/04/mansveld-in-debat-ik-kan-nooit-iets-garanderen/

Mansveld kan niet garanderen dat er vanuit Europa nieuwe rechtszaken/vingertikken komen, zowel voor staatssteun als voor cabotage niet. Met artikel 3.7 (over mogelijke staatssteun) en concessie onherroepelijk is echter wel gegarandeerd dat dienstregeling dan gehandhaafd blijft.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #147 Gepost op: 24 april 2014, 10:23:47 »
Op Omrop Fryslân een flink aantal interviews:
http://www.omropfryslan.nl/nijs/gjin-steatsstipe-foar-de-evt

En gemeente Terschelling wil snel beginnen met de inspraak (Raad van Advies), inclusief interviews:
http://www.omropfryslan.nl/nijs/begjinne-mei-ynspraak-doeksen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #148 Gepost op: 20 mei 2014, 10:55:10 »
Citaat
Onherroepelijkheid concessies voor het personenvervoer aan B.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij en Wagenborg Passagiersdiensten, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Kennisgeving onherroepelijkheid concessies voor het personenvervoer aan B.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij en Wagenborg Passagiersdiensten ter voldoening aan het bepaalde in artikel II van het Besluit van 23 december 2009 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 (Stb. 2010, nr. 30)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu maakt gelet op het bepaalde in artikel II van het Besluit van 23 december 2009 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met de invoering van concessies voor het personenvervoer van en naar de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog, bekend dat de aan B.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij verleende concessie voor het personenvervoer van en naar de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, en de aan Wagenborg Passagiersdiensten B.V. verleende concessie voor het personenvervoer van en naar de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog, die op 24 mei 2011 zijn verleend, met ingang van 18 april 2014 onherroepelijk zijn.
Toelichting

Ingevolge artikel II van het Besluit van 23 december 2009 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 dient in de Staatscourant mededeling te worden gedaan van het moment dat onherroepelijk een concessie is verleend voor het personenvervoer tussen het vaste land en de desbetreffende Waddeneilanden.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-13970.html

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #149 Gepost op: 11 juni 2014, 13:09:55 »
Interessant interview op Omrop Fryslân met Erwin Rob. Hij vindt dat het te lang duurt voordat de adviesraad geïnstalleerd is. Ook praat hij over de deal die gesloten werd, wat hij van Mansveld vindt en het bedrag wat Doeksen op tafel legde.
Opmerkelijk is dat Erwin Rob zegt dat het óf een deal wrd óf een openbare aanbesteding. “Als het tot een aanbesteding gekomen zou zijn, zouden onze kansen niet heel groot zijn geweest”.

http://www.omropfryslan.nl/nijs/soere-neismaak-evt

http://www.veerbootinfo.nl/2014/06/erwin-rob-evt-instellen-adviesraad-concessie-doeksen-duurt-te-lang/