Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 104487 keer)

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Concessie/ODC
« Reactie #165 Gepost op: 14 september 2022, 14:39:24 »
Wat is de reden? Hebben de Willems storing?

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 205
Re: Concessie/ODC
« Reactie #166 Gepost op: 14 september 2022, 15:31:06 »
Wat ik begreep de brandstofprijs

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #167 Gepost op: 14 september 2022, 21:43:32 »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 56
Re: Concessie/ODC
« Reactie #168 Gepost op: 15 september 2022, 03:01:35 »
https://lc.nl/friesland/terschelling/Doeksen-grijpt-in-en-vervangt-nieuwe-LNG-schepen-grotendeels-door-ms-Friesland-om-exorbitante-kosten-te-drukken.-Ook-worden-kaartjes-waarschijnlijk-duurder-27926935.html



(Toevoeging PiebeJanMan;)
https://www.rederij-doeksen.nl/brandstofcrisis

Citaat
Maatregelen veerdienst Terschelling en Vlieland noodzakelijk door extreme brandstofprijzen
De historisch hoge brandstofprijzen hebben grote impact op de bedrijfsvoering van Rederij Doeksen. Met name de exorbitante prijsstijging van LNG, de brandstof waarop de twee nieuwste veerboten van de rederij varen, zorgt ervoor dat de kosten voor het in stand houden van de veerverbinding met Terschelling en Vlieland extreem hoog zijn.

Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat wij recent juist hebben geïnvesteerd in duurzame nieuwe veerboten die op LNG varen, onze klanttevredenheid heel hoog is en wij dit jaar een recordaantal passagiers en voertuigen vervoeren. Maar de enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard.


Directeur Dirk Spoor over de maatregelen voor de veerdienst naar Terschelling en Vlieland.

We hebben daarom per 13 september 2022 de volgende maatregelen genomen:

Het ms Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Terschelling, grotendeels i.p.v. LNG-schepen ms Willem Barentsz en ms Willem de Vlamingh (die wel de extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen);
Omdat het ms Friesland een grotere autodekcapaciteit heeft, zijn er iets minder afvaarten van de autoveerboten van en naar Terschelling nodig. De totale capaciteit per dag verandert niet;
Omdat het ms Friesland minder duurzaam is dan de LNG-veerboten, laat Rederij Doeksen dit schip sinds week 38 op een biodiesel varen, waaraan 7% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief zijn toegevoegd. Op die manier wordt de extra uitstoot door het inzetten van ms Friesland in de hoofddienst zoveel mogelijk beperkt;
De vaartijd van de LNG-schepen gaat van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur. Op deze schepen levert dit een significante besparing op doordat zij op LNG varen en juist deze brandstof extreem duur is. De dienstregeling wijzigt hierdoor niet.
Dit kostenbesparende pakket zullen we in elk geval tot eind volgend jaar voortzetten. Dat is nodig om te zorgen dat de brandstoftoeslag, die daarnaast noodzakelijk is vanaf 1 januari 2023, niet hoger wordt dan nodig, de kwaliteit van de dienstverlening goed blijft en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers. Heel belangrijk, zeker in deze tijd.

Brandstoftoeslag 2023

Op 19 oktober 2022 werd bekend, dat onze concessieverlener, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, toestemming heeft gegeven voor een tijdelijke  brandstoftoeslag om de gevolgen van de extreme brandstofprijzen te dempen. Deze toeslag komt bovenop de reguliere tariefindex van 2,6%.

De brandstoftoeslag geldt voorlopig alleen voor boekingen in het jaar 2023 en bedraagt voor toeristen 16,5%. Voor voertuigen van toeristen bedraagt de toeslag 20,5%. Omdat het effect voor eilanders (zeer frequente reizigers) het grootst is, geldt voor hen een lagere brandstoftoeslag van 4,5% op alle kaartsoorten (personen en voertuigen). Mocht de prijs van LNG komend jaar structureel fors dalen, dan zal de brandstoftoeslag in de loop van 2023 worden afgeschaft of verlaagd, als dat verantwoord kan. Dit wordt vlak voor, tijdens en na het seizoen beoordeeld.

De staatssecretaris heeft ook ingestemd met het onderzoeken van de opties om ons financieel te ondersteunen, zodat de brandstoftoeslag zo snel als mogelijk verlaagd of afgeschaft kan worden. Op dit moment is een dergelijke mogelijkheid er nog niet.

Momenteel worden alle tarieven voor 2023 opnieuw berekend, zodat ze klaar staan om later dit jaar (uiterlijk 1 december 2022) gecommuniceerd te worden.

