Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 89241 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #105 Gepost op: 31 oktober 2013, 09:21:46 »
Omrop Fryslân meldt:

Verzoek opschorten besluit van Mansveld

TERSCHELLING – Staatssecretaris Mansveld heeft te snel besloten om EVT te weren uit de havens van Terschelling en Harlingen zo vind de Tweede kamer.
Mansveld wil dat EVT in februari stopt met de veerdienst naar Terschelling om een eind te maken aan het conflict tussen Rederij Doeksen en EVT en zo de onrust over de winterdienstregeling en arbeidsplaatsen bij Doeksen weg te nemen.

De Tweede Kamer vind dat dit besluit te vroeg is genomen en wil er eerst over debatteren, dit zal eind november gebeuren.
Of dit nog gevolgen heeft voor de arbeidsplaatsen en de dienstregeling komende winter is nog onduidelijk. Doeksen heeft na het besluit van Mansveld wel ingestemd om de normale dienstregeling voor de winter in stand te houden, alsmede het terugdraaien van andere voorgestelde maatregelen om de rederij financieel gezond te houden.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #106 Gepost op: 19 november 2013, 07:24:06 »
Omrop Fryslan meldt vanmorgen (19-11-2013):

Der is gjin romte foar twa rederijen dy't op Skylge en Flylân farre. Dat stiet yn in brief dy't CNV Vakmensen skreaun hat oan steatssiktaris Wilma Mansveld en oan in grut tal partijen yn de Twadde Keamer.

Oanlieding foar de brief is it debat dat de keamer ein dizze moanne fiert oer it beslút fan Mansveld om de fergunning fan de EVT yn te lûken. De steatssiktaris docht dat omdat rederij Doeksen neffens har finansjeel tefolle te leien hat. It fakbûn lûkt oan de belle omdat neffens him de wurknimmers op de fearboaten de dupe wurde


Vrij vertaald geeft de CNV aan Mansveld aan dat er geen ruimte is voor 2 rederijen ivm fininaciele posities en de werknemers zouden de dupe worden.
(wie het beter kan vertalen, is hierbij uitgenodigd).
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #107 Gepost op: 19 november 2013, 14:25:32 »
Hieronder het gehele standpunt vanaf de site van CNV Vakmensen:

Wadden: "Liever één rederij, met volwaardige banen"

18 november 2013

In het vaargebied op Vlieland en Terschelling is geen plaats voor twee elkaar beconcurrerende rederijen, vindt CNV Vakmensen. "De huidige situatie, met twee rederijen die op een totaal verschillende manier opereren, leidt in de praktijk tot grote problemen", vindt CNV-bestuurder Jan Kampherbeek. "De werknemers zijn hier de dupe van. Liever zien wij één rederij, met volwaardige banen."

CNV Vakmensen schrijft dit vandaag in een brief aan staatssecretaris Mansveld en de Tweede Kamer-fracties van VVD, PvdA, CDA, SP en D66. Op 27 november is dit onderwerp aan de orde in de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. Aanleiding voor het debat is het besluit van staatssecretaris Mansveld om het contract van rederij EVT per 1 februari 2014 te beëindigen.

Gevolgen werknemers onderbelicht
"Wij steunen de staatssecretaris in haar opvatting dat de markt te dun is voor twee rederijen", zegt Kampherbeek. "De gevolgen voor de werknemers zijn in de discussie tot nu toe helaas onderbelicht gebleven. Zij betalen in de concurrentieslag tussen Doeksen en EVT de prijs. EVT werkt bijvoorbeeld uitsluitend met tijdelijke contracten. Doeksen wil nu ook meer tijdelijke contracten gaan invoeren en vraagt van de overige werknemers veel meer flexibiliteit. Dat is geen lonkend perspectief. Goed, volwaardig werk dreigt daarmee af te glijden naar onvolwaardige - want tijdelijke en kleine - banen."

Overboord
Voor CNV Vakmensen is daarmee duidelijk dat er maar plaats is voor één rederij. Kampherbeek: "Dat staat overigens ook onomwonden in het rapport van de gemeenten. Liever zien wij één rederij met volwaardige banen, dan twee rederijen die de werknemers als pionnetjes heen en weer schuiven of met korte contracten overboord zetten."

Kampherbeek maakt een vergelijking met de Duitse Waddeneilanden. "Op de eilanden Borkum en Norderney – beiden vanuit Nederland met helder weer te zien – is de veerdienst vrijgegeven. Het resultaat van die vrije markt is dat er per eiland maar één rederij de dienstregeling verzorgt, met aanmerkelijk hogere tarieven. Er is gewoon geen plaats voor twee elkaar beconcurrerende bedrijven."

