Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 89101 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #30 Gepost op: 2 juli 2010, 13:53:29 »
De reactie van Terschelling is volstrekt duidelijk: baas spelen, "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken". Ook hier weer wordt duidelijk dat politici, gevoed door hun ambtenaren, kennelijk aan grenzenloze zelfoverschatting lijden.
De cijfers die het Rebelrapport geeft, zijn deels schattingen en deels onvolledig. Als er al een "winstmarge' van 45% gehaald wordt, dan is dat in elk geval niet het "rendement" dat de brief van TS noemt. "Rendement" is namelijk datgene wat er helemaal aan het eind overblijft, afgezet tegen het eigen vermogen. Ook hier geeft de raad van TS aan dat ze niet weet waarover ze spreekt. Trouwens, Jeroen, het is al jaren gebruik dat de overheid zich meent te kunnen permitteren te bepalen wat iemand mag verdienen. Kijk maar eens hoe dat fiscaal bij een eenmanszaak uitwerkt.
Het is inderdaad van de gekke dat in deze concessie de inning van toeristenbelasting moet worden meegenomen. Ondernemers zijn per definitie al onbezoldigde belastinginners (BTW) en zo komt onze "democratische" bestuurslaag weer aan meer geld op een goedkope manier. Maar het is natuurlijk wel zo, dat bij de TSM zich een mannetje daarmee moet bezig houden, vanzelfsprekend, en die zit al in het tarief verwerkt. Typisch voor de politiek is dan, zich wel druk te maken over andere componenten, die van invloed zijn op tarief of dienstverlening, maar niet als het weer om de eigen beurs gaat. Een dubbele moraal heet dat.
Verder zit er weer een stukje hobby in van een der raadsleden: het Schuitengat, waar men nu weer en milieusmoes bij heeft bedacht. Wat er aan brandstof nodig is om die geul op peil te houden, wordt niet ingecalculeerd. Kennelijk lopen er nog steeds lieden rond, die denken dat ze het morfologisch systeem van de Waddenkust kunnen beheersen zonder rekening te houden met de natuurlijke gang van zaken. Ook hier een stuk zelfoverschatting van jewelste, maar, als dat niet op je eigen begroting drukt, dan kan je makkelijk veel eisen, nietwaar? Of anders graai je weer in een "subsidiepot". Waar dat geld vandaan komt, zal de heertjes een zorg zijn, zolang ze er zelf maar beter van worden en mooi weer kunnen spelen naar hun kiezers, die ze in feite even hard belazeren.

Het belang van deze operatie gaat daarom veel verder dan concurrentie ja of nee: het toont openlijk aan hoe onvoorstelbaar ziek dit politieke systeem is, waarin politieke uilskuikens de fa?ade zijn voor regelneverige ambtenaren die zich zo langzaamaan gaan gedragen als de regentenkaste uit de pruikentijd. Mijns inziens is dit nu een uitstekend voorbeeld waarom Fortuyn en Wilders zoveel aanhang wisten/weten te trekken.

Wat betreft de Rederij: die heeft hierop zwaar ingezet en n.m.m. onvoldoende gezien in welke slangenkuil men is getrapt. Als je politieke bescherming inroept, "wordt de visch doorgaans duur betaald".

Ik kan maar beter een politieke column gaan schrijven, geloof ik.... ;D

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re:Concessie
« Reactie #31 Gepost op: 2 juli 2010, 14:14:23 »
Je moet er toch niet aan denken dat de concessie verlening over 15 jaar naar de provincie gaat.
Gelukkig duurt dat nog even.
Misschien gaat het dan zo als in Zweden. Je scherpt de idiote eisen zodanig aan dat geen rederij er meer zin in heeft. 
Moet je ze aanpassen want anders zit een eiland zonder verbinding. Is zoals ik vertelde naar Gotland al gebeurd dus je weet maar nooit.


Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #32 Gepost op: 2 juli 2010, 14:40:35 »
Je moet er toch niet aan denken dat de concessie verlening over 15 jaar naar de provincie gaat.
Gelukkig duurt dat nog even.
Misschien gaat het dan zo als in Zweden. Je scherpt de idiote eisen zodanig aan dat geen rederij er meer zin in heeft. 
Moet je ze aanpassen want anders zit een eiland zonder verbinding. Is zoals ik vertelde naar Gotland al gebeurd dus je weet maar nooit.


