Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 89031 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Concessie
« Reactie #75 Gepost op: 27 juni 2011, 11:20:04 »
Dat was toen toch met het vervangen van de sneldienst in de ochtend?

Feit is dat het gas vol openstaat bij stroom tegen en dat er dan precies in 1,5 uur een overvaart gemaakt wordt ;).

Dat ging ook over de sneldienst, maar er is ook uitgebreid gepiept over de Vlieland die "zijn snelheid niet haalde". Volgende oopmerking werd toen: "ze moeten zeker weer meer verdienen? "

Deze vaste aankomsttijden maakt het voor de aansluitende openbaar vervoerder natuurlijk weer eenvoudiger. Niet zo'n gekke maatregel, al wordt het voor klassieke eilanders zoals ik nu weer steeds minder eilandachtig. Ik vond de overtocht destijds met de Schellingerland ex Dokter Wagemaker, stroom tegen, NW 7 Bft en dus dik drie uur, ook z'n charme hebben. Time flies.....
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2016, 23:11:03 door Vriend »

sievert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
Re: Concessie
« Reactie #76 Gepost op: 19 augustus 2011, 17:38:08 »
Concurrentie speelde ook bij de WDR op het moment dat de Halligenlinie een nieuw schip kreeg.Deze laatste lijn wordt gefinancierd uit de winst van de lijn op Amrum en Föhr.De directie van WDR deelde toen mede dat wanneer er op de hoofdlijn een mededinger zou komen de Halligenlinie gevaar zou lopen.Maar desalniettemin blijft de hele zaak erg boeien.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Concessie
« Reactie #77 Gepost op: 19 augustus 2011, 19:44:42 »
Concurrentie speelde ook bij de WDR op het moment dat de Halligenlinie een nieuw schip kreeg.Deze laatste lijn wordt gefinancierd uit de winst van de lijn op Amrum en Föhr.De directie van WDR deelde toen mede dat wanneer er op de hoofdlijn een mededinger zou komen de Halligenlinie gevaar zou lopen.Maar desalniettemin blijft de hele zaak erg boeien.

De Duitse rederijen zijn helemaal niet zo happig op het concessieverhaal. In mei ben ik even op Wyk een bakje wezen doen en daar kwam dat verhaal van de Halligenlinie ook ter sprake. Dat zit allemaal nog wat complexer in elkaar.
Als je eens op de site van de WDR (www.faehre.de) kijkt, vooral de "Schiffspositionen" dan zie je daar elke dag zo'n twaalf boten rondzeulen, soms ook meer, maar daar zitten dan de toeristische vaarten (zeehondjes kijken) + de schepen van Adler-Sylt bij. Ook de Neue Pellwormer Dampfschifffahrts Gesellschaft mbH zit erin, maar die staat verder los van de WDR op een aandelenpakketje na. De interinsulaire verbindingen spelen daar een veel grotere rol dan hier, waar we die alleen maar kennen van een driehoekje met de snelboot TS-VLL-Hn en wat toeristische "Island Hopping", verder gaat het hier niet.

