Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 89016 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #60 Gepost op: 30 maart 2011, 16:50:28 »
Beste Willem

Kan je er iets over zeggen want ik ben benieuwd

Leen

Jawel, maar nu niet. Er zijn ook andere dingen te doen. Een aspect is interessant: "De definitief vastgestelde versie zal voor de zomer bekend worden gemaakt op de internetsite www.centrumpp.nl."

Dat zou dus kunnen betekenen dat de concessie nog niet op heel korte termijn wordt verleend. Is dat zo, dan kan EVT keurig gaan rondvaren onder de bepalingen ODC. Dan wordt de toko "zittende reder" en krijgen we dus weer langere procedures, bezwaartermijnen en wat dies meer zij.

Nu moet ik je dus weer wat teleurstellen, Leen, want dat is natuurlijk typisch Overheid: aan tijd geen gebrek, kennelijk. (paarse smiley)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re:Concessie
« Reactie #61 Gepost op: 4 april 2011, 17:35:33 »
Nog een keertje dan

De concessie:
Je kan het er mee eens zijn of niet ,de concessie komt er rond de zomer uiterlijk.
Deze concessie constructie wordt al toegepast in Engeland,  Frankrijk, Spanje, Griekenland en Scandinavie. En met succes in ieder geval qua ingezette vaartuigen  Naar Gotland bijvoorbeeld fonkel nieuwe schepen, eveneens naar de Faroer en Orkney eilanden , Bornholm is ook gevolgd evenals Corsica.
Bedrijven doen eigenlijk in gewijzigde vorm min of meer hetzelfde. Je besteedt activiteiten uit, laat dan gegadigden inschrijven en kan dan eisen stellen die hoger zijn als toen ze het zelf deden.

Opvallend vind ik dat de EVT en hun aanhangers  nog steeds niet zeggen wij willen de concessie, nee zij willen de concurrentie aangaan. En dat wil nu juist de centrale overheid weer niet, dus dit gaat niet gebeuren     

Stel je voor dat de concessie toch door de overheid onderhands niet zou worden verleend maar dat de beste zou worden gekozen op dit moment. Zou dat dan EVT worden met alleen zijn Spathoek en Stortemelk, ik dacht het dus niet.
Dus mijn conclusie is dat de EVT wil blijven concurreren in de markt tegen beter weten in. Misleiding noem ik dat, of ze moeten denken dat ze tegen Den Haag op kunnen, in dat geval vind ik het alleen maar dom. 
Ik heb de foto’s van de Spathoek gezien, leuk voor 1988, niet voor 2011. Wat schiet de toerist hiermee op niks, noppes, geen modern schip als de Vlieland of Dokter Wagemaker of Oerd of Uthlande of de tekeningen van Redmer van de nieuwe Schellingerland
En dan heb ik het er nog maar niet over hoe je zonder de terminal van Doeksen over te gaan op de Spathoek moet komen.   

En hoe nu verder. Doeksen zal zeker aandringen op handhaving als de concessiewet er is en met minister Opstelten aan het roer wordt dat nog wat. 
Het gejammer dat het allemaal oneerlijk is van groot tegen klein zeg het calimero effect hoor ik nu al.
Maar ja je had het kunnen weten
De voormalige eigenaar van de Spathoek zegt overigens ook nog lees ik op veerbootinfo dat de indienststelling wel 1 juni 2011 wordt, dan heeft de overheid dus weer een maand extra de tijd om het allemaal in stelling te brengen.