Leen

Ik vrees dat je dit niet helemaal juist inschat, Leen. Voor zover ik goed heb gelezen in alle ambtelijke stukken, is het de bedoeling dat de bewaking van de concessie direct naar de Provincie gaat. De heren/dames overheden bereiken daarmee wat ze al tientallen jaren hebben geprobeerd: de bootdiensten naar de Wadden voor wat betreft personenvervoer onder het OV rangschikken en voor het overige feitelijk onder de Verenwet 1921 hangen. Die bepaalt, dat de Provincie zowat alles moet goedkeuren: tarieven, dienstregeling, materieel. Alle Waddenrederijen hebben zii tot nu toe daaraan kunnen onttrekken, omdat het "veer" langer is dan 2500 m (resultaat van jurisprudentie op basis van het Binnenvaartaanvaringsreglement). Met de concessiewet haalt men dat via een achterdeur naar binnen.

Het zal er echt niet vrolijker op worden. Vraag is of met deze concessies de Rederij niet een enorme Pyrrhusoverwinning heeft behaald. Voor mij is het antwoord duidelijk.
Op deze manier worden de bootdiensten gewoon verpolitiekte veren. Gezien de ontwikkeling op Ameland en Schiermonnikoog (van Rijksveer naar geprivatiseerde, succesvolle onderneming), blijkt men daarvan niets te hebben geleerd. Maar ja, het gaat nu eenmaal om macht, ongeacht of de vraag wordt beantwoord waar dat goed voor is.

Ik ben trouwens nu bezig met onderzoek naar de historie van de bootdiensten op Ameland en Schiermonnikoog. Natuurlijk speelt dan deze ontwikkeling op de achtergrond mee. Ik kan jullie verzekeren, dat bij lezing van alle stukken je de haren te berge rijzen. Feitelijk wordt die toestand gewoon hersteld en uitgebreid naar TS en VLL. Op Texel lachen ze zich helemaal krom (voorlopig, natuurlijk.....).

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Concessie
« Reactie #33 Gepost op: 2 juli 2010, 14:53:47 »
Feitelijk wordt die toestand gewoon hersteld en uitgebreid naar TS en VLL.

Doet me denken aan een spreekwoord, was iets met een ezel en een steen.......  ;D

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Concessie
« Reactie #34 Gepost op: 2 juli 2010, 19:24:16 »
Weer een artikeltje op mijn site geschreven:

Terschelling wil concessies scheiden

Gemeente Terschelling liet in een brief naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat weten dat ze de concessie voor de eilanden liever gescheiden ziet per eiland. Volgens de gemeente zou de verbinding naar Vlieland niet rendabel zijn en dus het bootkaartje naar Terschelling duurder maken.
De gemeente stuurde deze brief naar aanleiding van het opgestelde conceptprogramma van eisen. Hierop kan een ieder reageren, Gemeente Terschelling moedigt dit zelfs aan. De termijn is verruimd van 30 juni tot en met 14 juli............ Lees verder

Lees verder: Veerbootinfo.nl
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2010, 12:13:06 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #35 Gepost op: 3 juli 2010, 08:44:55 »
Weer een artikeltje op mijn site geschreven:

Terschelling wil concessies scheiden

Gemeente Terschelling liet in een brief naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat weten dat ze de concessie voor de eilanden liever gescheiden ziet per eiland. Volgens de gemeente zou de verbinding naar Vlieland niet rendabel zijn en dus het bootkaartje naar Terschelling duurder maken.
De gemeente stuurde deze brief naar aanleiding van het opgestelde conceptprogramma van eisen. Hierop kan een ieder reageren, Gemeente Terschelling moedigt dit zelfs aan. De termijn is verruimd van 30 juni tot en met 14 juli............ Lees verder

Lees verder: Veerbootinfo.nl

Bron: Veerbootinfo.nl

Even aan de bedoeling van de concessiewet herinneren: concurrentie in de markt eruit en verder ongewijzigde situatie ten op zichte van het Openbaar Dienstencontract, zittende rederijen krijgen de concessie onderhands toegewezen.
Dat waren gewoon harde afspraken. Dan komt politiek Terschelling, dat direct bij het hele concessieverhaal betrokken was en wijzigt die basisafspraken even op eigen houtje. "Betrouwbare" politiek?
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2010, 12:13:33 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #36 Gepost op: 18 juli 2010, 14:23:48 »
Op het risico af, dat het zo langzaamaan vervelend gaat worden:  wat de gemeente Terschelling wil is in feite het "goedkoper" maken van het bootkaartje voor Terschellingers op kosten van de algemene middelen. Redenering: "als iets met verlies draait, dan is subsidi?ring normaal".
Ik dacht dan zo, dat we dat maar eens goed moesten doortrekken: de Terschellingers gaan over voor een sterk gereduceerd tarief, dat wordt gecompenseerd door hogere tarieven voor niet-eilanders.