Openbare aanbesteding niet wenselijk
Volgens de bond is een openbare aanbesteding van de Waddenveren niet wenselijk. Kampherbeek: "Het is namelijk maar zeer de vraag of dat gaat werken. Op de openbare aanbesteding van het busvervoer op de Waddeneilanden schreef bijvoorbeeld niemand in. Je kunt bedrijven nu eenmaal niet dwingen om in te schrijven. Uiteindelijk is er wel een partij gewonden die het vervoer wil doen, maar wie heeft uiteindelijk de voorwaarden bepaald? De aanbesteder of de uitvoerder? Ditzelfde scenario is ook goed denkbaar bij een openbare aanbesteding van de veerdiensten."

Beter alternatief: langdurig contract
Een beter alternatief, vindt CNV Vakmensen, is dat de overheid – op basis van goede onderhandelingen – een langdurig contract sluit met één partij. Kampherbeek: "Dat geeft zekerheid aan toeristen, de eilanders en – voor ons heel belangrijk – het personeel. Wij roepen de politiek dan ook op om die weg te kiezen."
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Concessie/ODC
« Reactie #108 Gepost op: 27 november 2013, 21:59:51 »
Uit de LC:


Kamer akkoord met schrappen EVT
Gepubliceerd op 27 november 2013, 20:37

DEN HAAG - – Alleen de rechter kan de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) nog redden.

De Tweede Kamer ging woensdagavond akkoord met het kabinetsplan om de reder per 1 februari 2014 te weren van aanlegsteigers van en naar Terschelling.

Meer hierover donderdag in de Leeuwarder Courant

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #109 Gepost op: 28 november 2013, 11:38:22 »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #110 Gepost op: 17 december 2013, 19:13:13 »
Vandaag, 17 dec 2013, kwam het kort geding dat EVT tegen het besluit van staatssecretaris Mansveld had aangespannen voor de rechter in Den Haag.
De rechter heeft e.e.a. nu in beraad.
Uitspraak: 31 dec 2013
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #111 Gepost op: 14 februari 2014, 06:46:32 »
Afgelopen week heeft een eerste overleg plaatsgevonden op initiatief van staatssecretaris Mansveld tussen de betrokken partijen.
Ambtenaren van het ministerie voerden oriënterende gesprekken met vertegenwoordigers van de gemeenten Vlieland en Terschelling en de rederijen Doeksen en EVT.
Over het verloop van dit gesprek zijn geen mededelingen gedaan en wanneer hieraan een vervolg wordt gegeven is niet bekend gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2014, 06:54:20 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #112 Gepost op: 14 februari 2014, 08:30:21 »
En volgens Sander de Rouwe komt er na de gesprekken een debat in de Tweede Kamer:
http://www.veerbootinfo.nl/2014/02/overleg-tussen-partijen-veerbootoorlog-komt-op-gang/

monopolionair

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 6
Re: Concessie/ODC
« Reactie #113 Gepost op: 27 maart 2014, 18:27:41 »
Het wordt hoog tijd dat het Europese Hof van Justitie duidelijkheid gaat geven en de Staatssecretaris, en haar aanhang (Gemeente, Rijkswaterstaat e.d.) eens even de oren wast. Een overheid past terughoudendheid in het begunstigen van individuele ondernemers. Komen algemene belangen in het gedrang dan zal de overheid zelf de handschoen moeten oppakken, haar overheidsverantwoordelijkheid moeten nemen, door een overheidsveer in te stellen of door zowel Doeksen als EVT steunen, maar niet alleen Doeksen. Het bevoorrechten van een individuele ondernemer ten opzichte van een andere ondernemer is dan niet een Europeesrechtelijk toegestane weg. Wat nu gebeurt is dat zowel de rijksoverheid als de lokale overheid zich hier in ernstige mate schuldig aan maken. Zoals gezegd, het wachten is nog even op het Europese Hof die dit zal veroordelen.

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Concessie/ODC
« Reactie #114 Gepost op: 27 maart 2014, 19:30:33 »
De brief van mansveld is nu ook openbaar.

Staan een paar verrassende dingen in. Zoals het verbouwen van de Noord-Nederland tot reserve passagiersboot en het afstoten van de midsland medio sept 2014.

De brief heb ik hier.


Groetjes Jan
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

ben doeksen fan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #115 Gepost op: 27 maart 2014, 20:49:02 »
Hoe willen ze de Noord-Nederland dan ombouwen tot passagiersschip?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #116 Gepost op: 27 maart 2014, 23:46:05 »
@ Ben Doeksen Fan:
Verlengen, voorzien van LNG-voortstuwing en passagiersaccomodatie voor 200 pax erbij. Zie ook: http://www.veerbootinfo.nl/2014/01/subsidie-voor-ombouw-vrachtcat-noord-nederland-naar-lng/

..