Keep on smiling

Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #62 Gepost op: 4 april 2011, 18:25:01 »
Klopt helemaal Leen. Ik denk wel dat Meynköhn dat niet van de wind heeft gehoord, dus er wordt hier in NL weer iets verteld dat misschien niet helemaal klopt. De Schleswig-Holstein is direct uitgeschreven in Duitsland en dus "Statenloos". Vandaar dat-ie ook gesleept moest worden en niet omdat het nu ineens een binnenvaartschip is. Het deed me even denken aan de voor menigeen bekende roman "Het Dodenschip", maar dat gaat misschien te ver (voor wie dat boek niet kennen: een zeeman zet de bloemetjes buiten, verliest zijn papieren, achterzeilt zijn schip en komt dan in de ambtelijke molen terecht, waarin hij niets bereikt. Zo wordt hij statenloos en komt terecht op een uitbuitersschip waar hij van z'n leven niet meer afkomt. Het heeft dus geen betrekking op de Schleswig-Holstein als schip, maar wel op z'n nationaliteit). In elk geval hebben alle certificaten voor de komende vijf jaar dus geen enkele waarde. Dat zal nog een behoorlijk traject worden en misschien is Shipdock daar straks heel blij mee. Mits de rekeningen worden betaald, natuurlijk, maar dat is altijd zo.  ::)
De Schleswig-Holstein is inderdaad niet iets dat je anno 2011 nog verwacht, niettemin een heel gezellig, maar verouderd schip. Mooi voor de foto's en de geschiedkundigen onder ons.  :-\
Inderdaad is duidelijk dat men het op de concurrentie in de markt wil gooien. Kansloos, zeker zoals de nieuwe ontwikkelingen zijn. Het wordt steeds duidelijker dat het allemaal wel interessant is, maar dat Terschelling er niets mee opschiet.

Of EVT nu weer die concessie laat vallen, daarvan ben ik niet overtuigd. Alleen inzetten op directe concurrentie zou inderdaad heel erg dom zijn, maar misschien hebben ze nog andere briljante ideeën.  ???

Geschiedschrijving is leuk, maar je beleid te baseren op de resultaten uit het verleden biedt zelden garanties voor de toekomst.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie
« Reactie #63 Gepost op: 25 juni 2011, 14:33:41 »
Er zijn een aantal bijlagen bij de definitieve concessie gekomen, hier staan een paar interessante dingen in! Ik kon me niet herinneren dat deze er een maand geleden al bij stonden...
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2016, 23:09:10 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Concessie
« Reactie #64 Gepost op: 25 juni 2011, 21:32:08 »
Voor mij ook nieuwe zaken.

Nieuwigheid is in elk geval dat Waddentransport als de vrachtvervoerder naast de Scheepvaart- en Bergingsmij wordt genoteerd. Kennelijk zijn Lakeman en EVT geen partners.
Interessant is dat via deze concessie ernaar wordt gestreefd Arriva als OV-er op TS afhankelijk te maken van de bootdienst.
De eventuele overname van het varend materieel door een nieuwe concessionaris is een zwak punt. Dit soort taxatie-ideeën werkt volgens mijn ervaring daarmee, niet. Een taxatiewaarde van 3,5 jaar voor overgang is n.m.m. tamelijk riskant.
Verder zien we hier, dat het geïnstaleerd vermogen van de toekomstige schepen zal zijn gebaseerd op de vaste geplande aankomsttijden. Daar kan met slimme maatregelen een behoorlijk stuk winst uit worden gehaald.

Verder zien we hier het effect van het niet maximaal benutten van het vermogen van de Vlieland.  Kijk ook eens naar de eigendomsverhoudingen van de vloot: er wordt geleast (financial trouwens, anders is het geen "huur").

Interessant, ik zal het nog eens verder goed doornemen.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2011, 21:36:00 door willem boot »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie
« Reactie #65 Gepost op: 25 juni 2011, 23:34:10 »
Verder zien we hier, dat het geïnstaleerd vermogen van de toekomstige schepen zal zijn gebaseerd op de vaste geplande aankomsttijden. Daar kan met slimme maatregelen een behoorlijk stuk winst uit worden gehaald.

Verder zien we hier het effect van het niet maximaal benutten van het vermogen van de Vlieland. 