Veel gestelde vragen
We begrijpen dat deze besparende maatregelen en de brandstoftoeslag vragen kunnen opleveren. Daarom hebben we de antwoorden op een aantal daarvan weergegeven.

FRIESLAND HOOFDBOOT / DIENSTREGELING

1. Waarom is de Friesland hoofdboot?
Om de veerdienst betaalbaar te houden. De prijzen van gasolie maar met name van LNG zijn enorm gestegen. Als we de Willems in de hoofddienst zouden laten varen, betekent dit dat we een hele hoge brandstoftoeslag op de kaartjes moeten heffen om de continuïteit van de veerdienst te kunnen waarborgen. Gezien de momenteel lagere kosten voor gasolie t.o.v. LNG kiezen we voor de inzet van de Friesland.

2. Als jullie afvaarten in de dienstregeling schrappen, is er dan wel plaats genoeg?
De basisdienstregeling is ongewijzigd gelaten, alleen een aantal minder populaire afvaarten die niet nodig zijn nu ms Friesland de hoofddienst verzorgt, zijn geschrapt. Met de geboekte passagiers is reeds contact opgenomen. Aan boord van de Friesland kunnen meer personen en voertuigen mee dan op de Willems. Dit betekent dat de capaciteit niet is veranderd: er kunnen evenveel passagiers en auto’s overgezet worden als voorheen.

3. Betekent minder afvaarten ook minder autodekruimte?
In het geval er afvaarten geschrapt worden, verandert de totale capaciteit niet. Daarnaast blijven we de beschikbare ruimte aan boord monitoren en zullen vraag gestuurd schepen blijven inzetten als dat nodig is. Zoals altijd adviseren we ruim voor afvaart te reserveren voor de gewenste afvaart zodat we tijdig een goed beeld hebben van de vraag en op tijd kunnen handelen als dat nodig is.

4. Waarom is de vaartijd op de Willems nu langer?
Langzamer varen spaart brandstof. De Willems varen op het momenteel dure LNG. De overtocht duurt nu 10 minuten langer, maar hierdoor realiseren we een goede besparing waardoor de noodzakelijke extra brandstoftoeslag zo beperkt mogelijk blijft.

5. Waarom is de vaartijd van de overige schepen niet verlengd?
De overige schepen varen op gasolie. Dat is minder duur. Langzamer varen zou wel iets besparen, maar in verhouding te weinig voor het ongemak van een verlengde vaart.

TARIEVEN

6. Vervelend dat jullie de tarieven willen verhogen. Waarom doen jullie dat?
De brandstoftoeslag op het kaartje met ingang van 1 januari 2023 is naast een heel pakket aan besparingen helaas noodzakelijk om de continuïteit van de veerdienst te kunnen waarborgen.

7. Waarom gaan jullie prijzen wel omhoog en die van de andere Nederlandse waddenrederijen niet?
Het feit dat wij een brandstoftoeslag moeten introduceren wordt vooral veroorzaakt door de extreme prijsstijging van LNG. Beide andere rederijen gebruiken die brandstof niet, dus dat zou de verklaring kunnen zijn. Maar wij kunnen niet namens Wagenborg en Teso spreken, dus verwijzen wij u voor nadere informatie graag naar hen.

8. Ik ben in het bezit van een Doeksen kortingspas. Welke brandstoftoeslag geldt voor mij?
Houders van de Familiepas, Vaste Reizigerspas, Debiteurenpas en Forenzenpas betalen 16,5% brandstoftoeslag op hun boottickets en 20,5% op hun autoboekingen. Eilanderpashouders zijn afhankelijk van de veerdienst en betalen als meest frequente reizigers 4,5% op alle ticketsoorten.

9. De tarieven aan de pomp dalen inmiddels weer. Waarom geldt er nog steeds een brandstoftoeslag?
De prijzen die betaald moeten worden op de inkoopmarkt van gasolie en LNG zijn sinds begin vorig jaar erg beweeglijk: er zijn sterke prijsschommelingen. Maar onze passagiers moeten ervan op aan kunnen, dan zij een voorspelbaar tarief betalen voor hun bootticket. Met onze concessieverlener is afgesproken, dat er per kwartaal gekeken wordt óf en zo ja hóe de brandstoftoeslag aangepast moet worden. Zo zorgen we ervoor dat de prijs van het bootkaartje zich gemiddeld juist verhoudt tot de brandstofprijs en wij onze tarieven niet wekelijks aan hoeven te passen.

