Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

(1/35) > >>

Bob Koetsier:
Willem Boot opende o.a. voor dit een nieuw topic, lijkt me hier beter op zijn plaats:

Hallo allemaal!

Ik zie diverse reacties op de ondertekening van het `Openbaar Dienstencontract`.  Dat zou voor `onze` Reederij `goed` zijn. Ik weet dat de rederij de ondertekening op prijs stelt, dus, het zou kennelijk `goed` zijn dat dit gebeurt.

Jullie zouden er goed aan doen hier wat afstand van te houden. Ik weet het, het is het beleid van de Rederij en daar zijn wij niet verantwoordelijk voor en we hebben er natuurlijk ook niets over te vertellen, misschien maar goed ook.

Maar..... vraag je eens af waar het nu om gaat?

Ik zal eens proberen hier wat te verduidelijken en overigens, dat gaat in het geheel niet tegen het standpunt van de rederij in, maar toch.

De stoombootdienst naar Terschelling is destijds een puur particulier initiatief geweest. Weliswaar met overheidssubsidie, maar toch.... De Reederij heeft in 1923 de bootdienst zelf overgenomen, omdat op Terschelling en Vlieland de bestaande situatie niet langer werd gepikt. Doeksen heeft toen de zaak aangepakt en dat is na in elk geval 1942 zo gebleven: zelfstandige eilander exploitatie zonder overheidsgeld.

Dan komt er ineens een overheid die claimt, dat zij een concessie gaat verlenen voor de bootdienst van Harlingen naar de eilanden. Hoezo??? Heeft die overheid dan gezorgd voor de bestaande uitstekende dienstverlening? Heeft die overheid de schepen betaald?? Ik denk het niet, en dan komt er ineens een zootje ambtenaren, gedekt door wat politieke figuren die ineens een concessie gaan verlenen? Dan moet je wel even eigenaar van zo'verbinding zijjn en dat is de overheid niet, noch in het kader van de verenwet 1921, noch op grond van oudere (heerlijke)  rechten. Kortom, het gaat hier weer duidelijk om politieke invloed op dat wat die politiek niet zelf heeft kunnen presteren. Lekker volk!

De houding van de rederij is gewoon pragmatisch, meer niet. De politiek heeft het in eilander verbindingen nooit beter gedaan dan de private ondernemer, zie Ameland en Schiermonnikoog, zie de Westerscheldeveren zaliger nagedachtenis, zie waar dan ook.

Nee, jongens en meisjes, zo mooi is dat "openbaar dienstencontract" niet.


Groetjes,

Willem JJ Boot

Bob Koetsier:
Elke 15 jaar nieuw interieur veerboot

Leeuwarden - Rederijen Doeksen en Wagenborg mogen niet met veerboten varen die ouder zijn dan dertig jaar. Het interieur moet elke vijftien jaar worden vernieuwd. Dat staat in een conceptplan met eisen waar de ondernemingen aan moeten voldoen, willen ze het alleenrecht krijgen om mensen van en naar de Friese Waddeneilanden te vervoeren. Het ministerie van verkeer en waterstaat verwacht de concessie eind dit jaar te kunnen verlenen. Het document ligt tot eind juni ter inzage.

Leeuwarder Courant


Dit zou dus voor Doeksen betekenen dat, wanneer ze de concessie krijgen, de Midsland hier sowieso niet in mee mag doen. Tegen de tijd dat alles er écht door is, en met bestellen van schepen rekening houdend, zou eigenlijk ook voor de Friesland dan al vervanging moeten komen?! Aangezien die in 2019 dan afgeschreven zou zijn. Toch? Tenzij dit alleen geldt voor de hoofdboot, en niet voor eventuele reserveschepen, daar wordt hier verder niet over gesproken.

Vriend:
Ben benieuwd of een grondige renovatie de termijn kan rekken. Voor mij als reiziger geldt: als het schip mij betrouwbaar en comfortabel naar de overkant brengt, dan maak het mij geen niet uit hoe oud het is. Over comfortabel kun je trouwens bij de Friesland (2) niet spreken door het erbarmelijke zitcomfort van de klapstoeltjes. Ben laatst met de Friesland (1) meegevaren en daarin zit je veel comfortabeler. En wat te denken als het economisch wat minder gaat en het voor de reder beroerd uitkomt als een schip de 30-jarige leeftijd bereikt?

Betekent trouwens dat de gehele vloot van Wagenborg nog niet 'te oud' is. Ze moeten daar van wel met de boten naar Schiermonnikoog (Rottum en Monnik) opschieten, dit zijn nog de oude Ameland boten die stammen uit 1985.

willem boot:

--- Citaat van: Boboko op 29 mei 2010, 21:18:52 ---Elke 15 jaar nieuw interieur veerboot

Leeuwarden - Rederijen Doeksen en Wagenborg mogen niet met veerboten varen die ouder zijn dan dertig jaar. Het interieur moet elke vijftien jaar worden vernieuwd. Dat staat in een conceptplan met eisen waar de ondernemingen aan moeten voldoen, willen ze het alleenrecht krijgen om mensen van en naar de Friese Waddeneilanden te vervoeren. Het ministerie van verkeer en waterstaat verwacht de concessie eind dit jaar te kunnen verlenen. Het document ligt tot eind juni ter inzage.

Leeuwarder Courant


Dit zou dus voor Doeksen betekenen dat, wanneer ze de concessie krijgen, de Midsland hier sowieso niet in mee mag doen. Tegen de tijd dat alles er ?cht door is, en met bestellen van schepen rekening houdend, zou eigenlijk ook voor de Friesland dan al vervanging moeten komen?! Aangezien die in 2019 dan afgeschreven zou zijn. Toch? Tenzij dit alleen geldt voor de hoofdboot, en niet voor eventuele reserveschepen, daar wordt hier verder niet over gesproken.

--- Einde van citaat ---

Juist, en daar komt dan de bureaucratie weer om de hoek kijken. Men gaat allerlei regeltjes opstellen waaraan de concessionaris moet voldoen.
In normale tijden ligt tegenwoordig de economische levensduur van een dergelijk schip tussen de 20 en 25 jaar. De regel is dus zinloos, afgezet tegen de bestaande praktijk. Met name milieu-eisen en brandstofkosten hebben daarop een verkortende invloed. De economische levenduur tendeert al decennia lang naar beneden. Het had zoveel eenvoudiger gekund: relateer aan goedkeuring SI en klassebureau, het comfort (dus het interieur)  moet je aan de rdeer overlaten. het is echt niet de eerste keer dat iemand moppert over de stoeltjes op de Friesland (en terecht). Dat werkt dus vanzelf wel uit. De vijftienjaars termijn voor vernieuwing is helemaal nonsens, want je zit op menig oud en klassiek schip, zoals de 'Holland' als een vorst en dat interieur is inmiddels bijna 60 jaar oud....... Afkeuren die hap.
De heren of dames die dit soort krankjorume voorwaarden opstellen zijn in de war met de mid life upgrading die iedere reder op dit moment toepast. Die omvat echter wel wat meer dan het interieur.
Verder is het zo, dat niemand weet wat er binnen de termijn van 15/30 jaar allemaal gaat gebeuren/veranderen.
Ik mag er trouwens nog even aan herinneren, dat de privatisering van Ameland en Schiermonnikoog werd ingegeven door onder andere de achterlijke toestand van het Rijksmaterieel dat daar rondvoer. Die schepen boden geen enkel comfort en de eerste Sier en Oerd waren dan ook op Ameland een verademing vergeleken bij de achtergebleven bootjes van Rijkswaterstaat. Natuurlijk herinnert men zich dat niet meer, dat begrijp ik, maar om nu dit soort platte details in een concessie te gaan regelen, lijkt mij enigszins met twee maten gemeten.

We kunnen gegarandeerd nog van dergelijke idiotie gaan genieten in de toekomst. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze net zulke  voorwaarden voor de kiezen krijgen als bij Vlissingen-Breskens: een van de voorwaarden was, dat passagiers tot -ik meen-  windkracht 6 niet zeeziek mochten worden. Ik ken passagiers die bij een golfje al over de railing hangen.

Dat de 'Midsland' niet meegaat in het verhaal staat wel vast: het schip is gewoon niet meer optimaal, hoewel ik denk, dat met een fikse upgrading het nog wel een aantal jaren meekan. Fiscaal is dat voor de Rederij echter absoluut niet aantrekkelijk, omdat er vennootschapsbelasting moet worden betaald over de niet voor afschrijvingen bestemde winst. Je kunt de afschrijvingen beter cash in huis houden dan daar weer belasting over te moeten betalen die je zak uitvliegt.

Al met al denk ik dat men zich bij de directie uiteindelik nog wel eens achter de oren zal krabben of die hele concessiewet wel zo aardig is. Uiteindelijk heb je als reder niets meer te vertellen in je eigen toko, met het risico, dat overdreven Rijksvoorwaarden (of een concessiefee, dat is nog niet van de baan) je het bestaan toch wat minder riant maken. Dan begint het hele circus over 15 jaar opnieuw en komen de concessievechters gegarandeerd weer opdraven. Op dat moment zit de "zittende" rederij precies met de interieurvervangingsverplichting, of heeft-ie die in het vooruitzicht als de termijn bij 12 jaar blijft. Dat zet hem financieel op achterstand bij een eventuele nieuwe concessionaris.

Pontbaas spelen wordt er steeds minder leuk op.

Bob Koetsier:

--- Citaat ---Art. 3.4   Leeftijd
        De leeftijd van de schepen bedraagt niet meer dan 30 jaar. Voor reserveschepen geldt
        geen maximum leeftijd.
--- Einde van citaat ---

Dit houdt dus in dat de Midsland, of anders in ieder geval de Friesland, behouden kan worden. Dat scheelt dan weer :)

Verder moet ik zeggen (heb ze nog niet allemaal gelezen), dat ik de gestelde eisen niet eens heel raar vind. Weet ook niet wat voor eisen er nu precies allemaal gelden trouwens. Wat me opvalt is dat het een eis is dat de schepen voorzien moeten zijn van ijsversterking (Art. 3.2 b), ik vroeg mij daarbij af: heeft de Vlieland dit eigenlijk?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie