Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 89091 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #120 Gepost op: 28 maart 2014, 11:02:25 »
@HansG en birdydoeksen

Een schip kost ook geld als het aan de kant ligt. Verzekering, onderhoud, keuringen en de Midsland begint toch wel op te raken. Volgens mij staan ook de eerste machines er nog in. Je krijgt dan het effect van een oude auto die van alles gaat mankeren, en waarbij je de reparaties niet meer terugverdient. Blijkbaar is momenteel een charter voor de tussenliggende periode financieel interessanter.

Aanvulling:
Bij (snelle) verkoop van de Midsland komen er direct liquide middelen beschikbaar in de vorm van de verkoopopbrengst.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2014, 11:05:51 door Vriend »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #121 Gepost op: 28 maart 2014, 15:03:55 »
De Midsland wordt niet meer door een IACS-klassebureau geclassificeerd. Daarom is er in openbare bronnen niets terug te vinden over classificatie van de Midsland. Wat er eventueel zou mankeren of welke keuringen mogelijk verlengd moeten worden, durf ik geen uitspraken over te doen. Zou kunnen dat het "Certificaat van Onderzoek" verloopt en het schip niet kan voldoen aan de nieuwe eisen in de binnenvaartregeling (bijlage 3.7, vooral gescheiden-machinekamer-eis). Duidelijk is dat het schip inderdaad 'op' is, zie de motorstoring van een dikke week terug. Toch zal er iets zijn waardoor Doeksen de Midsland niet langer wil houden wanneer de NN tijdelijk weg is (Of de minister heeft Doeksen verkeerd begrepen)...

De maatregelen van Doeksen moeten nog overeengekomen worden met de ODC-partners. Uit persbericht van Doeksen en brief van Mansveld blijkt daar al enige wringing.
De minister wil Doeksen verplichten om een reserveschip achter de hand te hebben:
"Tussen het moment waarop TSM de Midsland afstoot (naar verwachting september 2014) en het moment waarop de Noord-Nederland als passagiersschip dienst gaat doen (maart 2015), zal rederij Doeksen elders reservematerieel moeten regelen. Dit om aan de verplichtingen uit de Openbare Dienstcontracten te voldoen. Daarin is vastgelegd dat er bij uitval van een schip reservematerieel ingezet moet kunnen worden"
Rederij Doeksen laat in haar persbericht hier echter weinig over uit: "Ms Midsland zal verkocht worden, wat zorgt voor een aanzienlijke kostenbesparing voor de Rederij. Het verschil in passagierscapaciteit kan worden opgevangen door de inzet van extra snelboten."

Een optie die mij op korte termijn haalbaar lijkt is het inhuren van de Rottum van Wagenborg. In principe kan Wagenborg toe met 3 schepen voor de beide routes (Oerd/Sier kan ook op Schier varen). Maar officieel zijn daar in ODC, dacht ik, voor beide routes 1 reserveschip nodig. AG Ems zal op dat moment ook de Ostfriesland buiten dienst stellen voor ombouw en heeft dus ook geen schip over... De WDR (Föhr/Amrum) heeft ook wel een schip over in de winter, maar die zal aangepast moeten worden. Oh en dan vaart er dus ineens een nieuwer zusje van de Spathoek voor Doeksen, is het dan misschien niet handiger om de ... Spathoek in te zetten  :-X.

Citaat
Aanvulling:
Bij (snelle) verkoop van de Midsland komen er direct liquide middelen beschikbaar in de vorm van de verkoopopbrengst.
Die zijn altijd handig om de verbouwing van de Noord Nederland te financiëren...

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #122 Gepost op: 28 maart 2014, 16:53:37 »
Tja, de meest voor de hand liggende ondersteuner is idd de spathoek. Die wordt in die periode toch niet gebruikt door EVT zelf.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #123 Gepost op: 29 maart 2014, 00:21:46 »
...is het dan misschien niet handiger om de ... Spathoek in te zetten  :-X.