MILIEU

10. De Friesland is minder schoon dan de Willems die op LNG varen.
Gasolie is inderdaad minder schoon dan LNG. Omdat we het milieu zo veel mogelijk willen sparen, vaart de Friesland daarom sinds half september op een biodiesel aangevuld met 7% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet en is schoner dan gasolie.

11. Hoeveel schoner vaart de Friesland op biodiesel met HVO en additief i.p.v. gasolie?
Door het varen op biodiesel plus 7% HVO en het additief ChangeXL stoot de Friesland ongeveer 12,5% minder CO2, 16% minder NoX (stikstof) en 21% minder PM (roet en fijnstof) uit dan wanneer het schip vaart op reguliere gasolie.

12. Waarom vaart de Friesland niet al veel langer op deze mix als dat schoner is?
We weten pas sinds kort dat de motoren van de Friesland geschikt zijn voor het varen op HVO. Dit moest eerst worden onderzocht. Bovendien was HVO altijd veel duurder dan gasolie. Dat is nog steeds zo, maar inmiddels is er ook meer ervaring met HVO. Uit de praktijk blijkt dat er een besparing te verwachten is in het brandstofverbruik, waardoor de totale brandstofkosten van een schip niet veel hoger meer zijn bij het gebruik van de genoemde brandstofmix.

13. Gaan de andere veerboten ook op deze mix varen?
Als het varen op deze brandstofmix voor de Friesland goed bevalt en de verwachte besparing in het brandstofverbruik in de praktijk gehaald blijkt te worden, is dat zeker de bedoeling.

14. Waarom gaan de Willems niet op biodiesel + HVO of gasolie varen?
De motoren van de Willems werken alleen op LNG. Het kost in verhouding te veel geld en tijd om die te laten ombouwen naar gasolie-motoren. We zijn dan alle milieuwinst kwijt en bovendien weten we niet hoe lang de hoge LNG-prijzen aanhouden. De gespecialiseerde analisten verwachten overigens dat het op de lange termijn weer goedkoper wordt om op LNG te varen.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2023, 11:42:09 door PiebeJanMan »
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Concessie/ODC
« Reactie #169 Gepost op: 16 september 2022, 10:04:01 »
Ben benieuwd wat de reactie zal zijn van de concessie verlener. Zakelijk gezien terechte keuze, maar de concessie is ook helder. Wordt ongetwijfeld vervolgd en rijst gelijk de vraag, wat gebeurt er met de Willems als de LNG prijs de komende jaren hoog zal blijven?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #170 Gepost op: 16 september 2022, 17:21:42 »
Volgens het artikel is de prijs van gasolie met 200% gestegen en die van LNG met liefst 900%. LNG gaat de komende tijd niet meer zo goedkoop worden als het was. Het gasnet zal de komende jaren voor een substantieel deel met LNG vol geduwd blijven worden. Door die grote vraag zal LNG duur blijven. Voor zover ik weet draaien de beide Willems alleen op LNG en is er bewust niet gekozen voor een hybride (diesel/LNG) aandrijving. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn voor ombouw. De motoren kunnen volgens mij wel op diesel lopen maar daar komen allerlei technische aanpassingen bij kijken. Denk alleen al aan de tanks bijvoorbeeld.

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Concessie/ODC
« Reactie #171 Gepost op: 17 september 2022, 10:14:04 »
Ik heb begrepen dat er al aan verschillende opties gedacht wordt, zelfs ombouw naar electrisch. Maar de stroomvoorziening in de havens schijnt het grootste probleem te zijn. Ik had idd begrepen dat ombouw naar diesel van de huidige motoren ook mogelijk is. Maar de vraag is wil je zo'n gigantische investering doen op dit moment?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #172 Gepost op: 21 november 2022, 17:52:03 »
Citaat
Provincie neemt verantwoordelijkheid veerverbindingen niet over van Rijk
Onno Falkena
14 november, 16:26