Willem,

Kun je dat over het vermogen van de Vlieland wat verder uitdiepen?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Concessie
« Reactie #66 Gepost op: 26 juni 2011, 16:32:10 »
Tot en met de Friesland (2) is er vermogen geïnstalleerd dat grotendeels werd benut om tegen de maximale snelheid constant te varen. Dat houdt geen rekening met getij, dus voor- of tegenstroom. De Vlieland heeft een aanzienlijk hogere snelheid en als ze de oude gewoonte zouden handhaven, houd je het verschil in aankomsttijd over, afhankelijk van voor- of tregenstroom.
Streef je nu onder de concessie vaste aankomsttijden na, dan betekent dat dat je hoofdvermogen om de effecten van vooral tegenstroom te compenseren, grote moet zijn dan in de oude praktijk. Bekend is dat de Vlieland haar hooifdsnelheid (=iets onder de maximale snelheid) niet draait. Gebruiken ze dat extra vermogen nu wel, dan kan je de vaste aankomsttijd waarmaken.

Duidelijk genoeg?

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie
« Reactie #67 Gepost op: 26 juni 2011, 16:53:24 »
....
Streef je nu onder de concessie vaste aankomsttijden na, dan betekent dat dat je hoofdvermogen om de effecten van vooral tegenstroom te compenseren, grote moet zijn dan in de oude praktijk. Bekend is dat de Vlieland haar hooifdsnelheid (=iets onder de maximale snelheid) niet draait. Gebruiken ze dat extra vermogen nu wel, dan kan je de vaste aankomsttijd waarmaken.
....
Mag ik hieruit opmaken dat aankomsttijden voor Doeksen tot nu toe geen doel is en dat men er ook niet naar streeft deze tijden te behalen of moet het meer worden gezien als: "De doelstelling betreffende de aankomst en afvaarttijden zijn anders geformuleerd." maar ze zijn nog streeftijden waaraan Doeksen zich wel conformeert?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie
« Reactie #68 Gepost op: 26 juni 2011, 18:17:49 »
Willem,

Op de Vlieland doen ze dat juist, een vaste vaartijd. De overtocht duurt gewoon altijd 1,5 uur. Alleen alles tegen kan roet in het eten gooien. Een storm met wat golven verpest nog het snelst deze tijd.  Met een normale stroom tegen dan staan de telegrafen op standje 10 (hoogste). Met stroom mee blijft het bij 6-7. Ze doen dit dus juist al!
Het personeel heeft hier lang aan moeten wennen, want de ETA op de GPS is ook niet helemaal correct, dus moesten ze geruime tijd oefenen met het inschatten van hoe snel ze moesten. Een stukje software zou een leuke uitkomst zijn...

Daarom snapte ik je bewoording "Verder zien we hier het effect van het niet maximaal benutten van het vermogen van de Vlieland. " niet, maar die stelling van je is dus niet juist ;).

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie
« Reactie #69 Gepost op: 26 juni 2011, 18:24:59 »
Mag ik hieruit opmaken dat aankomsttijden voor Doeksen tot nu toe geen doel is en dat men er ook niet naar streeft deze tijden te behalen of moet het meer worden gezien als: "De doelstelling betreffende de aankomst en afvaarttijden zijn anders geformuleerd." maar ze zijn nog streeftijden waaraan Doeksen zich wel conformeert?

In het vervoersplan van de concessie (=hoe de dienst er het komende jaar uit zal zien en wat voor dingen veranderd worden) staat gesteld dat het doel wordt om een vaste vaartijd aan te houden. Met de sneldienst is het verschil al marginaal, omdat deze eigenlijk altijd de vaargeul aanhouden en 3 knopen stroomverschil weinig uitmaakt op 34 knopen snelheid. De Vlieland heeft een stuk (over)vermogen, waarmee met tegenstroom meer vermogen ingezet wordt. Hierdoor heeft de Vlieland eigenlijk altijd 1,5 uur vaartijd. Het doel is om met de nieuwe Midsland hetzelfde toe te passen als bij de Vlieland, een vaste tijd van 1,75 uur tussen Harlingen en Terschelling. Probleem wordt dan dat de Friesland als reserveboot dit niet meer zal garanderen. Gelukkig reist, denk ik, nog geen 20% van de passagiers in een jaar met de reserve-RoPax.

