Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (3/35) > >>

brandaris:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 30 mei 2010, 21:59:45 ---Volgens mij zijn alle veerdiensten op het wad gebouwd met ijsversterking, maar heb hier geen bevestiging voor vanuit Lloyds. Heb wel de registratienummers van de klassemaatschappijen van de Doeksenschepen, daarmee zouden we het op kunnen zoeken. Uit artikelen van de Friesland en Vlieland weet ik zeker dat ze ijsversteviging hebben. De Vlieland heeft volgens mij zelfs een sterkere versteviging dan nodig is op het wad...

--- Einde van citaat ---

ik weet het niet hoor, maar is een catamaran zowieso niet geschikt voor ijsgang?
 de drijvers lijken mij als een trechter te dienen, schotsen gaan blijven "hangen" en op een gegeven moment kom je helemaal niet meer vooruit.
De reden dat de sneldiensten niet varen dan heeft te maken met de jet aandrijving, de aanzuig komt vol met ijsdrap en zo is er geen vermogen meer, lijkt me ook dat dat op- e vlieland geldt...

willem boot:

--- Citaat van: brandaris op 31 mei 2010, 12:11:58 ---
--- Citaat van: PiebeJanMan op 30 mei 2010, 21:59:45 ---Volgens mij zijn alle veerdiensten op het wad gebouwd met ijsversterking, maar heb hier geen bevestiging voor vanuit Lloyds. Heb wel de registratienummers van de klassemaatschappijen van de Doeksenschepen, daarmee zouden we het op kunnen zoeken. Uit artikelen van de Friesland en Vlieland weet ik zeker dat ze ijsversteviging hebben. De Vlieland heeft volgens mij zelfs een sterkere versteviging dan nodig is op het wad...

--- Einde van citaat ---

ik weet het niet hoor, maar is een catamaran zowieso niet geschikt voor ijsgang?
 de drijvers lijken mij als een trechter te dienen, schotsen gaan blijven "hangen" en op een gegeven moment kom je helemaal niet meer vooruit.
De reden dat de sneldiensten niet varen dan heeft te maken met de jet aandrijving, de aanzuig komt vol met ijsdrap en zo is er geen vermogen meer, lijkt me ook dat dat op- e vlieland geldt...

--- Einde van citaat ---

De sneldiensten varen bij ijsgang niet wegens de kwadratisch toenemende krachten van de elkaar rakende lichamen (ijs en romp). Voor 'Vlieland' gaat dat niet op. De veronderstelde trechtervorming lijkt mij geen juiste verondestelling, omdat de beide rompdelen volstrekt parallel lopen zodra zij op hun breedste punt komen, dus direct achter de kop. Het kan mogelijk wat stuwing geven, maar niet in die mate die je aangeeft. Bovendien zal het aanzuigen van water door de schroeven ook invloed hebben op het ijs tussen de rompen.

Verder is het natuurlijk zo, dat elk ijs zo zwaar kan worden, dat er niet meer doorheen te varen valt. Dat hebben we echter sedert '63 niet meer meegemakkt, dus uit de praktijk weten we het ook niet.

PiebeJanMan:

--- Citaat van: brandaris op 31 mei 2010, 12:11:58 ---De reden dat de sneldiensten niet varen dan heeft te maken met de jet aandrijving, de aanzuig komt vol met ijsdrap en zo is er geen vermogen meer, lijkt me ook dat dat op- e vlieland geldt...

--- Einde van citaat ---
De Vlieland heeft  geen jet-aandrijving (Als je dat bedoeld?).
Bedenk ook dat er op de vlieland meer dan 4000 PK aan vermogen staat op 4 schroeven.... Ik dank dat je je dan wel een weg kunt banen door het ijs.

@Willem Volgens mij zijn jets in zekere mate wel gevoelig voor ijs...

Marten-Jan van Zanden:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 31 mei 2010, 17:42:47 ---
--- Citaat van: brandaris op 31 mei 2010, 12:11:58 ---De reden dat de sneldiensten niet varen dan heeft te maken met de jet aandrijving, de aanzuig komt vol met ijsdrap en zo is er geen vermogen meer, lijkt me ook dat dat op- e vlieland geldt...

--- Einde van citaat ---
De Vlieland heeft  geen jet-aandrijving (Als je dat bedoeld?).
Bedenk ook dat er op de vlieland meer dan 4000 PK aan vermogen staat op 4 schroeven.... Ik dank dat je je dan wel een weg kunt banen door het ijs.

@Willem Volgens mij zijn jets in zekere mate wel gevoelig voor ijs...

--- Einde van citaat ---

Nou ben ik een leek.


4000 pk vermogen op 4 schroeven is best leuk.
Maar heeft die ijssterkte niet iets met de romp te maken?
Het lijkt me dat de boeg het eerst door het ijs heen ploegt.
Je kunt er wel 8000 pk op los laten, maar als de rest er niet op gebouwd is... hoe dan?

Nogmaals... ik ben een echte leek.

natureboy:
Een ijsbreker is gebouwd met een voorschip, dat op het ijs schuift, vervolgens zakt het schip door zijn gewicht door het ijs. Natuurlijk is vermogen voor een ijsbreker ook belangrijk, maar in combinatie met de rompvorm. De Vlieland van 1938 was met zijn Maiersteven een schip met goede ijsbrekereigenschappen, de Stortemelk nadat hij een Maiersteven had gekregen ook en de Noord Nederland ex-Primula zeer zeker, maar goed, die kwam ook uit Scandinavische wateren. De rest zal geen problemen met de ijsgang op de Waddenzee, alleen een schip met jetaandrijving krijgt wel weer te maken dat de aanzuigroosters versstopt kunnen raken door ijs en als dat gebeurt is de gang er snel uit.


Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie