Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 89085 keer)

Bob Koetsier

  • Gast
Concessie/ODC
« Gepost op: 23 december 2007, 12:17:36 »
Willem Boot opende o.a. voor dit een nieuw topic, lijkt me hier beter op zijn plaats:


Hallo allemaal!

Ik zie diverse reacties op de ondertekening van het `Openbaar Dienstencontract`.  Dat zou voor `onze` Reederij `goed` zijn. Ik weet dat de rederij de ondertekening op prijs stelt, dus, het zou kennelijk `goed` zijn dat dit gebeurt.

Jullie zouden er goed aan doen hier wat afstand van te houden. Ik weet het, het is het beleid van de Rederij en daar zijn wij niet verantwoordelijk voor en we hebben er natuurlijk ook niets over te vertellen, misschien maar goed ook.

Maar..... vraag je eens af waar het nu om gaat?

Ik zal eens proberen hier wat te verduidelijken en overigens, dat gaat in het geheel niet tegen het standpunt van de rederij in, maar toch.

De stoombootdienst naar Terschelling is destijds een puur particulier initiatief geweest. Weliswaar met overheidssubsidie, maar toch.... De Reederij heeft in 1923 de bootdienst zelf overgenomen, omdat op Terschelling en Vlieland de bestaande situatie niet langer werd gepikt. Doeksen heeft toen de zaak aangepakt en dat is na in elk geval 1942 zo gebleven: zelfstandige eilander exploitatie zonder overheidsgeld.

Dan komt er ineens een overheid die claimt, dat zij een concessie gaat verlenen voor de bootdienst van Harlingen naar de eilanden. Hoezo??? Heeft die overheid dan gezorgd voor de bestaande uitstekende dienstverlening? Heeft die overheid de schepen betaald?? Ik denk het niet, en dan komt er ineens een zootje ambtenaren, gedekt door wat politieke figuren die ineens een concessie gaan verlenen? Dan moet je wel even eigenaar van zo'verbinding zijjn en dat is de overheid niet, noch in het kader van de verenwet 1921, noch op grond van oudere (heerlijke)  rechten. Kortom, het gaat hier weer duidelijk om politieke invloed op dat wat die politiek niet zelf heeft kunnen presteren. Lekker volk!

De houding van de rederij is gewoon pragmatisch, meer niet. De politiek heeft het in eilander verbindingen nooit beter gedaan dan de private ondernemer, zie Ameland en Schiermonnikoog, zie de Westerscheldeveren zaliger nagedachtenis, zie waar dan ook.

Nee, jongens en meisjes, zo mooi is dat "openbaar dienstencontract" niet.


Groetjes,

Willem JJ Boot
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2012, 10:08:31 door PiebeJanMan »

Bob Koetsier

  • Gast
Concessie
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2010, 21:18:52 »
Elke 15 jaar nieuw interieur veerboot

Leeuwarden - Rederijen Doeksen en Wagenborg mogen niet met veerboten varen die ouder zijn dan dertig jaar. Het interieur moet elke vijftien jaar worden vernieuwd. Dat staat in een conceptplan met eisen waar de ondernemingen aan moeten voldoen, willen ze het alleenrecht krijgen om mensen van en naar de Friese Waddeneilanden te vervoeren. Het ministerie van verkeer en waterstaat verwacht de concessie eind dit jaar te kunnen verlenen. Het document ligt tot eind juni ter inzage.

Leeuwarder Courant



Dit zou dus voor Doeksen betekenen dat, wanneer ze de concessie krijgen, de Midsland hier sowieso niet in mee mag doen. Tegen de tijd dat alles er écht door is, en met bestellen van schepen rekening houdend, zou eigenlijk ook voor de Friesland dan al vervanging moeten komen?! Aangezien die in 2019 dan afgeschreven zou zijn. Toch? Tenzij dit alleen geldt voor de hoofdboot, en niet voor eventuele reserveschepen, daar wordt hier verder niet over gesproken.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2010, 21:20:38 door Boboko »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Concessie
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2010, 22:16:39 »
Ben benieuwd of een grondige renovatie de termijn kan rekken. Voor mij als reiziger geldt: als het schip mij betrouwbaar en comfortabel naar de overkant brengt, dan maak het mij geen niet uit hoe oud het is. Over comfortabel kun je trouwens bij de Friesland (2) niet spreken door het erbarmelijke zitcomfort van de klapstoeltjes. Ben laatst met de Friesland (1) meegevaren en daarin zit je veel comfortabeler. En wat te denken als het economisch wat minder gaat en het voor de reder beroerd uitkomt als een schip de 30-jarige leeftijd bereikt?

Betekent trouwens dat de gehele vloot van Wagenborg nog niet 'te oud' is. Ze moeten daar van wel met de boten naar Schiermonnikoog (Rottum en Monnik) opschieten, dit zijn nog de oude Ameland boten die stammen uit 1985.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Concessie
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2010, 22:43:29 »
Elke 15 jaar nieuw interieur veerboot

Leeuwarden - Rederijen Doeksen en Wagenborg mogen niet met veerboten varen die ouder zijn dan dertig jaar. Het interieur moet elke vijftien jaar worden vernieuwd. Dat staat in een conceptplan met eisen waar de ondernemingen aan moeten voldoen, willen ze het alleenrecht krijgen om mensen van en naar de Friese Waddeneilanden te vervoeren. Het ministerie van verkeer en waterstaat verwacht de concessie eind dit jaar te kunnen verlenen. Het document ligt tot eind juni ter inzage.

Leeuwarder Courant



Dit zou dus voor Doeksen betekenen dat, wanneer ze de concessie krijgen, de Midsland hier sowieso niet in mee mag doen. Tegen de tijd dat alles er ?cht door is, en met bestellen van schepen rekening houdend, zou eigenlijk ook voor de Friesland dan al vervanging moeten komen?! Aangezien die in 2019 dan afgeschreven zou zijn. Toch? Tenzij dit alleen geldt voor de hoofdboot, en niet voor eventuele reserveschepen, daar wordt hier verder niet over gesproken.

Juist, en daar komt dan de bureaucratie weer om de hoek kijken. Men gaat allerlei regeltjes opstellen waaraan de concessionaris moet voldoen.
In normale tijden ligt tegenwoordig de economische levensduur van een dergelijk schip tussen de 20 en 25 jaar. De regel is dus zinloos, afgezet tegen de bestaande praktijk. Met name milieu-eisen en brandstofkosten hebben daarop een verkortende invloed. De economische levenduur tendeert al decennia lang naar beneden. Het had zoveel eenvoudiger gekund: relateer aan goedkeuring SI en klassebureau, het comfort (dus het interieur)  moet je aan de rdeer overlaten. het is echt niet de eerste keer dat iemand moppert over de stoeltjes op de Friesland (en terecht). Dat werkt dus vanzelf wel uit. De vijftienjaars termijn voor vernieuwing is helemaal nonsens, want je zit op menig oud en klassiek schip, zoals de 'Holland' als een vorst en dat interieur is inmiddels bijna 60 jaar oud....... Afkeuren die hap.
De heren of dames die dit soort krankjorume voorwaarden opstellen zijn in de war met de mid life upgrading die iedere reder op dit moment toepast. Die omvat echter wel wat meer dan het interieur.
Verder is het zo, dat niemand weet wat er binnen de termijn van 15/30 jaar allemaal gaat gebeuren/veranderen.
Ik mag er trouwens nog even aan herinneren, dat de privatisering van Ameland en Schiermonnikoog werd ingegeven door onder andere de achterlijke toestand van het Rijksmaterieel dat daar rondvoer. Die schepen boden geen enkel comfort en de eerste Sier en Oerd waren dan ook op Ameland een verademing vergeleken bij de achtergebleven bootjes van Rijkswaterstaat. Natuurlijk herinnert men zich dat niet meer, dat begrijp ik, maar om nu dit soort platte details in een concessie te gaan regelen, lijkt mij enigszins met twee maten gemeten.

We kunnen gegarandeerd nog van dergelijke idiotie gaan genieten in de toekomst. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze net zulke  voorwaarden voor de kiezen krijgen als bij Vlissingen-Breskens: een van de voorwaarden was, dat passagiers tot -ik meen-  windkracht 6 niet zeeziek mochten worden. Ik ken passagiers die bij een golfje al over de railing hangen.

Dat de 'Midsland' niet meegaat in het verhaal staat wel vast: het schip is gewoon niet meer optimaal, hoewel ik denk, dat met een fikse upgrading het nog wel een aantal jaren meekan. Fiscaal is dat voor de Rederij echter absoluut niet aantrekkelijk, omdat er vennootschapsbelasting moet worden betaald over de niet voor afschrijvingen bestemde winst. Je kunt de afschrijvingen beter cash in huis houden dan daar weer belasting over te moeten betalen die je zak uitvliegt.

Al met al denk ik dat men zich bij de directie uiteindelik nog wel eens achter de oren zal krabben of die hele concessiewet wel zo aardig is. Uiteindelijk heb je als reder niets meer te vertellen in je eigen toko, met het risico, dat overdreven Rijksvoorwaarden (of een concessiefee, dat is nog niet van de baan) je het bestaan toch wat minder riant maken. Dan begint het hele circus over 15 jaar opnieuw en komen de concessievechters gegarandeerd weer opdraven. Op dat moment zit de "zittende" rederij precies met de interieurvervangingsverplichting, of heeft-ie die in het vooruitzicht als de termijn bij 12 jaar blijft. Dat zet hem financieel op achterstand bij een eventuele nieuwe concessionaris.

Pontbaas spelen wordt er steeds minder leuk op.

Bob Koetsier

  • Gast
Re:Concessie
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2010, 15:13:06 »
Citaat
Art. 3.4   Leeftijd
        De leeftijd van de schepen bedraagt niet meer dan 30 jaar. Voor reserveschepen geldt
        geen maximum leeftijd.

Dit houdt dus in dat de Midsland, of anders in ieder geval de Friesland, behouden kan worden. Dat scheelt dan weer :)

Verder moet ik zeggen (heb ze nog niet allemaal gelezen), dat ik de gestelde eisen niet eens heel raar vind. Weet ook niet wat voor eisen er nu precies allemaal gelden trouwens. Wat me opvalt is dat het een eis is dat de schepen voorzien moeten zijn van ijsversterking (Art. 3.2 b), ik vroeg mij daarbij af: heeft de Vlieland dit eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2016, 22:55:13 door Vriend »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re:Concessie
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2010, 16:23:22 »
Wat me opvalt is dat het een eis is dat de schepen voorzien moeten zijn van ijsversterking (Art. 3.2 b), ik vroeg mij daarbij af: heeft de Vlieland dit eigenlijk?

Ik meende ergens te lezen dat de huidige vloot ook ijklasse heeft, gezien de foto's van de vloot in het ijs die her en der op het forum staan zou dit best kunnen.
Misschien iemand die concreet hier meer over weet of iets duidelijker over kan zijn?
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2010, 19:14:41 door IALA »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2010, 17:54:44 »
Ik heb dat verhaal globaal doorgelopen, zonder op de millimeter te gaan. Opmerkingen:

1) Eigenlijk is dit een autobusconcessie. HHier en daar wordt ook gesproken van "staande passagiers", wat typisch des bus' is. Er worden allerlei "vertragingsvoorwaarden" opgesteld, mede gerelateerd aan de kilometers. Dat kan op TS en vooral Vlie nogal eens afwijken.
2) je kunt goed zien dat dit wegmensen en geen varensmensen zijn. Ergens wordt een opmerking gemaakt over vertrgaingen of uitval wegens hoog- of laagwater, waarbij de stellers er dan vanuit gaan, dat laagwater iets is als een waterstand < dan de diepgang van de schepen. Grote onzin. Elk schip heeft een minimale hoeveelheid water onder de kiel nodig om de snelheid te behouden, wordt die te klein, dan loopt, mede afhankelijk van de vorm van het onderwaterschip, de snelheid teug. Zie wat er destijds met de 'Bereboot' gebeurde: prima zeeschip, snelheid zat, te weinig water bleef er niet veel van over.
3) Er worden  wel allerlei verplichtingen gesteld aan de reders, maar niet aan de vaarwegbeheerders. Op alle vier diensten zijn de rederijen sterk afhankelijk van de toestand van het vaarwater. De concessieverlener zou op zijn minst verplicht moeten zijn, te garanderen dat de vaarweg een minimale diepte heeft van x cm beneden de maximaal beladen vaartuigen die in de concessie worden toegestaan. Dit geeft reden tot eindeloos getouwtrek, als de drempel in de Slenk doorgaat zoals nu. Geldt zeker voor Ameland, waar de beide schepen bijwijze van spreken zelfs geen roer nodig hebben om door de vaargeul heen te komen.
4) De hele santekraam is opgezet onder de Openbaar-Vervoergedachte. Men is verplicht op het OV aan te sluiten. In het OV zijn nog altijd (volkomen ten onrechte overigens) de spoorwegen leidend. Die stellen hun dienstregeling vast en daaraan moet de concessionaris zich maar aanpassen. Nu is het kenmerk van eilander bootdiensten, dat die zich moeten laten leiden door primair de vervoersbehoefte van de eilanden zelf. Lang niet alle eilanders wensen zich met het OV te verplaatsen, zeker niet buiten het toeristenseizoen. Door nu het OV leidend te maken, beperkt men de vervoersbehoefte van de eilanders zelf. Niet erg verstandig.
5) En natuurlijk vinden we weer van die typische landkrabbenopmerkingen: "ruw weer" wordt gesteld op Bft 7 en hoger. Daarbij wordt natuurlijk geen rekening gehouden met de windrichting en de typische kenmerken van de dienst: NW 7 naar Vlieland is wat anders dan Z 7 naar Terschelling of zo. Het zelfde geldt voor de merkwaardige opmerkingen over de helling voor aan en van boord gaan van passagiers: die mag niet te groot zijn. Of je als reder daaraan bij springtij ook maar iets kan doen. Dat is gewoon afhankelijk van de eigenaars van de aanlegfaciliteiten.
6) Ook wordt er opgemerkt, dat er geen al te onredelijk rendement mag worden gemaakt. Wie bepaalt dan wat onredelijk is? In de bijlagen komt een aantal metingen voor over de klanttevredenheid. Slecht scoren i.h.a. de tarieven. Jawel, dat kan je natuurlijk verwachten, want elk dubbeltje is teveel. Dat wordt dus afhankelijk van de mening van passagiers die geen flauw benul van bedrijfseconomie hebben, maar wel alles "te duur" vinden.