Henry.Hofstede

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
  • Geslacht: Man
Re: Concessie
« Reactie #70 Gepost op: 26 juni 2011, 19:17:06 »
de vlieland wordt gehuurd dacht dat het eigendom was net als de rest van de vloot en van wie huren ze de vlieland

groet
Henry

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie
« Reactie #71 Gepost op: 26 juni 2011, 19:47:58 »
Volgens mij van Wilbar Shipping ;). Gewoon een zuster van TSM, dochter van Koninklijke Doeksen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Concessie
« Reactie #72 Gepost op: 26 juni 2011, 21:08:02 »
....
Streef je nu onder de concessie vaste aankomsttijden na, dan betekent dat dat je hoofdvermogen om de effecten van vooral tegenstroom te compenseren, grote moet zijn dan in de oude praktijk. Bekend is dat de Vlieland haar hooifdsnelheid (=iets onder de maximale snelheid) niet draait. Gebruiken ze dat extra vermogen nu wel, dan kan je de vaste aankomsttijd waarmaken.
....
Mag ik hieruit opmaken dat aankomsttijden voor Doeksen tot nu toe geen doel is en dat men er ook niet naar streeft deze tijden te behalen of moet het meer worden gezien als: "De doelstelling betreffende de aankomst en afvaarttijden zijn anders geformuleerd." maar ze zijn nog streeftijden waaraan Doeksen zich wel conformeert?

Nee, dat denk ik niet. Op dit moment is het met de Friesland niet mogelijk om stabiliteit in tijd te realiseren, omdat die nog leunt op de oude principes van de bootdienst: "op tijd weg, stroom kan je niks aan doen" + draaien op een niveau onder de 100% (kwam nog uit de tijd dat personeelkosten niet zo sterk speelden). Het is niet alleen een streven, maar een duidelijk doel om de reistijd zo stabiel mogelijk te maken. Sinds de opkomst van de stoomvaart is regelmaat het principe. Door de overtocht zo min mogelijk afhankelijk te maken van externe, vertragende invloeden, wordt de kwaliteit beter en dus is dat nu, ook in de bijlagen concessie, een doel geworden of aan het worden. Dat zal zich vertalen in de verdere vlootvernieuwing.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Concessie
« Reactie #73 Gepost op: 26 juni 2011, 21:10:21 »
Willem,

Op de Vlieland doen ze dat juist, een vaste vaartijd. De overtocht duurt gewoon altijd 1,5 uur. Alleen alles tegen kan roet in het eten gooien. Een storm met wat golven verpest nog het snelst deze tijd.  Met een normale stroom tegen dan staan de telegrafen op standje 10 (hoogste). Met stroom mee blijft het bij 6-7. Ze doen dit dus juist al!
Het personeel heeft hier lang aan moeten wennen, want de ETA op de GPS is ook niet helemaal correct, dus moesten ze geruime tijd oefenen met het inschatten van hoe snel ze moesten. Een stukje software zou een leuke uitkomst zijn...

Daarom snapte ik je bewoording "Verder zien we hier het effect van het niet maximaal benutten van het vermogen van de Vlieland. " niet, maar die stelling van je is dus niet juist ;).

Juist of niet, ligt er maar aan hoe je dat bekijkt. Kijk nog eens naar gemoppper vanaf Vlieland enkele jaren terug, dat die boot de snelheid niet maakte die ze kon halen.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie
« Reactie #74 Gepost op: 26 juni 2011, 21:47:12 »
Dat was toen toch met het vervangen van de sneldienst in de ochtend?

Feit is dat het gas vol openstaat bij stroom tegen en dat er dan precies in 1,5 uur een overvaart gemaakt wordt ;).