Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 79431 keer)

Bootjesfan

• matroos
  • **
Re: Concessie/ODC
« Reactie #165 Gepost op: 14 september 2022, 14:39:24 »
Wat is de reden? Hebben de Willems storing?

cupdruchan

• Machinist
« Reactie #166 Gepost op: 14 september 2022, 15:31:06 »
Wat ik begreep de brandstofprijs

Humtidumty

• Stuurman
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
« Reactie #167 Gepost op: 14 september 2022, 21:43:32 »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Bootjesfan

• matroos
  • **
« Reactie #169 Gepost op: 16 september 2022, 10:04:01 »
Ben benieuwd wat de reactie zal zijn van de concessie verlener. Zakelijk gezien terechte keuze, maar de concessie is ook helder. Wordt ongetwijfeld vervolgd en rijst gelijk de vraag, wat gebeurt er met de Willems als de LNG prijs de komende jaren hoog zal blijven?

Vriend

• Algemene moderator
  • Stuurman
« Reactie #170 Gepost op: 16 september 2022, 17:21:42 »
Volgens het artikel is de prijs van gasolie met 200% gestegen en die van LNG met liefst 900%. LNG gaat de komende tijd niet meer zo goedkoop worden als het was. Het gasnet zal de komende jaren voor een substantieel deel met LNG vol geduwd blijven worden. Door die grote vraag zal LNG duur blijven. Voor zover ik weet draaien de beide Willems alleen op LNG en is er bewust niet gekozen voor een hybride (diesel/LNG) aandrijving. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn voor ombouw. De motoren kunnen volgens mij wel op diesel lopen maar daar komen allerlei technische aanpassingen bij kijken. Denk alleen al aan de tanks bijvoorbeeld.

Bootjesfan

• matroos
  • **
« Reactie #171 Gepost op: 17 september 2022, 10:14:04 »
Ik heb begrepen dat er al aan verschillende opties gedacht wordt, zelfs ombouw naar electrisch. Maar de stroomvoorziening in de havens schijnt het grootste probleem te zijn. Ik had idd begrepen dat ombouw naar diesel van de huidige motoren ook mogelijk is. Maar de vraag is wil je zo'n gigantische investering doen op dit moment?

PiebeJanMan

• Forumbeheerder
  • Kapitein
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
« Reactie #172 Gepost op: 21 november 2022, 17:52:03 »
Citaat
Provincie neemt verantwoordelijkheid veerverbindingen niet over van Rijk
Onno Falkena
14 november, 16:26

De provincie Fryslân neemt de verantwoordelijkheid voor de veerverbindingen met de Waddeneilanden voorlopig niet over van het Rijk. De veerverbindingen worden over enkele jaren voor het eerst openbaar aanbesteed. De provincie ziet daarin financiële risico's en wil dat het Rijk de aanbesteding doet.
Omdat de veerboten naar de eilanden over zee gaan, moet het vervoer openbaar worden aanbesteed. Dit is eerder bepaald door het Europese Hof van Justitie.
poster   
Provincie neemt verantwoordelijkheid vaarverbindingen niet over van Rijk
De volgende concessieperiode van vijftien jaar begint in 2029. Dat betekent dat naast de bestaande rederijen Doeksen en Wagenborg ook andere bedrijven kunnen inschrijven. Gedeputeerde van verkeer Avine Fokkens vindt het beter dat het Rijk deze procedure in goede banen leidt.
"Zo'n aanbesteden van de Waddenveren is nog nooit eerder gedaan", zegt mevrouw Fokkens daarover, "ook niet door het Rijk."
De provincie was in principe bereid de verantwoordelijkheid voor de veerdiensten over te nemen als dat een duidelijke meerwaarde zou opleveren voor de reizigers. Uit onderzoek bleek echter dat die meerwaarde er niet of nauwelijks is.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1175345/provincie-neemt-verantwoordelijkheid-veerverbindingen-niet-over-van-rijk

Bootjesfan

• matroos
  • **
« Reactie #173 Gepost op: 23 november 2022, 11:38:31 »
Dus het ellende begint nu al? De Teso is straks diegene die in zijn vuistje lacht vrees ik en de eilanders moeten nu maar afwachten wat het straks gaat worden.