Zelf heb ik hierin geen recht van spreken, maar als ik nu eens in de schoen van de normale toerist zou gaan staan, dan zou ik daartegenover kunnen beweren: "Waarom moet ik meer betalen dan die eilanders? Ik ben  toch ook gewoon Nederlander en dus wil ik gelijk behandeld worden:
1) Als ik lekker op Terschelling wil wonen, moet dat kunnen, ook in de sociale woningsector.
2) Als ik naar Terschelling wil reizen, dan wil ik niet betalen voor een ander, zoals ik nu doe."

Ten aanzien van het reizen kan ik als toerist dus beweren: ik wil tegen het eilander tarief over, of die eilanders moeten maar zelf ook mijn tarief betalen.

Dat zullen de Terschellingers dan vertalen als: dan voor iedereen eilander tarief, want meer betalen zullen ze zeker niet willen.

Gevolg: de hele santekraam maar "subsidi?ren". Heeft ook het voordeel dat dan alles met het "Openbaar Vervoer" gelijk wordt getrokken. Weg gezond veerbedrijf.....

Op Terschelling horen we voortdurend, dat de "vaste wal" zich niet zoveel met de eilanders moet bemoeien. Enkele weken terug stond er nog een huilerig stukje in "De Terschellinger" dat de eilanders worden achtergesteld tijdens het "Oerol". Men voelt zich dan op het eigen eiland niet meer thuis, was de strekking. Kennelijk gaat dat gevoel niet meer op als het om de eigen portemonnee gaat: dan is het inmiddels heel normaal, dat de Vaste Wal betaalt voor een goede verbinding. We hebben nu al gezien wat dat betekent: Den Haag gaat de hoedanigheid van de verbinding bepalen. Als de Concessie over 15 jaar afloopt, krijgen de eilanders nog meer te maken met de bemoeienis van de Vaste Wal. Nu is er nog een nauwe relatie tussen de Rederij en Terschelling, als straks de grote concessievechters zich ermee gaan bemoeien, kan Terschelling ook die relatie wel vergeten.

En wat hebben de dames/heren wijze Raadsleden dan bereikt in hun niet-aflatende solidariteitsstreven met de eigen beurs? Juist, men heeft nog minder over het eigen eiland te vertellen.

Ook die visch wordt duur betaald.

Ik ben net terug van twee weken Nordfriesland/eilanden/Halligen. Uiteraard veel veerschepen gezien en dan sta je daar tegen een grote verscheidenheid van zelfstandige ondernemingen aan te kijken, die het prima voor elkaar hebben, massa's toeristen en eilanders overzetten en dat allemaal zonder subsidies, overheidsbemoeienis en concessies. Waar echter ook gewoon "in de markt" wordt geconcurreerd. Niks mee mis, het loopt daar prima. En dan ga je je toch in alle ernst afvragen waar dit idiote Nederlandse circus nu toch allemaal voor nodig is.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Concessie
« Reactie #37 Gepost op: 13 februari 2011, 16:28:50 »
Na de berichten over de watertaxi en de geruchten over het ‘nieuwe’ schip van EVT, wordt er vaak gesproken over wat er straks buiten de concessie valt. Ik heb daarom geprobeerd het besluit van 23 december 2009, waarnaar ik in het topic watertaxi verwees, kort samen te vatten op dit punt. Wat valt er straks buiten de concessie?

Vervoer met als hoofdmotief recreatie
Waarbij de vaartijd een belangrijke (maar niet de enige) indicatie is.
Vervoer van een beperkte groep bij elkaar horende personen
Voorbeelden hiervan zijn een bruiloft of bedrijfsuitje . Verenigingen e.d. vallen wel onder de concessieplicht als het lidmaatschap voor een ieder openstaat.
Project transporten
Bijvoorbeeld vervoer waarbij machines maar ook personeelsbusjes worden getransporteerd voor onderhoudswerkzaamheden.
Verbindingen met kleinere schepen
Deze kleinere schepen mogen maximaal 12 personen vervoeren, bijvoorbeeld de watertaxi’s.
Vervoer tussen de eilanden
Hierbij is het niet toegestaan om vanaf de vaste wal te varen, uitsluitend inter-insulair dus.
Ontheffing
Hierover beslist de Minister van Verkeer en Waterstaat. Hierbij moet gedacht worden aan de situatie waarbij er vervoersvraag ontstaat waaraan de concessiehouder niet kan voldoen.
Vrachtvervoer
Goederen- en vrachtwagenvervoer, inclusief personen direct gerelateerd aan het vervoer van de vracht,  vallen buiten de concessie.