Ik proefde in mei wel iets van "als die Hollanders straks met een concessie gaan beginnen, krijgen we dat gerommel ook hier en als daar wordt ingeschreven, dan willen wij dat misschien ook wel". Daar had men de Europese regels al aardig op nageplozen.
De grootste concurrentie of, als je wilt, "cherry picking" zit daar vooral in de vaarten op Helgoland, wat gewoon een toeristenzaakje is. Als dat eiland het van bestaan op eigen kracht zou moeten hebben, dus zonder toeristen, dan is daar geen bootdienst te onderhouden zonder subsidie. Kennelijk is daar ook wat herrie onderling aan de hand, omdat de AG Ems vorig jaar de rederij Cassen Eils heeft overgenomen en een van de autoveerboten van Borkum 's zomers als 'Helgoland' vanuit Wilhelmshaven naar Helgoland inzet. Dat gaat onder de naam van Cassen Eils, die daar nu ook een rederijmuseum heeft.
Uit de hier aangehaalde Duitse artikelen blijkt, dat de overheid zich daar begint af te vragen of er geen monopolies in die eilander bootverbindingen zitten en "onderlinge afspraken". Toen ik dat las + wat ik er verder van heb opgestoken, bekroop mij de gedachte dat de concessie hier kennelijk in Duitsland ook wat overheden heeft wakker gemaakt. Gegeven de zeer sterke positie die de eilander bootdiensten daar hebben zal dat nog wel een aardige knokpartij worden. Belangrijk daarin is vooral, dat er zo hier en daar wat aandelenpakketten van de "zusterrederijen" in een andere zuster zitten. AG Norden-Frisia, AG Ems en WDR zijn daar nogal sterk in. Vier van die clubs hebben zelfs de aandelen van een plaatselijke werf in handen (4 x 25%), Schiffswerft Diedrich in Oldersum (hebben ook een web site waarop precies wordt aangegeven wat ze aan het doen zijn). Wagenborg en Doeksen hebben hier in verschillende dochters een aandeeltje TESO zitten, maar dat is eigenlijk spel, omdat bij TESO elke aandeelhouder (=dochter) maar één stem heeft. Dat zit in Duitsland volledig anders.
Als we straks een eventuele vechtpartij om concessies in  Duitsland tegemoet zien, dan zal dat wat professioneler lopen dan de EVT hier doet, dat is kinderspel.

Op de kleine Duitse eilanden Baltrum, Langeoog, Spiekeroog en Neuwerk zal dat niet zo'n rol spelen. Langeoog heeft een gemeentelijke bootdienst, Spiekeroog heeft een Nordseebad GmbH (GmbH is in het Nederlands een "BV") waar de bootdienst in zit, Baltrum heeft een plaatselijk familiebedrijf en Wangerooge-dienst is eigendom van een Deutsche Bahn-dochter, terwijl de exploitatie plaats vindt door Warrings. Daar zie ik nog niet direct grote beroeringen ontstaan. Als die ondernemingen daar iets met overheidsconcessies te maken krijgen dan zijn dat de AGE, AGNF en WDR.
Als je naar die ondernemingen kijkt, dan is dat allemaal wat complexer dan de simpele openbare vennootschappen zoals TESO of de familiebedrijven Doeksen en Wagenborg. Aandelen van de AGE en AGNF zijn gewoon openbaar verhandelbaar (maar die heb je niet voor een paar Euro), WDR is "besloten", maar de aandelen van de AG's én de GmbH zijn fors gespreid. Gevolg: openbare aandeelhoudersvergaderingen. Op Föhr is een paar jaar terug nogal wat herrie geweest omdat de plaatselijke overheid de aandelen wenste op te kopen en dat leidde tot wat manoeuvres die een allesbeslissende invloed uitsloot. Op Borkum schijnt er ook zoiets te hebben gespeeld, maar dat is al wat langer geleden. Kortom: het is daar minstens even interessant als hier.

sievert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
Re: Concessie
« Reactie #78 Gepost op: 21 augustus 2011, 07:53:27 »
Prachtig verhaal Willem.Dank voor de uitgebreide toelichting.Ik volg de "moves"van de verschillende rederijen via de sites.

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Concessie
« Reactie #79 Gepost op: 7 september 2011, 20:13:51 »
Vandaag gelezen in de Terschellinger

Citaat
Waddengemeenten maken bezwaar tegen concessie veerdiensten

De vier Friese Waddeneilanden maken bezwaar tegen de concessie, die het ministerie van Infrastructuur en Milieu in het voorjaar heeft verleend voor de veerdiensten. De gemeenten zijn erop tegen dat hun inspraak bij en invloed op het personenvervoer gereduceerd is tot slechts een adviesrecht.