De provincie Fryslân neemt de verantwoordelijkheid voor de veerverbindingen met de Waddeneilanden voorlopig niet over van het Rijk. De veerverbindingen worden over enkele jaren voor het eerst openbaar aanbesteed. De provincie ziet daarin financiële risico's en wil dat het Rijk de aanbesteding doet.
Omdat de veerboten naar de eilanden over zee gaan, moet het vervoer openbaar worden aanbesteed. Dit is eerder bepaald door het Europese Hof van Justitie.
poster   
Provincie neemt verantwoordelijkheid vaarverbindingen niet over van Rijk
De volgende concessieperiode van vijftien jaar begint in 2029. Dat betekent dat naast de bestaande rederijen Doeksen en Wagenborg ook andere bedrijven kunnen inschrijven. Gedeputeerde van verkeer Avine Fokkens vindt het beter dat het Rijk deze procedure in goede banen leidt.
"Zo'n aanbesteden van de Waddenveren is nog nooit eerder gedaan", zegt mevrouw Fokkens daarover, "ook niet door het Rijk."
De provincie was in principe bereid de verantwoordelijkheid voor de veerdiensten over te nemen als dat een duidelijke meerwaarde zou opleveren voor de reizigers. Uit onderzoek bleek echter dat die meerwaarde er niet of nauwelijks is.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1175345/provincie-neemt-verantwoordelijkheid-veerverbindingen-niet-over-van-rijk

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Concessie/ODC
« Reactie #173 Gepost op: 23 november 2022, 11:38:31 »
Dus het ellende begint nu al? De Teso is straks diegene die in zijn vuistje lacht vrees ik en de eilanders moeten nu maar afwachten wat het straks gaat worden.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #174 Gepost op: 14 november 2023, 20:48:45 »
Er ligt een rapport van DAMEN aan de overheid waarin geadviseerd wordt in welke mate CO2-reductie (en andere emissie en duurzaamheidsdoelen) als eis gesteld kan worden in de uitvraag voor de nieuwe concessie.
Lijkt erop dat er aangestuurd wordt op uitstootreductie 55% in 2030, 70% in 2035, 80% in 2040.

Voor verschillende brandstoffen/energiedragers zijn de uitstoot- en financiële effecten berekend.
Elektrisch varen lijkt haalbaar, maar zal wel nieuwe walstations vereisen. Ook nemen de ticketprijzen met ca. 23-140% toe in geval van elektrisch varen. Als maatregel wordt vervolgens geopperd om sneldienst 5 minuten langzamer te laten varen, sneldienst uit carbonfiber en de tijd in haven te optimaliseren, zodat toename ticketprijzen minder hoog is. Voor Vlieland blijft er dan echter een toename van 115% in ticketprijzen over. Voor de gehele concessie West zou de prijstoename bij elektrisch varen ca. 33-47% zijn. Indien er gevaren gaat worden op Bio-LNG is dat 47-49%. En een combinatie daarvan (huidige Willems op Bio-LNG, rest elektrisch) 33-41%.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/11/07/kamerbrief-definitief-rapport-damen-duurzame-waddenveren

Citaat
Hierbij bied ik uw Kamer het rapport Duurzame Waddenveren aan. Uit dit
onderzoek blijkt dat er verschillende mogelijkheden zijn om de veerdiensten in de
periode vanaf 2029 duurzamer te varen. Hierbij wordt batterij-elektrisch varen
gepresenteerd als het meest voordelige nul-emissie alternatief voor alle
veerverbindingen. Om batterij-elektrisch te gaan varen, is het van belang dat er
elektrische walinfrastructuur gerealiseerd wordt in samenspraak met de regionale
overheden en netbeheerders. Afhankelijk van het eiland en de uiteindelijke
oplossingsrichting, is in sommige gevallen uitbreiding van de capaciteit van de
wadkabel nodig. Biodiesel wordt gepresenteerd als het financieel meest
aantrekkelijke alternatief binnen de huidige beleidskaders. Varen op biodiesel is
initieel goedkoper dan batterij-elektrisch varen, maar leidt niet tot nul-emissie
veerdiensten en voldoet daarmee mogelijk niet aan de eisen in de loop van de
concessieperiode (vanaf circa 2035).

Op basis van deze analyse adviseert Damen het ministerie om in de NvU geen
specifieke aandrijving voor te schrijven, maar een bepaald (minimaal)
emissiereductie-percentage te eisen. Eventuele additionele emissiereducties,
aangeboden door een rederij, kunnen mogelijk worden meegenomen in de
beoordeling. Mede gelet op de afhankelijkheid van de aanleg van elektrische
walinfrastructuur wordt geadviseerd een variabel emissiereductie-percentage
(transitiepad) te overwegen.
De conclusies van het rapport Duurzame Waddenveren zullen de komende periode
door mijn ministerie worden geïnterpreteerd en vervolgens worden vertaald naar
uitgangspunten voor de NvU. De NvU zal in het eerste kwartaal van 2024 ter
consultatie worden voorgelegd aan betrokkenen, waaronder markt- en
omgevingspartijen. De definitieve versie van de NvU zal naar verwachting medio
2024 beschikbaar zijn.