Volgens Persbericht Doeksen zijn er 6 wijzigingen voorgesteld (iets anders als wat de minsiter schrijft):
1. De veerboot Midsland verkopen
2. Noord Nederland ombouw naar Pass&LNG
3. De vaarsnelheid van ms. Vlieland wordt verlaagd om brandstofkosten te besparen. Hierdoor zal een overtocht ca. 1.45 uur gaan duren. (vanaf 6 april 2014)
4. Extra sneldiensten in de zomerdienst op vrijdagmiddag en zondagmiddag worden alleen nog ingezet bij voldoende vraag. (vanaf 6 april 2014)
5. De sneldienstafvaarten tussen Vlieland en Terschelling in de zomerdienst worden geschrapt, met uitzondering van die op woensdag in het hoogseizoen. (vanaf 6 april 2014)
6. De toeslag voor de sneldienst wordt verhoogd met € 0,75. (vanaf 6 april 2014)
Lees ook nieuwbericht op http://www.veerbootinfo.nl/2014/03/geen-overeenkomst-na-gesprekken-over-veerbootoorlog-doeksen-bezuinigt/

..

Heeft er iemand een vermoeden waarom de twee mediaberichten op één dag verschenen zijn en in deze volgorde?
Ik heb wel een vermoeden, maar wil graag weten hoe jullie erover denken!

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #117 Gepost op: 28 maart 2014, 10:21:35 »
En waarom houden ze de Midsland niet tot de NN verbouwd is (maart 2015)?

birdydoeksen

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Concessie/ODC
« Reactie #118 Gepost op: 28 maart 2014, 10:39:36 »
De Midsland is van 1974 en dit jaar 40 jaar.... Misschien mag een veerboot door bepaalde reglementen in Nederland of de EU na 40 jaar niet meer varen? Of komt ze niet meer door bepaalde keuringen? 

Misschien dat iemand hier een antwoord op weet?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #119 Gepost op: 28 maart 2014, 10:56:16 »
De volgorde verbaasd mij niet, wel valt op dat het de brief van de staatssecretaris razendsnel na het bericht op rijksoverheid kwam. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat meerdere scenario's van tevoren zijn uitgewerkt, maar ze wisten natuurlijk donders goed dat die onderhandse gunning geen stand zou houden. Dit verklaart ook dat al eerder bekend werd gemaakt dat de Noord Nederland verlengd en geschikt voor passagiersvervoer zou worden, dat is niet op een zich staand iets.

Nu blijft er weinig over:
  • ODC in stand houden al dan niet in gewijzigde vorm;
  • Openbare aanbesteding voor de concessie;
  • Volledige vrije markt en concurrentie;
  • Zoals monopoloinair als een van de opties aangeeft een overheidsveer.
Die laatste optie is sowieso niet reëel en je kunt je afvragen of dat wenselijk is. Daarnaast zou de cabotageverordening een dergelijk ingrijpen door de overheid ook nog weleens onmogelijk kunnen maken. Dat wordt gedoe met uitkopen van de zittende reders en weer hetzelfde geleuter over wie de dienst mag gaan uitvoeren (aannemen of pachten). En ik gok zo dat de overheid vooral invloed wil uitoefenen op de bootdienst, maar ook niet meer dan dat. Naar Ameland en Schiermonnikoog werkte een rijksveer nu niet bepaald goed en is juist na de privatisering rond 1985 een flinke verbeterslag gemaakt. Voor wie meer wil weten daarover, zijn de boekjes 'Twee witte banden' en 'Van postschip tot veerboot' van D.T. Reitsma wel interessant.

Volledige vrije markt en concurrentie zal niet gebeuren omdat dit direct verstrekkende gevolgen zal hebben voor de dienstregelingen in de rustiger periodes. Ook al zijn de meningen over dat laatste verdeeld, de overheid zal dit nooit toelaten.

Komen we niet heel verrassend uit bij het ODC en de concessie met openbare aanbesteding. Blijkbaar kiest de overheid er voorlopig voor om het ODC in gewijzigde vorm te handhaven en dit is natuurlijk ook al lange tijd bekend. Deze tijdelijke regeling ter overbrugging van het oude convenant en de concessie begint nu toch wel permanente trekjes te vertonen. Dit kan verschillende redenen hebben.
  • Doeksen houdt vast aan de toezeggingen door de overheid en kan nu gaan onderhandelen over de minimale inspanningsverplichtingen;
  • Er is meer tijd nodig voor (de keuze voor) een openbare aanbesteding
  • Een openbare aanbesteding kan een eisenpakket betekenen waar geen hond op ingaat, gevolg is aanpassing van dit eisenpakket (lees verschraling van de minimale inspanningsverplichting). Dat zal hier niet de eerste keer zijn dat dit gebeurd.

Eigenlijk is het de laatste tijd een grote open deuren show met weinig verrassende uitkomsten. Uiteindelijk zal het ODC toch een keer moeten wijken voor een concessie met openbare aanbesteding. Enige interessante nu is wanneer en hoe deze eruit komt te zien.