Groetjes Jan
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #80 Gepost op: 13 januari 2013, 17:36:07 »
is er al weer eens wat nieuws over de concessie? Het laat nu toch wel heel lang op zich wachten.
groet, Cees

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #81 Gepost op: 13 januari 2013, 17:57:21 »
Waarschijnlijk komende woensdag 16 januari uitspraak door het CBB... (Bron: reacties Skylgenet http://www.skylgenet.nl/nieuws/2013/01/evt-schrapt-alle-afvaarten-tot-maart/#comments)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #82 Gepost op: 15 april 2013, 12:37:52 »
BEROEPSCOLLEGE STELT UITSPRAAK OVER VEERDIENST VERDER UIT
Geplaatst op 15 april 2013 11:09
Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie in Luxemburg nadere vragen gesteld in de beroepszaak die EVT, Spathoek NV en Waddentransport hebben aangetekend tegen de veerdienst-concessies voor Rederij Doeksen en Wagenborg Passagiers Diensten. Dit betekent dat een definitieve uitspraak langer op zich laat wachten.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft in mei 2011 een concessie verleend aan Rederij Doeksen voor het uitvoeren van veerdiensten op Terschelling en Vlieland. Rederij Doeksen kreeg de concessie van de minister om kwaliteit en continuïteit op de veerdiensten te garanderen. Onder meer rederij EVT tekende bezwaar aan tegen deze concessie, maar kreeg in maart 2012 van de minister nul op het rekest. EVT ging daarop in beroep bij het CBb, dat nu dus eerst antwoorden wil van het Europese Hof, voordat het tot een uitspraak komt.

Nu het CBb nog geen uitspraak heeft gedaan, houdt Rederij Doeksen de rechten en plichten die in het zogeheten Openbare Dienst Contract (ODC) zijn vast gelegd. EVT houdt de mogelijkheid om een veerdienst conform de medegebruik-regeling in dat ODC tussen Harlingen en Terschelling voort te zetten.

Rederij Doeksen is teleurgesteld over de vertraging in de CBb-zaak. Directeur Paul Melles reageert: “Deze vertraging is niet goed voor de noodzakelijke duidelijkheid, niet goed voor de reiziger. Het kan serieuze negatieve consequenties hebben voor het vervoer van en naar de eilanden. Wij gaan de motivatie nu eerst nader bestuderen.”

Overigens zal naar verwachting van Rederij Doeksen ook de overheid de consequenties van deze verdere vertraging op een rij moeten zetten, gelet op de ontstane situatie.

http://blogboek.rederij-doeksen.nl/?p=698

En de hele uitspraak op:
http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx?snelzoeken=t&searchtype=ljn&ljn=BZ6922

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #83 Gepost op: 16 april 2013, 07:19:01 »
De vragen aan het Hof van Europa zullen wel zo'n 2 tot 3 jaar duren, valt hier te lezen:
http://www.europadecentraal.nl/services/praktijkvragen/vrij-verkeer-en-prejudiciele-vragen-illegale-caravanstalling/

Het zijn zogenoemde prejudiciële vragen die aan het Hof gesteld worden. Het antwoord laat dus lang op zich wachten.
Ik ben benieuwd wat voor effecten dit gaat hebben de komende tijd:
Zal Doeksen de dienstregeling aanpassen (vooral in de winter)?
Komt het nieuwe schip nu pas over 3 jaar?
Zal EVT de vloot uitbreiden of het vaarschema uitbreiden?