Zo kan ik in detail misschien nog wel even doorgaan, maar ik laat het erbij, vast te stellen, dat ook hier mijn vrees bewaarheid wordt: eindeloze bureaucratie en voor elke aangevaren vis een rapport.

Slotopmerking: als er iemand nog trek heeft in een overtochtje met de 'Holland' zoals dat deze zomer mogelijk is, dan zou ik dat maar gauw doen. Straks worden err milieu-eisen gesteld aan de schepen, waaraan de Holland nooit zal kunnen voldoen en bovendien zou na concessietoekenning, het varen met de 'Holland' wel eens als extra dienst kunnen worden aangemerkt, die dus tevoren moet worden "aangevraagd". Als de concessie eenmaal is verleend, dan zal dat allemaal wel een beetje moeilijker worden.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2010, 18:02:22 »
Wat me opvalt is dat het een eis is dat de schepen voorzien moeten zijn van ijsversterking (Art. 3.2 b), ik vroeg mij daarbij af: heeft de Vlieland dit eigenlijk?

Ik meende ergens te lezen dat de huidige vloot ook ook ijklasse heeft, gezien de foto's van de vloot in het ijs die her en der op het forum staan zou dit best kunnen.
Misschien iemand die concreet hier meer over weet of iets duidelijker over kan zijn?

Zou je even op het IMO-nummer moeten kijken, daar staat de klasse bij en die zegt onmiddellijk of er sprake is van een bepaalde mate van ijsversterking.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re:Concessie
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2010, 19:12:47 »
Zou je even op het IMO-nummer moeten kijken, daar staat de klasse bij en die zegt onmiddellijk of er sprake is van een bepaalde mate van ijsversterking.

Misschien iets voor Redmer om na te kijken, via Equasis kan ik daar niks over vinden.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Concessie
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2010, 21:59:45 »
Volgens mij zijn alle veerdiensten op het wad gebouwd met ijsversterking, maar heb hier geen bevestiging voor vanuit Lloyds. Heb wel de registratienummers van de klassemaatschappijen van de Doeksenschepen, daarmee zouden we het op kunnen zoeken. Uit artikelen van de Friesland en Vlieland weet ik zeker dat ze ijsversteviging hebben. De Vlieland heeft volgens mij zelfs een sterkere versteviging dan nodig is op het wad...

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re:Concessie
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2010, 12:11:58 »
Volgens mij zijn alle veerdiensten op het wad gebouwd met ijsversterking, maar heb hier geen bevestiging voor vanuit Lloyds. Heb wel de registratienummers van de klassemaatschappijen van de Doeksenschepen, daarmee zouden we het op kunnen zoeken. Uit artikelen van de Friesland en Vlieland weet ik zeker dat ze ijsversteviging hebben. De Vlieland heeft volgens mij zelfs een sterkere versteviging dan nodig is op het wad...

ik weet het niet hoor, maar is een catamaran zowieso niet geschikt voor ijsgang?
 de drijvers lijken mij als een trechter te dienen, schotsen gaan blijven "hangen" en op een gegeven moment kom je helemaal niet meer vooruit.
De reden dat de sneldiensten niet varen dan heeft te maken met de jet aandrijving, de aanzuig komt vol met ijsdrap en zo is er geen vermogen meer, lijkt me ook dat dat op- e vlieland geldt...

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Concessie
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2010, 17:09:45 »
Volgens mij zijn alle veerdiensten op het wad gebouwd met ijsversterking, maar heb hier geen bevestiging voor vanuit Lloyds. Heb wel de registratienummers van de klassemaatschappijen van de Doeksenschepen, daarmee zouden we het op kunnen zoeken. Uit artikelen van de Friesland en Vlieland weet ik zeker dat ze ijsversteviging hebben. De Vlieland heeft volgens mij zelfs een sterkere versteviging dan nodig is op het wad...

ik weet het niet hoor, maar is een catamaran zowieso niet geschikt voor ijsgang?
 de drijvers lijken mij als een trechter te dienen, schotsen gaan blijven "hangen" en op een gegeven moment kom je helemaal niet meer vooruit.
De reden dat de sneldiensten niet varen dan heeft te maken met de jet aandrijving, de aanzuig komt vol met ijsdrap en zo is er geen vermogen meer, lijkt me ook dat dat op- e vlieland geldt...

De sneldiensten varen bij ijsgang niet wegens de kwadratisch toenemende krachten van de elkaar rakende lichamen (ijs en romp). Voor 'Vlieland' gaat dat niet op. De veronderstelde trechtervorming lijkt mij geen juiste verondestelling, omdat de beide rompdelen volstrekt parallel lopen zodra zij op hun breedste punt komen, dus direct achter de kop. Het kan mogelijk wat stuwing geven, maar niet in die mate die je aangeeft. Bovendien zal het aanzuigen van water door de schroeven ook invloed hebben op het ijs tussen de rompen.

Verder is het natuurlijk zo, dat elk ijs zo zwaar kan worden, dat er niet meer doorheen te varen valt. Dat hebben we echter sedert '63 niet meer meegemakkt, dus uit de praktijk weten we het ook niet.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Concessie
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2010, 17:42:47 »
De reden dat de sneldiensten niet varen dan heeft te maken met de jet aandrijving, de aanzuig komt vol met ijsdrap en zo is er geen vermogen meer, lijkt me ook dat dat op- e vlieland geldt...
De Vlieland heeft  geen jet-aandrijving (Als je dat bedoeld?).
Bedenk ook dat er op de vlieland meer dan 4000 PK aan vermogen staat op 4 schroeven.... Ik dank dat je je dan wel een weg kunt banen door het ijs.

@Willem Volgens mij zijn jets in zekere mate wel gevoelig voor ijs...

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re:Concessie
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2010, 19:13:08 »
De reden dat de sneldiensten niet varen dan heeft te maken met de jet aandrijving, de aanzuig komt vol met ijsdrap en zo is er geen vermogen meer, lijkt me ook dat dat op- e vlieland geldt...
De Vlieland heeft  geen jet-aandrijving (Als je dat bedoeld?).
Bedenk ook dat er op de vlieland meer dan 4000 PK aan vermogen staat op 4 schroeven.... Ik dank dat je je dan wel een weg kunt banen door het ijs.

@Willem Volgens mij zijn jets in zekere mate wel gevoelig voor ijs...

Nou ben ik een leek.


4000 pk vermogen op 4 schroeven is best leuk.
Maar heeft die ijssterkte niet iets met de romp te maken?
Het lijkt me dat de boeg het eerst door het ijs heen ploegt.
Je kunt er wel 8000 pk op los laten, maar als de rest er niet op gebouwd is... hoe dan?

Nogmaals... ik ben een echte leek.

natureboy

  • Gast
Re:Concessie
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2010, 20:21:25 »
Een ijsbreker is gebouwd met een voorschip, dat op het ijs schuift, vervolgens zakt het schip door zijn gewicht door het ijs. Natuurlijk is vermogen voor een ijsbreker ook belangrijk, maar in combinatie met de rompvorm. De Vlieland van 1938 was met zijn Maiersteven een schip met goede ijsbrekereigenschappen, de Stortemelk nadat hij een Maiersteven had gekregen ook en de Noord Nederland ex-Primula zeer zeker, maar goed, die kwam ook uit Scandinavische wateren. De rest zal geen problemen met de ijsgang op de Waddenzee, alleen een schip met jetaandrijving krijgt wel weer te maken dat de aanzuigroosters versstopt kunnen raken door ijs en als dat gebeurt is de gang er snel uit.


Pieter