De paragraaf (3.5) over de positie van het vrachtvervoer vind ik op het einde niet erg duidelijk.  Het lijkt erop dat er al een minimale borging voor vrachtvervoer in het OD-contract zit. Dit kan daarnaast aanvullend geregeld worden met de concessiehouder voor het personenvervoer of een andere partij.

Feitelijk blijft er voor EVT dus hetzelfde over als hetgeen Wadden Transport nu doet. Voor personenauto’s zie ik geen mogelijkheid. Of EVT en Wadden Transport in elkaars vaarwater geraken? Wellicht zoeken ze elkaar op in de vorm van samenwerking. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen, ze zijn geen vriendjes met Doeksen………

Link naar het volledige besluit: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-30.html
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2011, 16:49:47 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #38 Gepost op: 13 februari 2011, 17:44:06 »
Bij vervoer zijn allerlei alternatieven denkbaar, ook personenauto's. Het zou natuurlijk kunnen leiden tot situaties die zullen vragen om juridische antwoorden. Laat ik er niet te diep op ingaan, maar autovervoer los van de chauffeur komt op de bootdienst wel degelijk voor, zij het niet op grote schaal. Er wordt over dit soort zaken veel te gemakkelijk gedacht, de oplossingen worden dan weer gezocht in formuleringen die dan "sluitend" moeten zijn. Meestal leidt dat tot ellenlange voorschriften waar uiteindelijk niemand mee opschiet.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Concessie
« Reactie #39 Gepost op: 13 februari 2011, 19:34:58 »
Zo te zien kan EVT dus zeggen dat ze auto's (vracht) vervoeren en "toevallig" de passagiers ook meenemen... Als ze het vervoer per auto maar goedkoop genoeg maken, kan dat vast wel uit met een 1440 kW motor en een minimum aan personeel.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #40 Gepost op: 13 februari 2011, 21:36:29 »
Zo te zien kan EVT dus zeggen dat ze auto's (vracht) vervoeren en "toevallig" de passagiers ook meenemen... Als ze het vervoer per auto maar goedkoop genoeg maken, kan dat vast wel uit met een 1440 kW motor en een minimum aan personeel.

Gezien de tekst lijkt me dat (voorlopig)  een stap te ver. Stel nu dat EVT de optie biedt, personenauto's over te zetten zonder passagiers, dat definieert als "vracht" (of nog gekker: zet ze op trailers), koopt u maar een kaartje bij de snelboot van Doeksen. Tarief auto's veel lager ---> dikke concurrentie met de Rederij.
Dat is dan één optie die je kunt bedenken en als ik nu eens een best glas West-Aleta neem, dan kom ik er vast nog wel op een paar.
Wat je  nu in die concessie ziet gebeuren is, dat men zich met uitzonderingsregels op het feitelijke verbod van vrij passagiersvervoer onder allerlei bestaande situaties probeert uit te wringen.

Ieder die ooit iets met zeetransport te maken heeft gehad, zal zich de naam Hugo de Groot herinneren en diens "De Mare Liberum" ("de vrije zee"). Wie niet terugschrikt voor wat leeswerk en de tijd neemt: lees dat, in elk geval op hoofdlijnen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Concessie
« Reactie #41 Gepost op: 13 februari 2011, 23:00:06 »
Personenauto's definiëren als vracht lijkt mij niet eens nodig. Er wordt in het besluit met geen woord gerept over personenauto's en de concessie wordt verleend voor het personenvervoer. Zie hier een hiaat in het besluit waarbij de kans groot is dat er straks grenzen afgetast gaan worden. De inzittenden van een auto buiten de concessie om vervoeren lijkt mij ook een stap te ver. Hooguit kun je discussiëren over de bestuurder van de personenauto. Immers bij een vrachtauto mag de persoon direct gerelateerd aan de vracht ook meevaren. Toch vind ik dat argument bij een personenauto niet erg sterk.

Op het vlak van personenauto's lijken er dus nog wel wat kansen te liggen. Zeker als er flink op prijs geconcurreerd wordt (en er ook nog eens iets achter die personenauto hangt). Als het verschil in tarief dan hoog genoeg is, zullen mensen het ongemak van 'apart van hun blik' overvaren ervoor over hebben.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #42 Gepost op: 14 februari 2011, 12:56:48 »
Personenauto's definiëren als vracht lijkt mij niet eens nodig. Er wordt in het besluit met geen woord gerept over personenauto's en de concessie wordt verleend voor het personenvervoer. Zie hier een hiaat in het besluit waarbij de kans groot is dat er straks grenzen afgetast gaan worden. De inzittenden van een auto buiten de concessie om vervoeren lijkt mij ook een stap te ver. Hooguit kun je discussiëren over de bestuurder van de personenauto. Immers bij een vrachtauto mag de persoon direct gerelateerd aan de vracht ook meevaren. Toch vind ik dat argument bij een personenauto niet erg sterk.