Ik ben benieuwd in ieder geval!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #84 Gepost op: 16 april 2013, 07:46:29 »
De concurrent van de WDR in Duitsland heeft problemen om een aanlegplaats te vinden, aangezien de bruggen daar van WDR zijn. Becker Marine Systems wilde daar immers met een LNG-hybride veerboot gaan varen.
http://www.shz.de/nachrichten/lokales/der-inselbote/artikeldetails/artikel/neue-reederei-in-der-warteschleife.html

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #85 Gepost op: 1 juni 2013, 17:23:43 »
Uit de LC:

Doeksen mag niet minder varen
Gepubliceerd op 24 mei 2013, 07:01
 
Laatst bijgewerkt op 24 mei 2013, 08:51
 
 "De informatie die Doeksen heeft aangeleverd, is niet compleet"
HARLINGEN - Rederij Doeksen heeft onvoldoende aangetoond te lijden onder de concurrentie van Eigen Veerdienst Terschelling, dat snijden in overtochten noodzakelijk is.
Dat stelt  burgemeester Yorick Haan van Vlieland die deel uitmaakt van de toezichthoudende commissie bootdiensten. Om boten uit de vaart te halen, heeft de Doeksendirectie de goedkeuring nodig van alle leden van deze commissie.
,,De informatie die Doeksen heeft aangeleverd, is niet compleet”, zegt Haan. Zonder cijfers die de financiële situatie bij Doeksen inzichtelijker maken, kan de commissie geen oordeel vellen, vindt hij.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #86 Gepost op: 6 juni 2013, 11:04:46 »
Zo'n moeilijke rekensom is dat niet natuurlijk.
totaal aantal betaalde acties bij Doeksen vorig jaar (of jaar ervoor) vergelijken met het lopende/afgelopen jaar. Zo krijg je eenvoudig het verschil inzichtelijk.
Zet daarnaast het aantal acties van EVT, en beeld is compleet.

Wat me nog het meest verbaast is dat Doeksen zich aan een verplichting MOET houden, maar dat de (mogelijke?) overtreder in die gemaakte afspraken (bescherming van de consessiehouder voor afromers) onverminderd door kan gaan zonder dat handhavers er iets aan doen.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #87 Gepost op: 6 juni 2013, 12:23:18 »
Het gaat er natuurlijk niet om of het wel of niet een moeilijke rekensom is. Doeksen wil gecompenseerd worden, dan lijkt het me logisch dat ze harde cijfers overlegt, en juist dat wil ze niet getuige het feit dat ze de cijfers niet publiceren.

MOET Doeksen zich aan de concessie houden? Vanuit Overheidsoogpunt gezien misschien, maar wat, als ze dat nu eenvoudigweg niet doen en de niet rendabele vaarten schrappen? Probleem is dat ze dan, net als de EVT, zich niet meer aan de concessie houden en ze juridisch minder sterk komen te staan.

Gr. Hans.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #88 Gepost op: 6 juni 2013, 13:18:08 »
Doeksen gaat de strijd verder aan met de volgende aanbieding (die ik heden in de e-mail kreeg):

Blijf deze zomer lekker in Nederland en kom naar Terschelling!

Want in de maanden juli en augustus reis je comfortabel van maandag t/m donderdag voor slechts € 4,- enkele reis met de veerboot naar Terschelling! De prijs is exclusief toeristenbelasting van € 1,- p.p.

De auto mee naar Terschelling? Ook op de auto ontvang je in deze periode een waanzinnige korting van maar liefst 50%!

Vakantiegevoel is nog nooit zo goedkoop geweest.



Voor meer informatie en boekingen kunt u terecht op de website van de Rederij.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #89 Gepost op: 27 juni 2013, 14:31:20 »
Uit de digitale TERSCHELLINGER van 26 juni 2013:

Raad stuurt brandbrief naar minister
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen dinsdag werd een motie aangenomen waarin de raad unaniem besloten heeft om een brandbrief naar de minister van Infrastructuur en Milieu te sturen over de gevolgen van de inkrimping van de dienstregeling van rederij Doeksen. In de brandbrief geeft de raad aan boos en ongerust te zijn nu blijkt dat de bereikbaarheid van het eiland in de winter in het gedrang komt omdat er voor de komende winter honderden afvaarten van de veerdienst en sneldienst geschrapt zullen gaan worden.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink