Auteur Topic: Oosterschelde  (gelezen 45663 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #45 Gepost op: 24 mei 2011, 20:07:54 »
Ik moet inderdaad ook nog zien of er nog leven te krijgen is in die motor. De motor is inmiddels bijna 80(!) jaar oud. In het zusterschip 'Koningin Emma', dat nu als Estrella vaart voor rederij Vrolijk, staat de oorspronkelijke Schelde-Sulzer niet meer. Die had blijkbaar zijn beste tijd (jaren terug) ook al gehad. Volgens mij staat daar nu een MAN in. Verder is de Estrella vele malen mooier dan de Willem Jan, en is het veel meer nog in de oorspronkelijke staat.

De motor van de Emma was slechter dan die van de Oosterschelde en de Prins Willem I. De Emma had nogal wat meer uren op de motor zitten omdat die standaard op Zierikzee voer, in de oorlog niet te zwaar was beschadigd (OS en PWI wel) en na 1955 voor Terneuzen-Hoedekenskerke te lang was. Beide andere schepen lagen nadien beurtelings een half jaar stil en dan kon er wat meer onderhoud worden uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2011, 09:41:28 door willem boot »

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2011, 20:57:05 »
Ik heb ooit gehoord dat het motorenmuseum in zwolle zich ontfermt over de hoofdmotor, de reden dat hij nooit gestart word, is dat ze bang zijn dat er teveel roet de lucht in gaat en dat half zwolle zijn ramen staat te lappen.

wd

  • Gast
Re: Oosterschelde
« Reactie #47 Gepost op: 9 april 2012, 15:12:37 »
Hallo,

Weet iemand of er ook een ansichtkaart van deze boot is uitgegeven van toen die bij doeksen voer?

Groetjes,Willem.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #48 Gepost op: 9 april 2012, 15:21:08 »
Hallo,

Weet iemand of er ook een ansichtkaart van deze boot is uitgegeven van toen die bij doeksen voer?

Groetjes,Willem.

Ik vermoed dat dit schip daarvoor te kort bij Doeksen heeft gevaren, namelijk alleen in de zomerperioden van 1959-1963
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2012, 13:24:07 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Oosterschelde
« Reactie #49 Gepost op: 9 april 2012, 19:50:26 »
Nooit gezien, in elk geval waren ze er niet toen ik in '64 voor het eerst op het eiland kwam.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #50 Gepost op: 4 juli 2012, 13:25:28 »
Een afbeelding uit het eerste jaar dat Doeksen de Oosterschelde in charter had: 1959.



foto: coll. Tjebbe Cupido
WTs, Haven.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #51 Gepost op: 11 januari 2013, 14:10:08 »
Een foto, die in het verleden ook al eens is geplaatst, maar destijds is verdwenen door toedoen van instellingen van het forum uit die tijd.
Gelukkig had ik de foto opgeslagen, zodat ik hem nu kan plaatsen.
Een bron van de foto heb ik niet (meer), dus wie mij kan aanvullen, is welkom.

Dat de foto afkomstig is van de dienst naar Terschelling en niet in Zeeland is te zien aan feit dat er passagiers op het voordek staan. Bij de PSD in Zeeland was dat niet toegestaan.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #52 Gepost op: 18 mei 2013, 17:00:47 »
Voor dat dit schip in Zwolle terechtkwam als restaurantschip, vervulde het een zelfde functie te Lelystad.
Toen was de naam Prins Willem I.


Lelystad, 12 juni 1988.

foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #53 Gepost op: 5 juni 2013, 11:02:37 »
Bij het doorspitten van diverse zaken kwam ik deze uitgeknipte advertentie tegen.
Ik heb er destijds niet bijgeschreven uit welk tijdschrift het kwam en van welke datum het was.
Maar blijkbaar heeft de Oosterschelde als Prins Willem I ook in Amsterdam gelegen.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #54 Gepost op: 2 februari 2014, 12:59:55 »
Deze foto uit 1961 vond ik eveneens op internet:



foto: coll. Henk Jan Wortel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #55 Gepost op: 26 maart 2014, 09:22:09 »
De Oosterschelde varend over de Waddenzee in 1960.



foto: © Ben Gernaat
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #56 Gepost op: 13 mei 2014, 09:22:35 »
Forumlid Ben Gernaat vond in het archief van Tresoar een foto van een feit waarvan we nog niet eerder hebben gehoord:
De Oosterschelde in de vrachtdienst.

Ben vond de foto in een serie rondom Vlieland en hij vermoedde dat het schip een vrachtdienst (zonder passagiers !) uitvoerde naar dat eiland.
Zijn er forumleden die hier meer over weten?



foto: archief Tresoar
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Oosterschelde
« Reactie #57 Gepost op: 14 mei 2014, 13:51:00 »
Topdrukte in de haven van Harlingen op 19 juli 1963, met op de voorgrond de Oosterschelde, aan de kade verder de Friesland, terwijl de Oost-Vlieland net aan het draaien is. Bron: Leeuwarder Courant van 20 juli 1963.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2014, 13:58:25 door Gijsha »

RoDe

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oosterschelde
« Reactie #59 Gepost op: 17 januari 2015, 14:43:58 »
De Oosterschelde in de haven van West-Terschelling, 1960.
Links ligt de Almeri, die voordat de Oosterschelde van de PSD werd gehuurd, de autoboot was als aanvulling op de Friesland.
Het laatstgenoemde schip had nauwelijks plek voor auto's en was daarmee al snel niet het juiste schip om de veerdienst, met name zomerdag, uit te voeren.

Jarenlang heeft Doeksen zich moeten "behelpen" met een tweede schip met grotere autocapaciteit:
1957-1958: Almeri, aangepast beurtschip
1959-1963: Oosterschelde, charter van PSD
1964-1972: Schellingerland (ex Dr Wagemaker van de TESO)
1965-1974: Noord-Nederland (ex De Dageraad van de TESO)
1971-1979: Schellingerland (ex Haringvliet van de RTM)
Pas vanaf 1974 komt er een Ro-Ro schip in dienst: Midsland (ex-Rheinland van AG Ems) die het autovervoer enigszins aankan.
Maar niet voor lang, want gedurende de zomers voer er dikwijls een tweede boot tussen de regulieren diensten in.
Die situatie herhaalt zich jaarlijks tot op de huidige dag, waar de Midsland versterking is voor de Friesland (en tevens reserveboot voor beide eilanddiensten)



foto: coll. Herry Kuipers
met vriendelijke groeten,
Wim Vink