Op het vlak van personenauto's lijken er dus nog wel wat kansen te liggen. Zeker als er flink op prijs geconcurreerd wordt (en er ook nog eens iets achter die personenauto hangt). Als het verschil in tarief dan hoog genoeg is, zullen mensen het ongemak van 'apart van hun blik' overvaren ervoor over hebben.

In het "Besluit", dat aan het concept programma van eisen is voorafgegaan, wordt onder personenvervoer eveneens verstaan de bij de personen horende motorrijtuigen. Bemande personenauto's (onder motorrijtuigen wordt meer begrepen dan dat) vallen dus onder de concessie. Voor 'onbemande" geldt dat dus niet (waarschijnlijk):

2. Met het in het eerste lid genoemde personenvervoer wordt tevens bedoeld
vervoer van personen die zich verplaatsen per motorrijtuig, bedoeld in artikel 1
eerste lid, onderdeel c, van de Wegenverkeerswet 1994, met uitzondering van
vrachtauto's, als bedoeld in artikel 1.1, van de Wet wegvervoer goederen2. De
bedoelde motorrijtuigen kunnen voorzien zijn van een aanhangwagen.

Bron: Besluit 2009.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Concessie
« Reactie #43 Gepost op: 14 februari 2011, 13:43:27 »
Dat had ik niet gezien, het maakt het verhaal wel duidelijker. Een personenauto met alleen een bestuurder is dus sowieso al niet mogelijk. De discussie zal dus om de onbemande personenauto gaan. Het is echter zeer aannemelijk dat de personen die in de auto zaten, ook naar de overkant gaan. Per saldo gaan er dus een personenauto en de inzittenden hiervan naar de overkant. Het zal dus heel lastig worden om buiten de concessie om auto's over te zetten. Hooguit auto's die voor verhandeling (aan- en verkoop) van en naar het eiland gaan misschien.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #44 Gepost op: 14 februari 2011, 17:29:10 »
Dat had ik niet gezien, het maakt het verhaal wel duidelijker. Een personenauto met alleen een bestuurder is dus sowieso al niet mogelijk. De discussie zal dus om de onbemande personenauto gaan. Het is echter zeer aannemelijk dat de personen die in de auto zaten, ook naar de overkant gaan. Per saldo gaan er dus een personenauto en de inzittenden hiervan naar de overkant. Het zal dus heel lastig worden om buiten de concessie om auto's over te zetten. Hooguit auto's die voor verhandeling (aan- en verkoop) van en naar het eiland gaan misschien.


Of dat lastig wordt, moeten we afwachten. verplaatsing van onbemande auto's is links- of rechtsom heel wel denkbaar en uitvoerbaar. Transportjongens zijn creatief genoeg om op een wettelijk probleem weer een sluwe oplossing te vinden. De hele concessieverlening is het begin van a) procedures/beroepszaken en b) het opzoeken van grenzen. Dat hele circus gaat jaren duren.
Het overzeten van "onbemande" auto's krijgt, naar ik denk, vooral te maken met het lossen op de haven van TS. Daar zit voorlopig de meeste kans om de "transportjongens" het leven zuur te maken.

Nog eens even verder denken: je laat de Schleswig Holstein "onbemande" auto's vervoeren. Je vaart af zo'n drie kwartier voor de Doeksen-boten. Dus laat je de automobilisten dat blik zelf aan boord rijden, je zegt: ga jij maar met de Tiger of zo, dan heb je mooi tijd aan de overkant om even rond te kijken en om zo en zo laat haal je je auto weer van boord. Die automobilisten gaan tegen een veel lager autotarief over. Wie krijgt dan de schuld? Doeksen omdat de auto's zo duur zijn en de overheid+Doeksen omdat die alleen passagiers mogen vervoeren. En jij mooi weer spelen als de zielige reder die zo hard wordt getroffen door de overheid die de monopolist zo mooi bevoordeelt.
Zo maar even een denkbeeldig scenario-tje, maar ik denk dat ik het zo zou spelen. Andere opties zijn natuurlijk ook denkbaar. Helaas is het West-Aletaglas leeg.  ;D