Ik had er al wel aan gedacht, maar durfde het niet te schrijven  8)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #124 Gepost op: 31 maart 2014, 09:52:15 »
TERSCHELLING – De Statenfractie Friese Koers wil opheldering van de Commissaris van de Koning John Jorritsma over de dreigementen van rederij Doeksen naar aanleiding van het mislukte overleg met concurrent Eigen Veerdienst Terschelling (EVT).
Fractievoorzitter Jelle Hiemstra: “ De provincie mag de eilandbewoners van Terschelling en Vlieland niet de rug toekeren nu rederij Doeksen keiharde dreigementen heeft geuit, en wil uitvoeren, richting de eilandbewoners en het toerisme.

Rederij Doeksen wil minder afvaarten maken naar Terschelling en Vlieland, de boottickets veel duurder maken en bijna 20% langzamer varen naar Vlieland.
Het is te gek voor woorden dat de provincie Friesland miljoenen uitgeeft om meer toeristen naar Friesland te trekken en dat rederij Doeksen doelbewust de eilandbewoners en de toeristen chanteert. Dat staat haaks op elkaar en is onaanvaardbaar.

Het moment is aangebroken dat commissaris John Jorritsma onmiddellijk moet vertrekken naar Den Haag om van de staatssecretaris Wilma Mansveld te eisen dat rederij Doeksen haar officiële veerdienstcontract naleeft of een miljoenenschade claim bij rederij Doeksen neerlegt.
Helaas hebben de dreigementen van Rederij Doeksen ook een negatief gevolg op het lokale toerisme en op de werkgelegenheid op deze prachtige eilanden.

Inmiddels heeft Statenfractie Friese Koers schriftelijke vragen gesteld.

Bron: Statenfractie Friese Koers
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #125 Gepost op: 31 maart 2014, 10:09:52 »
Weekblad De Terschellinger meldt:

Extra raadsvergadering veerdiensten

Maandag 31 maart is er om 20.00 uur een extra ingelaste openbare raadsvergadering over de ontstane situatie rond de veerdiensten. Het college zal de raad polsen over het voorstel besparingsmaatregelen van de B.V. TSM, zoals o.a. kort verwoord in de brief van 27 maart jl van de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer. Met de bevindingen van de gemeenteraad over dit onderwerp zal het college dinsdag 1 april een besluit nemen over de bezuinigingsvoorstellen van de B.V. TSM
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #126 Gepost op: 31 maart 2014, 22:06:57 »
Het weekblad De Terschellinger meldt op de FB-pagina:

Gemeenteraad tegen bezuinigingsvoorstellen
Tijdens de speciale raadsvergadering stemde de gemeenteraad maandagavond unaniem tegen de bezuinigingsvoorstellen van B.V.TSM.
Het College neemt het standpunt mee in haar beslissing die dinsdag 1 april wordt genomen.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #127 Gepost op: 1 april 2014, 12:48:51 »
Ik verbaas me steeds weer dat er in alle berichten enkel wordt gesproken over de verplichtingen van DOEKSEN/TSM.
Staat er in de afspraken dan werkelijk geen enkel punt in over de verplichtingen die de concessiegever dient na te komen of te waarborgen?
Of zouden die troeven nog steeds niet op tafel zijn gekomen...
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #128 Gepost op: 2 april 2014, 09:42:07 »
De eilanden gaan niet akkoord met de voorstellen van Rederij Doeksen. Mansveld heeft de kamer ingelicht:
http://www.veerbootinfo.nl/2014/04/gemeenten-niet-akkoord-met-bezuinigingsvoorstel-rederij-doeksen/

De gemeenten willen niet akkoord gaan met verhoging van €0,75 terwijl er een actie voor €4,00 is. Bovendien willen ze meer financiële onderbouwing/transparantie van Doeksen. Lijkt er bijna op dat gemeenten aansturen op arbitrage. Wat hier precies het voordeel van is, begrijp ik niet helemaal. Willen ze meer financiële onderbouwing krijgen in de arbitragezaak? Het is vast een duur en lang traject. Iets wat mij niet echt bevorderlijk lijkt in deze situatie.

Rederij Doeksen leverde overigens de volgende onderbouwing aan de gemeenteraden:
Citaat
Financieel betekent dit voor de rederij het volgende: De benodigde kosten besparing bedraagt € 1,6 milj Kostenbesparing:
Dienstregeling per 18-4 2014 ( Terschelling en Vlieland) :
€ 370.000,
- Zomerdienstregeling (interinsulair)
€ 80.000,
- Midsland uit de vaart (sept-december 2013)
€ 50.000,
- Vaarsnelheid Vlieland
€200.000,
- Schrappen vrijdag en zondagmiddag sneldienst
€ 20.000,
- Schrappen vrijdagmiddag sneldienst Tersch.
€ 20.000,
- Tarieven verhogen
€ 300.000,-
Dit betekent dat er nog een gat is van € 930.000,
- Dit moet worden gedekt uit de verkoop van de Midsland en uit
de dan optredende verlaging van de operationele kosten van ca € 930.000,
Bovendien wordt de verhoging van €0,75 onderbouwd aan de hand van de sneldiensttarieven van AG Ems en Wightlink. Zie http://www.terschelling.nl/actueel/vergaderingen_3631/item/vergadering-gemeenteraad_833.html

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #129 Gepost op: 3 april 2014, 23:18:38 »
Veerboot oorlog voorbij!! 03-04-2014
Nos teletext meld dat TSM de schepen van EVT heeft overgenomen en dat daardoor de strijd om de veerdienst naar Terschelling en Vlieland is beslecht.
Hiep hiep hoera.
EVT krijgt 9 miljoen euro van de staat
zie ook: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3628057/2014/04/03/Doeksen-als-enige-naar-Vlieland-en-Terschelling.dhtml
« Laatst bewerkt op: 3 april 2014, 23:25:42 door cees »

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Concessie/ODC
« Reactie #130 Gepost op: 4 april 2014, 01:57:24 »
Ik hoorde t net op bnr nieuwsradio.
Anyway ik hoop dat de Midsland in deze nieuwe ontwikkeling nog even gespaard blijft en gewoon de extra diensten blijft varen de hele zomer en september [ Rock & roll weekend ]

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #131 Gepost op: 4 april 2014, 07:53:17 »
Ook Nu.nl heeft dit nieuws:

TERSCHELLING – Rederij Doeksen wordt het enige bedrijf dat een veerdienst biedt van Harlingen naar Terschelling en Vlieland. De veerverbinding van en naar beide eilanden komt in één hand. Dit meldt de website Nu.nl
Hiermee komt een einde aan een jarenlange concurrentiestrijd tussen Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). In de volksmond werd het zelfs de veerbotenoorlog genoemd. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) bracht beide partijen om de tafel.
Rederij Doeksen neemt het schip en veerdienst over van de EVT. Hier mee komt dus een einde aan de activiteiten van de EVT. Bovendien krijgen eilandbewoners meer te zeggen over het Vervoersplan bij Doeksen, zoals veranderingen in dienstregeling en de dienstverlening aan passagiers. Met dit besluit is de veerverbinding voor de komende 15 jaar veiliggesteld.
De afspraken tussen rederij Doeksen en EVT zijn gekoppeld aan het schikkingsarrangement tussen de Staat en EVT. EVT krijgt van de Staat een vergoeding van 9 miljoen euro. In ruil daarvoor trekt EVT alle juridische procedures in.
De EVT voer sinds 2008 op Terschelling uit onvrede met het alleenrecht van Doeksen om op het Waddeneiland te varen.

Bron: Nu.nl
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #132 Gepost op: 4 april 2014, 09:06:28 »
Ik ben benieuwd wat dit met de plannen van Doeksen doet, m.b.t. de Midsland, de Spathoek (nieuwer maar traag), wel of niet verbouwen NN, of alleen verlengen? En natuurlijk de beoogde LNG nieuwbouw. Proficiat aan beide rederijen dat ze er toch uitgekomen zijn, voor beiden noodzaak want zo ging het niet langer, ook voor de bewoners van Vlieland en Terschelling zal dit rust brengen.
Voor het forum weer voldoende stof in de komende tijd...

Gr. Evert Jan

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #133 Gepost op: 4 april 2014, 10:15:28 »
In tegenstelling tot de meesten ben ik niet op voorhand verheugd met dit nieuws. Het is in de eerste plaats mooi dat de langslepende kwestie nu voorbij is, echter de prijs (voor rekening van de belastingbetaler) die dit heeft levert tegelijkertijd een behoorlijk wrange nasmaak op. Ook is het werkelijke probleem rondom de aanbesteding van de concessie nooit echt opgelost. Het is nu een kwestie van uitvoeren terwijl niemand bezwaar maakt (dankzij een hele grote zak met geld), maar juridisch klopt het in de basis niet. Nu is dat voor de toekomst niet zo spannend, want de eerstvolgende aanbestedingsronde is openbaar. Gezien het specifieke karakter van deze concessie en het eenmalige probleem dat nu met een schikking is opgelost, denk ik ook dat we hier niet veel meer over gaan horen.

Feitelijk is het resultaat nu hetzelfde als EVT er nooit was geweest, op de in te stellen Raad van Avies na. Als je dit afzet tegen de enorme hoeveelheid geld, juridische procedures enz. die deze hele kwestie gekost heeft, dan vind ik dat in tegenstelling tot wat Rob Bats twittert een uitermate mager resultaat. Hopelijk levert de in te stellen Raad van Advies wat op en maakt dat straks echt verschil. Het was voor EVT een mooie kapstok om hun zogenaamde bestaansrecht aan op te hangen en met beide handen de grote hoeveelheid geld aan te nemen. Vergeet niet dat bovenop de 9 miljoen van de overheid er ook nog een bedrag vanuit TSM naar de EVT wordt overgemaakt. Het is voor mij in ieder geval duidelijk wie hier de grootste winnaar is en dat het uiteindelijk alleen maar om geld draait.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #134 Gepost op: 4 april 2014, 11:56:36 »
Ik heb er ook een iets minder positieve blik op... Rederij EVT krijg een flinke klap geld om haar gelijk af te kopen. Volgens de partijen in het belang van de eilanders. Dat is natuurlijk dikke onzin. Voor de korte termijn misschien waar, maar op de lange termijn zou Doeksen een 'dure' partij kunnen zijn/blijven. Binnen een openbare inschrijving in een concessie die voldoet aan Cabotage had het kaartje misschien wel goedkoper geworden als er een andere partij is. Bovendien krijgen de eilanders nog steeds geen inzicht in de boeken van Rederij Doeksen, waar ze blijkbaar toch naar op zoek zijn.
Marcel Metze krijgt in ieder geval gelijk met de zak geld die op tafel gezet moest worden...

Laat ik wel duidelijk zijn: Een concessie is nu een goede oplossing om de rust, zekerheid en inspraak te waarborgen (dat heb ik altijd wel gezegd), maar om daar nou €9 miljoen + een onbekend bedrag van €? miljoen neer te leggen? En bovendien waarschijnlijk "het recht" te negeren door de behandeling van het CBb te laten vallen?

Dan de vraag of er niet nog een adder onder het gras is mbt de CBb-zaak: Ik denk het wel, de EU zou Nederland op het matje kunnen roepen, of een buitenlands bedrijf zou bezwaar kunnen maken. Maar als ik rationeel bekijk dat is er geen adder: De bezwaartermijn van de concessie is allang verstreken, dus kunnen er geen nieuwe partijen procedures beginnen. Ook kan het EU of CBb niet solitair de zaak voortzetten, want zij zijn geen partij in de kwestie. De enige mogelijkheid is dat het ACM de overheid op het matje roept.

Over 15 jaar moet er of een concessie komen die voldoet aan Cabotage of er is weer kans op het riedeltje rechter-CBb-EU Hof als de concessie onder Wp2000/PSO-verordening gedaan wordt. Maar hoe zit het dan met overdracht van de schepen die Doeksen op dat moment heeft? Dan is er feitelijk geen tweede concessie (in wp2000/PSO), maar een compleet nieuwe concessie (binnen cabotage). Is overdracht van de schepen dan nog verplicht?

En hoe zit het met de verbinding Vlissingen-Breskens. Deze zit nu volgens mij binnen Wp2000/PSO, maar kan dat nog wel zo blijven, nu Westerschelde ook een zee moet zijn binnen cabotage?

En dan de Raad van Advies: Deze behartigt de belangen van vooral de eilander, terwijl de bootdienst gefinancierd wordt door de toeristen. De eilanders behartigen natuurlijk indirect het belang van de toeristen, omdat ze er van afhankelijk zijn. Een deel van die toeristen wil echter graag goedkoop over en bovendien een lange dag op Terschelling kunnen blijven tegen een goed tarief. Zijn die belangen wel genoeg behartigd in een 'eilander' Raad van Advies?
« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 12:09:21 door PiebeJanMan »